Bra rapport för Axfood, lite info om denna
2009-04-17 08:17, Edited at: 2010-06-11 12:10Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Axfood visar åter igen att egna märken i butik genererar bättre marginaler och resultat. En ökning från förra årets första kvartal som för övrigt inte var så påverkad av finanskrisen. Prisextra som köptes relativt nyligen visar också en ökning från förra året.
Sedan får vi även tänka på att i perioden föregående år ingick skottdag och påsk.
PrisXtra ökade under månaden omsättningen med 3,2% varav jämförbara butiker minskade med 11,5%.
Mars månads konsoliderade nettoomsättning (exklusive moms) uppgick till 2 698 Mkr (2 660), en ökning med 1,4% jämfört med föregående år.
Under perioden januari - mars 2009 ökade de egenägda butikerna med 3,2% varav jämförbara butiker minskade med 1,0%.
Den konsoliderade nettoomsättningen uppgick till 7 682 Mkr (7 495), en ökning med 2,5%.
Axfoods butiker (egenägda och Hemköp franchise) ökade med 2,8% varav jäm¬förbara butiker minskade med 1,0%.
Willys ökade under månaden omsättningen med 2,1% varav jämförbara butiker minskade med 1,9%. Ackumulerat har omsättningen ökat med 4,4 % varav jämförbara butiker ökat med 0,3%.
Resultatet efter skatt var för perioden 163 Mkr (163) och resultat per
aktie 3,10 kr (3,10). Analytikerna hade väntat sig 3,01 kr.