Starbreeze – En stjärnspäckad höst
2012-09-14 14:08, Edited at: 2012-09-25 16:09Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Starbreeze, dataspelsbolaget som handlas på Aktietorget, har gått igenom en tung ekonomisk och kreativ period, men står idag stadigare än någonsin förut. Från att ha varit en ”work-for-hire” utvecklare med kritikerrosade titlar som Chronichles of Riddick och The Darkness och senast det ljummet mottagna Syndicate, men trots det dålig lönsamhet, har man idag skaffat sig egna intellektuella rättigheter där den verkliga potentialen för royalty är stor. Under hösten kommer Starbreeze utannonsera ”P13” (projekttitel) där svenske filmregissören och spelfantasten Josef Fares står för speldesign och koncept.
Historik
Starbreeze har under de senaste tre åren gjort en sammanlagd förlust på 61 miljoner kronor och under samma tid tagit in drygt 43 miljoner på två nyemissioner, varav den senaste avslutades under juli i år. Anledningen till detta står att finna i det senaste utvecklingsprojektet tillsammans med Electronic Arts (EA). Med EA lyckades man, efter framgångar med Chronichles of Riddick och The Darkness, i slutet av 2007 teckna ett spelavtal där Starbreeze skulle återuppliva 90-tals hitten ”Syndicate”. Kontraktet redovisade till en början marginaler på 10-15% och 08/09 visade man en vinst på 12,4 miljoner efter skatt.
Prestigeavtalet, som även bedömdes ha en lukrativ finasiering började dock under 2010 kantas av svårigheter. Med anledning av EAs bestämmade och interna meningsskiljaktigheter hoppade stora delar av det ”core-team” man hade av under hösten/vintern 2010 och här började även förseningar och förlängningar påverka Starbreeze resultat. Aktieägarna såg dock en potential i Syndicate i form av royalty och aktien handlades till börsvärden kring ca 100-150 miljoner under 2011.
Lanseringen av Syndicate blev dock misslyckad; det sammanvägda kritikerbetyget hamnade kring 70-75/100 då spelet var för linjärt och småtråkigt, trots en hel del innovationer som Starbreeze plockat in. EA verkade dessförinnan beslutat att slopa marknadsföringen. Starbreezeaktien föll som en sten och aktien handlades våren 2012 kring ett börsvärde på 50 miljoner. Samtidigt var man tvungen att säga upp en hel del personal, då framförallt Syndicate-projektet var avslutat och kostnadsbesparingar krävdes. Här skulle man kunna tro att Starbreezesagan var över och nu ett minne blott.
Senare förstod man att EA låg bakom de kreativa fadäserna i Syndicate och att Starbreeze hade stått helt bakom en multiplayer (co-op) som recenseradesbetydligt bättre än singelplayern. Kreativiteten fanns alltså kvar, om än strypt av EA. Samtidigt under 2011 hade Starbreeze-ledningen omarbetat affärsidén och strategin i bolaget för att nå framtida lönsamhet, kreativitet, självbestämmande och ökade bolagsvärden.
Men för att implemetera denna strategi behövde man hjälp av aktieägarna än en gång, och de förstod, och de ställde upp.
Den nya affärsidén som skrevs lyder som följande;
Starbreeze utvecklar spel baserade på egna och andras rättigheter både i egen regi och tillsammans med ledande spelförläggare. Vi når framgång genom att skapa spelupplevelser i världsklass. Vi lyckas med det genom att värdera, utveckla och utmana våra medarbetare och erbjuda det kreativa ledarskap som krävs för att lyckas.
Starbreeze sedan den 21 juni 2012
Starbreeze vd, Mikael Nermark och styrelsen hade utarbetat en ny strategi som aktieägarna ställde upp på. Man skulle nu börja jobba med egna IPn, ev vid sidan av ett ”work-for-hire” avtal. Styrelsen och framförallt Mikael hade under en längre tid spanat på spelstudion Overkill Software vilka hade utvecklat ett eget IP (intellektuell rättighet), Payday: The Heist. Spelet, ett co-op orienterat FPS, hade man släppt som nedladdningsbart spel i oktober 2011 och fram till den 21 juni hade man sålt drygt 400 000 exemplar. Detta hade resulterat i att man under 2011 haft en omsättning på 15,4 miljoner och uppnått ett resultat på 4,3 miljoner.
