Post entry

Tourn International. Ett undervärderat men snabbt växande och vinstdrivande företag.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

• Tourn ä ett vinstdrivande företag nischad inom reklamannonser för bloggare att använda sig av och tjäna pengar på, med s.k. content marketing, klickkampanjer, m.m. • Det råder just nu mycket låg konkurrens i denna sektor i Sverige och i Norden. • Ett Börsvärde på ca 55M kr, hög vinstmarginal på över 15 % i de senaste månadsrapporterna. • Påbörjan av en internationell expansionsfas. • Bra skalbarhet. • Fullt möjlig omsättning på över 50M kr för år 2016 med över 15 % i vinstmarginal vilket ger ett börsvärde på över 150M kr vid ett P/E-tal på 20. • Därav möjlig riktkurs för 2016 på ca 24 kr, eventuellt högre vid snabb expansion.

Sammanfattning

· Tourn ä ett vinstdrivande företag nischad inom reklamannonser för bloggare att använda sig av och tjäna pengar på, med s.k. content marketing, klickkampanjer, m.m.

· Det råder just nu mycket låg konkurrens i denna sektor i Sverige och i Norden.

· Ett Börsvärde på ca 55M kr, hög vinstmarginal på över 15 % i de senaste månadsrapporterna.

· Påbörjan av en internationell expansionsfas.

· Bra skalbarhet.

· Fullt möjlig omsättning på över 50M kr för år 2016 med över 15 % i vinstmarginal vilket ger ett börsvärde på över 150M kr vid ett P/E-tal på 20.

· Därav möjlig riktkurs för 2016 på ca 24 kr, eventuellt högre vid snabb expansion.

Bolagets händelserika sista år

Tourn har påbörjat en intressant resa sedan företagets början, men den riktiga uppvärderingen började dock vid slutet av år 2014. Så skrev företaget i ett pressmeddelande då:

Tourn är en marknadsplats som knyter ihop företag (reklamköpare) med bloggare. Företaget lägger ut en förfrågan på plattformen för att söka bloggare som passar deras produkt. Bloggaren anmäler sitt intresse för att blogga om produkten/kampanjen via marknadsplatsen Tourn. Företaget väljer ut lämpliga bloggare och anställer dem för kampanjen. Tourn hanterar all administration, pengaströmmar och tar en avgift för detta. Idag finns det över 1250 företag och över 7400 bloggare anslutna till marknadsplatsen. Tourn är ingen konkurrent till bloggportalerna, utan bloggare från alla världens bloggportaler kan ansluta sig till Tourn. Bloggsfären uppfattas av många som ostrukturerad och svår att marknadsföra mot. Tourn strukturerar denna marknad genom ett enkelt och funktionellt system som även kontrollerar att bloggare följer lagar och regler gällande marknadsföring. Genomsnittspriset för ett inlägg i Tourn är 500 kronor, men kan stiga till flera tusen beroende på hur många besökare bloggen har. All ersättning som betalas ut av Tourn betalas ut som lön till bloggare.

Eftersom Tourn inte är låst till ett bloggnätverk innebär det att Tourns räckvidd kan sträcka sig över alla bloggar i hela Sverige och inom en snar framtid hela världen. ”

Sedan detta har många viktiga händelser inträffat, inte minst följande avtal med olika företag inom blogg och diverse märkesvarumärken:

· Dec 2014: påbörjar integrationen av Tourns plattform på Sveriges största bloggportal: www.blogg.se

· Dec 2014: avtal med internetportalen webbgallerian.se värd 2M sek/år (avtal på årsbasis)

· Feb 2015: 6-månaders avtal med Robert Friman AB, ett smyckebolag

· Feb 2015: avtal med Cityboard AB som förmedlar reklam till ett färre antal storbloggare och 100-tals mindre bloggare

· Mars 2015: ett så kallad revenue split avtal med Shopello AB, dvs. där inkomsten delas mellan bolagen

· Juni 2015: avtal med Sturegallerian AB (avtal på årsbasis)

· Juni 2015: avtal med Stockholmsgruppen, en modellagentur (avtal på årsbasis med garanterad månatliga intäkter)

· Sep 2015: integration klart Tourns plattform på blogg.se, vilket når ut till 160 tusen s.k. influencers (bloggers, youtubers, instagrammers).

· December 2015: Början på en internationell expansion med start i Norge där företaget skriver följande:

_”Tourn international kommer som tidigare kommunicerats att ta sina första steg utanför Sveriges gränser i december. Det första nya landet blir Norge. Bolaget har beslutat att kommande utlandsexpansioner ska lanseras via samarbeten med redan etablerade företag i varje land. Lanseringarna av bolagets plattformar kommer att ske gradvis.

