Arcam : GE-nombrottet närmar sig!
2015-06-18 16:51, Edited at: 2015-06-18 22:03Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Allt tyder på att Arcam står inför ett stort GE-nombrott inom flygindustrin, en marknadspotential som av bolaget uppskattas till "tiotusentals maskiner" (källa; Årsredovisningen sidan 15). General Electric kommer sannolikt lägga en större order via sitt italienska dotterbolag Avio Aero under andra halvåret, vilket kommer sätta ordentlig fart på aktien. Jag upprepar min väldigt positiva långsiktiga syn på Arcam.
Positiva datapunkter
1) Vid Paris Air Show i veckan meddelade Arcams största kund, tillika GEs dotterbolag Avio Aero att man har genomfört 2800 s.k. testcykler av flygmotorturbinblad tillverkade med Arcams EBM-teknik. Delarna fungerade perfekt och kommer sitta i civilflyg "snart". Avio säger sig vilja börja producera turbinblad i industriell skala redan 2016. För att det ska vara möjligt med tanke på Arcams ledtider bör en order annonseras i höst/vinter. Remium tror att en order på 10 maskiner är troligt. Det skulle vara Arcams största order i bolagets historia och markera det definitiva GE-nombrottet för tekniken och bolaget. Jag tror att aktien kommer testa motståndet vid 200 kronor när så sker.
http://www.flightglobal.com/news/articles/paris-avio-building-new-technology-layer-by-layer-413712/
2) Jag har tidigare skrivit om potentialen för Arcam med Avio Aero. På nedanstående länk uttrycker Avio klart på sidan 6 att fabriken i Cameri, Italien är byggd för att rymma upp till 60 maskiner. Vidare, på sidan 15 i samma presentation visar Avio hur stora delar man planerar att bygga med additiv tillverkning om några år. Delar med 5 gånger större area visas på bild. Det borde innebära 5 gånger högre pulveråtgång....
3) Den 4e juni meddelade easyJet att man börjar testa 3D-utskrivna delar i kabinen. Vidare har easyJet beställt General Electrics kommande flygmotor LEAP som innehåller bland annat 3D-utskrivna bränsleinsprutare. Det är naturligtvis väldigt positivt att världens fjärde största flygbolag, som dessutom har ett fantastiskt rykte om sig att vara starka på teknik, är så uppenbart positiva till 3D-tekniken.
http://mediacentre.easyjet.com/stories/9219
Prognoser
Sedan min blogg i januari (http://www.redeye.se/aktiebloggen/arcam/arcam-i-besvikelsens-dal) har jag gjort en del justeringar av mina prognoser. Framförallt har jag sänkt bruttomarginalantagandet, vilket får stor effekt på VPA-estimaten. Anledningen till denna revision är att bolaget i samband med Q1-rapporten förklarade att kapacitetsökningen i Mölndal som möjliggör 2-3x högre produktion, slår mot bruttomarginalen på kort sikt. Min nya prognos för 2015 är 47 levererade maskiner, 525 miljoner i försäljning en bruttomarginal på 28% och en VPA på 1,60. Det gör att PE-talet för 2015 fortfarande är extremt högt och förklarar varför aktien har fallit tillbaka.
Under antagande att bruttomarginalen kan studsa tillbaka till 34% nästa år och att Arcam levererar 62 maskiner, blir omsättningen cirka 670 miljoner kronor och VPA 3,40 för 2016. Det ger ett PE-tal på 43x.
Med tanke på dels att branschen är i sin linda och spås växa 30-40% per år fram till 2020 och dels att Arcam nu bygger en produktionskapacitet på 100-150 maskiner per år av en anledning (att man förväntar sig stora orders), så tycker jag att PE 43x känns aptitligt snarare än högt. Modellerar jag 115 sålda maskiner med 10% lägre genomsnittspris pga förväntade rabatter och en bruttomarginal på 36% blir vinsten 10 kronor per aktie i min modell. Det kan ske så tidigt som 2018 tror jag och när finansmarknaden tror på ett sådant scenario kommer aktien kunna handla i 300-350 kronor, vilket är en rimlig målkurs på 2-3 års sikt.
Aktien
Aktien fortsätter att konsolidera i det breda intervallet mellan 130 och 200 kronor. Den fallande trenden som inleddes vid det senaste testet av 200-kronorsnivån i januari är bruten och den tekniska bilden ser bättre ut. Insiders handelsmönster har varit negativt under en längre period med idel säljorders men nyligen köpte både VD, Industrifondens styrelserepresentant och COO lite aktier.