Post entry

LifeAssays: Det byggs värden i bolaget

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Från tidigare erfarenheter så skall man vara lite försiktig i sina prognoser och rekommendationer i LifeAssays. Samtidigt så byggs det successivt värden i bolaget på ett sätt som imponerar i det ”dolda” och som jag tycker är värt att lyfta fram. I aktuell analys kommer jag därför att försöka genomlysa både de positiva aspekterna att det som sagt byggs värden i bolaget på ett strukturerat och genomtänkt sätt och de negativa, att det tar tid. Med analysen hoppas jag också kunna rensa upp lite bland gamla nidbilder om bolaget och dess ledning som fortfarande lever kvar, detta trots ny ledning, styrelse och ägarbild.

För jag märker att behovet av information finns, detta då bilden av bolaget på olika siter fortfarande präglas av den tidigare ledningens dåliga rykte. Finns helt naturligt en del som är bittra över hur tidigare investeringar i bolaget gått och hur tidigare ledning agerat, men gör inte misstaget att blanda ihop tidigare Life med det bolag som nu tagit form. För dagens bolag är helt avskilt från tidigare grundare, största ägare och styrelse och på dessa positioner sitter numera en mycket kompetent och rutinerad skara. Det finns numera också en tydlig strategisk och målmedveten linje i det bolaget gör. Allt detta ganska talande för bolagets möjligheter.

Men, NÄR skall det då lossna? Ja, det är ju frågan, för trots att ledning, styrelse och ägarbild nu imponerar och att man tillsammans med Lifes bevisat uppskattade produkt nu så att säga borde ha en vinnande häst framför sig, så gäller det ju att inte satsa för mycket på den innan den ställer upp i loppen där den vinner. Och detta är ju alltid en del av frågeställningen när man skall investera i ett utvecklingsbolag. Tittar man på värderingen på bolaget i skrivande stund så ligger den dock och pendlar mellan 12-24 miljoner, vilket måste ses som riktigt attraktivt med tanke på de värden som byggs i bolaget utan att det återspeglas i kursen och vilka möjligheter det finns för bolaget. Jag vill i alla fall göra en genomlysning, så får var och en dra slutsatsen om det är läge att gå in eller inte.

För det finns såklart, som alltid, en del saker som talar för och en del saker som talar emot. På den positiva sidan i vågskålen ligger att ledning och styrelse nu har en tydlig linje där de strategiskt, proffsigt och målmedvetet för bolaget framåt och bygger värden i det. Klart imponerad av detta. I den negativa vågskålen ligger att det visat sig ta tid och konsekvensen av detta, att bolaget åter behöver någon form av kapitaltillskott för att klara innestående år ekonomiskt.

Den 9/3 var det årsstämma och efter en kort introduktion av bolaget skulle jag därför vilja börjar med att punkta upp lite positiva och negativa saker som togs upp och beslutades om på stämman, för att sedan gå in på bolaget lite mer i detalj, hur utvecklingen går, vad som krävs för vinst osv.

Bolaget i korthet
Kortfattat är Life ett svenskt bolag som tillverkar kvantitativa engångstester och utrustning för patientnära diagnostik avsedd för både human och veterinär primärvård, kliniker och sjukhus.

Bolagets första produkt på marknaden var Lifes CRP-test för hund som började säljas dec 2008. Precis som CRP (snabbsänkan) på människa så visar CRP-test på hund om hunden drabbats av en infektion eller inflammation (både dessa ger ett förhöjt CRP). CRP är ett mycket viktigt redskap vid diagnosticering och sjukdomsövervakning på humansidan med över 10 miljoner POC (Point Of Care) test/år i enbart Sverige och det kommer att bli en bli en minst lika viktig test inom veterinärvården, detta då staten där inte begränsar när CRP ”får” tas och djur inte kan prata, vilket ytterligare ökar behovet av denna typ av första och snabba diagnosticeringsverktyg. Life var först ut i världen med denna typ av POC test på hund och tillsammans med framför allt deras Nordiska distributör Medinor, så har Life nu sålt och fått 340 instrument utplacerade i mestadels Norden, men nu också precis börjat ta de första stegen in på de stora marknaderna i Europa. Sålda och utplacerade instrument har visat att produkten fungera bra ute i praktiken och att den används flitigt av de slutkunder som köpt dem, så kundåterkopplingen är positiv. Utmaningen för bolaget är nu att nå ut på de stora marknaderna i Europa/resten av världen och att utöka produktportföljen med fler test.

