Sendrag hos Artimplant
2008-11-27 11:54, Edited at: 2010-06-11 11:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
1997 noterades biomaterialbolaget Artimplant på börsen. 2004 fick bolaget marknadsgodkännande i USA för implantatet Artelon CMC Spacer, riktat mot indikationen tumbasartros med en uppskattad global marknadspotential på 100 000 operationer per år. 2006 nåddes en ny imponerande milstolpe då Artimplant fick marknadsgodkännande för Artelon Tissue Reinforcement, ämnat att använda som mjukvävnadsförstärkning, i första hand vid axelns rotatorkuff, med en potentiell marknad i USA på 300 000 operationer per år. Året tidigare, 2005, slöt bolaget även ett utvecklings- och licensavtal med Small Bone Innovation, gällande utvecklingen av en handfull nya Spacers mot nya indikationer av artros i hand och fötter. Det är då förståeligt att dåvarande VDn Tord Lendau under samma år myntade uttrycket: "Ett storbolag är fött!"
Drygt tio år efter Artimplants börsnotering och efter ett antal sedvanliga nyemissioner på totalt cirka 400 miljoner kronor värderas Artimplant idag med ett börsvärde på dryga 100 miljoner kronor och säljer 1000 Spacers samt 300 rotatorkuffimplantat per kvartal. Fiasko? Jepp! Är Artimplant då dödsdömda? Knappast.
Fiaskot förbryllar givetvis, särskilt med tanke på att Artimplant lyckats få fram ett syntetiskt nedbrytningsbart implantat som dessutom är mycket konkurrenskraftigt jämfört med traditionella behandlingsmetoder då det är kostnadseffektivt och i princip fungerar klanderfritt. Men ett litet forsknings- och utvecklingbolag som Artimplant klarar givetvis inte av att nå en fullskalig kommersialisering utan hjälp av försäljningspartners. Det är också inom dessa försäljningspartners som fiaskot uppenbarat sig då just valet av dessa varit ödesdigert och orsakat ett ordentligt sendrag i försäljningsledet.
Small Bone Innovation som säljer Spacerprodukterna klantade bl.a. till det rejält med marknadsintroduktionen då de slarvade med marknadsföringen samt med inlärningen av den rätta operationstekniken. Initalt lyckades SBI dock snabbt etablera produkten hos kunderna (kirurger) men då dessa sedan satt med bristande kunskaper resulterade det bl.a. i att en felaktig målgrupp av patienter blev opererade samt slarv med rehabiliteringen. Självklart innebar detta en rejäl smäll på Artimplants livsnerv, alltså varumärket "Artelon" och resultatet blev till slut en vikande försäljningskurva då kunderna återgick till de traditionella behandlingsmetoderna. Lyckligtvis så drabbades inte alla kunder utan det finns ett antal etablerade kirurger med erfarenhet av ett hundratal operationer som är övertygade om implantatets fördelar vilket ger hopp om framtiden. Ytterligare har SBI ökat sina resurser och fokuserat mer på inlärningen av operationstekniken vilket nu resulterat i att kunderna börjat återvända, vilket även syns i den senaste rapporten då den negativa försäljningskurvan nu brutits. SBI:s misslyckanden ser dock ut att på kort sikt även ha påverkat Spacerprodukternas möjlighet att omgärdas av reimbursement, alltså att operationerna skulle täckas av det amerikanska försäkringssystemet. Detta bromsar givetvis tillväxten men på sikt bör dock ett reimbursement bli aktuellt med hjälp av bredare klinisk dokumentation, vilket då också kommer att resultera i en snabbare försäljningstillväxt.
Inom Artelon Tissue Reinforcement där försäljningspartern Biomet säljer produkten under det egna varumärket "Sportmesh", har försäljningen också varit en rejäl besvikelse. Problemet är att Biomet visat uppenbar ovilja till att utföra säljförebyggande klinisk dokumentation och utan detta är det svårt att nå en fullgod kommersialisering. Biomets tröghet har dock resulterat i att Artimplant omförhandlat avtalet till icke-exklusivt och ämnar nu via en egen säljstyrka i första hand bygga upp klinisk dokumentation via några referenskliniker på den amerikanska marknaden. Potentialen för ATR är dock stor, särkilt med tanke på att skador på senor är mycket vanligt förekommande. Som ett exempel så reparerades i USA år 2003, 781 000 sen- och ligamentrupturer med suturer eller ersattes av vävnad från patient. Med en försäljning på 300 enheter per kvartal så har alltså Artimplant knappt börjat skrapa på denna gigantiska marknad och sett till fördelarna med ATR så går det ännu inte att döma ut produkten. Den största fördelen med ATR, förutom att det är långsamt nedbrytningsbart, är att materialet är syntetiskt i jämförelse med konkurrenternas implantat som härstammar från kollagen från människo- och djurkadaver. Detta innebär, förutom den etiska fördelen, att materialet eliminerar risken för inflammationer som annars är vanliga. Eftersom implantatet även fått marknadsgodkännanden inom ett antal nya indikationer såsom senskador runt knäskål, biceps samt främre lårmuskel bör det finnas förutsättningar för en betydligt snabbare försäljningstillväxt när Artimplant samlat på sig tillräckligt med klinisk data.
