Post entry

Opus växlar upp

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bilprovning i Sverige, expansion i Chile och lagstiftning i USA kan få OPUS skuta i höjden.

Historik för aktien

Opus startades 1990 som huvud leverantör till svenska biltestindustrin och hade vid noteringen en omsättning på blygsamma 20 miljoner och ett resultat 1.3 miljoner som äntligen vänt på plus efter förluståren 2001 och 2002 runt 1.3 miljoner. 2003 och 2004 gick koncernen runt 100 Tkr plus vilket är ganska blygsamt. Noteringen skedde 2006 då bolaget hade en omsättning strax över 20 miljoner och en vinst på strax över miljonen.

Sedan dess har dock mycket hänt och koncernen har växt rejält via organisk tillväxt och förvärv. Idag omsätter nu runt 230 miljoner och har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. När konjunkturen plötsligt dök 2008 minskade marginalen och bolaget gjorde förra året första förlusten sedan 2002 på 4.5 miljoner, löpande verksamhet visar dock på positivt resultat på 22.4 Mkr.

Verksamheten i Europa har gjort förlust under 2008, 2009 men visade ett mindre plus år 2010. Besparingsprogram och nedläggning i Danmark belastade dock fjolårsresultatet något. 2011 verkar dock lönsamheten i Europa ta fart på allvar. Nordamerika visar däremot på god lönsamhet med vinster i EBITDA nivå 25 -33 miljoner lite beroende på dollarns utveckling mot kronan. Den goda lönsamheten i Nordamerika, vändning i Europa samt nya tillväxtområden gör att bolaget idag är löjligt lågt värderat.

Om bolaget

”Opus-koncernen verkar inom miljö- och säkerhetskontroll av fordon. Koncernen utvecklar, producerar och säljer en bred portfölj av produkter och tjänster till fordonsindustri, bilprovningar och fordonsverkstäder på den globala marknaden. Verksamhet finns idag i över 50 länder på samtliga kontinenter. Bland Opus produkter finns avgasmätare, diagnosutrustning, bromsprovare, automatiska testlinjer, elektroniska körjournaler, alkolås, fleet management-system samt system för trådlös bilprovning (så kallad Remote OBD). Inom tjänsteområdet driver koncernen bland annat bilprovningsprogram åt myndigheter som valt att lägga ut detta på tredje part, primärt i USA, samt tillhandahåller service och supporttjänster till kunder inom utrustningssidan”.

Koncernens olika delar

Europaverksamheten

Årtal

2011 Q1

2010

2009

2008

2007

Nettoomsättning(Tkr)

40 900

130 860

113 631

79,478

62,5

EBITDA(Tkr)

2901

2637

-8301

-3,122

5,68

EBITDA Marginal

7 %

2 %

Neg

Neg

9,1

Årsredovisning: 2009, 2007 + delårsrapport Q1 2010

Verksamheten bedrivs främst från huvudkontoret i Göteborg men kontor finns även i Allingsås och Danmark. Produkter tillverkas och säljs via återförsäljare i ca 50 länder varav Norden står för ungefär en fjärdedel av omsättningen. Tillväxten drivs framförallt på genom nya lagar och krav på bilar. Tillväxten inom Europa bedöms under åter vara god. Europaverksamheten gäller försäljning av mätutrustning, denna verksamhet är relativt cyklisk. En ny möjlighet har dock kommit upp för Opus nämligen att starta besiktnings stationer även i Sverige. Bolaget gick i våras ut med att man tecknat ett avtal med Bilia om ensamrätt att etablera bilprovning på 68 platser i landet. Avtalet sträcker sig över 5 år med option på förlängning. Bolaget skall dock komma med mer information i höst.

Nordamerika

Årtal

2011 Q1

2010

2009

2008(8 Mån)

2007(Ej koncern)

Nettoomsättning(Tkr)

20 396

96 187

100 500

66 287

113 000

EBITDA

6 130

26 833

32 261

21 578

25,99

EBITDA Marginal(procent)

30,1 %

27,9 %

32,1

32.6

23

Årsredovisning: 2009, 2008 + delårsrapport Q1 2010

SysTech förvärvades år 2008 och har idag runt 3 procent av den totala amerikanska marknaden på uppskattningsvis 3 miljarder kr. Vid förvärvet sa Opus att SysTech var en snabbväxtare spelare på den amerikanska marknaden. Tillväxten har dock kommit av sig något. Trots detta har Opus lyckats ta ett antal nya kontrakt samt förlängt ett av sina tre största kontrakt. VD Magnus har längre pratat om en lagändring vilket kommer dubbla marknaden för bilprovning inom 5 år. Förslaget ligger på bordet men ärendet är uppskjutet ytterligare. Även utan detta beslut är Nordamerika guldägget i Opus koncernen.

Kontrakten sker med delstater vilket gör att marginalen är otroligt god och överstiger vidare Opus krav på lönsamhet på EBITDA 20 procent. Marknaden drivs av upphandlingar som sker 3-4 gånger per år. Normalt sett sträcker sig ett avtal mellan 5-7 år innan nästa upphandling. Nordamerika verksamhet består framförallt av bilprovning en verksamhet som är relativt ocyklisk.

Även här finns dock en tillväxtmöjlighet. Bolaget har nämligen börjat etableringen i Peru där första besiktningsstationen startades i slutet av förra året. Den sydamerikanska marknaden kännetecknas av snabb tillväxt och låg konkurrens vilket gör att detta kan ses som en mycket spännande krydda i bolaget.

