Realfiction´s DeepFrame: "Best Tech of CES 2018"
2018-01-16 17:47Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Augmented Reality, förkortat AR, spås av många experter helt omvälva människors liv. AR och MR (Mixed Reality) benämns ofta förstärkt verklighet, ger möjlighet till oändliga möjligheter att mixa fantasi och verklighet. Användningsområden och skalbarheten är enorm, man kan exempelvis använda AR som information/hjälp och som effekter vid marknadsföring.
AR - Historiskt tekniksprång
DeepFrame från Realfiction, världens största AR/MR-display
AR spås av en mängd experter och ledande globala företag bli ett oerhört stort och viktigt tekniksprång. Bla citeras Apple´s VD Tim Cook av The Independent: "Cook claims that shopping will be changed “entirely” by augmented reality, and says that he doesn’t think “anything will be untouched." " (se källa nedan)
Apple har tillsammans med IKEA utvecklat en AR-app där man kan hålla upp sin enhet, ex telefon, iPad eller liknande, och med hjälp av AR placera IKEA´s möbler i en verklighet som typ ett rum. Om denna teknik säger IKEA:
"-Möjligheterna är oändliga. Men vi är övertygade om att dessa nya teknologier kommer att få minst lika stor inverkan som internet. Skillnaden är att förändringarna sannolikt kommer att gå mycket fortare, berättade Michael Valdsgaard, chef för digital transformation på Inter IKEA" (https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/09/19/ta-en-titt-in-i-ikeas-nya-ar-satsning/)
Similar apps are being made across education, business and navigation, as well as shopping. Cook was joined by developers who showed The Independent their new software, which included hiking apps that overlaid information about the landscape, educational apps that did the same for the solar system, as well as games that could be virtually played on a real tabletop. And Apple believes it will be huge. Cook says that it will end up not simply being used by some kinds of people but for “everyone”; like the App Store when it launched." (http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/features/apple-iphone-tim-cook-interview-features-new-augmented-reality-ar-arkit-a7993566.html
Exempel på användning av AR
AR inom navigation:
AR inom utbildning:
AR inom marketing/retail/attention-campaigns:
DeepFrame från Realfiction kan användas som ett vanligt skyltfönster, här en "riktig" bil samt en bil genom AR
AR - Gigantisk världsmarknad
I en nyligen publicerad rapport från Zion Market Research beskriver man potentialen:
"According to the report, global augmented reality market share was valued at around USD 3.33 Billion in 2015 and is expected to reach approximately USD 133.78 Billion in 2021, growing at a CAGR of slightly above 85.2% between 2016 and 2021."
Alltså en tillväxttakt på 85,2% mellan 2016-2021!
Steve Koenig är senior director for market research på organisationen som står bakom hela CES, Consumer Technology Association. Mr Koenig uttalar sig om AR:
“CES 2018 is finally when AR starts to take the spotlight" https://www.usatoday.com/story/tech/columnist/baig/2018/01/02/5-g-ar-here-7-technologies-watch-2018/957127001/
Vinnare på AR?
En stor mängd bolag kommer givetvis att skörda mycket stora framgångar avseende både försäljning och kursutveckling på börsen. AR är som vi ser i ovanstående analys/rapport från Zion Market Research på väg att fullkomligt explodera, samtidigt som stora aktörer ser AR som ett minst lika stort tekniksprång som internet var när det kom, men att AR kommer att utvecklas mycket snabbare! Eller som Tim Cook på Apple som tror att AR kommer inte att utvecklas till användning för en del människor utan "“everyone, like the App Store when it launched"
Vilka kommer då att bli vinnare ur ett investeringsperspektiv?
Jag har fastnat för ett bolag på börsen som heter Realfiction. Bolaget har alla förutsättningar att utvecklas på ett fantastiskt sätt.
Realfiction - Dansk dynamit, succé på CES Las Vegas 2018!
Realfiction har under lång tid utvecklats från tidiga hologram-installationer 2002 till att nu vara en global aktör inom AR/MR. Realfiction har precis lanserat DeepFrame One i USA på världens viktigaste och mest prestigefyllda teknikmässa, CES-mässan i Las Vegas, och som man gjorde det och vilken respons från branschen! Mer om det lite senare, först en liten bakgrund och sammanfattning om vad Realfiction erbjuder marknaden.
