Probi: stark organisk tillväxt
2011-07-24 11:13, Edited at: 2011-07-28 14:03Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Probiotikaföretaget Probi uppvisar en stark organisk tillväxt under första halvåret. Om den goda utvecklingen fortsätter är aktien extremt köpvärd (kurs 44 kr).
Probis Q2-rapport kom in som väntat och visade på stark tillväxt. Intäkterna ökade med 50 procent och rörelseresultatet mer än fördubblades. Om verksamheten utvecklas i samma takt under andra halvåret kommer bolaget 2011 att omsätta 96 mkr och tjäna 26 mkr i rörelsen. Kassaflödet från rörelsen under första halvåret var urstarkt och uppgick till 17 mkr. Probis affärsmodell med royaltyintäkter har stor operationell hävstång och genererar starka kassaflöden.
Vid en aktiekurs på 44 kr uppgår börsvärdet till 405 mkr. Borträknat nettokassan på 77 mkr blir företagsvärdet 328 mkr. Rörelsen värderas således till en EV/EBIT multipel på 12,6. Det känns inte speciellt dyrt med tanke på den fina tillväxt som bolaget uppvisar för tillfället. Resultat per aktie uppgick första halvåret till 1,08 kr vilket omräknat till helår blir 2,16 kr. P/E-talet hamnar således på 20 och justerat för nettokassan på 16 (nettokassan är 8,35 kr per aktie). Bolaget kan också använda sin stora kassa till att återköpa aktier vilket skapar ett ”golv” i aktiekursen och förbättrar nyckeltalen. Bolag av Probis typ bör handlas till relativt höga multiplar på grund av den operationella hävstång som affärsmodellen möjliggör. Ett bra exempel är konkurrenten Biogaia som har en mycket hög värdering.
Det intressanta med Probi är dock tillväxtpotentialen i Danoneavtalen. Om Danone lyckas med att lansera Proviva internationellt så är potentialen i bolaget enorm. Lönsamheten kan bli extremt god vid stigande royaltyintäkter eftersom ökade intäkter inte driver kostnader. Marknaden tror uppenbarligen inte att Proviva kommer att slå internationellt eftersom aktien värderas relativt lågt. Att Probi lyckas ca omsätta 100 mkr med endast 20 anställda säger lite om potentialen med en royaltybaserad affärsmodell.
Ett annat intressant tillväxtområde för Probi är kosttillskott under eget varumärke. Det bör finnas goda möjligheter att nå samma försäljningsframgång för Probi Mage och Probi Frisk i övriga nordiska länder som i Sverige.
En annan krydda i Probi är möjligheten att det kommer ett bud på bolaget. Med ett enterprise value på 325 mkr är bolaget en mumsbit för vilket läkemedelsbolag som helst som vill in på probiotikamarknaden. Det ökande användandet av probiotika är en global megatrend som bara kommer att öka. Den stora risken i bolaget är lagstiftningen kring hälsopåståenden inom EU. Hittills har inga probiotika företag erhållit godkända hälsopåståenden.
Avslutningsvis tror jag att marknaden kraftigt underskattar den långsiktiga tillväxtpotential som finns i Probi. Mitt innehav kommer att ligga kvar i byrålådan många år framöver....