Avtech - sommarens kursdubblare
2014-07-14 14:19Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Avtech är en av de senaste dagarnas kursraket. I denna text beskrivs bolaget närmare och slutsatsen är att bolaget mycket väl kan komma att dubblas den närmsta tiden och rekommendationen blir därför KÖP efter bolagets genombrottsavtal med världens tredje största flygbolag Southwest Airlines.
Avtech Sweden AB
Ett bolag jag bevakat sedan förra hösten är Avtech Sweden AB, vilka i slutet av förra veckan fick en jätteorder från Southwest Airlines (SWA) som är ett av världens största flygbolag. Avtalet innebär att SWA under 2014 kommer implementera Avtechs teknologi för att landa deras flygplan på ett bränslesnålare sätt. Avtech är egentligen inte ett företag som passar in i min investeringsfilosofi men nyheten att SWA kommer använda Avtechs teknologi vid alla av bolagets över 1 miljon flygningar varje år gör Avtechs aktiepotential skyhög. Min gissning är att denna teknologi på sikt kommer att bli branschstandard och avtalet med SWA motiverar redan idag ett betydligt högre värde på Avtech som bolag och rekommendationen blir således KÖP.
För de som inte följt Avtech och nu ser dem rusa på kurslistorna, tänkte jag ge en sammanfattning av bolaget, och vad som gör deras teknologi så intressant för världens ledande flygbolag. För de otåliga läsarna ger jag här en ”elevator pitch” om Avtechs framtida möjligheter:
Som alla vet lider flygbranschen av lönsamhetsproblem. En av de allra största utgifterna för flygbolagen är de dyra bränslekostnaderna samtidigt som branschen ständigt brottas med allt hårdare krav om att minska luftföroreningarna och bullret runtom flygplatserna. Avtechs vindinformationssystemet Aventus NowCast gör att världens alla flygplan numera kan glidflyga in till landningsbanorna och därmed spara enorma belopp för flygbolagen samtidigt som miljön skonas.
Bolagets historik
Avtech har en lång historik och arbetat inom den globala transportindustrin i mer än 20 år. Numera sker företagets arbete främst inom flygindustrin och med Avtechs unika teknologi anser jag att framtiden minst sagt ser ljus ut för det högtflygande bolaget och förhoppningsvis även dess aktieägare. Sedan tidigare har Avtech utfört konsulttjänster åt flygplatser samt samarbetat både med flygbolag och flygtillverkare såsom Airbus för att utveckla flygindustrin med målet att minska flygplanens bränsleförbrukning. Ordern med SWA är enligt min mening början på ett nytt kapitel för Avtech, vars resa varit allt annat än spikrak. Mer om historiken kommer i morgondagens blogginlägg.
Banbrytande teknik
Genom Avtechs lösning Aventus NowCast, som beräknar faktiska väderförhållanden i kombination med bl.a. flygplanstyp, vikt och vindinformation kan flygplanens optimala flygbanor skapas. Resultatet av detta är då reducerad bränsleförbrukning samt mindre miljöpåverkan. Tekniken Avtech använder sig av är patentskyddat i USA, Kina och Europa och avser den vindoptimeringsmetod som är den avgörande byggsten som Aventus NowCast grundar sig på. Då vind är den faktor som har störst inverkan vid varje flygning kan Avtechs kunder tjäna stora summor pengar genom att öka punktligheten vid sina inflygningar med hjälp av Aventus NowCast. För investerare som vill förstå hur denna teknik fungerar, se nedanstående länk som enkelt förklarar storheten i Aventus NowCast. Lätt förenklat skickar vindinformationssystemet Aventus NowCast exakt vinddata i realtid till flygplanets dator innan landning vilket gör att planet kan glidflyga ned med motorerna på tomgång. Genom Aventus NowCast kan både både bränsleförbrukning och miljöpåverkan reduceras samt att flygledningen bättre kan planera inflygningen mer än 30 innan landningen.
