Opus växlar upp
2011-08-01 12:07, Edited at: 2011-08-02 11:45Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Bilprovning i Sverige, expansion i Chile och lagstiftning i USA kan få OPUS skuta i höjden.
Historik för aktien
Opus startades 1990 som huvud leverantör till svenska biltestindustrin och hade vid noteringen en omsättning på blygsamma 20 miljoner och ett resultat 1.3 miljoner som äntligen vänt på plus efter förluståren 2001 och 2002 runt 1.3 miljoner. 2003 och 2004 gick koncernen runt 100 Tkr plus vilket är ganska blygsamt. Noteringen skedde 2006 då bolaget hade en omsättning strax över 20 miljoner och en vinst på strax över miljonen.
Sedan dess har dock mycket hänt och koncernen har växt rejält via organisk tillväxt och förvärv. Idag omsätter nu runt 230 miljoner och har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. När konjunkturen plötsligt dök 2008 minskade marginalen och bolaget gjorde förra året första förlusten sedan 2002 på 4.5 miljoner, löpande verksamhet visar dock på positivt resultat på 22.4 Mkr.
Verksamheten i Europa har gjort förlust under 2008, 2009 men visade ett mindre plus år 2010. Besparingsprogram och nedläggning i Danmark belastade dock fjolårsresultatet något. 2011 verkar dock lönsamheten i Europa ta fart på allvar. Nordamerika visar däremot på god lönsamhet med vinster i EBITDA nivå 25 -33 miljoner lite beroende på dollarns utveckling mot kronan. Den goda lönsamheten i Nordamerika, vändning i Europa samt nya tillväxtområden gör att bolaget idag är löjligt lågt värderat.
Om bolaget
”Opus-koncernen verkar inom miljö- och säkerhetskontroll av fordon. Koncernen utvecklar, producerar och säljer en bred portfölj av produkter och tjänster till fordonsindustri, bilprovningar och fordonsverkstäder på den globala marknaden. Verksamhet finns idag i över 50 länder på samtliga kontinenter. Bland Opus produkter finns avgasmätare, diagnosutrustning, bromsprovare, automatiska testlinjer, elektroniska körjournaler, alkolås, fleet management-system samt system för trådlös bilprovning (så kallad Remote OBD). Inom tjänsteområdet driver koncernen bland annat bilprovningsprogram åt myndigheter som valt att lägga ut detta på tredje part, primärt i USA, samt tillhandahåller service och supporttjänster till kunder inom utrustningssidan”.
Koncernens olika delar
Europaverksamheten
Årtal
2011 Q1
2010
2009
2008
2007
Nettoomsättning(Tkr)
40 900
130 860
113 631
79,478
62,5
EBITDA(Tkr)
2901
2637
-8301
-3,122
5,68
EBITDA Marginal
7 %
2 %
Neg
Neg
9,1
Årsredovisning: 2009, 2007 + delårsrapport Q1 2010
Verksamheten bedrivs främst från huvudkontoret i Göteborg men kontor finns även i Allingsås och Danmark. Produkter tillverkas och säljs via återförsäljare i ca 50 länder varav Norden står för ungefär en fjärdedel av omsättningen. Tillväxten drivs framförallt på genom nya lagar och krav på bilar. Tillväxten inom Europa bedöms under åter vara god. Europaverksamheten gäller försäljning av mätutrustning, denna verksamhet är relativt cyklisk. En ny möjlighet har dock kommit upp för Opus nämligen att starta besiktnings stationer även i Sverige. Bolaget gick i våras ut med att man tecknat ett avtal med Bilia om ensamrätt att etablera bilprovning på 68 platser i landet. Avtalet sträcker sig över 5 år med option på förlängning. Bolaget skall dock komma med mer information i höst.
Nordamerika
Årtal
2011 Q1
2010
2009
2008(8 Mån)
2007(Ej koncern)
Nettoomsättning(Tkr)
20 396
96 187
100 500
66 287
113 000
EBITDA
6 130
26 833
32 261
21 578
25,99
EBITDA Marginal(procent)
30,1 %
27,9 %
32,1
32.6
23
Årsredovisning: 2009, 2008 + delårsrapport Q1 2010
SysTech förvärvades år 2008 och har idag runt 3 procent av den totala amerikanska marknaden på uppskattningsvis 3 miljarder kr. Vid förvärvet sa Opus att SysTech var en snabbväxtare spelare på den amerikanska marknaden. Tillväxten har dock kommit av sig något. Trots detta har Opus lyckats ta ett antal nya kontrakt samt förlängt ett av sina tre största kontrakt. VD Magnus har längre pratat om en lagändring vilket kommer dubbla marknaden för bilprovning inom 5 år. Förslaget ligger på bordet men ärendet är uppskjutet ytterligare. Även utan detta beslut är Nordamerika guldägget i Opus koncernen.
Kontrakten sker med delstater vilket gör att marginalen är otroligt god och överstiger vidare Opus krav på lönsamhet på EBITDA 20 procent. Marknaden drivs av upphandlingar som sker 3-4 gånger per år. Normalt sett sträcker sig ett avtal mellan 5-7 år innan nästa upphandling. Nordamerika verksamhet består framförallt av bilprovning en verksamhet som är relativt ocyklisk.
Även här finns dock en tillväxtmöjlighet. Bolaget har nämligen börjat etableringen i Peru där första besiktningsstationen startades i slutet av förra året. Den sydamerikanska marknaden kännetecknas av snabb tillväxt och låg konkurrens vilket gör att detta kan ses som en mycket spännande krydda i bolaget.
