Designerna på Björn Borg har två reaktioner att välja på, antingen kan de känna sig riktigt smickrade för sin talang och idéer, alternativt rejält plagierade, om de nu inte har bytt firma och tagit med sig sina idéer. För under ett besök på Rut mfl (gamla Vero Moda), en jättebutik i två plan i centrala Göteborg, idag så noterade jag en jätteexponering av en serie trosor & bh:ar under namnet Serious Sally. Mönstret i guld&svart respektive silver&vitt samt snittet på trosor och BH är otroligt likt en kollektion som Björn Borg presenterade för ca ett år sedan och som bland annat har exponerats stort i NK:s skyltfönster (o BB:s gamla hemsida om jag inte missminner mig). Den enda skillnaden jag kan se är att det på linningen till Rut mfl:as står Seroius Sally istället för Björn Borg, i övrigt är mönstret enligt min åsikt identiskt (kvalitet och tygsort vill jag lämna osagt, jag var aldrig framme o kände på BB-varorna).

Priset då, 49:- för ett par trosor & 79:- för en BH, alltså i klass eller billigare än vad man betalar för motsvarande varor på HM.

Jag kan inte så mycket om mönsterskydd men funderar på om det verkligen är OK att göra en produkt så otroligt lik en annan?! Man blir lite förundrad över att de så ogenerat kopierar rakt av.

Å det är väl här Björn Borg har en av sina risker, att deras produkter är otroligt lätta att kopiera (om det nu är ok att kopiera ett mönster rakt av). Jag tror dock även fortsättningsvis att det finns ett enormt mervärde i just varumärket Björn Borg och det i sig är inte kopieringsbart. Jag tror även att en ökning av Björn-Borg-lika underkläder, även billiga sådana, kan komma att öka intresset för protukttypen som sådan, och i den ökningen hänger BB med. Åtminstone på damsidan där denna typ av underkläder (sportiga, färgglada eller mönstrade med bred linning) inte är så vanliga men där jag tror intresset är stort och på uppgående.

Jag har fortsatt stark tilltro till Björn Borg och tror att de har mycket mer att ge. Särskilt med den nya hemsidan som en annonspelare och shoppingportal för alla som inte ger sig ut på stan eller som har sortimentet i närheten. Som Henk skriver så kan den användas som en indikator mot nya marknader och dessutom tror jag att den även kan användas som indikator och värdemätare lokalt; vilka produkter är folk inne och klickar på? hur stort är intresset generellt för hemsidan & produkterna? vilka produktserier är mest besökta etc…? Vill man lära känna kunderna och deras intressen är det troligen ett utmärkt verktyg för att läsa av dem och komma dem nära.

Detta var min lilla analys från fältet, TA lämnar jag till er andra att genomföra (vilket för BB´s del ser ljust ut enligt många skribenter. Får bara se hur totala marknaden utvecklar sig under morgondagen… )

Hälsningar Sara (…som för övrigt med detta inlägg nu skrivit sitt livs första blogg)