http://avtech.aero/wp-content/uploads/2012/01/Aventus-NowCast-Final201204118.pdf
Genombrottet
Ordern som Avtechs mottogs i fredags var inte företagets första order för produkten Avtentus NowCast men banbrytande i sitt slag. Tidigare har kommersiella avtal signerats med Emirates Airline, Air Malta, Icelandair samt Air NewZealand men avtalet med SWA innebär att Avtechs teknik nu kommer att användas av ett av världens största flygbolag. Enligt Wikipedia är Southwest Airlines världens tredje största flygbolag med 106 miljoner passagerare under 2012. Avtechs avtal med detta flygbolag avser samtliga SWA flygningar till deras 96 olika destinationer. Med 94 000 flygningar per månad innebär det att Avtech årligen kommer få betalt för mer 1 100 000 landningar. Betalningsmodellen har tidigare varit som så att flygbolaget vid varje upplänkning betalar ca 3 USD, varav 1 USD går till Panasonic. Enbart SWA’s flygningar ger intäkter till Avtech om närmare 3,3 mkr per månad eller 40 mkr per år. Lönsamheten är enligt min uppfattning väldigt hög eftersom produkten redan finns utvecklad och klar på marknaden. Den största kostnaden är betalningen till Panasonic för väderinformationen och den är enligt ovanstående beräkning redan räknats av. Som investerare kan man antingen se detta femåriga avtal som Destinationen för Avtechs långa resa eller som Avgången för ett nytt kapitel där företaget kan komma att bli världsledande inom sin nisch.
Värdering av aktien
Personligen gillar jag inte att dra ut linjalen och sia allt för mycket in i framtiden även fast aktiebolag bör värderas utifrån summan av dess framtida vinster. Likt många andra framtidsbolag, vilka jag personligen inte gillar såsom Arcam och Fingerprint, så värderas aktier trots allt utifrån deras framtida potential. I Avtechs fall är potentialen enorm och därför bör också aktien, enligt min mening, värderas mycket högre eftersom marknaden hittills inte förstår magnituden av detta avtal och dess möjligheter.
Jag vill dock varna alla eventuella investerare att risken alltid är hög när man köper aktier och i detta fall där bolaget värderas utifrån framtida vinster, utan historik av lönsamhet, kan ens kapital snabbt falla i värde. Som alltid skall en aktieinvesterare aldrig riskera mer än vad den har råd att förlora.
Avtech är som sagt inte ett företag i min smak, samtidigt kan jag inte låta bli att investera nu efter SWA’s avtal då jag dels följt bolaget under snart ett år samt ser stora likheter med haussade företag enligt Arcam och Fingerprint. I deras fall handlar det om banbrytande eller framtida teknikskiften men i bådas fall är konkurrensen stenhård och lösamheten svag. Avtech har självklart också konkurrenter och den största är Boeing ATM Service som enligt Avtech vars produkt är betydligt mindre teknologisk och inte bidrar med samma mervärde till kunderna. Min uppfattning är således att Boeings inte kommit lika långt i utvecklingen då deras produkt inte håller samma kvalitet som Aventus NowCast, vilket också avtalet med SWA vittnar om. Med tanke på att SWA främst använder sig av Boeings flygplanstyper har säkerligen SWA uppvaktats av Boeings representanter vilka försökt sälja in Boeings konkurrerande produkt, trots det väljer SWA nu att ingå ett femårigt avtal med Avtech för bolagets samtliga flygningar.
Tekniken beräknas att implementeras och redo att användas under q3-q4 2014. Mina förhoppningar är att de andra amerikanska jättarna; American Airlines, Delta Airlines och United Airlines följer med i utvecklingen och även de tecknar avtal med Avtech om Aventus NowCast. Omsättning skulle fyrdubblas om även dessa tre flygbolag skulle adderas på kundlistan. Enligt Avtech sparar flygbolagen 30 kg flygbränsle tack vare inflygningarna på tomgång vilket ekonomiskt innebär en besparing om närmare 200 kr. Även med en kostnadsbesparing om bara 150 kr per landningen ger implementeringen av Aventus NowCast Southwest Airlines en kostnadsreducering om 169 mkr per år så sannolikt kommer de andra flygbolagen vara intresserade av vad Avtech kan erbjuda.
