Nordeas ordf Hans Dalborg säger i dagens DI att han tror på en svensk bankfusion.
Det låter ju bra men då vi redan har ett oligopol i den svenska banksektorn liknande den som finns i energisektorn så blir jag oroad när jag läser artikeln. Några få stora stora aktörer har 70-80 % av marknaden och någon konkurens att tala om finns ju inte mer än på papperet.
Det är inte bra för oss kunder då konkurensen blir en illusion och vi får onödigt höga priser på varor och tjänster som vi alla måste ha på ett eller annat sätt.
Om banksektorns fyra stora, Nordea, Swedbank, Handelsbanken och SEB skulle gå ihop och bli två stycken storbanker banker ala Swedska Nordbanken och Enskilda Handelsbanken SEB så ska ingen inbilla mig att det gynnar oss konsumenter . Tvärtom så kommer naturligtvis priserna på dom tjänster som den ev nya storbankerna kommer att tillhandahålla bli dyrare. Man skulle broderligt dela upp marknaden 50/50 och där skulle vi stå med skägget i brevlådan.
En hopslagning kan vara nödvändigt för bankernas egen del men det blir kunderna som kommer att få betala notan för fusionen. Om det nu blir av…Räntegapet kommer att öka och alla andra tjänster kommer att bli dyrare. Monopol och oligopol i en för övrigt fri marknad är enbart av ondo för konsumenten. Kan det bli ett ärende för konkurensverket ?
Att en ev banksammanslagning skulle gynna mig som konsument finns bara inte.
Varje gång det ska till en storaffär i EU t.ex så ska det granskas ur konkurenssynpunkt, och stora drakar som slukar något mindre drakar synas in på bara skinnet så att man ser att det inte missgynnar konkurensen på marknaden och fördyrar för konsumenten.
Henry Ford sa en gång att kunden får välja vilken färg han vill på bilen så länge han tar den svarta. Svart var nämligen den enda färg som dom första Fordarna målades i. Det blev billigast så och förtjänsten blev naturligtvis också högre. Bankerna kan använda ungefär samma argument. Vi skulle ju egentligen behöva fler banker att välja mellan och inte färre.
Själv har jag valt att vara kund i en fristående liten bank sen många år tillbaka och det valet har jag aldrig ångrat.
Det finns förvisso en del s.k nischbanker men utbudet är ändå starkt begränsat vad gäller produkter och tjänster. Några kontor finns det inte att tala om, och det mesta, om inte allt, sköts av kunden själv via dator.
Det blir kanske så till slut att Henry Fords gamla talesätt får en renässens och att vi alla får välja vilken bank vi vill, bara vi väljer Storbanken.
Kalles farsa