Post entry

Shortcut Media - Lönsam tillväxtmaskin

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Shortcut Media (SMG) är en mediekoncern inom filmproduktion, grafikproduktion och efterbearbetning, detta är exempelvis i reklam-, företags- och animerad film som syns både på TV, webben, samt sociala medier. Koncernen har haft en kraftig lönsam tillväxt från start, där omsättningen ökat från 1 MSEK 2011 till 34 MSEK 2015. Den kraftiga tillväxten har dels skett organiskt och dels genom förvärv, nyemissionen vid notering skulle dels användas för fortsatta förvärv och varav senaste var Good Motion och Oddway där 60 % av aktierna köptes med huvudsakligen kassa och till en mindre del lån. Företaget siktar på att bli marknadsledande i Sverige och totala omsättningstillväxten under tre första kvartalen 2016 var 271 % (Organisk 44 %) jämfört med samma period föregående år.

Shortcut Media består av:

  • Shortcut Media AB – Koncernmoder; ansvarar för finansiering, avtal, koncernledning samt administration.
  • Bond Street Film Stockholm AB – Produktion av reklam- och high-end företagsfilm, trailers, promos, samt filmrelaterad digital produktion.
  • Shortcut Media Post AB – Efterbearbetning av TV, reklam-, företags- och myndighetsfilm samt bio.
  • Shortcut Media Film AB – Produktion av beställningsfilm till företag, byråer, myndigheter, m m.
  • Shortcut Media Graphics AB – Produktion av animerad film, rörlig företagsgrafik samt TV-grafik.
  • Good Motion - Produktion av 3d-animation och visuella effekter. Både 3d-animationen och visuella effekterna tillhör high-end segmentet. Good Motion är därmed gruppens premiumvarumärke inom dessa områden.
  • Oddway – Senaste förvärvet och Shortcut Medias steg utanför Stockholmsområdet

Sammanfattning från memorandum och presentationer samt PM varför Shortcut Media är intressant:

  • Bolaget har haft en stark lönsam tillväxt från start
  • Växt från omsättning om 1 MSEK 2011 till 35 MSEK 2015
  • Investeringen i digitala medier ökade 2015 med 20 %
  • Organisk tillväxt 2015 44 % med 14 % EBITDA marginal
  • Mål 2016 är minst 20 % organisk tillväxt (kommande år 15-20 %) med en EBITA-marginal på 11 % (kostnader för notering i H1 stör marginal samt tillväxt)
  • Under första 9 månaderna 2016 var organisk tillväxt 44 % (Total tillväxt 271 %) med en EBITA-marginal på 5 % (inklusive noterings och engångskostnader)
  • 150 återkommande kunder (enbart B2B kunder) varav 5 största står för 38 % av omsättning - Bolaget är alltså inte Beroende av en enda stor kund.
  • Förvärvat två bolag sedan IPO (Huvudsakligen med kassa, resterande del lån) och är i fler förvärvsdialoger
  • VD äger ca 30 % av aktierna
  • Insiders äger drygt 60 % av aktierna
  • Inför noteringen var alla medarbetare aktieägare och ingen har sålt av
  • Lock-up på ca 55 % av aktierna
  • Flertalet intressanta ordrar sedan IPO (Må se små ut, men större än deras vanliga ordrar eller av ny typ som VR)

7 minuters intervju med Shortcuts Medias VD

Senaste investerarpresentationen (filmad av Financial Stockholm)

Det senaste rapporterade kvartalet Q3 är det svagaste för företaget i och med semestertider. Trots det så var organisk tillväxt 107 % jämfört med föregående år eller 44 % under tre första kvartalen 2016 med en EBITA-marginal på 5 % (inklusive noteringskostnader och andra engångskostnader). Om man jämför detta med företagets mål så är tillväxten långt över förväntan, medan marginalen är något under. Fjärde kvartalet är typiskt det starkaste kvartalet och efter Q3 vore det enligt VD inte omöjligt att nå marginalmålet för helåret, det är däremot osannolikt på grund av att marginalerna pressas i och med den starka tillväxten då företaget siktar på att bli marknadsledande i Sverige (tillväxt prioriteras före lönsamhet). Med antagandet att den starka tillväxten fortsätter så har jag för Q4 antagit en EBITA-marginal om 10 % och tillväxt från Q3 på 15 %, detta skulle innebära organisk tillväxt på drygt 30 % och en EBITA-marginal på 6.6 % för 2016.

