Post entry

TiksPac - lönsam och snabbväxande dubblingskandidat

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

TiksPac finns idag över hela Norden, och har ett genomslag på 60 - 80% i Sverige. I oktober tecknade bolaget sitt första avtal i Storbritannien - Europas största marknad för bolagets tjänst. TiksPac har varit lönsamt ända sedan grundandet 2001, och en nuvärdesberäkning baserad på ett relativt försiktigt genomslag i Storbritannien ger ett motiverat värde 100% över dagens värdering

CSR för renare lokalmiljö TiksPac är ett företag verksamt inom CSR (Corporate Social Responsibility). Bolagets koncept är att erbjuda företag annonsplatser på stationer för hundpåsar i parker och dylikt. Verksamheten finansieras av sponsorkunder (företag) och blir på så vis gratis för hundägare samt de som svarar för renhållningen i det aktuella området (uppdragsgivarna). Uppdragsgivarna ansvarar emellertid för utplacering samt skötsel och drift av stationerna. TiksPac svarar för produktion av påsar, tillverkning av stationer, utskrift och montering av dekaler på stationer samt distribution av påsar. Det här upplägget medför relativt goda marginaler för TiksPac, som varit lönsamt ända sedan bolagets start 2001.

Att företag skulle sponsra stationer för hundpåsar kan låta underligt till en början, men TiksPacs snabba tillväxt sedan start berättar en annan historia. Företag väljer att bli sponsorkunder för att visa att de bryr sig om den lokala omgivningen och miljön. Hitintills har TiksPacs verksamhet varit en succé och företaget utsågs till ett av årets Gasellföretag 2011, 2012 och 2013. Bolaget var även en av finalisterna i Swedbanks Hållbarhetspris 2012.

De sponsorföretag som finansierar TiksPacs stationer är etablerade inom ett 80-tal branscher. Några exempel på TiksPacs befintliga sponsorer (kunder) är Skanska, Akelius, NCC, McDonalds, Electrolux, Beijer, PEAB, Midroc, SEB, Swedbank, Nordea, Trelleborg, och Statoil. TiksPac har även haft ett sponsringsavtal med försäkringsbolaget If gällande bolagets hundpåsar. En stor del av TiksPacs sponsorkunder är emellertid lokala.

Bolagets historia
TiksPac etablerades i Falkenberg 2001 av entreprenören Stig-Arne Mårtensson och konceptet har sedan dess lanserats i cirka 240 kommuner. Bland annat finns TiksPac representerade på de Kungliga Slottsparkerna i Sverige, vid Skistars anläggningar, Caravan Club, Varbergs Campingar, Gekås i Ullared samt på Malmö Kommunala Bostadsföretag. Totalt finns det cirka 5 500 TiksPac-stationer, och 3 500 sponsorföretag. I nuläget finns TiksPac i Sverige, Norge, Danmark, Finland och sedan någon månad tillbaka i Storbritannien.

TiksPac listades på aktietorget i september 2013 i samband med en nyemission på 6 MSEK. Emissionslikviden var ämnad för TiksPacs fortsatta europeiska expansion, och beräknades räcka i två år framåt. Det ska påpekas att TiksPac inte hade något behov av rörelsekapital för den befintliga verksamheten, utan att nyemissionen genomfördes enbart i syfte att snabba på bolagets expansion.

Beskrivning av konceptet

TiksPac-stationer: Placeras ut på strategiska platser och typiska hundstråk i kommunen. Stationerna underhålls av kommunen själv, eller en av kommunen utsedd aktör. TiksPac-stationerna påminner hundägare om att plocka upp efter sina hundar och bidrar även med gratis hundpåsar för de hundägare som glömt eller aldrig tar med sig egna hundpåsar. Stationer fästs på befintliga stolpar.

TiksCan: Hundlatrin för uppsamling av TiksPac-hundpåsar. Precis som TiksPac-stationerna placeras dessa ut på strategiska platser i kommunen samt underhålls av kommunens organisation, eller av denna utsedd aktör.

TiksPac-hundpåse: TiksPac erbjuder idag en fullständigt komposter- och nedbrytbar hundpåse enligt den europeiska normen EN-13432.

