WeSC - årets turnaround?
2016-01-31 20:54, Edited at: 2016-02-01 10:58Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Inledning
Historien om WeSC började när WE international grundades år 2000 av skateboardåkarna Greger Hagelin, David Hedman, Pontus Karlsson, Mattias Hallencreutz och Ingemar Backman. Affärsidén var att göra kläder till en mer vaken och mer mogen publik än vad streetwear erbjöd vid detta tillfälle. Wesc har sedan starten vuxit till ett företag med representation i 25 länder genom återförsäljare och 24 egna och distributörsdrivna konceptbutiker där målgruppen är ”intellektuella slackers”. Nyförvärvet The Shirt Factory har 7 butiker i attraktiva lägen i Stockholm och Göteborg under eget varumärke. Wesc:s aktie handlas på First North Premier.
WeSC har tre starka huvudägarna som äger cirka 50 % av rösterna och kapitalet, Nove Capital Master Funds Ltd, AB Novestra samt Evemore Manage Accounts där Novestra är ett oberoende investmentbolag med en portfölj av både onoterade och noterade tillväxtbolag. Marcus Wass, som varit storägare i aktieraketen Starbreeze, är även större delägare.
Sedan 2013 är Johan Heijbel VD och han är sedan tidigare VD även i Novestra. Styrelseordförande är Theodor Dalenson som har lång erfarenhet av styrelser i privata och publika bolag däribland Connova AB, Pergo AB, Scribona AB samt Carl Lamm AB.
Verksamheten består av två varumärken där WeSC designar, marknadsför och säljer kläder och accessoarer på den internationella marknaden inom segmentet premium streetwear.The Shirt Factory, som är ett dotterbolag, säljer skjortor som skall kännetecknas av kvalitet där konceptet sammanfattas med "True passion for Shirts - Design Linnéa Braun".
Fundamenta
"WeSC befinner sig i ett spännande skede, där förvärvet av The Shirt Factory skapar goda möjligheter för stark framtida tillväxt. Genom WeSC:s globalt etablerade försäljningsnät skapas goda förutsättningar för en kostnadseffektiv och smidig internationell expansion av varumärkena, säger Analyst Groups analytiker."
Veckans Affärer
Enligt senaste kvartalsrapport (Q3), som inte inkluderade The Shirt Factory, så omsatte WeSC 41,3 MSEK med ett nettoresultatet på -1,6 MSEK samt ett positivt rörelseresultatet på 0,5 MSEK. Bruttomarginalen förbättrades under kvartalet till 38,0 procent (35,0).
Kostnaderna har sänkts med 24 MSEK under de första tre kvartalen jämfört med föregående år och kostnaderna på helårsbasis beräknas understiga 70 MSEK vilket motsvarar en sänkning med 70 MSEK jämfört med 2013 för jämförbara enheter.
Rullande P/S ligger på cirka 0,7 och P/E är negativt.
För 2016 beräknar bolaget, inkluderat The Shirt Factory, att den sammanlagda omsättningen för WeSC till 210 – 220 MSEK med en förväntad rörelsemarginal på 8 – 10 procent. Den sammanlagda bruttomarginalen för 2016 beräknas uppgå till 45 – 50 procent.
Diskussion
Fundamentalt är WeSC lågt värderat och det finns goda förutsättningar för ett kraftig uppgång om bolaget börjar visa bra vinster. Som jämförelseobjekt kan Björn Borg användas, som har ett rullande P/S på 1,4 och ett rullande P/E på 18,7.
Johan Heijbel, som tog över VD-posten från Greger Hagelin år 2013, har lyckats vända skutan med kostnadsbesparingar på hela 70 MSEK. Den senaste kvartalsrapporten visar ett positivt rörelseresultat, så trenden är tydlig och jag tror bolaget kan visa betydande vinster på kvartalsbasis redan under 2016. Med fina bruttomarginaler på uppåt 50 % så kan vinsterna bli stora om man ser på lite längre sikt. Dessutom tillkommer ytterligare kostnadsbesparingar i och med uppköpet av The Shirt Factory då vissa delar av verksamheten slås samman.
Bolaget har precis fått ett kapitaltillskott på cirka 20 MSEK, vilket i kombination med ett möjligt positivt kassaflöde ökar möjligheterna för att nu kunna expandera verksamheten. The Shirt Factory kan etableras utomlands och den nyligen lanserade produktgruppen underkläder kan även den expandera. Produktgruppen underkläder har redan 60 försäljningsställen, med viktiga referenskunder som NK och Åhléns city i spetsen, vilket borgar för ett viktigt steg in på denna lukrativa nischmarknad.
Förväntansmässigt så tror jag det kan bli en bra hype i WeSC framöver om bolaget börjar visa uthållig vinst. Det är ovanligt med mindre bolag som visar vinst och kombinationen med att affärsidén är lätt att förstå ökar attraktionskraften. Den nya produktgruppen underkläder visar också att bolaget vidgar verksamheten där paralleller kan dras till företag som Björn Borg. Uppköpet av The Shirt Factory breddar även verksamheten ytterligare från streetware till att inkludera ”finkläder” och kombination kan bli en bra mix som komplimenterar varandra väl även om respektive varumärke kommer vara fristående framöver.
Faktorer som kan vara kursdrivande framöver:
WeSC börjar gå med vinst under 2016.
Internationell expansion av respektive varumärke, WeSC samt The Shirt Factory.
WeSC kommer få mer uppmärksamhet i finansmedier.
Liten freefloat där The Shirt Factorys ägarandel i WeSC regleras av lock-up avtal där ingångskursen var högre än vad den är idag.
Styrelseordföranden samt försäljningschefen har ökat sina innehav de senaste månaderna.
Slutsatsen blir att jag anser att WeSC kan bli en av årets vinnaraktier då det finns goda chanser att bolaget gör en kraftig turnaround.
Länkar
Alla investeringar är förknippade med risk och beslut om investeringar tas på eget bevåg. Vederbörande bör alltid göra en egen analys och kolla källor. Analysen reflekterar endast mitt resonemang och skall inte ses som rådgivande. Jag äger aktier i bolaget.