Dreamoc
Produkten Dreamoc lanserades 2009 och som en produkt för att marknadsföra produkter och varumärken. Hösten 2017 fick man en pilotorder från Pfizer Inc.USA, då bolaget beställde installation av 60 Dreamoc´s på 60 apotek i Sydafrika. Pfizer Inc. i USA kommer att följa utvecklingen av försäljningspåverkan från Dreamoc, vid positivt resultat kan detta bli ett fantastiskt samarbete för Realfiction. Utsikterna för att projektet skall falla mycket väl ut är stora, Dreamoc har visat mycket positiv effekt på försäljningen i tidigare studier/projekt, se nedan.
Fakta Dreamoc:
+ Coca Cola
"In the case of Coca-Cola sales in one store were doubled during a three day period, and the total sales for the whole of the 16 week campaign was increased by 36%."
+ Kelloggs:
Making people smile and wonder is not always enough, but the numbers tell their own story of success. During the complete campaign period an increase in sales settled at an astonishing 60 % in total, and one store even sold out on the very first weekend of having the dreamoc display."
+ Lakrids By Johan Bülow:
"For a month the Dreamoc display was set up various places in the department store as both an end cap solution as well as on the checkout line, and both were very effective for grabbing the attention of passers-by, making them stop and look curiously into the display - and most often actually purchasing the product. In the first week sales increased by 110 % and during the month of advertising the total increase of sales was 180 %."
Dreamoc - Internationella kunder
Utöver ovan nämnda företag så har Realfiction en imponerande internationell kundbas, där samtliga torde vara mycket nöjda med den effekt som Dreamoc ger.
+ Mercedes-Benz
+ BMW
+ Samsung
+ Pfizer Inc.
+ Emirates Airlines
+ Hugo Boss
+ Tag Heuer
+ Martell
+ Gucci
+ Breitling
+ Altec
+ Ferrero Rocher
+ Blackberry
+ ASUS
+ Milka
+ m.fl
Dreamoc har fram tills nu varit Realfiction´s huvudsakliga inkomstkälla och omsätter ca 20 MSEK/år. Nu har man dels öppnat upp för leasing samt även en "content"-lösning där man som användare/kund på ett mycket enkelt sätt kan skapa de effekter man vill för sina produkter och varumärken via Dreamoc samt även DeepFrame. Dessa lösningar förväntas ytterligare öka omsättningen för Realfiction´s produkter.
DeepFrame - Världens största AR/MR-display
Den nya produkten DeepFrame är världens största display inom AR/MR. DeepFrame kan sammanfattas med: "AR/MR för alla", den är helt unik på marknaden då den inte kräver något extra tillbehör som glasögon eller liknande. Detta gör att man kan använda DeepFrame för den hela massan av människor - samtidigt! Man kan exempelvis på museum, mässor, butiker, eller vilka upplevelsemiljöer som helst skapa en upplevelse för en hel publik samtidigt. DeepFrame lämpar sig därför som ett fantastiskt redskap för att skapa en wow-effekt eller dra uppmärksamhet till en produkt eller varumärke.
DeepFrame-fakta:
+ Världens största display inom AR/VR.
+ Patenterad produkt/teknik.
+ Skalbarheten är enorm, stora som små displayer enligt kundens önskemål.
+ Möjligheter till flertal OEM-avtal för konsumentprodukter, troligtvis stora volymer/intäkter då motparter är stora internationella leksakstillverkare.
+ Varje fönster i en fasad kan vara en potentiell DeepFrame, typ skyltfönster i hotell, casino, butiker, mm.
+ Ingen elektronik i själva displayen.
+ Första ordern på DeepFrame (ordervärde mellan 200 000-500 000 SEK) gick till en kund i Sydney Australien. En första beställning med potential på ytterligare 13 då det används i den aktuella kundens (företagets) showroom. Realfictions VD Clas Dyrholm kommenterade: “We are excited to receive the first DeepFrame order, a cool installation in the first of 14 showrooms this client has. I’m confident that the experience that DeepFrame creates, will drive a lot of attention."
