Post entry

"Batterier är bara en parentes" - PowerCell

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Att förnyelsebar energi är framtidens energi råder det ingen tvekan om. Men för att kunna generera och förvara tillräckligt mycket elektricitet för att tillfredsställa en hel värld samtidigt som utsläppen begränsas kraftigt, krävs en unik lösning. PowerCell sitter på denna lösning. Som den enda bränslecellstillverkaren i världen kapabel att driva sina celler både på ren vätgas och reformerade fossila bränslen är det inte konstigt att stororderna börjat komma. Det här är troligtvis inledningen på en ny, storartad resa inom svensk industriteknik

PowerCell har tillsammans med den föregående R&D-avdelningen på Volvo Cars tagit fram en unik teknik för bränsleceller. Dess förmåga att producera elektricitet både på ren vätgas och reformerat väte är en patenterad lösning som kommer att gå i bräschen för bränslecellernas framfart. Marknaden för bränsleceller växer snabbt och spås vara värd 1,9mdr dollar 2020, med en årligt tillväxtökning (CAGR) på 29,4 % från 2015. Det är dock bara början då hela fordonsindustrin rör sig mot eldrivna bilar och tillväxttakten för bränsleceller kommer troligtvis bara att öka när försäljningen väl tar fart på allvar.

De huvudsakliga användningsområdena för PowerCells banbrytande produkter är inom fordonsindustrin och energilagring. Bilar och bussar kan förses med bränsleceller och snabbt bli oerhört energieffektiva och miljövänliga. Ny teknik möjliggör att vätgas kan utvinnas direkt ur vatten i solpaneler genom att vätet och syret separeras. Många andra sätt att framställa vätgas är under utveckling för att göra den så effektiv och klimatsmart som möjligt även om den idag vanligaste metoden är så kallad ångreformering. Denna metod leder fortfarande till vissa utsläpp av växthusgaser men i mycket mindre mängder än både förbränningsmotorn och elbilar drivna av batterier. En elbil med ett litium-jonbatteri på 100kWh släpper i tillverkningsprocessen ut lika mycket växthusgaser som en vanlig bensindriven bil gör på 7.000-18.000 mil, beroende på motorstorleken. Att köra en Tesla sänker alltså inte utsläppen utan flyttar dem bara från konsumenten till producenten. Här har PowerCell n viktig roll att spela eftersom varken tillverkning eller konsumtion av bränsleceller har någon nämnvärd negativ effekt på miljön.

Även inom segmentet energilagring har vätgasen och bränslecellerna sina fördelar. Överskottsproduktion från sol, vind- och vattenkraftverk kan lagras i form utav vätgas som i ett senare skede kan omvandlas till elektricitet med vatten och värme som restprodukt. I PowerCells unika system tas värmen om hand och processen blir i princip 100% energieffektiv. Detta kommer troligtvis att bli en världsledande teknik runtom i världen där elektricitet från solpaneler produceras över dagen men efterfrågan är hög även under natten.

Förutom att PowerCells teknik är världsledande är en annan fördel att den kan implementeras med dagens infrastruktur. Till skillnad från batteridrivna bilar som kräver att laddstolpar placeras ut överallt med en kapacitet att ladda bilarna snabbt, kan befintliga bensinmackar enkelt ställas om för att erbjuda vätgas. På så sätt möjliggörs en mjuk och kostnadseffektiv övergång från förbränningsmotorer till elmotorer utan alltför stora investeringar i infrastrukturen. Nyligen kommunicerade Letter of Intent med Hexagon och Nel syftar till att påskynda denna process globalt.

Bolaget genomförde nyligen en riktad nyemission om 225m SEK till kursen 33,50kr/aktie. Precis som analytiker på Redeye argumenterar för så tror jag att anledningen till att summan översteg de tidigare kommunicerade 150m SEK är att nya stora order är på gång. I den senaste rapporten säger VDn att 2017 är ett "commercial take off". Det kan man tolka hur man vill...

Under skrivande stund är kursen knappt 31kr/aktie och jag finner den mycket köpvärd på dessa låga nivåer. Redeye har en riktkurs upp till 50kr och jag tror att denna definitivt kommer att uppjusteras under året. Med en världsmarknad som växer kolossalt och en teknik i framkant känns PowerCell som en investering för alla. Med VDns kommentarer i ryggen på tal om den senaste storordern från Kina känns detta hur bra som helst: ”Det här är bara början.”

Se gärna denna enkla video om vätgas och bränsleceller. Dock har den ett par år på nacken så den inkluderar inte Pcells unika lösningar: https://youtu.be/Kv8WT3-7ZHE

Läs även denna artikel: http://www.dn.se/ekonomi/motor/batteribilar-ar-bara-en-parentes/

Disclaimer: Skribenten ansvarar inte för personliga investeringsbeslut.

Källor:

http://www.powercell.se/technology_head/the-reformer

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170531094838.htm

https://fuelcellsworks.com/news/enel-operates-worlds-first-plug-and-play-micro-grid-powered-by-solar-pv-and-hydrogen-based-storag/

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kina-tar-ledningen-i-klimatfragan

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

https://www.bccresearch.com/market-research/fuel-cell-and-battery-technologies/pem-fuel-cells-materials-report-fcb035e.html

https://www.studentenergy.org/topics/fuel-cell?gclid=COmgi6TGq9QCFdbJsgodYCAH5w 

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?