Post entry

Omsätter 700Mkr värderas till 17Mkr

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

AUH är värderad till ca 17Mkr. Jag upprepar 17miljoner, Du har alltså en Payofftid på ca 4år om du köper ut bolaget från börsen, vilka andra bolag kan jämföras med det?

AU Holding är inte orimligt högt värderad när man med lönsamhet växer så det knakar, I år gör man minst 5,5Mkr i rörelsevinst och kommer att omsätta närmare 700Mkr. AUH är värderad till ca 17Mkr. Jag upprepar 17miljoner, Du har alltså en Payofftid på ca 4år om du köper ut bolaget från börsen, vilka andra bolag kan jämföras med det?

Årets första kvartal

Omsättningen under perioden 01.01.2011 - 31.03.2011 var fortsatt hög och ökade med 94 % i jämförelse med samma period föregående år. Försäljningen av ädelmetaller och raffineringstjänster har haft fortsatt tillväxt främst tack vare ett fortsatt högt guldpris och ökad medvetenhet om guldets värde. Försäljningen av dentala legeringar har däremot varit låg under perioden och fortsatt att minska. Även försäljningen till Kina har fortsatt minska i och med ett skifte från ädelmetaller till nya billigare produkter. Koncernens resultat har stigit till 1 126 tkr vilket motsvarar en ökning med 85 % i förhållande till samma period föregående år. Ökningen av resultatet kommer av ökade volymer inom raffineringstjänster.

omsättningen accelerar kraftigare än vad jag tidigare har trott, och sannolikt lär man nå över 700Mkr omsättning för helåret. (729)

rörelsemarginalen 0,76%( 0,0076%) i rådande stund och med de fakta vi ser kommer bolaget redovisa 5,5Mkr för helåret. eller 3,9Mkr Netto

vilket gör att bolaget handlas P/e 4-5 vilket jag anser är alldeles för lågt för ett företag med denna omsättnings tillväxt och bakomliggande historia av svarta tal de senaste åren.

Marginalen är en aning dålig, men det kan snabbt bli bättre och då lyfter vinsten avsevärt, Det är där min tro på bolaget kommer in, ökas marginalen med en ynka % så gör bolaget över 13Mkr rörelsevinst, vilket skall motsvaras mot dagens börsvärde om 17Mkr, En villa eller en lägenhet på östermalm kan vara dyrare.

Den 17 juni är det bolagstämma jag har som förhppning att man kommer ge besked om utdelning allternativt påbörjar återköp av aktier, då bolaget knappast lider brist på kontanter! man har i dagsläget inga långsiktiga lån kvar att amortera. man har desutom tidigare varit frikostig med att dela ut innehav närstående Darius andra bolag till aktieägarna i AUH.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?