Plattformarnas tekniska drift och samtliga transaktioner kommer att skötas av Tourn. De etablerade samarbetspartnerna i varje land kommer att ansvara för försäljning och att stärka Tourns räckvidd i det specifika landet. Varje partner får uppsatta mål som måste hållas för att partnern ska få fortsatt rätt att sälja på plattformen. Tourn tar därför inte någon större kostnad, risk eller arbetsbörda när bolaget kliver in i ett nytt land, och kan därför gå in i fler länder snabbare. ”_

Sammanfattningsvis har år 2015 varit ett händelserikt år med många nya bolag som har knutit avtal med Tourn samt att företagets plattform har integrerats i blogg.se**, vilket ger möjligheter till att nå ut till 160 000 bloggare på en gång, från endast ca 7400 bloggare som informerades av företaget vid slutet av år 2014**. Det är troligt att med den internationella expansionen så fortsätter denna explosionsartade ökning av både företag som vill placera ut annonser samt bloggare som kan integrera dessa vinstgivande annonser.

Ekonomi och Tourns inkomstkällor

Det är svårt att hitta konkret information om vad annonser kan ge för intäkter för stora bloggare och det är också svårt att hitta information om värdet av de avtal som har tecknas mellan Tourn och diverse företag. Konceptet är dock enkelt att förstå, Tourn förmedlar reklamannonser mellan märkesföretag och bloggare, oftast i redan inpaketerade lösningar som kan direkt placeras in på bloggen. Företaget erbjuder ett pris som betalas för t.ex. antal clicks eller unika besökare på bloggen som bloggaren får och Tourn tar en fast eller rörlig provision för denna förmedlartjänst. I Tourns marknadsbrev från 2014 angav medelsumman av 500 kr per annons. Tourn kan också teckna andra annonsavtal som det t.ex har gjorts med Shoepello AB.

I deras halvårsrapport framgår också två andra möjliga inkomstbringande åtgärder:

· Klickkampanjer, dvs. mindre länkar insatta på bloggen som generar pengar för bloggaren med provision för Tourn vid klick.

· ”Insta Campaigns” som företag använder för att nå ut via instagram till olika målgrupper, tjänst som Tourn hjälper till att ta fram och som då betalas till Tourn.

Inkomst och utgifter under år 2015 kan delas upp i 2 delar, första halvåret var en intensiv period med nya avtal och snabb expansion. Halvårsrapporten visade intäkter på 1 553 TSEK med ett rörelseresultat efter avskrivningar och EBIBTA på -1 008 TSEK.

Årets 3e kvartalsrapport bjöd till slut på vinst, med ett rörelseresultat på 172 TSEK efter avskrivningar.

Tourn valde dessutom att påbörja redovisning av intäkterna per månadsbasis från maj månad för att visa den snabba ökningen av intäkterna som skedde, dock redovisades inte juli månad då aktiviteten i blogg-världen alltid är låg pga semestertider. Från juni syns dock vinster med rejält höga vinstmarginaler.

Bruttoinkomst (i T kr)

Kostnader (i T sek)

Netto (i T kr)

Maj

415

445

-30

Juni

605

415

190

Juli

100

Info saknas

Info saknas

Augusti

900

450

450

September

1070

840

230

Oktober

1180

920

260

Tourns uttalade mål är att nå en omsättning (bruttoinkomst) på 10 miljoner kr under år 2015, och vilket har åter igen poängterats under hösten, dvs. att de förväntar sig två mycket starka sista månader i år med upp till ca 3M kr i omsättning per månad för att klara målet. Tourn skriver följande om kvartal fyra:

Tourn har sedan juni lagt om sin fokusering mot försäljning, något som tydligt speglas i kvartal tre men kommer vara ännu mer tydligt i kvartal fyra. Kvartal tre har till stor del präglats av strukturering av vår försäljningsorganisation och förhandling om samarbeten som ska öka bolaget intäkter. Vår försäljningsorganisation har börjat ta form och kommer visa resultat under kvartal fyra.

Jag ställer mig dock lite tveksam till att dessa omsättningar infrias och tror hellre på mellan 7.5M till 9M i total omsättning för år 2015, eller ca 1.8M kr i november och 2.5M kr i december, vilket är ända mycket goda siffror med säkerligen ännu en gång höga vinstmarginaler.

Beräkningsexempel

Det är svårt att spekulera vilken inkomst som integrationen av blogg.se totalt kan generera. Enligt deras egen hemsida är 120 000 bloggar aktiva och de registrerar ca 1.8M unika besökare per vecka. Då Tourn i genomsnitt tar 500 kr för en annons i form en redaktionell och väl redigerade ”kollage-kampanj” och om varje bloggare på blogg.se lägger in en sådan annons varje månad blir omsättningen enbart för denna typ av annons hissnande 60 miljoner kr/månad. Detta är dock orealistiskt, dels är många bloggar besökta av endast ett fåtal människor per dag och dels har nog inte de företag som Tourn har skrivit avtal med den ekonomiska kraften och viljan att varje månade betala denna summa plus de intäkter som generas till 120 000 bloggare.

Jag utgår istället från en kvalificerad gissning baserad på information som finns på internet.

