Avtech - för bra för att vara sant?
2015-09-03 12:26, Edited at: 2015-09-03 13:12Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Halva Q3 har gått, Avtech har dragit tillbaka sin prognos och en blek Q2 rapport har lämnats. Aktien har gått ner kraftigt och handlades senast för 7,30kr. Det må se mörkt ut just nu men aktien har aldrig varit mer köpvärd än vad den är nu.
Jag är nu helt säker på att det är ett stort avtal på gång med South West Airlines (SWA) vilket bör leda till en fördubbling av kursen från nuvarande nivåer – till att börja med.
Här kommer min teori (förkortad inledning, för hela läs http://www.redeye.se/aktiebloggen/avtech/avtech-ett-utokat-avtal-med-southwest-airlines-pa-gang );
Avtech komunicerade två viktiga mål för 2015;
- Lönsamhet senast Q3 på månadsbasis
- 600.000 uplinks /månad i slutet av året
När dessa mål komunicerades så hade man ca 100.000 uplinks / månad. Varav de flesta kom från SWA Descend-avtalet.
När dessa mål sattes såg jag 3 olika scenarion;
- Flera mindre avtal som tillsammans ger de 500.000 uplinks / månad som krävdes för att nå målen.
- Ett större fullflight avtal från ett nytt flygbolag.
- Ett utökat avtal, Fullflight, med SWA.
Man går inte ut med prognoser och mål om man inte tror att man kan nå dem.
”Säljcyklerna är relativt långa, 6-24 månader, bl.a. beroende på teknisk mognadsgrad samt storlek hos kunden."
Med tanke på hur kort tid målen skulle uppfyllas på samt längden på säljcyklerna så är jag tämligen övertygad om att Avtech visste vilka/vilket avtal som var påväg och som skulle få företaget att nå målen redan när man satte dem. Hade det varit ”Flera mindre avtal”-scenariot så hade vi iallafall sett något avtal hittills vilket vi inte har, vi kan därför räkna bort ”Flera mindre avtal”-scenariot.
Det som är påväg är alltså ett större fullflight avtal och anledningen till att man drog tillbaka prognosen var p.g.a att avtalet drog ut på tiden.
Att jag känner mig säker på att det är SWA beror på att SWA och Avtech har en relation, SWA känner Aventus Nowcast och kan därför teckna ett fullflight avtal utan någon testperiod på det.
Hade det varit ett nytt stort flygbolag så tror jag att Avtech hade varit försiktigare, men med tanke på att SWA redan är en befintlig kund så kände man sig tillräkligt säker för att gå ut med väldigt höga mål.
Vad skulle ett SWA fullflight avtal innebära för avtech och för kursen?
De senaste siffrorna jag har från SWA är att de gör ca. 3600 flights / day, där varje flight är i snitt 120mil lång och tar 2h. Deras flygplansflotta består av dessa Boeing-plan;
Typ
Antal
Seats
737-300
120
137/143
737-500
12
122
737-700
455
137/143
737-800
92
175
3.600 flights / dag * 365 dagar = 1.314.000 flights / år.
Jetfuel priset idag är ca 3,30kr /L.
Såhär skriver Avtech:
" Priset debiteras som en fast månadsavgift utifrån en procentsats av den uppmätta kundnyttan som är 10-90 kilo bränslebesparing per inflygning (Aventus NowCast Descent) och 50-1 000 kilo per flight för Aventus NowCast Cruise, beroende på flygplanstyp"
Så en inflygning ger bränslebesparingar på 10-90kg och ”Cruise” ger bränslebesparingar på 50-1.000kg. Climb nämns inte.
En liter Jet A / Jet A-1 väger ca 0,8kg och kostar ca 3,3kr. Ett kilo kostar runt 4kr.
100kg/flight * 1.314.000 flights / år * 4kr =ca 500milj kr.
1kg = 5milj kr / år
Vad kan SWAs bränslebesparingssnitt ligga på? Med tanke på att SWAs flighter är relativt korta och att det inte handlar om några större flygplan så skulle jag gissa på mellan 200-300kg / flight.
Detta innebär alltså besparingar på 1-1,5miljard kr / år.
Vad kommer Avtech tjäna på detta?
I mitt förra inlägg ( http://www.redeye.se/aktiebloggen/avtech/avtech-ett-utokat-avtal-med-southwest-airlines-pa-gang ) så räknade jag med att SWA stod för ca. 2Milj kr av Q4 2014 omsättningen. Denna omsättningen kommer från ett Aventus Nowcast Descent avtal som jag beräknade genererade pengar fr.o.m November månad.
Under Q1 omsatte avtech 1,9milj kr och under Q2 2,8milj kr varav det mesta kom från SWA-avtalet. Jag räknar med att det kommit in ca. 6Milj kr under dessa 8 månader = 750.000kr /månad i snitt.
Om vi antar att SWA sparar 25kg bränsle per flight och att man i under en månad har 108.000 flights så blir det 3.24milj kg bränsle * 4kr = ca. 13Milj kronor.
Så enligt detta så går 750.000/13milj = 5,8% av SWAs besparingar till Avtech idag.
Läs nu detta på sidan 5;
"Kontraktet med SWA innehåller ett initialt faktureringsbelopp
baserat på en kraftigt rabatterad prisnivå, med klausuler som innebär omförhandling
efter två år med utgångspunkt i bevisade bränslebesparingar under de två åren. Utifrån
den initiala rabatten och Bolagets erfarenheter av produkttester med andra flygbolag är det
Bolagets bedömning att det initiala faktureringsvärdet kan komma att både två- och tredubblas
efter den initiala tvåårsperioden, och att det totala kontraktsvärdet därmed kan komma att
öka betydligt visavi det initiala rabatterade beloppet."
http://www.nasdaqomx.com/digitalAssets/97/97791_150316-beslut-avtech.pdf
En fördubbling skulle innebära över 10%, en tredubbling över 15%.
Skulle SWA spara 200kg bränsle / flight i ett år så innebär det, enligt uträkningen ovan, en besparing på ca. 1Miljard kr/år för SWA. Skulle Avtech få 10% av detta så innebär det 100milj / år för Avtech.
Nu får man ta dessa gissningar med en nypa salt. Det är vad det är,- gissningar.
Avtechs Börsvärde är idag ca. 400Milj kr. Uträkningen ovan gäller ETT (1) flygbolag. Avtech för samtal med ett stort antal flygbolag och lär skriva många fler avtal.
När bör SWA avtalet komma? Med tanke på att de räknade med att det skulle vara igång innan Q3 var slut så räknar jag med att det kommer någon gång under detta året.
http://media.avtech.aero/2015/02/AVTECH-Group-Q1-2015-report.pdf
http://media.avtech.aero/2015/02/AVTECH-Group-Q2-2015-report-final.pdf
http://www.swamedia.com/channels/Corporate-Fact-Sheet/pages/corporate-fact-sheet
http://www.nasdaqomx.com/digitalAssets/97/97791_150316-beslut-avtech.pdf
http://www.redeye.se/aktiebloggen/avtech/avtech-ett-utokat-avtal-med-southwest-airlines-pa-gang
http://media.avtech.aero/2015/02/AVTECH-2014-Q4-Year-end-report-SWEDISH.pdf