Affärsmodell Som nämnt är det sponsorföretagen som finansierar TiksPacs verksamhet i utbyte mot en mediaplats på TiksPac-stationerna. Priset för en mediaplats varierar beroende på läge och storlek, men kostar generellt sett 6 900 kronor per år. Detta pris avser TiksPacs mindre mediaplatser, och priset för större platser är motsvarande högre. Avtalen med sponsorkunderna skrivs alltid över två år och avgifterna betalas årsvis. TiksPac har en retention rate på 50-70% för sponsorkunder. Det är en någorlunda hög siffra, och enligt TiksPac har bolaget aldrig haft problem att hålla intäkten per station konstant över tid. Inte ens i de kommuner där bolaget varit etablerat längst. Där bolaget funnits länge är det snarare lättare att hitta nya sponsorkunder eftersom TiksPac är välkänt i kommunen, och både företag samt befolkning ser den positiva effekten av bolagets tjänst.

För att ge en inblick i sponsringsverksamheten kan sägas att det maximala antalet bolag som kan synas på TiksPacs stationer är 23. TiksPac erbjuder endast sin tjänst i kommersiella kommuner, vilket är kommuner där det i regel finns flera tusen bolag. En stor del av dessa är små- och medelstora bolag vilket är TiksPacs huvudsakliga sponsorkunder. Det innebär att TiksPac i de flesta fall har en stor bolagspopulation att bearbeta. Som det ser ut idag ökar TiksPacs genomsnittliga intäkt per station snarare än minskar, vilket hänger ihop med en kompetent säljstyrka. Sedan några månader tillbaka äger dessutom alla anställda på TiksPac aktier i bolaget. TiksPacs intäkter per station varierar, men generellt sett kan ett avtal på 25 stationer sägas inbringa mellan 90 000 och 140 000 kronor per år, eller 3 600 – 5 600 kronor per station. I mina egna prognoser väljer jag att räkna med en intäkt per station omkring 3 900 kronor.

TiksPacs avtal med uppdragsgivare tecknas över fyra år, och förlängs därefter automatiskt i tvåårsperioder. Ingen kommun har hitintills valt att avbryta samarbetet med TiksPac. TiksPac har däremot sagt upp samarbetet med ett fåtal kommuner eftersom dessa har misskött hanteringen av stationerna. Detta drabbar både TiksPacs och sponsorkundernas varumärke, och TiksPac har därför valt att dra sig ur.

TiksPacs koncept finns redan över hela Norden samt i Storbritannien TiksPac inledde sin historia i Sverige, och lanserades i Norge och Danmark under 2008 respektive 2009. Norge stod i början på 2014 för cirka 36% av omsättningen, och Danmark för 3%. Den svenska marknaden stod för resterande 61%. I nuläget kommer en växande andel av TiksPacs omsättning från Finland. Det första steget in på den finska marknaden togs i oktober 2013 och hitintills har konceptet tagits emot väl. TiksPac har även en utarbetad plan för expansion utanför Norden, och har redan tecknat sitt första avtal i Storbritannien.

I första hand kommer fokus för expansionen utanför Norden att ligga på Storbritannien och Tyskland. Expansionen kommer delvis att genomföras via franchise-avtal, vilket möjliggör en högre expansionstakt. TiksPac kommer emellertid att prioritera etableringen av egna dotterbolag framför franchise-avtal. Jag tror att detta är en sund strategi, och egentligen tycker jag att TiksPac är för litet för att erbjuda franchising i nuläget. Jag tror heller inte att intresset från franchisetagare kommer vara stort nog. I och med att bolaget väljer att prioritera etablering av egen närvaro är detta emellertid inget problem. TiksPac har dessutom uppskattat att uppstartskostnaden för en ny marknad är omkring 500 000 kronor, vilket tillåter en lågkostnads-expansion även utan franchise-avtal.

Inför expansionen utanför Norden har TiksPac anställt en Sales Manager för EU. För att kunna ge denne möjlighet att fokusera på expansionen utanför Norden instiftades en försäljningschef för Norden i september 2014.

Första avtalet i Storbritannien i oktober 2014
Tidigt i oktober kunde TiksPac meddela att de tecknat sitt första avtal i Storbritannien. Ett flerårigt avtal hade tecknats med Swale Borough Council i Kent. Avtalet omfattade ett 50-tal TiksPac-stationer. Avtalen i Storbritannien kommer överlag att vara större än i Norden. I Sverige och Norge finns kommuner med 10 000 – 25 000 invånare. I Storbritannien har jämförelsevis många regioner 150 000 – 250 000 invånare, och en del ännu mer än så.

