Post entry

På god väg mot storskalig produktion - Alelion

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bolaget närmar sig nu sin andra rapport sedan notering på Nasdaq First North (Fredag 18/11). Under sensommaren och hösten har Alelion haft en fin resa på börsen med nya samarbetsavtal och orders som trillat in. Kvartalsrapporten ser med tanke på de orders som vi vet trillat in under Q3 ut att kunna bli avsevärt mycket bättre än Q2, som i sig var över förväntan. Rapporten kommer förhoppningsvis även kunna bli en bekräftelse på att bolaget är på god väg att nå sina visioner om årsomsättning på 500mkr 2018.

Bolaget befinner sig just nu i ett spännande skede. Noteringen på First North har gjort att bolaget har kunnat ta sina första steg mot deras målsättning att nå storskalig produktion. Under hösten har vi kunnat läsa att bolaget har rekryterat friskt vilket talar för en verklig strukturell omställning. De har sedan tidigare kommunicerat att detta är nödvändigt för att kunna ta vara på den enorma marknad som väntar. Sedan tidigare har Alelion lyckats knyta till sig världens största trucktillverkare, de har visat upp att de kan vinna stora orders och det borde bara vara en tidsfråga innan fler orders med större magnitud trillar in

Rapporten i sig bör inte ses som någon större trigger i sig. Däremot förväntar jag mig att det kommer gå att utläsa att bolaget fortsätter att leverera mot sina finansiella mål. Det borde finnas goda chanser för att vi kan få ytterligare information kring hur bolagets pågående samarbeten har utvecklat sig. Det har varit tyst från bolaget sedan avtal ingicks med Crown och det har inte heller klargjorts vilken kund i Australien som lagt en order med ordervärde på 12Mkr(6/9). Detta har inte kunnat klargöras på grund av att det kan vara känsligt för kunden.

Det har tidigare spekulerats i om att det skulle kunna vara något av IKEAs lager? Vill varken förkasta eller stärka en sådan tes, men jag tror att det finns goda chanser för att vi kan få mer information kring orderutvecklingen samt hur de initierade samarbetena har gått.

Något att nämna är att det finns en naturlig koppling mellan IKEA och Alelion då IKEA Greentech tidigare var en mindre ägare i Alelion. IKEA godkänner endast Alelions lösning vilket gör att dem har en stor och stabil kund, vilken själv står för ca 150mkr av marknaden.Moderbolaget IKEA har vidare annonserat att man från och med september i år endast kommer att beställa litium-jon baserade truckar. Det är alltså inte taget ur luften att IKEA skulle kunna ha gjort sina första beställningar under Q3. Givetvis är detta ingenting vi vet, men det finns stora möjligheter att så är fallet. IKEA är i sig världens tredje största truckanvändande företag och detta skulle rimligtvis kunna ha en stor positiv påverkan på Alelions fortsatta utveckling.

Aktiekursen

Kursen har under en längre tid konsoliderat mellan 12-14 kr. Detta var en naturlig kursreaktion efter den snabba uppgång vi fick se i början av september där aktien var uppe och nosade på 20kr. Många av de kortsiktiga aktörerna har nu hunnit plocka hem sina vinster och det borde finnas kraft för en stark uppgång vid positiva nyheter.

Några av höstens höjdpunkter:

2016-09-12,

Samarbete mellan Alelion och Crown – Litium-jon batterier för gaffeltruckar

Bolaget inleder ett samarbete med trucktillverkaren Crown. Crown innehar ca 7 % av truckmarknaden, vilket öppnar upp fantastiska möjligheter i tillägg till de redan ingångna samarbetena bolaget har (Toyota och Jungheinrich).

2016-09-06,

Alelion får sina första order utanför Europa, ett centrallager i Australien väljer Li-jon batterier för sina truckar.

Bolaget får sin första order utanför Europa. Det totala ordervärdet uppgår till 12mkr där de har fått en första delorder på motsvarande 4,45 mkr.

Mässor och konferenser där Alelion medverkat:

2016-11-15/16

International VDI conference 2016 – Optimization of Energy Consumption at Material Handling with intelligent Li-ION Batteries

Alelion medverkar och visar upp sin teknik där bolagets Marketing Director presenterar på ovan rubrik.

Går att läsa mer om konferensen på länken nedan:

https://www.vdi-wissensforum.de/fileadmin/resources/programme/01KO904016.pdf

Internationell mässa, September

Både Junghenrich och Toyota ställer ut. De båda bolagen är två av världens största bolag när det kommer till truckar, totalt står det för (34 % av truckmarknaden, 9+25). Visar upp modeller med Alelion,

· Junghenrich intervjuas och nämner Litium-jon batterier som en av de revolutionerade sakerna som de visar upp på mässan.

https://www.youtube.com/watch?v=rbhVWoAL-kg

· Toyota visade upp en truck med litium-jon batterier.

https://www.youtube.com/watch?v=lieLex_DkIU

Kort beskrivning av bolaget:

Alelions affärsidé är att utveckla, producera och sälja den nya generationens energieffektiva batterisystem baserade på litiumjonteknik. Bolagets kärnkompetens ligger kring kundanpassning och styrning av batterisystem. Alelions bas finns i Mölndal.