+ Mercedes-Benz har en utvecklingshub, LAB 1886, för framtida teknik som integreras i deras bilar, där tittar Mercedes-Benz på DeepFrame och kommenterar:
"Instead of AR glasses, Denmark-based Realfiction is developing whole AR windows. The so-called DeepFrames generate amazingly realistic animations, wich can be controlled through gestures. If directly integrated in a windscreen, numerous dashboard elements, for example, could be projected into the driver´s and passenger´s field of vision."
+ LEGO: Produkt för upplevelseparker utvecklas/testas
+ LEGO: Konsumentprodukt utvecklas gemensamt av Realfiction/LEGO. Fantastisk bekräftelse på DeepFrame´s skalbarhet.
DeepFrame erhåller internationella utmärkelser
DeepFrame börjar få ett stort genomslag världen över med en rad utmärkelser och prestigefyllda prisnomineringar.
DeepFrame har utsetts till finalist i InAVation Awards i kategorin ”Display Technology for Digital Signage”. Vinnaren presenteras i Amsterdam den 6 februari i anslutning till ISE 2018, världens största mässa för integrerade AV-system.
DeepFrame har fått den prestigefyllda “CES 2018 Innovation Awards Honoree”-titeln för sin AR/MR-display DeepFrame. Detta måste ses som en av de absolut starkaste och mest prestigefyllda utmärkelser man kan erhålla inom techbranschen. CES är den viktigaste av alla techmässor. När man ser vilka kriterier en produkt måste uppfylla för att erhålla denna utmärkelse så blir man ännu mer imponerad av Realfiction och DeepFrame som helt enkelt är helt unik i världen i sitt segment:
CES-kriterier för utnämning av nominerade, däribland DeepFrame:
"Each product category has an expert, three-member judging team composed of an independent industrial designer, an independent engineer and a member of the trade media. Entries are judged on:"
+ Engineering qualities
+ Aesthetic and design qualities
+ Use/function
+ User value
+ Unique/novel features
+ How the design and innovation directly compare to other products in the market
DeepFrame - Succé på CES Las Vegas 9-12 Januari 2018
För att inse potentialen inom AR så upprepar jag rapporten från Zion Market Research: "Augmented reality market share was valued at around USD 3.33 Billion in 2015 and is expected to reach approximately USD 133.78 Billion in 2021, growing at a CAGR of slightly above 85.2% between 2016 and 2021."
Alltså en marknad som nu spås växa med 85,2%/år tom 2021 och då uppgå till drygt 1075 miljarder SEK!!
Intresset och responsen på DeepFrame under och efter CES i Las Vegas har varit fantastisk. Media och stora internationella företag har genom sitt intresse bekräftat att DeepFrame har potentialen att bli en framgångssaga inom AR-marknaden världen över. Urval av respons och nyhetsflöde för DeepFrame i samband med CES i Las Vegas:
+ Engadget:
Engadget med nästan 2,5 miljoner följare på Twitter skrev med följande rubrik:
"DeepFrame brings augmented reality to a huge screen. It's a whole new spin on AR."
"Experiencing DeepFrame was enough to make me think it has potential. It gets rid of the cumbersome-equipment requirement for AR and instead gives us a simple window into the digital world, says Devindra Hardawar, Engadget" https://www.engadget.com/2018/01/10/deepframe-ar-display-realfiction/
+ Mashable:
Mashable med nästan 10 miljoner följare på twitter (mashable.com) resp. ca 700 000 (tech-delen) skrev med följande rubrik:
"Best Tech of CES 2018"
"With over 4,000 companies exhibiting at CES this year, there was no shortage of shiny new gadgets to play with and see. The Mashable Tech Team scoured the sprawling show to find the best, and potentially game-changing, gadgets and innovations that are coming."
"FaceTime is cool, but imagine being able to beam yourself into someone’s room using augmented reality. RealFiction says its DeepFrame could be used as futuristic telepresence tool. The 64-inch glass window has special opticals that reflect life-sized digital objects into a physical space. The setup’s not quite ready for consumers — it’s aimed at businesses first — but that’s how webcams started out, too."
+ Metropolis:
Metropolis skrev om DeepFrame med följande rubrik:
"15 Game Changing Tech Products At CES 2018 "
http://www.metropolismag.com/ideas/technology/ces-best-products-2018/pic/34747/
+ Ultragamerz:
Ultragamerz skrev en artikel med rubriken:
"5 Amazing New VR Products awarded In CES 2018 Virtual Reality Category"
"DeepFrame is the largest display of its kind to convincingly mix physical reality with lifelike digital 3D animationscompletely without the use of glasses providing viewers with effects that realistically interact with the environment seen through the lens."