Swale är en av 326 regioner i England och har knappt 140 000 invånare. Baserat på en extrapolering av antalet invånare per station är den potentiella marknaden i England (notera, ej Storbritannien) 20 000 TiksPac-stationer. Ser man Swale som en genomsnittlig region är den totala marknaden 16 300 stationer. Uppskattningsvis är den brittiska marknaden därmed värd 65 – 100 miljoner kronor.

I augusti 2014 blev TiksPac exklusiv partner till organisationen Keep Britain Tidy, en nationell organisation som arbetar för en renare miljö. Keep Britain Tidy har funnits i omkring 60 år och driver flertalet miljöprogram, bland annat program för renare stränder och parker samt världens största miljöprogram i skolor. Skolprogrammet involverar närmare 6 miljoner studenter. Keep Britain Tidy kommer att hjälpa TiksPac i lanseringen på den brittiska marknaden. TiksPac betalar en årlig avgift för partnerskapet. I gengäld har bolaget möjlighet att delta i organisationens kampanjer, som sker på nationell nivå. TiksPac blir även medlem i organisationens nätverk, där bolaget är exklusiva inom sin bransch. TiksPac har tidigare samarbetat med de liknande organisationerna Håll Sverige Rent samt Håll Danmark Rent.

Marknad

Storbritannien är Europas största marknad för hundprodukter
I Europa finns det drygt 60 miljoner husdjurs-hundar. De tre största hundpopulationerna har Storbritannien, Frankrike och Polen med 8,5, 7,4 respektive 7,4 miljoner hundar. Sverige har jämförelsevis cirka 800 000 hundar. Storbritannien var det naturliga expansionsvalet för TiksPac efter Norden i och med att det är Europas främsta marknad för hundprodukter, men även likt de nordiska länderna kulturmässigt. Språkbarriären är dessutom inte lika skarp som till andra europeiska länder. Nästa expansionssteg för TiksPac efter Storbritannien är sannolikt Tyskland, men flera andra marknader bearbetas parallellt. Tyskland har drygt 5 miljoner hundar, vilket innebär att antalet hundar per capita är strax över hälften så hög som i Storbritannien. Landet är trots detta en av Europas största marknader.

Antalet hundar per capitaSchweiz5,5Tyskland6,6Sverige8,1Norge9,0Danmark10,5Frankrike11,2Spanien11,6Italien11,6Finland12,0Storbritannien13,3Polen19,3Ungern21,4USA24,0Sett till antalet hundar är marknader som Norge och Danmark försvinnande små i förhållande till övriga Europa. Stora hundnationer är Ryssland, Storbritannien, Polen och Frankrike. Den stora hundpopulationen, det höga antalet hundar per capita och närheten till Sverige gör Polen till en sannolik marknad för TiksPac efter Tyskland och Storbritannien. Därefter är Frankrike en potentiell kandidat.

Antalet husdjurshundar (miljoner)Schweiz0,44Norge0,45Danmark0,6Finland0,65Sverige0,8Ungern2,1Tyskland5,3Spanien5,4Italien6,9Frankrike7,4Polen7,4Storbritannien8,5USA75,8Överlag är antalet hundar per capita relativt likartat över Europa, med extremer i exempelvis Litauen, Tjeckien, Ungern och Polen. Att ett land har ett högt antal hundar per capita gör hundnedskräpning till ett större problem, vilket skapar en högre efterfrågan för en tjänst som TiksPacs. Storbritanniens stora hundpopulation i kombination med det höga antalet hundar per capita (64% högre än i Sverige) talar för att landet kommer bli en betydande marknad för TiksPac. Storbritannien är dessutom ett land som månar väldigt om sina parker, vilket bolaget även upplevt under sina första kontakter.

Global marknad på 3,5 miljarder kronor
Globalt uppskattar TiksPac att marknaden för bolagets tjänster uppgår till 3,5 miljarder kronor. Expansion utanför Europa ligger naturligtvis många år framåt i tiden, men på sikt har bolaget stora expansionsmöjligheter i både USA och Asien. Kina och Indien har ett väldigt lågt antal hundar i förhållande till sin befolkning. Japan och Filippinerna har däremot hundpopulationer per capita lika Europas. USA har en hundpopulation per capita en bra bit över snittet för Europa, och nästan tre gånger så hög som Sverige. Det naturliga valet för TiksPac efter en europeisk expansion är därmed USA.