Asien
Årtal
2011 Q1
2010
2009
2008
2007
Nettoomsättning(Tkr)
*
5459
4872
5128
3900
EBITDA(Tkr)
*
1131
252
98
300
EBITDA Marginal(procent)
*
20,7 %
5,2
1,9
7,6
Årsredovisning: 2009, 2007 + delårsrapport Q1 2010
Den asiatiska enheten består av ett Kontor etablerat 2006 i Hong Kong och en tillverkningsfabrik i Foshan Kina. I denna region räknar bolaget med tillväxt på lite sikt. Enheten är oerhört liten då den enbart står för 2,5 procent av koncernens totala omsättning. Numera räknas dessutom den asiatiska verksamheten in Europa enheten.
Konkurrenter och risker och möjligheter
Det är i dagsläget framförallt tre risker som hotar koncernen.
Politisk risk
Bolagets produkter inom Emission & Diagnos och Trådlös Bilprovning är till del beroende av en fortsatt politisk vilja att minska och kontrollera avgasutsläpp från fordon. Det kan inte uteslutas att denna vilja av en eller annan orsak förändras på vissa marknader. Ej heller kan uteslutas att statsmakten på vissa marknader strävar efter en helt inhemsk eller statsägd kontroll på denna typ av produkter.
Konjunktur risk
”Den ekonomiska världskonjunkturen kan ha en väsentlig påverkan på efterfrågan av bolagets produkter. Konjunkturen skiftar i cykler vilket kan innebära att bolagets försäljning kan variera kraftigt över en hel konjunkturcykel”.
Konkurrenter
”Affärsområdena Emission & Diagnos och Fleet Management är utsatta för betydande konkurrens. Etablering av nya aktörer kan ske och bidra till en ökad konkurrens. Konkurrerande företag kan ha eller komma att få bättre industriella och finansiella resurser än Opus Prodox. Det kan inte uteslutas att konkurrensen ökar ytterligare, vilket kan leda till minskade marknadsandelar och försämrad lönsamhet.”
Ledning och Ägare
Ägare
Antal aktier
Andel av aktier och röster, %
Magnus Greko och Jörgen Hentschel via AB Kommandoran (VD och Vice)
29 249 844
15,2
Lothar Geilen (SysTech)
17 2562 727
8,9
Henrik Wagner Jörgensen (Europa chef)
9 200 055
2,2
Att de största ägarna ingår i styrelse som Vd och vice samt Vd för det förvärvade SysTech är enligt mig otroligt positivt. Tyvärr har inga större insider transaktioner skett senaste halvåret vilket är konstigt med tanke på hur mycket aktiekursen dykt.
Aktien enligt Fundamental Analys
2011 E
2011 Q1
2010
2009
2008
2007
Nettoomsättning
245 000
61 296
228 886
223 092
144 536
66 525
EBITDA
34
9 108
29 825
26 342
17 760
6 026
EBITDA(procent)
13,2
14,8
13
11,8
12,3
9,1
Omsättningstillväxt(procent)
7,8
9 %
2,5 %
49,2
116
83
(P/E) Justerat systech
6,3
-
8
10,6
-
-
Immateriella + GW
205 000
229 000
224 088
254 346
292 399
18 629
Omsättningstillgångar
91 023
91 023
40 277
71 944
46 654
23 544
Skulder Kort+ Lång
30 000
50 760
57 000
90 376
10 900
2 873
Ser vi på de historiska resultaten tjänar koncernen ett EBITDA mellan 25 till 30 miljoner lite beroende på valutakursen. 2008’s resultat hade vart bättre om Systech räknats med mer än 8 månader. I detta fall hade resultatet landat runt 22 miljoner EBITDA. För att få en rättvisande bild över värderingen rensar jag bort goodwill avskrivningen från Systech förvärvet vilket ligger på mellan 20 – 16 miljoner beroende på växelkurs. Vid dagens kurs ligger det emellertid kring 16 miljoner. I övrigt kan vi se att skulderna minskar snabbt sedan toppen. Bolaget räknar själva med att man är skuldfria kring 2013. Detta bedömer jag som ett fullt realistiskt mål då bolagets kassaflöde är realtivt starkt och de nödvändiga investeringarna små. Dock är det möjligt vidare expansion i exempelvis Sydamerika kan försena planen något.
Vad är aktien värd?
Jag använder mig av en konservativ kassaflödes modell jag anser vara ganska bra då opus har relativt stabilt kassaflöde. Med ett kassaflöde på 25 miljoner och en diskonteringsränta på 15 procent samt tillväxttakt på 5 procent blir värdet 250 miljoner. Detta innebär en kurs runt 1,3 kr/aktien. En sänkning av riskpremien mot 12 procent och en tillväxt på 7 procent ger ett värde kring 2,6 kr/aktien. Redeye räknar ett DCF på mellan 1,5 – 2,6 kr aktien när de tittade mer seriöst på bolaget runt 2009.
Mitt råd
Ljusnande bil konjunktur ökad lagstiftning och fortsatt stabil intjäning i USA gör aktien intressant såväl på kort sikt. Ökad lönsamhet i Europa samt möjligheten att bedriva egen bilprovning gör aktien mycket intressant på lite sikt. En annan krydda är expansionen mot Nordamerika. Även om kryddorna inte skulle falla in har aktien en god chans att dubblas från dagens kurs. 30:e april 2013 upphör avskrivningen av Systech, då kommer garanterat fler få upp ögonen för kanske First Norths bästa bolag.