Bloggportalen.se rankar t.ex. dagligen de mest besökta privata och proffsbloggar på deras sida i två separata listor per dagliga unika besökare (http://www.bloggportalen.se/BlogPortal/view/TopLists?tl=1 ). Bloggen som ligger på 50e plats drar ca 20 tusen unika besökare per dag, en relativ hög siffra. Skillnaden på % i antalet besökare mellan platserna sjunker ju längre ner man går i listan, t.ex. 2% mellan plats 49 och 50 jämfört med ca 7% mellan plats 19 och 20.

För simpelhetens skull har jag har därför räknat ut ett rakt sjunkande värde av antalet besökare där jag subtraherar 0,5 % av besökarna för varje plats.

Den vedertagna siffran är att vid minst 250 unika besökare per dag börjar reklamföretag att intressera sig för riktade ”content marketing” på bloggsidan (http://john.do/traffic/ ). Vid plats 850 (enligt uträkningen 20 000*(0,995^850)= 282 dagliga/besökare) så börjar antalet unika besökare bli lågt. Den 850e mest besökta bloggen är därför en bra gräns för en konservativ approach.

Totalt är därför endast 1 700 bloggar (dvs. ca 1.3%) av bloggportalens 137 466 bloggar intressanta för reklambyråer att lägga pengar och energi på. För övriga mindre bloggar kan Tourns klickkampanjslänkar med fördel användas.

Blogg.se som Tourn har valt att nära samarbeta med har 120 000 aktiva bloggar, och om samma andel appliceras bör ca 1 500 (1,3%) uppnå tillräckligt många unika besökare för att kunna använda sig av Tourns redigerade inlägg, dvs. ”content marketing”.

Efter att ha gått igenom ett antal bloggar inser jag att de största och mest aktiva bloggarna bakar in 3 till 10 stycken annonser per månad i sitt flöde. Jag väljer dock att räkna konservativt på 4 inlägg per månad à endast 500 kr per inlägg:

1 500 * 4 * 500 = 3 000 000

Vid perfekt och full utnyttjande av Tourns reklamformat för alla 1 500 stora bloggsidor på blogg.se blir intäkterna enligt uträkningen 3M kr per månad.

Detta är dock att se som ett ”best case scenario”, konservativt tror jag mer på att blogg.se kan inbringa 1 till 1.5M kr i intäkter med detta format. Klickerbjudande och andra diverse intäktsformat för blogg.se bör dessutom kunna generera ca 0.2-0.4 M kr till per månad om det jämförs med Googles AdSense (http://www.minterest.org/how-much-traffic-do-you-need-to-make-money/)och med de 1.6 M unika besökare per vecka som vistas på blogg.se. Sektorns absolut vanligaste regel är att dela klickintäkterna ungefär jämt upp mellan förmedlare (i detta fall Tourn) och bloggare.

För att summera: endast samarbetet med ”blogg.se” bör gissningsvis generera ca 14.5M till 22.8M kr per år i intäkter till Tourn. Bolaget fortsätter dock att expanderas i en snabb fas, och är heller ej bundna till en viss bloggportal, och bör därför kunna under år 2016 omsätta minst ca 50M kr med fortsätta höga vinstmarginal över 15 % efter EBIBTA och avskrivningar.

Börsvärde för 2016 och framtidsutsikter

Dagens börsvärde är ca 56M kr och med inga planerade nyemissioner som har förmedlats av företaget eller som heller verkar behövas ser morgondagens börsvärde att kunna växa betydligt utan att antalet aktier ändras, en stor fördel för oss aktieägare.

Med en P/E-tal på 20 för 2016, vilket är en vanlig förekommande värdering i denna sektor, en förväntad omsättning på ca 50 M kr och en vinstmarginal på 15 % eller över bör börsvärdet kunna hamna på 150M kr, dvs. nära 200% uppgång från dagens värde.

Internationella utvecklingsplaner samt att fler och fler bloggare inser potentialen med att räkna hem vinster tack vare Tourns annonsplattform kan ge ytterligare intäkter och ett desto större motiverat börsvärde.

Källor och övrig information

http://www.tourn.se/

http://www.minterest.org/how-much-traffic-do-you-need-to-make-money/

http://john.do/traffic/

http://www.bloggportalen.se/BlogPortal/view/TopLists?tl=1

Detta dokument är framställt i informationssyfte för allmän spridning och är inte avsett att vara rådgivande. Informationen i analysen är baserad på källor som författaren av artikeln bedömer som tillförlitliga. Författaren kan dock ej garantera riktigheten i informationen. Den framåtblickande informationen i analysen baseras på subjektiva bedömningar om framtiden, vilka innehåller en osäkerhet. Författaren kan inte garantera att prognoser och framåtblickande estimat kommer att bli uppfyllda. Varje investeringsbeslut fattas självständigt av investeraren. Denna analys är avsedd att vara ett av flera redskap vid ett investeringsbeslut. Varje investerare uppmanas att komplettera med ytterligare relevant material samt konsultera en finansiell rådgivare inför ett investeringsbeslut. Författaren frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av analysen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?