Finansiell utveckling och prognoser

Lönsamt från start TiksPac har varit lönsamt ända sedan grundandet 2001, och gjorde verksamhetsåret 2013/2014 (slutade 31 juni 2014) en vinst på omkring 3 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på 18,6%. Detta trots att bolaget tog en del kostnader inför expansionen i Finland och Storbritannien under året. TiksPacs marginaler kan förmodligen antas stiga framöver i takt med att den nordiska organisationen effektiviseras och försäljningen på den brittiska marknaden tar fart. Franchise-avtal kommer även att bidra till stigande marginaler.

Sannolik utdelning nästa år
Om TiksPacs positiva resultatutveckling fortsätter räknar bolagets styrelse med att kunna föreslå en utdelning för verksamhetsåret 2014/2015 (slutar i juni 2015). TiksPac har redan idag en utdelningshistorik. För räkenskapsåret 2012/2013 delades ut 1 MSEK, vilket motsvarar en direktavkastning på 3,7% vid dagens aktiekurs. Utdelningen skedde innan bolaget listades på Aktietorget, men visar prov på den finansiella stabilitet som TiksPac haft sedan många år tillbaka.

Finansiell utveckling TiksPac hade en tillväxt på 16,4% under föregående verksamhetsår. Samtidigt förbättrades rörelsemarginalen från 11,6% till 18,6%. Detta hängde ihop med att TiksPac under verksamhetsåret 2012/2013 hade haft svårt att rekrytera kvalificerad säljpersonal. Tillväxtprognoserna nedan är baserade på en separat bedömning av varje marknad, vilket utreds i ett senare segment.

_Resultaträkning (tkr)_12/1313/1414/15E15/16E16/17E17/18E18/19EOmsättning18 34821 35423 51326 43930 20735 26041 166OPEX-15 163-16 300-17 870-19 565-21 749-25 387-29 639EBITDA****3 185****5 053****5 643****6 874****8 458****9 873****11 526Avskrivningar-1 056-1 087-1 093-1 103-1 119-135-157EBIT****2 129****3 966****4 550****5 771****7 339****9 738****11 369Finansnetto-938-830-941-723-197-223-257EBT****1 192****3 136****3 609****5 048****7 141****9 515****11 113Skatt0-200-650-1 161-1 643-2 188-2 556Årets resultat****1 192****2 936****2 959****3 887****5 499****7 327****8 557Kostnadsprognoserna är baserade på en något högre personalkostnad i förhållande till omsättningen under innevarande och nästa verksamhetsår, vilket är relaterat till expansionen i Finland och Storbritannien. Från och med räkenskapsåret 2016/2017 räknar jag med att personalkostnaderna i förhållande till omsättningen håller samma nivå som under 2011 – 2013. Till skillnad från personalkostnader har både materialkostnader och övriga externa kostnader sjunkit i förhållande till omsättningen de senaste tre åren. Jag räknar med att övriga externa kostnader sjunker något under innevarande räkenskapsår, men i övrigt räknar jag med att både materialkostnader och övriga externa kostnader håller sig på en konstant nivå i förhållande till omsättningen under prognosperioden.

Nyckeltal(1)13/1414/15E15/16E16/17E17/18E18/19EEBIT-marginal18,6%19,4%21,8%24,3%27,6%27,6%EBITDA-marginal23,7%24%26%28%28%28%ROE40,1%23,6%21,6%23,6%27,7%28,6%TiksPacs rörelsemarginal förbättras avsevärt efter räkenskapsåret 2016/2017 eftersom bolagets immateriella anläggningstillgångar då är fullt avskrivna, vilket höjer rörelseresultatet med en miljon kronor per år. De immateriella anläggningstillgångarna uppstod till följd av en transaktion mellan moder- och dotterbolaget och avser TiksPacs stationer. Jag uppskattar även att EBITDA-marginalen stiger något under prognosperioden, främst till följd av att försäljningen i Storbritannien och Finland tar fart. Under föregående och innevarande år har dessa satsningar påverkat resultatet negativt genom ökade personalkostnader och andra uppstartskostnader.