Lifes har också en CE-märkt produkt på humansidan (CRP) och en produktportfölj med ett antal tester som är under validering och utveckling (hs-CRP, U-albumin, Cystatin C, ApoE). Humansidan är för stor och konkurrenssatt för att Life själva skall ha muskler att ta sig an denna, utan tanken är att bolaget själva skall rikta in sig på veterinärmarknaden och att de på humansidan skall söka sig en större partner för att antingen sälja av humansidan eller licensiera ut den. Just nu pågår det därför kliniska utvärderingar och diskussioner med flera större bolag som kan bli Lifes partner på humansidan. Mer om detta nedan.

Årsstämman den 9 mars
Nedan följer punktvis positiva och negativa sidor som uppkom/gicks igenom vid årsstämman som hölls den 9/3 -2012.

Positivt:
+ Att kliniska studier och samtal pågår med flera stora bolag som kan bli potentiella partners på humansidan.

Kommentar: Positivt att kliniska studier och samtal pågår med flera stora bolag som kan bli Lifes potentiella partners på humansidan. En försäljning eller utlicensiering med uppfrontbetalning, milstolpesbetalningar och royalties kan bara de vara värda bolagets nuvarande värdering och betydligt mer än så. Näst intill omöjligt dock att göra någon riktigt bra bedömning av värdet på humansidan då det är så många parametrar att ta hänsyn till, men potentialen finns där i alla fall då marknaden är enorm. Life har också visat sig ha en enkel, flexibel och billig produkt som mycket väl kan vara värd en hel del för ett bolag som saknar denna nisch och intressen finns ju uppenbarligen, då kliniska utvärderingar pågår tillsammans med flera stora bolag. Kan med andra ord bli en rysare om utvärderingar och samtal faller väl ut.

+ Att Lifes skrivit avtal med det stora Tyska hjärtcentrat ”Deutsches Herzzentrum, Berlin” om utvärdering av Lifes test för hs-CRP.

Kommentar: hs-CRP har i flertalet studier visat sig vara en viktig markör för riskbedömning av hjärt- och kärlrelaterade sjukdomar och en utvärdering på ett av Europas största och mest ansedda hjärtcentran är därför väldigt stort och viktigt för bolaget. Enligt information på stämman skulle utvärderingen startats upp vecka 11 och består i två delar. Dels verifiering av prestanda och dels en klinisk ”Bed-side” studie på patienter med bröstsmärtor. Ett positivt utfall kan bli mycket värt för Life i deras diskussioner med större bolag på humansidan.

+ Att det pågår en studie av Lifes humana CRP-test, där ett sjukhus parallellt testar Lifes instrument mot deras centrallaboratoriesystem och ute hos barnläkare.

Kommentar: Att Lifes CRP-test utvärderas och används praktiskt ute på sjukhus bygger värden i produkten.

+ Att Life är ett av tre bolag kvar i en urvalsprocess för en stor finansierad utvärdering hos barnläkare i Europa.

Kommentar: Detta pågår just nu och kan innebära ett genombrott om Life blir det utvalda instrumentet. Kan såklart också vara mycket värt i deras diskussioner med större bolag på humansidan och skulle öka värdet rejält på produkten.

+ Att två nya produkter, akutfastest för häst och katt skall vara klara i början av Q2.