Asien

Årtal

2011 Q1

2010

2009

2008

2007

Nettoomsättning(Tkr)

*

5459

4872

5128

3900

EBITDA(Tkr)

*

1131

252

98

300

EBITDA Marginal(procent)

*

20,7 %

5,2

1,9

7,6

Årsredovisning: 2009, 2007 + delårsrapport Q1 2010

Den asiatiska enheten består av ett Kontor etablerat 2006 i Hong Kong och en tillverkningsfabrik i Foshan Kina. I denna region räknar bolaget med tillväxt på lite sikt. Enheten är oerhört liten då den enbart står för 2,5 procent av koncernens totala omsättning. Numera räknas dessutom den asiatiska verksamheten in Europa enheten.

Konkurrenter och risker och möjligheter

Det är i dagsläget framförallt tre risker som hotar koncernen.

Politisk risk

Bolagets produkter inom Emission & Diagnos och Trådlös Bilprovning är till del beroende av en fortsatt politisk vilja att minska och kontrollera avgasutsläpp från fordon. Det kan inte uteslutas att denna vilja av en eller annan orsak förändras på vissa marknader. Ej heller kan uteslutas att statsmakten på vissa marknader strävar efter en helt inhemsk eller statsägd kontroll på denna typ av produkter.

Konjunktur risk

”Den ekonomiska världskonjunkturen kan ha en väsentlig påverkan på efterfrågan av bolagets produkter. Konjunkturen skiftar i cykler vilket kan innebära att bolagets försäljning kan variera kraftigt över en hel konjunkturcykel”.

Konkurrenter

”Affärsområdena Emission & Diagnos och Fleet Management är utsatta för betydande konkurrens. Etablering av nya aktörer kan ske och bidra till en ökad konkurrens. Konkurrerande företag kan ha eller komma att få bättre industriella och finansiella resurser än Opus Prodox. Det kan inte uteslutas att konkurrensen ökar ytterligare, vilket kan leda till minskade marknadsandelar och försämrad lönsamhet.”

Ledning och Ägare

Ägare

Antal aktier

Andel av aktier och röster, %

Magnus Greko och Jörgen Hentschel via AB Kommandoran (VD och Vice)

29 249 844

15,2

Lothar Geilen (SysTech)

17 2562 727

8,9

Henrik Wagner Jörgensen (Europa chef)

9 200 055

2,2

Att de största ägarna ingår i styrelse som Vd och vice samt Vd för det förvärvade SysTech är enligt mig otroligt positivt. Tyvärr har inga större insider transaktioner skett senaste halvåret vilket är konstigt med tanke på hur mycket aktiekursen dykt.

Aktien enligt Fundamental Analys

2011 E

2011 Q1

2010

2009

2008

2007

Nettoomsättning

245 000

61 296

228 886

223 092

144 536

66 525

EBITDA

34

9 108

29 825

26 342

17 760

6 026

EBITDA(procent)

13,2

14,8

13

11,8

12,3

9,1

Omsättningstillväxt(procent)

7,8

9 %

2,5 %

49,2

116

83

(P/E) Justerat systech

6,3

-

8

10,6

-

-

Immateriella + GW

205 000

229 000

224 088

254 346

292 399

18 629

Omsättningstillgångar

91 023

91 023

40 277

71 944

46 654

23 544

Skulder Kort+ Lång

30 000

50 760

57 000

90 376

10 900

2 873

Ser vi på de historiska resultaten tjänar koncernen ett EBITDA mellan 25 till 30 miljoner lite beroende på valutakursen. 2008’s resultat hade vart bättre om Systech räknats med mer än 8 månader. I detta fall hade resultatet landat runt 22 miljoner EBITDA. För att få en rättvisande bild över värderingen rensar jag bort goodwill avskrivningen från Systech förvärvet vilket ligger på mellan 20 – 16 miljoner beroende på växelkurs. Vid dagens kurs ligger det emellertid kring 16 miljoner. I övrigt kan vi se att skulderna minskar snabbt sedan toppen. Bolaget räknar själva med att man är skuldfria kring 2013. Detta bedömer jag som ett fullt realistiskt mål då bolagets kassaflöde är realtivt starkt och de nödvändiga investeringarna små. Dock är det möjligt vidare expansion i exempelvis Sydamerika kan försena planen något.

Vad är aktien värd?

Jag använder mig av en konservativ kassaflödes modell jag anser vara ganska bra då opus har relativt stabilt kassaflöde. Med ett kassaflöde på 25 miljoner och en diskonteringsränta på 15 procent samt tillväxttakt på 5 procent blir värdet 250 miljoner. Detta innebär en kurs runt 1,3 kr/aktien. En sänkning av riskpremien mot 12 procent och en tillväxt på 7 procent ger ett värde kring 2,6 kr/aktien. Redeye räknar ett DCF på mellan 1,5 – 2,6 kr aktien när de tittade mer seriöst på bolaget runt 2009.

Mitt råd

Ljusnande bil konjunktur ökad lagstiftning och fortsatt stabil intjäning i USA gör aktien intressant såväl på kort sikt. Ökad lönsamhet i Europa samt möjligheten att bedriva egen bilprovning gör aktien mycket intressant på lite sikt. En annan krydda är expansionen mot Nordamerika. Även om kryddorna inte skulle falla in har aktien en god chans att dubblas från dagens kurs. 30:e april 2013 upphör avskrivningen av Systech, då kommer garanterat fler få upp ögonen för kanske First Norths bästa bolag.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?