Nu står och faller inte heller Artimplant endast på dessa produkter, utan sneglar vi på pipeline så är det faktiskt svårt att behålla ett svalt intresse för bolaget. Närmast till hands står en lansering inom ett nytt område inom odontologi, Replenishment. Här kommer nu Artimplant att lansera implantatet Artelon Cosmetic (uppbyggnad av mjukvävnad i dentala applikationer) via några begränsade referenskliniker i Europa. Med tanke på att 20 - 30 procent av alla inlägg av tandimplantat även kräver någon form av benvävnadsersättning finns det även här en stor potentiell marknad, särskilt med tanke på att befintliga behandlingsmetoder ofta är mycket smärtsamma för klienterna. Ytterligare påbörjar Artimplant nu även en klinisk studie för Artelon Bone Scaffold som är ett implantat för uppyggnad av ben i överkäken.
En annan miljardmarknad som Artimplant ämnar börja skrapa på är inom ryggradskirurgi där det bara i USA under 2006 omsattes cirka 5 miljarder dollar på implantat och biomaterial. Här ämnar nu Artimplant inleda en klinisk studie via en välrenommerad klinik i Schweiz för indikationen facettledsartros, en åkomma som idag saknar en fullgod behandlingsmetod. Ytterligare har Artimplant nått ett forskningsavtal med Stanford University i USA, där en studie påbörjats kring artelonets förmåga att accelerera läkningsprocessen.
Pipeline ser alltså högintressant ut och skulle bara Artimplant nå en fullgod kommersialisering inom något enstaka område så kommer sannolikt Tord Lendau att få rätt med sin profetia, att Artimplant kommer att bli ett storbolag. Sett till historiken så ser dock vägen ut att bli lång, vilket med hjälp av finanskrisen omedelbart får oss att snegla på bolagets likviditetssituation. Med en kassa på cirka 35 miljoner kronor och då förbränningstakten ligger kring 4 - 5 miljoner kronor per kvartal, kommer dock kassan att räcka en bra bit in i 2010. Artimplant ämnar dock att fortsätta investera, såväl i produktkandidatporföljen samt i en egen säljorganisation, vilket sannolikt på kort sikt kommer att påverka kassaflödet negativt. Dock så avslöjade bolaget i senaste telefonkonferensen att en säljare går runt med en försäljning på cirka 20 enheter per månad vilket alltså avslöjar lite i vad som kan komma att ske med kassaflödet längre fram efter att försäljningen tagit fart. Ledningen har även vid upprepade tillfällen sagt att det finns andra handlingsalternativ att få in kapital på än via en nyemission. I första hand skulle då en utlicensiering av någon större indikation bli aktuell, såsom ryggrad eller inom odontologi, som skulle locka intressenter tack vare den stora marknadspotentialen.
Ett annat potentiellt område som plötsligt blivit högintressant är inom veterinärmedicin där Artimplant nyligen nådde ett distributionsavtal med amerikanska BioMedtrix, gällande implantatet Artelon CCL för rekonstruktion av korsband hos hund. Denna nyhet var faktiskt av rejäl magnitud men resulterade något överraskande i ett svalt intresse på börsen. Korsbandskador hos hundar är vanliga och BioMedtrix uppskattar att cirka 300 000 hundar årligen drabbas i USA. Tack vare Artimplants erfarenhet inom humanmedicin finns det inte heller några regulatoriska hinder för en lansering och redan nästa år ämnar BioMedtrix lansera implantatet tillsammans med en klinisk dokumentering, vilket spås resultera i en fullskalig lansering i början av 2010. Den största fördelen med produkter inom veterinärmedicin är även att de till stor del täcks av försäkringar, vilket då givetvis fungerar som ett starkt incitament hos djurägaren att utnyttja. Till motsats till SBI och Biomet ser alltså Artimplant nu ut att ha äntligen dragit en vinstlott, särskilt med tanke på att Biomedtrix redan har cirka 60 procent av den tänkbara målgruppen av veterinärkliniker som kunder, vilket tillsammans med "reimbursement" bäddar för en snabbt accelererande försäljningstillväxt. Artimplant har även avslöjat att de ämnar prissätta implantatet med ett premiumpris kring 1 000 dollar, detta tack vare implantatets konkurrensfördelar. Artimplant avslöjar även att marginalen kommer att ligga på över 50 procent. Då BioMedtrix spår en försäljning av 10 000 enheter redan under det första året som sedan kommer att snabbt accelerera kan just hunden bli Artimplants bästa vän i jakten på positivt kassaflöde och vinst. Tack vare att ledtiden till marknaden är så kort borde det även locka bolaget till utvecklandet av fler implantat inom veterinärmedicin.
Om du nu slutligen orkat läsa igenom detta så har du antagligen upptäckt ett förhoppningsbolag sittandes med en hyfsat bred produktporfölj samt med en synnerligen spännande pipeline. Att sedan Artimplant sitter med en relativt trygg kassa att klara sig genom finanskrisen med, gör att det kittlar lite extra, men är du historieintresserad så har du dock sannolikt slutat läsa detta för länge sedan. Är du dock mer intresserad av framtiden och ny teknologi, märker du dock att Artimplant med sitt egenutvecklade Artelon, etablerat sig i teknologins framkant och att bolaget faktiskt ännu bara befinner sig i början av sin resa längs med kroppens leder, hos såväl människa som djur. Ett facit av allt detta innebär sannolikt att framtida framgångar fortsättningsvis kommer att blandas med besvikelser men värderingen är nu rekordlåg, vilket trots allt förbryllar.