Kommentar: Viktigt då testen omgående kan börja användas på samma instrument som nu finns ute på olika smådjurskliniker och djursjukhus i Norden och Europa. Ingen uppdatering av instrument behövs, utan Life får där med direkt en ökad försäljning på redan utplacerade instrument. Test på häst är något som efterfrågats från många håll bland annat från Tyskland och ett test för häst kommer inte bara att vara ett viktigt redskap inom diagnostiken på sjukhus och kliniker utan också inom trav- och galopp. Detta då testet på ett enkelt och snabbt sätt hjälper tränare/ägare att se om deras häst är ok för träning, inför tävlingar och tillfrisknar efter insatt behandling eller operation. Pratade med en veterinär på ATG och enligt honom gjordes det 2009 110.000 travstarter per år i Sverige (dvs. galopp ej inräknat) och enligt honom är sjuka/skadade hästar där ett stort och återkommande problem. Hästarna pressas hårt, är värdefulla, behandlas ofta med antibiotika och får olika typer av inflammationer och infektioner. Enligt honom skulle ett snabbtest likt det Life är på väg att lansera, vara väldigt värdefullt för dem i deras bedömning om en häst skall få starta eller inte.

+ Att Life förutom CRP, hs-CRP, U-albumin och Cystatin C även har ett ytterligare test i projektpoolen på humansidan och det är ApoE.

Kommentar: Detta var mig veterligen inte känt sedan tidigare och ”Proof of Principle” är avklarad för ApoE. ApoE är en riskmarkör för bl.a. kardiovaskulär sjukdom (hjärtsjukdom) och Alzheimer demens. Detta är bra för bolaget, då portföljen/flexibiliteten att ta fram fler/nya tester är väldigt viktigt om något stort bolag skall vilja köpa/licensiera Lifes humana sida.

+ Att diskussionerna med distributörer i Italien, Frankrike och Tyskland är långt framskridna och att diskussioner har inletts med distributörer för Österrike, Schweiz, Belgien, Nederländerna och Luxemburg.

Kommentar: För att citera Lifes VD i StockOnTv-intervjun från den 28/11-2011, ”så är det inte svårt att skaffa distributörer, men att hitta rätt distributörer är inte lika lätt” och det är därför positivt att diskussionerna med distributörer i Italien, Frankrike och Tyskland nu är långt framskridna och att Life även gått in på nästa steg i Europa.

+ Att en kampanj precis startats upp i Spanien av Lifes spanska distributör Distrivet-Troy.

Kommentar: Distrivet-Troy är Spaniens ledande distributionsföretag för veterinärprodukter och i Spanien finns det 5,6 miljoner hundar (att jämföra med 2,25 miljoner i Norden). I Spanien används Lifes produkt också redan på ”Veterinäruniversitetet i Barcelona, UAB” ett av Spaniens ledande kompetenscentrum inom Veterinär diagnostik med över 70 veterinärer knutna till deras klinik, vilket underlättar lanseringen på den Spanska marknaden. Positivt för bolaget att en av Europas största marknader nu äntligen öppnar upp sig med en bra distributör.

+ Att användarutvärderingar av Lifes canine CRP-test för publiceringar pågår i Norden, UK, Spanien och Tyskland.

Kommentar: Alltid bra med användarutvärderingar som publiceras då dessa utröner användarområden och sedan utgör argument för säljarna att ta med sig ut på fält. Publiceringar ökar också medvetenheten ute bland veterinärer att testet används, hur det fungerar, vad det kan användas till osv. Legitimerar produkten.

+ Att de första 4 kunderna i Tyskland som använder Life veterinära produkt är mycket nöjda med produkten och att ytterligare kunder har hört av sig i Tyskland och vill använda Lifes test.

Kommentar: Tyskland är kvalitetslandet nummer ett och Europas största ekonomi, så att Life nu börjar arbeta sig in i Tyskland och får positiv återkoppling är viktigt och positivt för bolaget. I Tyskland finns ca 5,5 miljoner hundar, men Tyskland är också ett stort hästland och test för häst är just något som efterfrågats från presumtiva kunder i Tyskland.