_Nyckeltal(2)_13/1414/15E15/16E16/17E17/18E18/19ETillväxt16,4%10,1%12,4%14,2%16,7%16,7%P/E9,39,37,05,03,73,2P/S1,31,21,00,90,80,7EV/EBIT9,17,45,44,13,12,8EV/EBITDA7,15,94,53,63,12,7Direktavkastning0%0%5,5%9,1%14,6%18,3%TiksPacs värdering är försiktig i förhållande till bolagets tillväxt och stabila historik. P/E och EV/EBITDA för nästa år är 7 respektive 4,5. Nästa år väntar jag mig dessutom en utdelning motsvarande en direktavkastning på 5,5%. Utdelningen kommer med all sannolikhet att höjas efter att bolaget betalat av sina konvertibla skuldebrev i början på 2016 och kan ta sig större friheter med rörelsens kassaflöde.

Tillväxtscenario Enligt mina tillväxtprognoser kommer intäkterna från verksamheten i Storbritannien att överstiga intäkterna från den norska verksamheten för första gången under verksamhetsåret 2018/2019. I och med att marknaden för TiksPacs tjänst är så pass mycket större i Storbritannien än i Norden finns potential till betydligt högre tillväxt, men jag väljer att vara konservativ till dess att efterfrågan på bolagets tjänst bekräftats i Storbritannien. Jämförelsevis står Danmark för mindre än 3% av omsättningen trots att tjänsten lanserades där så tidigt som 2009. Danmark har visat sig vara en svår
marknad och TiksPac kommer med all sannolikhet att slå större i Storbritannien, men det är inte säkert att genomslaget kommer att bli lika stort som i Norge och Sverige.

Omsättning, tkr14/15E****18/19ESverige13 98416 674Norge7 8559 366Danmark663718Finland3122 069Storbritannien7009 639Tyskland02 700Totalt****23 513****41 166Prognoserna bygger på att antalet stationer i Storbritannien når omkring 500 under 2015/2016 och 950 under 2016/2017, vilket motsvarar 10 respektive 19 avtal i storlek med det första TiksPac levererade i regionen. Det korresponderar till omkring två liknande avtal per kvartal under de första två åren. Jämförelsevis har TiksPac tecknat 14 avtal i Sverige (215 stationer) det senaste året och 7 i Norge (ca 120 stationer). Sverige och Norge är två betydligt mindre och dessutom mättade marknader. I Sverige finns TiksPac i 165 - 170 kommuner av 290, vilket innebär ett genomslag på nästan 60%. TiksPacs marknad är dessutom enbart kommersiella kommuner, vilket innebär att genomslaget förmodligen är närmare 80%.

Lansering i Tyskland uppskattar jag sker under verksamhetsåret 2016/2017, och regionen väntas stå för 7% av omsättningen två år senare, vilket svarar mot 675 stationer. Totalt väntar jag mig att omsättningen från alla regioner växer med 75% mellan i år och 2018/2019.

Finansiell situation
TiksPac hade vid slutet av föregående räkenskapsår en soliditet på 45%. Historiskt sett har bolaget haft en soliditet på omkring 20%, men denna förbättrades vid nyemissionstillfället inför bolagets listning. TiksPac har kunnat hantera en så pass låg soliditet eftersom alla bolagets skulder har kunnat garanteras mot upplupna intäkter. TiksPac skriver alltid avtal på två år med sina sponsorkunder, vilket skapar en stor fordran avseende det andra årets inbetalning. Denna stora fordran höjer behovet av rörelsekapital. För att behovet av rörelsekapital inte skulle hindra bolagets tillväxt har tillväxten delvis finansierats genom lån. Till en början skedde finansieringen via ett lån på 8 miljoner kronor från ett bolag med anknytning till bolagets styrelseordförande (med ränta 7%).

I februari 2014 genomförde TiksPac en konvertibelemission uppgående till 8 miljoner kronor för att ersätta det befintliga lånet på 8 miljoner. Emissionen tecknades till cirka 16,3 miljoner SEK vilket motsvarar en teckningsgrad om cirka 204%. Räntan på de utgivna konvertiblerna uppgår till 10%. Vid det första nyttjandetillfället för det konvertibla skuldebrevet i maj 2014 utnyttjades 399 312 SEK av konvertiblerna. Detta innebar att antalet aktier ökade med 114 089, samt att 7 600 688 av de konvertibla skuldebreven återstår. De konvertibla skuldebreven kan konverteras till aktier till en kurs uppgående till 70% av den genomsnittliga volymvägda aktiekursen för bolagets aktie under den period om 20 handelsdagar som slutar två bankdagar innan respektive konverteringsperiod (emellertid som lägst 3,5 kr och som högst 7 kr). Konverteringsperioder är i maj och november varje år fram till februari 2016. Sannolikt kommer de konvertibla skuldebreven därmed att gradvis konverteras till nya aktier, och majoriteten av dem i februari 2016. Jag räknar med att majoriteten av konvertiblerna konverteras till nya aktier men att omkring två miljoner kronor betalas av via likvida medel vid förfallodatum.