Utöver senaste förvärvet så är företaget i diskussion om förvärv med ytterligare tre bolag med en omsättning om 4-8 MSEK vardera, chansen till förvärv ansågs vid utgången av Q3 understiga 50 %. Företaget siktar även på att befinna sig utanför Sverige inom ett och ett halvt år. Om man bortser från detta och antar att 2017 fortsätter utan förvärv med en organisk tillväxt om 20 % och total tillväxt om 40 % (att jämföra med över 30 % organisk tillväxt och total tillväxt om 250 % 2016) så landar omsättningen på 63 MSEK och EBITA på knapt 7 MSEK ifall marginalmålet uppnås. Ifall man blickar frammåt och antar organisk tillväxt om 20 % per år samt att företaget varje år förvärvar 60 % av två bolag i storlekordningen av Good Motion och Oddway så kommer företaget omsätta över 100 MSEK redan 2019. Ifall den aggresiva tillväxten fortsätter så kan 100 MSEK omsättning uppnås tidigare än så.

SMG är så vitt jag vet det enda noterade bolaget med fokus på rörlig bildproduktion och därmed är jag osäker på relevanta bolag att jämföra med. Därmed använder jag medianvärderingen för stockholmsbörsen (Tagen från Börsdata) i tabellen nedan, sedan är det upp till läsaren ifall SMG förtjänar en premie på grund av den höga tillväxten eller en rabatt på grund av att aktien är relativt illikvid samt handlas på aktietorget. Det skall tilläggas att bolaget redovisar enligt K3 där Goodwill alltid skrivs ned till skillnad från IFRS och därför anser bolaget att EBITDA och EBITA är de mest relevanta lönsamhetsmåtten, P/E för SMG är därför uppskattat exklusive Goodwillnedskrivningar.

EV/EBITDAEV/SP/SP/ESMG 16E17.11.21.124SMG 17E8.10.90.810SMG 18E5.90.60.47.2Börsen12.21.71.416.9SMG är idag värderat till ca 50 MSEK och i denna analysen har en väldigt försiktig fortsatt tillväxttakt antagits (under 40 % total tillväxt för 2017 och ännu lägre kommande år jämfört med 250 % under 2016 och över 100 % per år senaste åren), marginalerna antas vara lägre än 2015 (Pro-forma), men något högre kommande år än 2016 som stördes av engångskostnader som noteringen. Rent värderingsmässigt anser jag att nedsidan är begränsad, medan uppsidan är väldigt attraktiv beroende på nya förvärv samt synergieffekter. Denna analysen är baserad på siffor från företagets rapporter samt prognoser baserat på företagets mål som är uttalade i memorandum, intervjuer och rapporter och min tolkning av dessa och kan givetvis innehålla felaktigheter. Skribenten äger även aktier i bolaget och är därmed biased. Därför skulle jag råda läsare att själv läsa igenom materialet i länklistan nedanför och skapa sig en egen uppfattning.

Memorandum http://shortcutmedia.se/pdf/IM-Shortcut-Media-Group-20160516-Final.pdf

Teaser http://shortcutmedia.se/pdf/SMG-Teaser-Slutversion-2016-05-16.pdf

H1 2016 https://press.aktietorget.se/ShortcutMedia/79601/549161.pdf

Q3 2016 http://shortcutmedia.se/pdf/Shortcut-Media-Group-Q3-2016-11-15.pdf

Kort presentation (Sitdown) https://www.youtube.com/watch?v=sZl1B53O-U8

Presentation https://www.youtube.com/watch?v=zAQdomim_vk

Presentation (Aktiedagen Göteborg) https://www.youtube.com/watch?v=WS4thJdD6_Y

Intervju Börsvärlden efter Q3 http://borsvarlden.com/artiklar/borsvarlden-traffar-anders-brinck-vd-for-shortcut-media-group/

Podcast efter Q3 http://shortcutmedia.se/wordpress/wp-content/uploads/2016/11/Rapport-SMG-Q3-Pod.mp3

VD Intervju i Stockpicker om Q2 http://www.stockpicker.se/produkter/stockpicker-market-update/utgavor/20160816#article4

VD intervju Finwire https://www.aktietorget.se/finwire/NewsItem.aspx?guid=FWS000CE81

Artikel i Börsvärlden inför IPO http://borsvarlden.com/artiklar/shortcut-media-borsintroduktion-snabbt-vaxande-bolag-med-fokus-pa-rorlig-media/

Nyhetsbrev Q3 https://press.aktietorget.se/ShortcutMedia/80266/568826.pdf

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?