+ Att Life under H2 2012 har för plan att utöver de två akutfastesterna för katt och häst, som skall lanseras under Q2, även skall starta utvecklingen av ytterligare minst 2 veterinära test.

Kommentar: Väldigt viktigt att portföljen successivt utökas med fler användbara tester. Dels så ökar det den direkta försäljningen, men det ökar också möjligheterna att sälja instrument som helhet då användningsområdet för instrumentet ökar.

+ Att det är Lifes plan att expandera utanför Europa under 2012/2013 och enligt presentationen på stämman så är det USA och sedan Asien (Japan) som står på tur.

Kommentar: När bolaget är redo för att ta de första stegen in på marknaden i USA så är det stort. I USA finns det tex. 80 miljoner hundar att jämföra med ca 40 miljoner i Europa eller 0.8 miljoner i Sverige.

+ Att Life är på väg att sjösätta en ny hemsida med mer produktfokus.

Kommentar: Bra att Life är aktiva med sin hemsida då det i många fall är det deras ansikte ut mot kund och aktieägare. Viktigt att ha en aktiv, tydlig och informativ hemsida.

Negativt från stämman:
- Beslut togs om att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om att genom nyemission öka bolagets aktiekapital med högst 10.000.000 kr genom utgivande aktier av serie B med företräde till befintliga aktieägare.

Kommentar: Beslutet är ett bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission och innebär där med inte per automatik att emissionen blir av, men det lutar mot det. Det enda som i princip skulle ta bort behovet av en kommande emission under 2012 vore om Life får till en försäljning eller utlicensiering av humansidan.

- Beslut togs också om att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa ordinarie årsstämma, besluta om nyemission av aktier med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Antalet aktier som emitteras med stöd av bemyndigandet skall motsvara en ökning av aktiekapitalet om högst tio procent.

Kommentar: Bemyndigandet ger styrelsen möjligheten att utan något mer stämmobeslut, besluta om en riktad emission om max 10% av aktiekapitalet för att låt säga brygga över en viss tid ekonomsikt eller för att finansiera någon extra aktivitet.

- Beslut togs om att minska bolagets antal aktier genom att aktierna läggs samman 100:1. Syftet med sammanläggningen är enligt Life att uppnå ett ändamålsenligt antal aktier i bolaget.

Kommentar: Att ha en kurs om ett par öre är inte seriöst och hämmar handeln, så någon form av sammanslagning var därför ett måste för att kunna uppfattas som seriöst av samarbetspartners, press osv. och för att underlätta handeln. När jag pratat med bolagets styrelse om detta, så var det just den orsaken som de tryckte på, att det inte ger ett seriöst intryck att ha en öres-aktie.

Någon tidpunkt eller ordningsföljd för eventuell emission eller den omvända splitten togs inte upp.

För att summera det, så är den negativa sidan att det kommer att behövas tas in pengar och att det mest troliga är att det kommer att ske genom någon form av emission, där en riktad till befintliga aktieägare ligger närmast till hands. Hoppet till att undvika emission för aktieägarna är att humansidan säljs av eller licensieras ut då det pågår diskussioner med flera stora bolag som är intresserade av Lifes humana sida. På den positiva sidan är att det formligen kokar av stora och viktiga saker i flera grytor för bolaget och att Life numera sköts strategiskt, proffsigt och målmedvetet.

För VDns powerpoint-dragning, se:

http://www.lifeassays.com/documents/VD%20presentation%2020120309.pdf

Bolagets ledning
Ett bolag blir aldrig mer framgångsrikt än vad de som leder det gör det till. En bra ledning och styrelse är A och O, varför jag ägnar några rader om detta nedan.

