Post entry

AppSpotr – hetaste småbolagsnoteringen i år

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

AppSpotr grundades 2006 och har sysslat med apputveckling sedan 2011. Aktien börsnoterades i måndags på 6 kr efter att erbjudandet övertecknats med 1800 procent. Efter några dagars handel så ligger aktien kring 7 kr. Detta innebär att börsvärdet idag är ca 64 miljoner kronor. Ungefär 53 procent av emissionen var tecknad på förhand av redan existerande ägare.

Vad är AppSpotr?

AppSpotr är ett svenskt mjukvaruföretag som erbjuder en molnbaserad plattform för utveckling av professionella appar. Plattformen gör det möjligt för företag, organisationer och privatpersoner att snabbt, enkelt och kostnadseffektivt utveckla appar i stor volym och publicera dessa på AppStore och Google Play. Användaren behöver inga kunskaper om programmering och tjänsten kan användas av både privatpersoner och företag. Bolaget riktar sig dock i första hand till en professionell målgrupp bestående av t.ex. reklam-, PR och kommunikationsbyråer, webbdesigners, webbutvecklare och andra kreativa yrkesroller inom digital utveckling och kommunikation. Målgruppen använder redan idag i hög utsträckning webbpubliceringsverktyg för utveckling av webbplatser.

Den senaste versionen av plattformen lanserades i augusti 2015 och har idag ca 300 000 användare.

AppSpotr har hittills utvecklat en grundläggande plattform där vem som helst kan designa, bygga och publicera en professionell native app helt utan kostnad för användaren. Därtill tillhandahåller AppSpotr en marknadsplats där användare kan köpa till premiumfunktioner. Över tid kommer marknadsplatsen utökas med fler funktioner, utvecklade av både AppSpotr och tredjepartsutvecklare. För plattformens användare innebär det ett ständigt växande urval av funktioner, såsom t.ex. tillägg för sociala medier, kartor, e-handelsverktyg, chattforum och kontaktformulär. För utvecklare innebär marknadsplatsen en möjlighet att få betalt för sina tjänster. Marknadsplatsen sammanför därmed kreativa användare med talangfulla programmerare.

Över tid skapas då ett ekosystem av användare och utvecklare som tillsammans förbättrar plattformen på daglig basis. Plattformen har blivit beprövad under flera års tid.

AppSpotr befinner sig just nu i en tillväxtfas och företagets övergripande mål är att nå så många användare som möjligt och att bygga upp en stabil kundbas. AppSpotr har idag ca 300 000 användare i över 180 länder och växer snabbt. Under augusti – oktober år 2016 så växte antalet registrerade användare med över 100 procent.

AppSpotr har en utstickande vision om att ”demokratisera” appmarknaden. Man vill göra apputveckling tillgängligt för allmänheten på samma sätt som WordPress gjort för skapandet för webbplatser och som Photoshop gjort för bildbehandling.

Pengarna man tagit in i nyemissionen avser man att använda för att vidareutveckla plattformen och lägga till en rad olika extratjänster. Bolaget håller ett högt utvecklingstempo och har hittills varit först ute med ett flertal innovativa funktioner, såsom t.ex. en inbyggd grafikredigerare, möjligheten att granska en app i realtid och kompilering av appar som baseras på iOS och Androids egna ramverk (s.k. native-appar).

Bolaget arbetar i detta nu, hösten 2016, med att planera strukturen för en utvecklarportal med SDK8 och API:er för att skapa detta ekosystem kring Bolagets plattform. Bolaget har till sin hjälp anlitat konsultbolaget Intunio som tidigare utvecklat bl.a. Blackberrys SDK på ett framgångsrikt sätt. AppSpotr har som mål att lansera ett SDK kring årsskiftet 2017/2018.

Ägarstruktur innan notering:

ALMI Invest Västsverige AB 19,3%

Starbright Sweden AB 8,5%

Benolin Holding AB 7,5%

Patric Bottne 5,3%

Pin by Pro AB 5,1%

Lissåker Consulting AB 4,8%

Per Bernhult 4%

Entreprenörsskapskapital Kurtin AB 3,2%

Entreprenörskapital Eskarp AB 3,1%

Västkustens affärsänglar AB 2,6%

Övriga 36,5%

Stekhet marknad med hög tillväxt

Marknaden för appar sporras av en stark tillväxt. En undersökning från analysföretaget App Annie uppskattar att den globala marknaden för appar kommer omsätta cirka 50,9 miljarder USD år 2016. En siffra som förväntas öka till 101,1 miljarder USD år 2020. Marknaden förväntas alltså fördubblas på enbart 4 år, vilket därför innebär en genomsnittlig tillväxt på hela 25% per år!

Förvärv inom marknaden

Eftersom marknaden är het och flera större företag är intresserade av att få tillgång till såväl mjukvara som kundbas så har det skett förvärv både under 2015 och 2016 samtidigt som antalet appplattformer på marknaden är begränsat. Under 2015 förvärvade Endurance International Groups 40 procent av aktierna i apputvecklingsplattformen Appmachine för en summa motsvarande ca 150 Mkr. Vid förvärvstillfället hade Appmachine uppskattingsvis 150 000 användare i sin plattform (precis samma antal som AppSpotr har nu) och fåtal betalande kunder. Appmachine fick genom uppköpet tillgång till Endurances användarbas på cirka fyra miljoner användare. I augusti 2016 annonserades att Endurance förvärvat resterande 60 procent av Appmachine för en summa motsvarande ungefär 220 Mkr.