Jämfört med traditionella blysyrabatterier ger Alelions litiumjonlösning väsentliga fördelar. De är miljövänligare. Dessutom har de 2-5 gånger längre livslängd, 30-40 procent bättre energieffektivitet och ca 70 procent lägre vikt för samma effekt. Tillsammans ger det avsevärt bättre driftsekonomi. En truck som drivs av litiumjonbatterier kan över sin livslängd typiskt spara hundratusentals kronor för slutkunden, jämfört med en bly-syratruck.

Alelion levererar nu batterier till både Toyota Material Handling och Jungheinrich, nummer ett och tre bland en världens ledande truckproducenter, och till en av världens största köpare av industritruckar. Pegrocos bedömning är att Alelion ligger mellan ett till två år framför sina konkurrenter.

För den som inte vet riktigt vad bolaget arbetar med kan ni se på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=ru5vgr7wGUw

Om marknaden för Li-jon batterier och industritruckar

Marknaden för Li-jon batterier till industritruckar är enligt Alelions beräkningar värd ca 42 mdr kronor årligen i nyförsäljning (om samtliga nylevererade eldrivna truckar skulle förses med Li-jon batterier). Li-jon är bättre på alla punkter jämfört med de dominerande bly-syra batterierna: mindre, snabbare, håller längre, miljövänligare – och dessutom kostnadseffektiva i flertalet tillämpningar. Litiumjon används redan i flera segment som konsumentelektronik och bilar. Alelion fokuserar på industritruckar då denna marknad kombinerar relativt stora volymer med höga krav på kvalitet och prestanda från kunder. Idag utrustas merparten av nya eldrivna truckar med bly-syra batterier. Efterfrågan på Li-jon batterier är tilltagande och andelen förutspås öka kraftigt de kommande åren.

Slutsats

I skrivande stund står aktiekursen i 13,35 kr vilket motsvarar ett börsvärde på ca 582 miljoner kronor. Värderingen baserat på dagens försäljning är givetvis hög. Det gäller dock att ha med i beräkningen att bolagets målsättning är att 2018 ha en omsättning på 500mkr.

Det som är mest imponerande med Alelion just nu är inte bolagets nuvarande försäljning, det är att företaget sin ringa storlek till trots har lyckats knyta till sig några av världens största trucktillverkare. Bolaget är fortfarande i en relativt tidig fas och det är svårt att göra en exakt värdering. Skulle företaget nå sina målsättningar, vilket borde kunna vara fullt rimligt så är det ju självklart så att dagens värdering är flera multiplar under vad som då borde anses som rimligt. Dock ska man ju komma ihåg att det är just prognoser och det kan finnas komplikationer som gör att bolaget inte uppnår dessa mål i tid.

Ska man dock försöka sig på någon form av värdering så tror jag att vi har en god uppsida att vänta från dagens nivåer. Dagens nivåer räknar inte in några större orders i närtid och skulle vi få besked om nya orders eller liknande finns det störa möjligheter för uppvärdering.

Det är oerhört svårt att i dagsläget räkna på bolaget då vi för 2017 och 2018 endast har prognoser. Att bolaget har levererat så starkt som de gjort sedan notering tycker jag dock talar för att prognoserna bör kunna vara uppnåeliga. Nedan är en beräkning av vart man skulle kunna hamna värderingsmässigt om bolaget når sin målsättning på 500mkr.

I Q2 hade bolaget en rörelsemarginal på 17,8%. Förutsatt att bolaget håller samma marginal och 2018 når en årsomsättning på 500kr skulle det ge ett rörelseresultat på 85-90mkr. Vi är inte där ännu, men på god väg. Branschsnittet för bolagens P/E ligger på 28, räknar vi lägre med ett P/E i trakten 20-25 och ett rörelseresultat på 85-90mkr, borde en rimlig värdering ligga i intervallet 1750-2250 miljoner kr, jämfört med dagens värdering på 582mkr. Detta förutsätter givetvis att bolagets prognoser infrias och går enligt plan. Eftersom beräkningarna ovan är beräknade på prognoser sätter jag ingen riktkurs utan konstaterar endast att uppsidan är stor från dessa nivåer om prognoserna helt, eller bara delvis infrias. Bolaget har alltså råd att missa sina prognoser och ändå se attraktivt ut värderingsmässigt.

Källor:

https://www.alelion.com/sv/investerare/nyheter?action=release&id=B5A0C792634E4AB1

(samarbete Crown)

https://www.alelion.com/sv/investerare/nyheter?action=release&id=9384AA61947935AE

(Första order utanför Europa)

http://mb.cision.com/Public/14418/2052866/9b0e8d7b0bbd63e2.pdf

(Q2 kvartalsrapport)

https://www.alelion.com/sv/speakers-corner/2016/09/08/nya-medarbetare-till-alelion

(Rekryteringar)

https://www.alelion.com/media/pdf/ir/Alelion-Prospekt.pdf

(Finansiella målsättningar)

https://www.vdi-

wissensforum.de/fileadmin/resources/programme/01KO904016.pdf

(Konferens)

https://www.youtube.com/watch?v=rbhVWoAL-kg

(Intervju med Jungheinrich)

https://www.youtube.com/watch?v=lieLex_DkIU

(Intervju med Toyota)

Disclaimer: Jag är ingen professionell rådgivare och hänvisar er att anställa en sådan innan ni investerar. Investering sker på egen risk. Jag äger själv aktier i bolaget och är partisk i sammanhanget. Analysen skall inte ses som en köprekommendation utan information samt någon enstaka egen åsikt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?