Bolaget har sedan 1 feb. 2011 en ny VD, Anders Ingvarsson. Anders har arbetat med internationell marknadsföring och försäljning inom Bioteknik i mer än 20 år och när man hör honom så förstår man att han vet hur han vill ha bolaget och hur han skall få det dit. Märks nu konkret också i deras strategier i hur de tex. påverkar KOL (key Opinion Leaders), väljer ut distributörer, lägger upp marknadsplaner och bearbetar marknaden, får ett av de främsta hjärtsjukhusen i Europa att testa deras produkt osv…

För att vara ett litet bolag så har Life numera en väldigt erfaren och kompetent styrelse där Anders Norling håller i ordförandeklubban. Anders Norling har tidigare bl.a. varit turn-around VD för Sensys Traffic där han blev smått hjälteförklarad efter att ha vänt återkommande förluster till vinst och fick kursen från 25öre till som mest 8kr innan han lämnade över stafettpinnen. Lifes största ägare Sten K Jonsson, var även Största ägare i Sensys Traffic, så man ser hur de jobbar ihop. Med i styrelsen sitter också Klas Arildsson (VD för Gambro Sverige med 800 anställda under sig) och Bo Unéus som jobbat i 30 år med att föra in nya bolag på marknaden, speciellt in på den Tyska som är hans hemmamarknad. Dessa herrar har gjort resan förr och vet hur de skall lyckas och hur de skall göra för att inte göra om de misstag som lång erfarenhet lärt dem. Viktigt detta.

Life har två nya största ägare, största i form av Sten K Jonsson och näst största i GEPE Holding AG (Schweiz). Titta gärna lite på detta, för det finns såklart en anledning till att bolaget attraherar dessa investerare, som i sin tur tillsatt en väl sammansatt och kompetent styrelse. Och det märks nu också en tydlig linje i det ledning och styrelse gör, där de strategiskt, proffsigt och målmedvetet bygger värden i bolaget.

Ett annat plus är att Life sedan augusti 2011 har Sveriges kanske vassaste FoU chef inom just POC-diagnostik, Björn Ekberg. Mig veterligen har Sverige endast haft ett stort bolag inom POC och det är HemoCue. HemoCue köptes upp 2007 av det amerikanska bolaget Quest Diagnostics för 420 miljoner US dollar och Björn var FoU chef på HemoCue. Björn har varit med om att ta flertalet produkter från idé till registrering i Europa och USA…så detta är mycket nyttiga erfarenheter som Björn nu kommit in med i Life.

Marknaden/Potential
Ja, hur stor är då marknaden för veterinära akutfastester som tex. CRP på hund?

Det är ju själva kärnfrågan, som dock inte är helt lätt att svara på. Detta då kvantitativa snabbtester som CRP på hund, katt och häst inte funnits tillgängligt ute på marknaden tidigare. Men tittar man på nyttan man får av analys av akutfasproteiner, så förstår man att det finns en marknad. Har personligen pratat med flertalet veterinärer och djurkliniker om detta och de är väldigt positiva till att det nu kommer snabbtest för akutfasproteiner även inom veterinärvården. Ett helt klart viktigt och användbart redskap för dem.

Väldigt kortfattat, så används CRP för att se om det finns en infektion eller inflammation i kroppen eller inte. Precis som för människa är detta väldigt intressant och viktigt att kunna mäta även på djur dels vid diagnostisering, men också för at se att insatt behandling ger resultat och för att kontrollera att patienten inte drabbas av en infektion efter operation. Så att Life nu erbjuder veterinärmarknaden ett snabbtest för CRP-mätning är eftersökt och stort.

En generell sak man kan säga om marknaden, är att prissättningen per test är betydligt attraktivare på veterinärsidan jämfört mot humansidan. Priset på Lifes CRP-test för hund ligger tex. idag på mellan 2-3 ggr högre än CRP-test för människa. Priset för test på häst beräknas kunna sättas ytterligare ca dubbelt upp mot test för hund, medans test på katt kommer att hamna på ungefär samma som för hund. Så vinsten per test ligger alltså långt högre på veterinärsidan än för humansidan. Efter de avslutade förbättringsprojekt som utförts, så räknar Life nu med att deras teckningsbidrag skall ligga på minst 50% framöver, vilket är bra och något som också kan förbättras med större volymer framöver.

