Nu har flera börjat vakna. Bland annat inflytelserika sparekonomen Günther Mårder.
Tidigare redovisade HM försäljningen för månad (kvartal) på tydligt sätt. Det stod hur många butiker som tillkommit under året. Sedan stod det antal butiker vid mätperiodens början.
Det stod hur mycket de gamla butikerna sålt, redovisades separat. Det stod hur mycket försäljningen var i de nyöppnade butikerna. Mycket intressant, mycket tydligt, mycket informerande, bra ur analytiker-synpunkt.
Så plötsligt efter det nuvarande direktören Karl-Johan Persson inträde, så började siffrorna blandas på ett på intet sett accepterande sätt.
Nu redovisar försäljningen för gamla butiker och nyetablerade i en klumpsumma. Ganska meningslöst för analys.
Men perfekt om företagsledningen ej vill visa hur satsningarna går i nyetablerade butiker i förhållande till de gamla.
Hade det bara varit gamla hederliga Hennes- och Mauritz-butiker hade väl redovisningen till nåds kunnat accepteras. Inte bra, men passerbart!
Men det nya med nuvarande VD:s management-stil är att det öppnas nu otal butiker i annat sortiment än i de gamla hederliga. De nya befinner sig mer i lyx-sortimentet än ordinarie HM-butikers.
Går den enormt stora satsningen på nya butikskoncept som Karl-Johan Persson gjort, mycket bra eller mycket dåligt?
Det tråkiga (och helt emot börsens regler) är att vissa aktieägare (familjen Perssons) vet hur den nya inriktningen går.
Men genom ovanstående snåriga redovisning hindrar de övriga aktieägare att få den informationen.