Post entry

Artimplant säljs?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det brukar kallas för att ta köksvägen in på börsen och brukar drabba notoriska förlustbolag som ömsar skinn till annan verksamhet som snabbare kan dra nytta av de ackumulerade underskottsavdragen.

Adcore, Enlight och Effnet har alla ombildats till fastighetsbolag. 2006 gjordes samma manöver med bioteknikbolaget Tripep som omvandlades till fastighetsbolaget Din Bostad. Den som då var finanschef för fastighetsbolaget och sedermera för en period även VD var Kjell Thörnbring, en meriterad man som tidigare också varit koncernchef för Elanders. I torsdags pressmeddelade det förlusttyngda Artimplant att de anställt samme man som ny CFO och det är ju självklart att detta väcker spekulationer huruvida det nu inför bolagsstämman i maj skissas på en ny verksamhetsinriktning.

Artimplants historia är svart som natta då bolaget trots 13 år på börsen inte varit i närheten av någon vinst. Istället har aktieägarna gång på gång fått öppna plånboken, senast i höstas då ca 38 Mkr inbringades. Idag befinner sig aktiekursen ca 30 procent lägre än höstens teckningskurs och drar vi bort nettokassan (beräknat från årsskiftet) uppgår teknikvärdet till drygt 20 Mkr. Några större förväntningar om framgångar finns alltså knappast diskonterade.

Förväntningar om bättre tider ser dock styrelsemedlemmen Håkan Johansson ut att ha då han i mitten av februari köpte 1 miljon aktier vilket dubblade hans tidigare innehav. Det är visserligen inte jättemycket men ger ändå en indikation på att köpet inte enbart var en symbolisk handling. Sedan Håkan tillträdde sin styrelsepost ifjol har det även spekulerats i media om syftet är att Artimplant skall kunna utnyttja hans finansiella kompetens inför en försäljning av verksamheten. Herr Johansson är nämligen ingen duvunge då han tidigare varit en av nyckelpersonerna i EQT och chef för problembolagsfonden ”EQT Opportunity Fund”. Således bör han ha god kompetens gällande vilken trollformel som krävs för att vända bolag på rätt köl, synliggöra värden samt framförallt utsmycka dessa inför en exit.

Artimplants produktportfölj är knappast heller värdelös och skulle med en skicklig aktör vid förhandlingsbordet sannolikt kunna betinga ett betydligt högre pris än nuvarande börsvärde. En större marknadsaktör skulle också högst troligt kunna kommersialisera produkterna och nå snabbare avkastning än vad Artimplant ser ut att kunna åstadkomma då de valt att sälja själva via kommissionärer och distributörer på den amerikanska marknaden. Det är en tuff och tidskrävande uppgift och misslyckas detta är sannolikt också sagan slut. Därför skulle eventuellt aktieägarna applådera en strategi som inte gör ägarna helt lottlösa om bolaget går i konken, nämligen att göra en ”Tripep” genom att först överföra huvudverksamheten till ett dotterbolag som delas ut till nuvarande aktieägare (inför en försäljning) medans huvudbolaget behåller förlustavdragen på ca 400 Mkr och börsnoteringen, byter namn och inriktning till ett fastighetsbolag samt förvärvar ett fastighetsbestånd som betalas med nyemitterade aktier. På detta sätt skulle aktieägarna t o m kunna äta kakan och samtidigt ha den kvar då försäljningslikviden för ”gamla” Artimplant skulle delas ut samtidigt som aktieägarna har kvar aktier i det nya bolaget, motsvarande det pris som de nya ägarna, som kommer in via köksvägen, är villiga att betala för börsplatsen och förlustavdragen. Frågan är då vilken prislapp det ”gamla” Artimplant skulle kunna skylta med? Ett tresiffrigt miljonbelopp känns inte som en omöjlighet.