Up­pskattningen LifeAssays gjort tillsammans med deras Nordiska distributör, Medinor, är att den årliga försäljningspotentialen av hund-CRP test enbart i Sverige uppgår till ca 400 000 test/år när testet är fullt utbrett, vilket motsvarar ca 20 MSEK/år. Uppskattningen för Norden ligger på ca 60 MSEK/år. I övriga Europa och världen har Life ännu inga officiella uppskattningar om, men nedan följer i alla fall lite statistik över antalet hundar och hästar i Norden, Europa och världen.

Antalet hundar i miljoner:

Sverige: 0,8M (Lifes produkt etablerad)

Norden: 2,3M (Lifes produkt etablerad)

Tyskland: 5,5M (Försäljning startad hos 4 kunder, men landstäckande distributör ej klar)

Spanien 5,6M (Distributör klar och kampanj precis startad i mars)

UK: 9,0M (Distributör klar, men kampanj ej startad)

Frankrike: 7,8M (Förhandling med distributör långt framskriden)

Italien: 7,0M (Förhandling med distributör långt framskriden)

Europa tot: 40M

USA: 80M

USA/Europa:

Katter (82M/62M)

Hästar (9,2M/4,4M)

Nu är det inte så enkelt att bara överföra antalet djur och där med uppskatta marknadspotentialen för de olika länderna och olika typer av test. Detta då det skiljer sig mycket mellan de olika länderna, olika djurarter och hur utbredd veterinärvården är, försäkringssystem är osv., men för att få en bild så kan man säga att kundunderlaget för Lifes hund-test i Europa är i storleksordningen 20ggr större än vad de hittills adresserat när de vänt sig till Norden via Medinor. Sedan kommer Lifes nästa steg som är USA och Asien (Japan) som är i storleksordningen dubbelt så stor som Europa och sedan tillkommer test för häst och katt som är på ingång under Q2.

Nu kommer ju Life inte få ha hela denna marknad för sig själva, utan fler kommer att vilja ta del av kakan, men Life var först ut och med den ledning, styrelse och ägarbild som Life nu har, så finns alla förutsättningar för att Life kommer bli en av de viktiga spelarna på denna marknad. Än så länge har en konkurrerande spelare dykt upp och det är Eurolyser. Nu kommer jag inte göra någon omfattande jämförelse dessa emellan, för jag kulle säga att de inte är riktigt konkurrerar med varandra, i alla fall inte än så länge, då de ligger lite olika i profil. Tex. är Eurolysers instrument mer avancerat, men vilket också innebär att det kostar ca 20 ggr mer än Lifes instrument, är mer komplext och där med också kräver ett helt annat underhåll och uppdateringar via nätuppkoppling vid nya test osv.. På en så stor och ny marknad så behöver det inte heller vara någon större nackdel att det finns två produkter som bryter ny mark. Alla helst när deras produkter skiljer sig så pass mycket åt. På humansidan finns det tex. ett otal riktigt stora och etablerade bolag som koexisterar parallellt.

Det viktiga är att Lifes produkt visat sig fungera riktigt bra och att det används flitigt av de som köpt den. Har själv som sagt pratat med flera veterinärer och djurkliniker som är väldigt positiva till Lifes instrument och att det nu kommer snabbtest för CRP även inom veterinärvården. Ett helt klart viktigt och användbart redskap för dem. Har bl.a. varit i kontakt med Köpenhamns veterinärhögskola som utfört valideringsstudien för Lifes veterinära instrument och som använder sig av Lifes instrument. På deras veterinärsjukhus, som är kopplat till högskolan, där analyserar de per rutin CRP på alla blodprov som tas på hund och använder det både vid diagnostik och tillståndsövervakning. Så CRP är där ett rutinprov för att indikera om hunden har en infektion eller inte och jag tror att CRP-test framöver kommer att vara ett lika frekvent använt redskap (och där med en storsäljare) inom veterinärvård som det idag är inom humanvård.