Under 2016 förvärvade det franska mjukvaruföretaget Axway den amerikanska apputvecklingsplattformen Appcelerator för en okänd summa. Vid förvärvstillfället hade uppskattningsvis över 100 000 appar byggts i verktyget Titanium – ett verktyg som främst riktas mot professionella utvecklare.

Mål och framtidsutsikter

Finansiella mål (årliga intäkter).

· Efter 1 år nå 8000 premiumabonnemang, vilket ger ca 18 miljoner SEK i intäkter.

· Efter 3 år nå 50 000 premiumabonnemang, vilket ger ca 170 miljoner SEK i intäkter.

· Efter 5 år nå 130 000 premiumabonnemang vilket ger ca 450 miljoner SEK i intäkter.

AppSpotr räknar med att uppnå ett positivt kassaflöde i början av 2018, förutsatt att bolagets aktuella målsättningar uppnås. Bolagets målsättning är att vid årskiftet 2017/2018 uppnå en bas av 8 000 premiumabonnemang. Vid måluppfyllnad, och beaktat övriga nyckeltal, bör dessa abonnemang generera en månatlig återkommande intäkt på cirka 1,5 MSEK. Bolaget bedömer att den huvudsakliga ekonomiska potentialen ligger bortom årsskiftet 2017/2018 då detta är den tidpunkt då lansering av en utvecklarportal förväntas ske. Uppskattningar kring bolagets utveckling och lönsamhet som sträcker sig mer än ett år fram i tiden är således behäftad med mycket stor osäkerhet.

Kursdrivande moment och triggers

Jag bedömer att sannolikheten är stor att marknaden på kort till medellång sikt får nyheter som kan driva aktien till betydligt högre nivåer. Uppdateringar om antalet kunder och premiumkunder är viktig information att hålla reda på, speciellt då det inte går att utesluta att företaget kan komma att förvärvas av större aktörer. Nya avtal med olika organisationer och företag inom områdena digital utveckling och kommunikation är även det en potentiell framtida kursdrivare.

Värdering

Det man bör uppmärksamma är att företaget har relativt lågt satta mål samtidigt som börsvärdet är ynka 64 Mkr. Man räknar med att ha 8000 premiumabonnemang i slutet av 2017 vilket väntas generera en omsättning på hela 18 miljoner SEK. Efter tre år har man som mål att träffa 50 000 premiumabonnemang och detta väntas generera en omsättning på 170 miljoner SEK. Man räknar alltså på att ta mellan 2000-3400 kr per år av varje abonnent, en summa som är låg ur ett konsumentperspektiv och synnerligen låg ur ett företagsperspektiv.

Den stora majoriteten av företagets kunder är idag inte premiumkunder, de betalar inte för tjänsten. Detta är den huvudsakliga anledningen till att företagets värdering är så pass låg. Man ska trots detta inte underskatta värdet i att ha en kundbas, oavsett om kunderna idag är betalande eller ej. Spotify var länge utan betalande kunder men byggde upp en stabil kundbas för att senare generera pengar sin premiumfunktion och reklam. Investerarna visste att intäkterna var en tidsfråga beroende på vilken strategi företaget adopterade och värderade därför företaget därtill.

Dessutom så har företaget en målram verkar högst möjlig att uppnå och som gör att företaget verkar extremt attraktivt värderat redan idag. Om man antar en vinstmarginal på mellan 10-30% och räknar på företagets intäktsmål så värderas företaget mellan 12 – 37 gånger sin vinst (P/E) nästa år och mellan 1,3 - 3,9 gånger sin vinst om tre år.

Ska man köpa?

Av raddan IPO:s och noteringar av mindre företag som skett under året så anser jag att AppSpotr är det företag som är allra mest intressant till dagens nivå. Skälet till att aktien är så pass billig är beror både på att företaget har få premiumkunder idag men också att många inte är pålästa om marknaden och företagets framtidsutsikter. En annan anledning är att FED gett besked om att räntan ska höjas i USA, något som kan innebära att även Sverige sakta men säkert börjar höja räntan. På onsdag så meddelade Yngves att man inte avser att sänka räntan ytterligare.

Oavsett makro så anser jag att man bör inkludera AppSpotr i sin portfölj, många faktorer talar för uppgång på både kort och lång sikt.

Dessa är:

· En av världens snabbast växande marknader

· Lönsam bransch med höga marginaler

· Mycket goda framtidsutsikter givet målsättningsramen

· Lågt värderat baserat på framtida prestation

· Skalbar bransch i ett globalt kontext

· Få användare genererar höga intäkter och tjänsten är billig för målsegmentet

· Tidigare förvärv av apputvecklingsplattformar indikerar marknadens potential

Jag rekommenderar starkt köp.

Önskar också en er alla en god jul och en trevlig ledighet!

Källor:

Hemsida: https://www.appspotr.com/#6

DÅR 2016: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/aptr-investors/delarsredovisning-2016.pdf

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?