Ayima Group - kraftigt undervärderat globalt Saas-bolag med stora globala kunder!
2021-11-24 18:32Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Enbart 85 msek är bolagsvärde i skrivande stund trots att siffrorna talar för att en mer rimlig värdering bör vara betydligt högre! Har redan i år signat nya avtal till ett värde av 57 msek och förväntas omsätta för hela år 2021 närmare 160 msek. En omsättningsökning med 41% senaste Q3. I skrivande stund P/S 0,54. P/E 5,83. EBIT på 8.1 mnkr de första 3 kvartalen. Ayima verkar globalt med kontor och kunder i flera stora länder. Kunder som: Ebay, British Airways, Wells Fargo, Johnson & Johnson, bwin, Verizon, worldpay etc.
Hur man än vrider och vänder på det så är Ayima undervärderat såväl på svart och vit samt fundamentalt. Med tanke på den kraftiga tillväxten som Ayima genomgår så är det viktigt att ta tillvara bolagets p/s tal som är på enbart 0,54 uträknat på det senaste kvartalets omsättning, 42,9 msek
Penser skriver:
"Stark tillväxt under Q3
Ayima redovisade en omsättning under Q3 på 42,9 mkr (30,4 mkr) motsvarande 41% tillväxt y/y. Intäkter från sökmotoroptimering uppgick till 19,6 mkr (16,2) och betald media till 18,6 mkr (9,5), vilket motsvarar en tillväxt om 21% respektive 96%. Den starka tillväxten inom betald media satte press på bruttomarginalen som var 51% jämfört med våra förväntningar om 59%.
God kostnadskontroll och lönsamhet
EBITDA uppgick till 4,7 mkr (4,8) vilket är i linje med föregående års resultat men bättre än våra estimat om 2,0 mkr. Den stora skillnaden kommer av klart lägre personalkostnader än vad vi förväntade oss och visar på att de kostnadsbesparingar Ayima genomfört burit frukt. Vi ser positivt på detta då kontinuerligt god lönsamhet är den nyckelfaktor vi tror kommer skapa aktieägarvärde.
Nytt motiverat värde 18-19 kr
Överlag tycker vi att Ayima levererar en bra rapport med tillväxt inom samtliga regioner och affärsområden under god lönsamhet. Till följd av att bolaget uppvisat stärkt lönsamhet under hela 2021 höjer vi våra estimat för 2021 och 2022 vilket leder till att vi justerar upp motiverat värde till 18 - 19 kr från tidigare 17 - 18 kr"
källa: Stark tillväxt under Q3'21 - Ayima | Placera (avanza.se)
Nu tycker jag personligen att Penser är väldigt försiktiga i deras analys där man lägger stort fokus på alla potentiella risker och för lite fokus på bolagets kraftiga tillväxt samt möjligheter. Om vi istället ska använda oss av nyckeltalen p/s och p/e så är de båda väldigt låga i förhållande till andra likande bolag. Jag tycker med detsamma att p/e 5,83 är lågt och att det bör ligga närmare p/e 15. Mer relevant, med stöd av ett positivt lågt p/e, hos ett bolag som ökar omsättningen så kraftigt, är p/s talet som bör ligga närmare p/s 2 och minst p/s1. Båda nyckeltalen tyder på ett låg en värdering och att den istället borde liga på mellan 100-300% högre än dagens värdering, såklart beroende hur marknaden väljer att värdesätta bolaget. Min personliga bedömning är att större delen av marknaden inte känner till Ayima därav den orättvisa värderingen. Denna bedömning stärks av att enbart 1129 avanza kunder äger aktier i Ayima. Bara i år, har Ayima signat nya avtal totalt värda 57 msek.
"AYIMA
NYA KONTRAKT MED VÄRDE 3,4 MLN KR UNDER FÖRSTA ÅRET (Direkt)
2021-09-22 09:32
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den First North-listade digitala marknadsföringsbyrån Ayima har tecknat två nya kontrakt till ett uppskattat värde om 3,4 miljoner kronor under det första året.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Ayima har tagit kontrakt för cirka 57 miljoner kronor hittills under året"
Källa: NYA KONTRAKT MED VÄRDE 3,4 MLN KR UNDER FÖRSTA ÅRET | Placera (avanza.se)
Ayima erbjuder avancerade sök- och digitala marknadsföringsstrategier genom egenutvecklade unika IT-sökverktyg och skräddarsydda ”in-house”-tjänster och har stora internationellt kända kunder som:
Ebay
British Airways
Wells Fargo
Johnson & Johnson
bwin
Verizon
worldpay
etc.
Den stora mängden internationellt kända kunder minskar riskerna betydligt och istället ökar möjligheter för Ayima att skriva nya avtal med nya kunder globalt.
Jag tycker därför att Ayima är ett klockrent tips!