+ Homecrux:
Homecrux skrev i en artikel följande:
"Augmented reality is the future, and it is going to dominate virtually every aspect of our lives."
"Realfiction intends to bring mixed reality experience right inside your living room. They’ve come up withDeepFrame One AR screen, world’s largest mixed reality display, measuring 64-inches at CES 2018. It is designed by the renowned Danish designer Steffen Schmelling, who has previously designed products for several major brands including Bang & Olufsen and Samsung.
"You don’t require any bulky AR glasses or VR headset to experience the optical illusion of having moving objects in the room which is a huge plus. While for now the big curved screen seems fit for a commercial place like a museum or a retail store, in the future a smart home could have one too."
http://www.homecrux.com/2018/01/12/91556/ces-2018-deepframe-screen-surrounds-mixed-reality-sans-vr-headset.html
+ EventWorks 4D:
EventWorks 4D, som är en av Realfiction´s ca 130 global-partners, beskrev DeepFrame:
“Deep frame is going to allow you to have a portal or a window to holographic visuals, but in a real world, not on a stage without the use any sort of virtual reality headgear. It opens up Pandora's box." http://www.wkyc.com/article/tech/cleveland-company-looking-to-turn-heads-at-ces-in-las-vegas/95-506783079
+ TV-bolaget Discovery Canada:
Discovery Canada bokade in möte med Realfiction och gjorde ett TV-inslag om DeepFrame:
+ Dagbladet Börsen :
Dagbladet Börsen, Danmark, skrev om världsbolag som bokat in möte med Realfiction för att få se DeepFrame, följande stora bolag nämns:
+ Apple
+ LG
+ Verizon
+ Bentley
+ Ralph Lauren
+ Zwarowski
https://www.pressreader.com/denmark/dagbladet-b%C3%B8rsen/20180112/281702615114170
+ New Atlas:
Bland produkter från bolag som Sony, LG, HTC, Nvidia och Samsung så utses DeepFrame som en av höjdpunkterna på CES 2018!
"The best of CES 2018: VR, giant TVs and floating dinosaurs:"
"Now that the dust is settling, we'd like to present some of the highlights."
"Augmented reality has a lot of potential, but to really get the best out of it at the moment, you need some kind of headset and that's not ideal when you've got a lot of people inside a space like a museum or an art gallery. Enter the DeepFrame One, an AR experience that works with two screens, no headsets required."
"As long as you're peering through the DeepFrame unit, you can see an AR effect that can potentially appear to go on for miles. Imagine customizing your car in front of your eyes in a showroom, or watching a dinosaur come to life while touring around a science exhibition. That's the kind of potential DeepFrame has."
Realfiction/DeepFrame CES Las Vegas 2018 - Sammanfattning
CES Las Vegas var en total succé för Realfiction och deras DeepFrame, några mycket viktiga punkter om detta:
Stor uppmärksamhet från några av världens mest kända/största bolag bla Apple, LG och Verizon.
Flera utmärkelser på CES 2018 från viktiga aktörer/experter i branschen.
Mycket stor internationell medial uppmärksamhet.
En mycket viktig faktor för stora framgångar för en produkt är - Skalbarhet/konsumentprodukter. Det var flera experter i branschen som nämnde just att DeepFrame har denna potentialen, med flera kommentarer om DeepFrame som:
"In the future a smart home could have one too"
DeepFrame´s skalbarhet - Hologun
Ett ypperligt exempel på den fantastiska skalbarheten i DeepFrame-teknologin är Realfictions produkt Hologun. En DeepFrame-display för konsumentmarknaden och för exempelvis spelindustrin. VD Clas Dyrholm kommenterar Hologun:
"Hologun behöver ingen energikälla. Hologun fungerar genom att integrera användarens egen mobiltelefon i en spacegun attrapp konstruktion med en DeepFrame-optik. Bilden från mobilens skärm förstoras flera gånger och förskjuts långt ut i verkligheten, vilket gör det möjligt att skjuta virtuella lerduvor eller aliens. Nästan all teknologi ligger i telefonen. Vi utnyttjar telefonens gyro, internetuppkoppling, skärm, högtalare, mikrofon osv. Detta betyder att priset på Hologun kan hållas lågt, och spel kan göras och köpas till som appar."
