Post entry

Ayima Group kommer under radarn - börsresa att vänta?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I detta blogginlägg tittar vi närmare på Ayimas tillväxt, DCF-analys, multiplikatorer, och nyckeltal. Denna analys ska belysa hur lågt värderat detta bolag är i förhållande till dessa faktorer.

Ayima har hittills varit mycket framgångsrika med sin verksamhet och jag tror starkt på att det kommer att fortsätta under 2018.

2017 har varit ett bra år för företaget med flera stora prestationer och har nu en stark fundamenta inför 2018. Min optimism mot företaget är skapad pga utvecklingen och de insatser som vi ser från ledningen. Det faktum att bolaget inte handlas högre skapar ett bra tillfälle att investera från en risk / reward synpunkt.

Företaget handlas idag 61% över IPO-priset, vilket jag tror är långt ifrån vad det egentligen borde vara. Om man tar hänsyn till hela året 2017 och de framtidsutsikter för 2018 tillsammans med DCF-analysen, multiplikatorer och förhållanden, bör kursen handlas runt 60-70 kr just nu.

Jag tror att den främsta anledningen till att aktien inte handlas på högre kurspriser, beror på bristen av "bevakning"; det har inte funnits några analytiker, investeringsbanker eller så kallade experter för att bevaka företaget. Antalet aktieägare och volymen i aktien har varit nästan osynlig, men det har förändrats. Antalet ägare i Nordnet gick från 18 till 120, Antalet ägare på Avanza gick från 300 till 600 och den officiella Facebook-gruppen för Ayima gick från ingenting till nästan 500, allt detta inom en vecka.

Jag tror starkt att Ayima äntligen kommer komma upp från under radarn och den här gången kommer aktien att få en mycket bättre chans till framgång hos långa aktieägare och bra fundamenta för framtiden. Grunden i företaget är stark och framtidsutsikterna är riktigt bra.

Om vi ​​tittar på år 2017 som gick, så har följande resultat uppstått.

  1. Landade 17 nya kunder
  2. Öppnade två nya kontor i San Francisco och Vancouver
  3. Lanserade flera nya plattformar som specialiserar sig på AI, ML och Big Data
  4. Nettoresultatet visade positive siffror i september
  5. Tillkännagav ett strategiskt partnerskap med Kanadas nr. 1 marknadsföringsorganisation CMA
  6. Ökade intäkterna
  7. Tillkännagav strategiska förvärv
  8. Förnyade kontrakt med tidigare kunder
  9. Hade en genomsnittlig ökning av försäljningsintäkterna under Q4 på 30-40%
  10. Lanserade deras nya exklusiva digitala marknadsföring händelse "VancouverDigital" för alla experter inom sektorn
  11. Blivit Google Premier Partner
  12. Räknades som 47: e bästa "Allmänna Digital Marketing Company" i Storbritannien

Med alla dessa prestationer i åtanke så är det nästan omöjligt att förstå varför kursen inte handlas på högre pris. Om det hade varit något annat företag så skulle kursen ha ökat flera 100%. Jag tror att detta kommer att förändras med den ökade uppmärksamheten mot bolaget!

Key Ratios

Simple Multiple Valuation

Bear/Base case

  • Aktier: 5 miljoner
  • Y-t-T tillväkt: 10%
  • EBIT-margin: 10%
  • Valuation Multiple: 3,5x - 7,5x
  • Riktkurs (2018): 71 kr.
  • Uppsida: 108%

Bull case

  • Aktier: 5 miljoner
  • Y-t-Y tillväkt: 18-20%
  • EBIT-margin: 15-20%
  • Valuation Multiple: 3,5x - 7,5x
  • Riktkurs (2018): 87 kr.
  • Uppsida:156%

DCF-analysen visar en riktkurs på 84 kr.

  • https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xgUC5prZXZEwgQQ0QqF8UgBy6DCb6BlflRYdYkvCYO8/edit?usp=sharing
  • Bifogad länk går till en excelfil som visar en kassaflödesanalys diskonterat till ett nuvärde. Analysen bygger på prognoser och antaganden. För mer information om vad DCF-analys är, se här och här. Kortfattat kan man säga att det teoretiska värdet av ett bolag är summan av dess framtida diskonterade kassaflöden (DCF). Vilket alltså innebär att
  • Samtliga uträkningar och källor finns kommenterade i excelarket i respektive cell.
  • För säkerhetsskull, skriver jag med de viktigaste uträkningarna nedan, samt förklaringar och länkar.
  • Återkoppla gärna med kommentarer, frågor, invändningar eller andra saker som är releventa för analysen.

Marknaden for Digital Marketing

(Miljarder USD) 

(Miljarder USD) 

Sammanfattning

På det hela taget är Ayima en aktie med fantastisk fundamenta och stor potential att stiga, den passar i princip perfekt med alla kriterier jag har när jag letar efter företag att investera i. Från en fundamental synpunkt har den väldigt låg värdering - Lågt P/S, P/E och P/B. Vad jag också uppskattar som investerare är relationen mellan ledningen och aktieägarna, transparens är något Ayima verkligen utmärker sig i. De har släppt mer än 21 pressmeddelanden på tre månader och jag tror vi kan se betydligt mer än så 2018. I skrivande stund har Ayima 600 aktieägare genom Avanza, och ännu mindre på Nordnet. Få människor har nuvarande ögonen på företaget, vilket gör det till en perfekt chans att investera. Jag är fullständigt övertygad att nuvarande värdering är alldeles för låg. SvD har ett fair price value runt 60 kr. Baserat på 200 miljoner SEK i omsättning, vilket de förväntar sig 2020 men vi lika gärna kan se 2018/2019, har vi en uppsida på mer än 100-200% bara detta år, och ännu högre nästa.

Det här är ett företag med riktigt bra fundamenta, hög tillväxttakt, och potentialen att bli uppköpta i framtiden av andra stora spelare i branschen.

Diskussionsforum

Facebook grupp för alla som vill diskutera Ayima

Disclamier

Jag äger aktier i bolaget. Denna analys skall inte ses som rådgivning då den främst är till för att höja marknades intresse för det valda bolaget. Det är alltså inte en köp- eller säljrekomendation. Jag uppmanar alla som ska köpa aktier i Ayima Group att göra en egen bedömning eller anställa en rådgivare som kan analysera potentialen innan man köper. Korrektheten av siffror, uträkningar och källor kan tyvärr inte garanteras.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?