Intressant är också att det händer en hel delpå den humana diagnostikmarknaden generellt med uppköp/sammanslagningar och på veterinärmarknaden tycker jag det också börjar röra på sig mer och mer, vilket ju inte är så konstigt.

Tittar man tex. på Aleres uppköp av Axis-Shields under hösten 2011, så berodde det till stor del på att de ville komma åt Axis-Shields POC-instrument Affinion som är en storsäljare som växer. Life slår sig nu än så länge relativt ensamma in på den veterinära marknaden för CRP-mätning på hund (och snart även katt och häst) och jag menar att Lifes instrument absolut kan mäta sig med Affinion (Affinion har dock endast humana test) och kostar dessutom bara ¼ av vad Affinion gör. Hur intressant är det då med Lifes produkt? Ja, vi får se, men Life blir såklart mer och mer intressant för marknaden desto mer de etablerar sig och desto mer användbar, robust och flexibel deras produkt visar sig vara:

Och veterinärmarknaden är het. Generellt så ökar den med ca 8%/år och tittar man tex. på Abaxis, det amerikanska POC-bolaget, så hade de en omsättning på 76miljoner dollar för första halvåret 2011 och de ökade sin veterinära försäljning av instrument och test med 18% mot föregående år under juni-sept. Den veterinära delen utgjorde 31,5 av 40 miljoner dollar omsättning under kvartalet.

Ett annat till ca 80% veterinärt amerikanskt bolag är IDEXX, deras omsättning ökade under Q3 med 12% till 301 miljoner dollar. Bolaget uppskattar att den årliga omsättningen för 2011 kommer att uppgå till ca 1,2 miljarder dollar. Ingen liten business…

POC delen av veterinärmarknaden är i sin linda och POC-analyser av just akutfasproteiner som Life tagit fram med CRP för hund (och är på väg att ta fram för katt och häst), ja den är obefintlig än så länge. Och analys av akutfasproteiner är väldigt eftertraktade av veterinärerna jag pratat med då de är så användbara vid diagnostik och behandling. Så fönstret står nu öppet för Life och det gäller för Life att etablera sig snabbast möjligt nu när de ligger i frontlinjen.

Nuvarande resultat och resultat för vinst
Life är idag ett förlustdrivande bolag. Än så länge har de dock endast vänt sig till den Nordiska marknaden på ett seriöst sätt och där etablerar de sig successivt mer och mer på ett bra sätt. Men det är nu, när de skall in på de stora Europeiska marknaderna, som det kan ta fart i bolaget. Ett utvecklingsbolag går genom olika faser där de först testar en ny uppfinning, utvecklar den, har en färdig produkt, får ut de första exemplaren på marknaden, korrigerar produkten efter fel och justeringar, bygger upp säljkanaler, bygger en supportfunktion i bolaget, produktions och säljkapacitet osv. Life har nu gjort sina läxor, instrumentet är stabilt fungerande på marknaden osv. och det verkar nu som att Life är redo för att ta sig an de stora marknaderna.

Enligt VDns presentation på årsstämman så bränner Life ca 1.500tkr/månad i dagsläget och behöver en försäljning om ca 2.500tkr/månad för att nå ”noll”-resultat.

”Noll”-resultat skulle enligt VD uppnås med en försäljning om:

- ca 100 instrument/månad och en försäljning om

- ca 45.000 test/månad.

Under Q4 2011 sålde Life:

- 46 instrument, dvs. ca 15 instrument/månad

- 11.400 test, dvs. ca 3.800 test/månad.

Dvs. ökningen av sålda instrument måste upp med ca 6-7ggr och försäljningen av test måste upp ca 11-12ggr för att Life skall nå ”noll”-resultat för att sedan börja visa vinst. Det positiva med denna typ av produkt är att när väl instrument finns ute hos kund och används, så säljs det kontinuerligt test till dem, vilket gör att det byggs upp en säljbas som blir större och större med desto fler instrument som säljs. Så när de väl är uppe i 45.000test/månad så är de, och kommer där ifrån att öka desto fler instrument som säljs.