Förutom patenten kring bolagets biomaterial ”Artelon” och en handfull godkända produkter är paletten av färdigställda studier värdefulla för en köpare då dessa är tidskrävande. Här finns idag färska publicerade studier som bevisar att bolagets implantat inom odontologi för mjukvävnadsuppbyggnad i munnen fungerar samt ett 20-tal fallstudier som bekräftar att Artimplants implantat för vävnadsförstärkning (Artelon Tissue Reinforcement) klanderfritt funkar vid fotapplikationer. För den senare produkten sammanställs nu även en viktig amerikansk säljstödjande studie för behandling av rotarorkuffskador i axeln. Därtill har en svensk veterinärstudie sammanställts inför publicering där artelonet behandlat korsbandsskador på ett 20-tal hundar. Slutligen sammanställs nu en större retrospektiv USA-studie för bolagets spacerprodukter för behandling av tumbasartros, en studie som skulle kunna bli räddningen för produkten och vända den negativa försäljningstrend som enligt bolaget orsakats av licenstagaren SBI som slarvat med utbildningen av kirurger vilket lett till misslyckade operationer, nedsvärtat varumärke och dessutom resulterat i att nio CMC-patienter stämt licenspartnern och Artimplant.

Hur stor aptitretare den tänkbara försäljningshyllan skulle kunna bli är dock oerhört svårt att spekulera i. Personligen tror jag dock att det borde finnas gott om aktörer som slickar sig runt munnen kring produktkonceptet Artelon Tissue Reinforcement (ATR). Produkten är i USA och Europa godkänd för generell vävnadsförstärkning vilket öppnar upp en stor marknadspotential. Siffror från den amerikanska marknaden från 2003 visar t ex att ca 781 000 sen- och ligamentrupturer reparerades med suturer eller vävnad från patient vilka skulle kunna förstärkas med artelonet så att risken minskar för re-ruptur. Samtidigt saknas inte konkurrens men viktigt att påpeka är att huvudkonkurrenterna tillverkar implantat av kollagen med ursprung från djur- eller människokadaver. Här framstår ATR som ett bättre alternativ då det syntetiska biomaterialet eliminerar risken för vävnadsirritation som ofta orsakas av biomaterial av humant eller animaliskt ursprung. Till motsats till Artimplants produkt för benuppbyggnad (Artelon CMC Spacer) har ännu inte heller några misslyckade operationer rapporterats från någon ATR-patient. Därtill väntas alltså snart den säljstödjande amerikanska studien vara klar för publicering vilket är en sannolik nyckel till kommande försäljningsframgångar och i sig värdehöjande.

Värt att påpeka är att bolagets egenförsäljning ifjol, där merparten utgörs av ATR, uppgick till 11,3 Mkr vilket är en ökning med hela 9,6 Mkr jämfört med 2008. Det är en riktigt hygglig inledande försäljning med tanke på avsaknaden av säljstödjande dokumentation. Det är dock högst oklart om den kraftiga tillväxten kommer att kunna fortsätta på kort sikt och hjälpa Artimplant att nå positivt kassaflöde innan kassan återigen sinar. För det första varnar Artimplant i bokslutsrapporten för att varumärket skadats pga de misslyckade spaceroperationerna som dock är en helt annan produkt än ATR. Denna badwill riskerar dock att spilla över på ATR och fördröja marknadspenetrationen. Ytterligare tar det sannolikt tid att få igång de produktspecialister som Artimplant anställt samt utbilda nya säljare. Dessutom vill kirurgerna ofta själva dokumentera produkterna innan de beslutar sig för att använda dem som ett standardalternativ. Det finns alltså risk för uppförsbacke även fastän det inte går att utesluta att faktiskt Artimplant nu står inför skördetid. Det har dock hänt en del sedan mina senaste domedagsbloggar om bolaget. Framförallt förbryllar den nye finanschefens meritlista. Visserligen skulle ju Artimplant kunna sälja verksamheten utan krussiduller rakt av men det är ju kul att fantisera...

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?