Hologun från Realfiction
Vidare har Realfiction även kommunicerat om målet för Hologun:
"Hologun är ett licensmodell-projekt (OEM) då produktion och distribution bör hanteras av stora och erfarna aktörer inom spelbranschen. Realfiction är i tidiga diskussioner med sådana parter."
OEM-avtal inom konsumentprodukter har potential att bli en total jackpot för Realfiction. Endast ett OEM-avtal med stor aktör kan leda till mycket stora intäkter/vinster. En vinst på 10 MSEK via ett OEM-avtal ger med ett p/e-tal på ca 28 ett värde som motsvarar hela Realfictions BV idag. Dessutom är potentialen inte ett avtal, skalbarheten i DeepFrame ger oändliga möjligheter och redan nu pågår flera samtal/projekt med globala storföretag som avser OEM-avtal för konsumentprodukter baserade på DeepFrame.
Clas Dyrholm igen:
"Realfiction för i dagsläget dialoger och har inlett projekt med globala leksaksjättar med målsättningen att utveckla DeepFrame till även en konsumentprodukt."
Ett första OEM-avtal har potentialen att i grunden förändra Realfictions BV avsevärt.
Realfiction - Investeringsmöjlighet
Det finns många faktorer som talar för att en investering i Realfiction, som nu värderas till ca 280 MSEK, kan generera mycket hög avkastning, några av dessa är:
AR/MR en teknisk revolution som kommer att påverka ALLA, enligt experter är AR större än när internet kom.
AR/MR spås ha en fantastisk tillväxt på ca 85%/år till att omsätta ca 1075 miljarder SEK år 2021!
Exempel på hur stor tilltro marknaden har på AR/MR är värderingarna på framförallt USA-bolagen, tex Magic Leap som värderas till ca 48 miljarder SEK och dom har precis lanserat sin första produkt, Magic Leap One. Magic Leap One består av ett hårdvarupaket i tre delar: ett par ovanligt nätta AR-glasögon som kompletteras av en liten, puckformad dator som driver AR-programvaran samt en handkontroll.
Realfiction har precis med stor succé lanserat DeepFrame på CES 2018 i Las Vegas. Internationell uppmärksamhet från media och världsledande bolag samt utmärkelser har gett DeepFrame fantastiska framtidsutsikter.
Uppmärksamheten i USA har stor potential att ge effekt på både försäljning och aktiekurs.
AmTRAN från Taiwan är en av de större aktieägarna i Realfiction, med ca 12% av aktierna, och tillverkar produkterna åt Realfiction. AmTRAN är en av de största OEM-tillverkarna i världen på LCD-skärmar och värderas till ca 3,8 miljarder SEK.
AmTRAN har ett stort intresse i att Realfiction lyckas och bolaget har kontakter med många av världens största bolag och potentiella storkunder till Realfiction. AmTRAN garanterade, utan ersättning, 5 MSEK i IPO:n. Med tanke på AmTRAN´s ägande i Realfiction så är det intressant att konstatera att bolaget är med och utvecklar konsumentprodukterna. VD på Realfiction, Clas Dyrholm, säger:
"AmTRAN kan med sin makt och position få saker att hända mycket snabbare än man trodde var möjligt." Detta bådar mycket gott för Realfiction!
OEM-avtal. (se ovan) Redan nu pågår alltså diskussioner med flera globalt stora företag inom leksaksindustrin avseende konsumentprodukter baserade på DeepFrame.
Fonder skapas för investeringar inom AR, bla fondbolaget AR Scandinavia, som nu kommer att köpa in sig i bolag inom AR-branschen. http://www.investerarbrevet.se/?z=sa-investerar-du-i-europas-forsta-augmented-reality-fond-6344
Dessutom är det i Realfiction en låg free-float, dvs huvudägare/storägare sitter på en stor del aktier, ca drygt 70%. Det brukar generera en bra kursutveckling när marknaden inser hur stor potential ett bolag som Realfiction har.
Det kommer att bli mycket intressant att följa Realfiction, www.realfiction.com, jag är övertygad om att bolaget stå inför ett stort internationellt genombrott.
Mvh