I ledningen för Overkill Software satt Bo och Ulf Andersson, grundarna och ägarna av GRIN, som var en stor utvecklare i ett decennium, innan det pga uteblivna betalningar (referens)var tvunget att gå i konkurs under spektakulära former 2009. Overkill Software med Payday skulle göra en tidsvinst i implementeringen av den nya strategin för Starbreeze med 2-3 år. Beskedet om att Bo och Ulf kunde sälja bolaget och sig själva till Starbreeze för 200 miljoner aktier (vid avtalets tecknande var aktiekursen 9 öre) och ca 50 miljoner personaloptioner till core-teamet på Overkill, lämnades till marknaden med förfrågan om en nyemission.
På följande extra bolagstämman beslutades att man skulle emittera aktier för 5 öre och sammanlagt tog man in 22 miljoner kronor, samtidigt som förvärvet godkändes av aktieägarna. Nyemissionen hölls för att lyckas implemetera den nya strategin fullt ut, då kassan var skral innan.
Sedan kom den ena trevliga nyheten efter den andra, men då aktiekursen pressades av emissionen blev utslaget i kursen dålig.
Först kommunicerades att man träffat ett samarbete med Valve och deras spel Left 4 Dead med drygt 11 miljoner sålda spel i serien, där det visade sig att man fått tillåtelsen att använda en Left 4 Dead-bana i Paydayspelet. Samarbetet fortsätter och är inte avslutat, Valve skall bland annat göra ”något” från sitt håll med.
Därefter hade man tecknat ett förläggaravtal för det egenägda IPt, P13, som man utvecklade med Josef Fares på Starbreeze. Förläggaren heter 505 Games vilka betalar produktionen, marknadsföring och därtill kommande utgifter men Starbreeze äger fortfarande hela IPt. Förhandlingar hade skett med flera förläggare då intresset bland dessa var mycket stort. (Källa)
Någon vecka senare hade man tecknat ett nytt avtal med 505, denna gång angående den stundande Paydayserien. 505 Games hade alltså gått in och betalat produktionskostnaderna även för Payday 2, och övriga kostnader som marknadsföring och färdigställande kräver. (Källa)
Under sommaren släppte man till Payday: The Heist en expansion, där man för ca 70 kronor kunde köpa 2 nya banor tillsammans med vapen och annan utrustning till spelet. Detta tillsammans med samarbetet med Valve och diverse reor på Steamplattformen (PC) gjorde att man under sommaren sålde ytterliggare 300 000 exemplar av orginalspelet, sammanlagt har man nu sålt 700 000 ex vilket ökar förutsättningarna för ett mycket lönsamt Payday 2.
Sedan den 21 juni har Starbreeze nu 32 miljoner i kassan, ett på marknaden släppt IP med 700 000 sålda ex, en storägare (och ledningspersoner) i form av Bo (vVd) och Ulf (Kreativ chef) som äger 14,5% av bolagets aktier. Man har också två spelprojekt finansierade av en förläggare, samtidigt som man äger de fullständiga rättigheterna för dessa projekt. Dessutom har man en trimmad bemanning och har lyckats göra en presigevärvning av David Goldfarb (ligger bakom Battlefield 3 mm.) som nu jobbar med Payday 2 och ett koncept kallat STORM. Slutligen har man P13 nära utannonsering, förmodligen väldigt nära. Och den bristande marknadskommunikationen skall man råda bot mot genom en uppdaterad hemsida och öppnare utveckling. Grundplåten är stabil och potentialen hög.
Risker
Starbreeze har ännu inte hunnit visa om den nya strategin kommer innebära lönsamhet i bolaget. Man är beroende av att de IPn man äger visar lönsamhet, antingen genom attraktiva förläggaravtal, stora försäljningsvolymer eller både och. Ingenting säger att Starbreeze spel kommer bli stora försäljningsframgångar och ingenting säger motsatsen. Starbreeze är beroende av sina medarbetare och deras kompetents för att lyckas med sina spel. Historiskt har också många nyckelpersoner lämnat bolaget. Spelbranschen är en flyktig arbetsmarknad och är man inte nöjd med sin arbetsplats är det förhållandevis lätt att byta arbetsplats. Aktien handlas på Aktietorget och är för tillfället en öresaktie, vilket kan ge bland annat en volatil kurs och avsaknad av större stabila ägare. Starbreeze får förmodligen sin betalning i utländska valutor och en stark krona kommer alltid på sikt påverka resultatet negativt. Konkurrens med andra studios, konkurrens med andra spel, problem med förläggaravtal, upphovsrättsintrång och övriga finansiella risker bör också noteras och övervägas.
