Post entry

När tråkigt blir kul

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

VA skriver att marginalerna krymper, jag vet inte om jag är beredd att instämma.

Axfood lämnade tidigare idag sin bokslutsrapport och åsikterna tycks gå isär, men låt oss börja syna det fjärde kvartalet 2009. Axfoods omsättning blev 8 431 Mkr, att jämföra med året innan då omsättningen var 8 144 Mkr Således en förbättring med 3,5 %. Dock låg analyskårens förväntningar på 8 453 Mkr vilket alltså inte uppnåddes. Faktum är att Axfood var hela 0,21 % ifrån. Vissa kallar det underprestation. Jag noterar den första siffran i talet och går vidare. Höjningen av utdelningen med 25 % kan jag godta som plåster på såren.

Rörelseresultatet för samma period landade på 290 Mkr. Jämfört med året förbättrades siffran med 4,7 %. Nettoresultatet i sin tur hamnade på 200 Mkr, en förbättring med 1 Mkr jämfört med tidigare år.

Det var en kortare summering av det gångna kvartalet. Nu till helåret.

Axfoods stora sorgebarn har under en längre period varit Hemköpbutikerna. Dessa har dock under året bantats till antalet, och arbete med att göra verksamheten lönsam har verkställts. Sammanlagt har 13 butiker avvecklats eller konverterats, och kostnadskontroller samt sortiment- och prisstrategier har förbättrats. Kostnaderna för omstruktureringen landade på 46 Mkr, ändå lyckades Axfood vända Hemköps tidigare års negativa resultat till 28 Mkr i vinst. Bra jobbat, men jag hoppas innerligt att de inte lägger upp fötterna på soffbordet och korkar upp ölen än. Inkrementella förbättringar är bra förbättringar.

Omsättningen under 2009 uppgick till 32 387 Mkr, vilket är en 2,3 % ökning från tidigare år (31 663 Mkr). Även rörelseresultatet förbättrades till 3,5 % från 3,4 %. Soliditeten förbättrades med 6,7 procentenheter till 36,7 %.

Rörelserna går alltså åt rätt håll. Willys fortsätter ha en god position i lågprissegmentet och Hemköp tycks hamna allt mer på stadiga fötter. Jag tror att de i år, med de nya förbättringarna, kan lyckas öka sitt resultat ytterligare.

Axfood spår att prispressen liksom konkurrensen kommer att tillta under 2010, men jag är utom tvivel att de kommer hantera denna hemmaplan galant. I det avseendet tror jag att ICA har en betydligt mer utmanande resa till mötes. Och det är väl trots allt det som präglar just Axfood; Det osexiga företaget som till en låg risk ligger helt rätt i sina strategiska positioner – med en dessutom tilltalande utdelning. VA står kvar vid sin säljrekommendation från i september. Det krävs dock betydligt läskigare morrande än detta bokslut (med förbättrad omsättning, vinst och marginal) för att jag ska lämna detta stabila maskineri.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?