Estimat
Enligt mina tidigare prognoser fick Avtech 15 kr per upplänkning men med tanke på SWA ledande position räknar jag med att de erhåller en rabatt om ca 30 % vilket innebär att intäkter per upplänkning om 10 kr. Vid varje inflygning behövs det enligt Avtech 2-4 upplänkningar och därför räknar jag med 3 st per landning i snitt.
Mina preliminära beräkningar ser ut som följande för avtalet med SWA:
94 000 inflygningar x 3 upplänkningar x 10 kr = 2 820 000 kr per månad/33 840 000 kr årligen
Adderar vi dessa 33,8 mkr till de tidigare prognostiserade 8 mkr, landar Avtech på en årsomsättning om 40 mkr. Med en prognostiserad rörelsemarginal om 60 %, som ett resultat av kostnadsbesparingarna under 2013 och en färdigutvecklad produkt, bör Avtech kunna uppvisa en rörelsevinst om 24 mkr för 2015. Med en schablonbeskattning om 22 % samt de 41,5 miljoner utestående aktierna blir vinsten per aktie 0,45 kr. Aktien handlas för närvarande runt 8,40 kr vilket ger ett P/E-tal om 18. Med en tillväxt om 20 % för 2016, allt annat lika, sjunker P/E-talet till 15, vilket känns attraktivt även fast utfallet både kan bli bättre och sämre än mina prognoser. P/S uppgår till 8,7 med ett börsvärde om 348 mkr och en årsomsättning på 40 mkr för 2015.
I dessa beräkningar har jag exkluderat potentialen med Avtechs andra teknik gällande Wake Wortex. Detta kommer jag att beskriva närmare i mitt nästa analys eller blogginlägg men i korta drag handlar det om Avtechs kunskap gällande de virvlar som uppstår när flygplan skall starta på flygbanorna. Den turbulens som uppstår vid starterna, kan liknas vid svallvågorna bakom en båt och detta område har Avtech arbetat med under en längre tid. Avtal finns bland annat med Dubais flygplats och potentialen även inom detta område är väldigt stor. Om tiden mellan varje flygstart kan halveras med hjälp av Avtechs teknik finns enorma summor att tjäna både för flygplatserna och flygbolagen men inte minst även Avtech. Oavsett hur väl denna teknik faller ut ser jag genombrottet med Aventus NowCast som avgörande för Avtech och dess aktie.
Utifrån dagens börsklimat och höga värderingarna både på IT-bolagen i USA samt de svenska förhoppningsbolagen såsom t.ex. Arcam och Fingerprint, anser jag att värderingen för Avtech bör vara betydligt högre. Det må så vara att nyheten om avtalet med SWA kom så sent som i fredags och att många investerare är på semester och inte hunnit ta till sig informationen. Jag tror dock att när den stora massan förstått omfattningen av Avtechs möjligheter är det inte omöjligt att Avtechs aktie når helt andra höjder. Aktien har redan stigit kraftigt i år och fanns bland annat med i Stockpickers vinnarnummer. Om resan stannar här eller fortsätter vidare får framtiden utvisa. Personligen anser jag att Avtech, med höga intäkter som tickar in redan i slutet av det här året, är desto mer intressant och har mer gynnsam risk/reward än t.ex. Arcam och Fingerprint vilka knappt tjänar några pengar men ändå värderas till P/S 17 respektive 28. Applicerar vi liknande värdering för Avtech så ger ett P/S-tal om 20 en kurspotential om 130 % och en aktiekurs om 19 kr. Vid fler ordrar från andra ledande flygbolag kan nyckeltalen snabbt halveras och kurspotentialen fördubblas ytterligare.
De siffror jag använt mig av i denna analys kommer dels från från Avtechs tidigare rapporter och årsredovisningar samt mina egna prognoser vilka kan komma att ändras då de endast är uppskattningar av den information jag har per idag. För er som verkligen vill titta närmare på Avtech så rekommenderar jag prospektet där bolaget beskrivs från grunden.
http://projects.code24.se/avtech/wp-content/uploads/2012/02/Avtech_Prospekt.pdf