Potential
Starbreeze har idag en stark grundplåt att stå på med en kompetent ledningsgrupp och styrelse, en stor kassa, egna externt finansierade IPn och kompetenta medarbetare. Man har redan kunnat visa att den nya strategin är framgångsrik med de försäljningsvolymer man uppnåt och med de förläggaravtal man tecknat. Skulle ett spel sälja bra, kommer man kunna ta ut royalty i ett tidigt skede och med ägandet av IPn kan royaltyintäkter bli stora. Dagens börsvärde är attraktivt liksom de volymer man kan handla med i aktien. De egna IPna förväntas endast släppas för digital distrubution, vilket ökar marginalerna per såld enhet. Den nedladdningsbara marknaden växer kontinuerligt och förväntas hålla en årlig tillväxt på 15% fram till 2015. Starbreeze Payday: The Heist är exklusivt för Playstation 3 och Pc, vilket innebär att Xbox 360 med 47% av konsolmarknaden ännu inte nåtts av Payday spelet, med 505 Games som förläggare kommer Payday 2 även släppas till Xbox.
Payday 2 har för tillfället störst potential. Föregångaren Payday: The Heist har sålt i 700 000 exemplar och har ett samarbete med Valves spelserie Left 4 Dead som sålt 11 miljoner exemplar. Royaltyn efter plattformskostnader, förläggarens del och skatt ligger någonstans mellan 30-40% av försäljningspriset. Då Starbreeze får förkottsbetald royalty för utvecklingen av spelen kommer försäljningens royalty börja räknas kring 250 000 sålda ex. Slutligen har Starbreeze ett ackumulerat skatteundeskott på drygt 95 miljoner, vilket innebär att man kan tjäna mycket pengar innan det är dags att skatta för dem.
Eftersom Payday 2 inte släppts, och inte heller P13 (både Payday 2 och P13 planeras att släppas under 2013)så finns det ingen fundamenta att räkna på för dessa spel utan häri ligger den enskilde investerarens omdöme och tro på försäljningsutvecklingen som grund för beräkningen.
Som en relevant exempelberäkning kan man göra en uppskattning på att Payday 2 säljer 1 miljon exemplar första året. Detta baseras på att man under release av Payday: The Heist sålde 400 000 ex och att man med fördubblad och växande marknad samt ”sequel-effekt” borde kunna komma upp i 1 miljon exemplar. Då royaltygränsen ligger kring 250 000 ex, kan 750 000 ex tas med i beräkningarna. Payday: The Heist såldes till 20$ (140 kr) och hålls detta pris (vilket i konkurrensen är lågt) får man i Starbreeze 30-40% av försäljningspriset. Detta innebär att man för varje spel får in 50 kr. På de uppskattade 750 000 exemplaren får man då in 37,5 miljoner kronor. Med avdrag för overheadkostnader anses en vinst på 25 miljoner vara rimlig. En möjlig multipel för Starbreeze med de förutsättningar som bolaget har beräknas till p/e 15, detta motsvarar ett börsvärde på 375 miljoner, vilket är ca 240% upp från dagens värdering. Denna vinst beräknas bibehållas eller öka årligen baserat på uppföljare av tidigare spel, marknadsrekognisation och IP utveckling.
I denna värdering finns inte heller beräkningar på P13s försäljning och övriga projekt med. Dessutom förväntas Josef Fares P13 under hösten lanseras och skapa stort medialt utrymme för både spelet och för Starbreeze som bolag, vilket kan leda till fler intresserade investerare och motivering till högre multiplar.
Sammanfattning
Starbreeze har gått igenom en stor förändring och har strukturmässigt förändrats betydligt. Man har lämnat olönsamma ”work-for-hire” projekt bakom sig och jobbar nu med egna IPn med stor potential, samtidigt som man vid attraktivt bud kan tänka sig att jobba med ”work-for-hire” modellen. Strukturförändringen medför vissa risker men även en förskjutning i värderingen, som måste anpassa sig, detta bedöms ha skapat en stor potential i bolaget.
Som investerare på Aktietorget och börsen som helhet skall man vara medveten om att aktieägande medför risk att förlora delar eller hela sitt satsade kapital, men med de förutsättningar som bolaget i fråga, Starbreeze, har så bedöms risken kontra potentialen vara låg.
Med den stjärnspäckade hösten som går oss till mötes borde alla riskmedvetna överväga en investering i Starbreezeaktien.