Nuvärdesberäkning motiverar dubbling av aktiekursen Min värdering av TiksPacs är baserad på en diskontering av bolagets framtida kassaflöden. Som nämnt i föregående stycke kommer TiksPac kontinuerligt att ha en stor fordran avseende sponsorkunders inbetalning under år två. Detta skapar ett stort behov av rörelsekapital under tillväxtfas eftersom fordringen inte matchas av leverantörsskulder och dylikt. Jag räknar försiktigt med att TiksPacs kortfristiga fordringar kommer att växa i takt med bolagets omsättning. Trots detta kommer TiksPac att prestera goda kassaflöden under kommande år.

TiksPac har ett väldigt lågt investeringsbehov, och majoriteten av investeringarna rör bolagets stationer. Jag har i mina prognoser utgått ifrån att investeringarna i stort sett växer i takt med omsättningen. Detta kan vara en för aggressiv prognos då TiksPac förra året investerade i mer rosttåliga stationer. Idag byts alla bolagets stationer ut vart fjärde år, men med de nya mer rosttåliga stationerna kan denna period komma att höjas.

Nuvärdesberäkningen är baserad på en uppdelning i tre tillväxtfaser: den kommande femårsperioden, 2019 – 2028 samt 2029 och framåt. Under 2019 – 2028 har jag antagit en tillväxt på 6%, och för 2029 och framåt en tillväxt på 3%.

Nuvärdesberäkning (mkr)DCF 2014 - 201813,6DCF 2019 - 202828,5DCF 2029-21Nettoskuld8,5Motiverat värde****54,6Nuvärde per aktie (SEK7,7Min nuvärdesberäkning ger ett motiverat värde på 7,7 kronor per aktie, vilket är ungefär 100% ovanför dagens kurs. Om TiksPac kan förbättra sin hantering av rörelsekapitalet finns dessutom en relativt stor uppsida.

Investeringscaset TiksPac är idag i stort sett ensamt med sitt koncept på marknaden, och bolaget har därför stora möjligheter att växa både inom och utanför Sveriges gränser. Bolaget har inget immaterialrättsligt skydd för sitt koncept, men när en uppdragsgivare väl tecknat avtal med TiksPac har denne relativt höga barriärer för att byta ut bolaget. Konceptet kostar i stort sett ingenting för uppdragsgivaren, vilket skapar låga incitament för att både ta bort det eller byta ut TiksPac mot en eventuell konkurrent. Hitintills har som sagt ingen kommun valt att avbryta sitta avtal med TiksPac.

TiksPac har en någorlunda osannolik affärsidé, men bevisligen är den både slagkraftig och lönsam. Bolaget har varit lönsamt sen start, och har redan en utdelningshistoria. I år går expansionssatsningar före utdelning, men sannolikt kommer bolaget att dela ut en del av vinsten redan nästa år. Baserat på dagens aktiekurs bör den första utdelningen ge en direktavkastning på 4 – 7%, vilket kan väntas stiga under åren därefter.

Sammanfattningsvis talar flera faktorer talar för TiksPac som investering:

  • Ensamma med sitt koncept på marknaden
  • Bevisat slagkraftigt erbjudande med ett genomslag på 60 – 80% i Sverige
  • Bolagets produkt är gratis både för hundägaren och uppdragsgivaren (ansvarar för tömning och skötsel av stationer, vilket lätt hanteras av exempelvis befintlig parkförvaltning – ett organ som i vanliga fall måste plocka upp hundavfall direkt från marken). Svårigheten ligger därför i att få sponsorkunder att betala för stationerna, vilket TiksPac hanterat framgångsrikt sedan start
  • Relativt höga exit-barriärer för uppdragsgivare som tecknat avtal med TiksPac
  • Precis etablerat sig på den största marknaden för bolagets produkt i Europa, med stor uppsida i förhållande till lagda prognoser
  • God lönsamhet från start
  • God kommunikation till marknaden. Meddelar kontinuerligt nya avtal och annonserar regelbundna VD-brev
  • Befintlig utdelningshistorik
  • Billig expansion – TiksPac räknar med att etablering på en ny marknad kostar cirka 500 000 kronor

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?