Post entry

Tydlig väg för gruvtillstånd i Kallak

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Ibland drunknar en konflikt i känslor som drivs av andra bevekelsegrunder än de som utlöstes av sakfrågan. Handläggare av ansökningsärenden har att hantera detta. Det gäller inte minst frågan om gruvdrift i Kallak där kraftiga övertoner och skeva verklighets-beskrivningar gör frågan svårtillgänglig.

Kallak Norths järnmalm ligger i en sameby där en av fyra transportleder som används när renen går från vinter- till sommarbete går över Kallak Norths område. Det område som man sökt bearbetningskoncession för. Samebyn hävdar att om de andra sydligare transportlederna används i ökad utsträckning kommer det att finnas merarbete eftersom deras renar kan komma att blandas med grannbyns renar.

Här kan du se kartan över samebyns transportvägar för renarna:

http://ftp.sametinget.se/webb/sameby/ren/111_jahkagaska_renen

Naturligtvis omöjliggörs inte rennäringens verksamhet av en omläggning av mer transport via de sydligare stråken. Lösningen är ett staket, likt de som redan finns överallt vid gränser mellan dagens samebyar för att förhindra att detta sker. Se kartan. Så tycks, på marginalen, lösningen se ut för regeringens villkorade beslut om bearbetningskoncession för Kallak North. Regeringen ger besked i oktober.

DET SLUTLIGA MILJÖTILLSTÅNDET FÖR GRUVDRIFT

Nästa stora steg för slutligt gruvtillstånd för Kallak North är den vidgade miljöbehandlingen. För denna koncession har länsstyrelsen pekat ut transport på järnväg från gruvan genom samebyn som ligger norr om gruvan som en fråga att lösa. Dessa två exempel nedan visar hur frågan lösts så att rennäringen kan passerar järnvägen på väg till och från sommarbetet.

http://bergsmannen.spearhead.hemsida.eu/2012/renar-invigde-viltbro-over-nya-malmbanan/

http://www.trafikverket.se/contentassets/3ccd6928a1644a8fb6816184a7b6f8e5/samradsredogorelse.pdf

Som ni ser så handlar det om bro för renar över järnvägsspåren. Renarna går idag över inlandsbanan, men ges här en extra investering så att de slipper en ny passage över de nya järnvägsspåren. Så har frågan hanterats när nu dessa två gruvor expanderar sin verksamhet. De har satt en standard för hur problemet skall lösas.

Med dessa åtgärder kan Kallak North få slutligt gruvtillstånd: Malmen är extremt ren, sprängningarna ger inte störande utslag för omgivningen och den kommer att ge många i lokalsamhället och deras kommande barn och barnbarn. arbete.

EN PERSONLIG REFLEKTION

Via det refererade arbetssätt Boliden och LKAB valt finner inte bara gruvnäringen, men a l l a andra svenska näringsgrenar, en väg för hur man skall kunna bedriva sin verksamhet på de 52% av Sveriges område där rennäring bedrivs. Sveriges näringsliv behöver prejudicerande tydliga beslut här för att känna framtidstro och behålla sin investeringsvilja på denna halva av svenskt område. Det gäller skogsindustrin, vatten- och vindkraften, täkter, järnvägsutbyggnad, vägar och anläggning av nya bostäder. Detta kan ske inom en ram där tillståndsmyndigheterna bevakar eventuella kumulativa effekter som de samlade åtgärderna ger för rennäringen. Denna nya tydlighet kan säkert korta den tid så att företagsamhet kan komma till skott i dessa landsändar. Skulle dessutom länsstyrelserna utgå från denna existerande praxis i sin handläggning så att med gemensam lag landet styrs så vore mycket vunnet.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?