Men hur många instrument behövs ute på marknaden för att uppnå en kontinuerlig försäljning av tex. 45.000 test/månad?

Vid 750 sålda instrument, behöver varje instrument förbrukar 60 test/månad

Vid 1000 instrument, 45 test/månad

Vid 2000 instrument, 22 test/månad.

Och nästa fråga blir då, hur många test förbrukas per instrument när de är ute hos kund?

Svårt att ge något riktigt bra svar på det ännu. Dels så ökar användandet mer och mer när användare lär sig tolka testsvar och ser de positiva effekterna med testet och dels så kommer fler test/instrument att säljas när fler test kommer, som tex. katt och häst nu under Q2.

Jag vet veterinärer som har en förbrukning om ca 80 test/månad, men det är en hög siffra som inte kan antas vara någon medelanvändning. En siffra Life gick ut med på aktieägarträffen den 5 sept 2011 var en framtida medelförsäljning om ca 2-2,5 testkit/instrument/månad, vilket innebär ca 40-50 test/instrument/månad och det kanske kan vara rimligt att komma upp i på sikt. På en direkt fråga på årsstämman så svarade VD att han uppskattade att förbrukningen i dagsläget låg på en 15-16 test/instrument/månad, så det är en bit kvar till 40-50 test/instrument/månad.

Nu är det vanskligt att ta någon av ovan siffror rakt av, men någonstans runt ca 40-50 test/instrument/månad kan nog vara ett rimligt mål för Life på sikt. Så en 1000-1500 instrument skulle i så fall vara rimligt att anta att det kommer att behövas ute på marknaden för en försäljning om 45.000 test/månad. Vid årsskiftet hade Life 340 instrument ute på marknaden.

Försäljningspotentialen av CRP test för hund uppgår ju till ca 100.000 test/månad enbart i Norden…men att komma upp 45.000 test/måna enbart i Norden kommer att ta tid. Så hur skall bolaget då lyckas med denna ökning av både instrument och test för att nå ”noll”-resultat? Enligt VDn bl.a. genom:

- 2 nya tester under Q2, ett för katt och ett för häst.

Kommentar: Test på katt kommer som sagt att omgående kunna användas på redan sålda instrument, vilket potentiellt näst intill omedelbart dubblar försäljningsmöjligheterna av test. Test på Häst kan också analyseras på samma instrument, men kommer i mångt och mycket att behöva rikta in sig på nya kunder (inte smådjurskliniker som katt och hund), men det är samtidigt en helt ny marknad som då öppnar upp sig med nya kliniker, sjukhus, trav/galoppsport och övrig hästnäring, vilket kommer generera en del försäljning av nya instrument och sedan försäljning av test.

- UK och Spanien skall startas upp under Q1.

Komentar: Sammanlagt finns det 14,6M hundar i Spanien och UK, att jämföra med 2,25M i Norden totalt som Life i princip hittills adresserat. Så UK och Spanien är två mycket stora marknader som nu öppnas upp, vilket potentiellt borde kunna öka försäljningen rejält av först instrument och sedan test.

- Distributörer i Frankrike, Tyskland och Italien skall bli klara under Q2 och diskussioner har inletts med Österrike, Schweiz, Belgien, Nederländerna och Luxemburg.

Kommentar: När dessa samtliga är på banan är kundunderlaget i storleksordningen ca 20 ggr större än i dagsläget.

- Under 2012/2013 skall ytterligare två test tas fram och etablering utanför Europa inledas (USA och Japan).

Tanken är att Life genom detta skall bli vinstdrivande under 2013. Är det rimligt? Ja, om de nu levererar två nya test under Q2 och lyckas bra på de stora marknader som nu öppnar upp sig, ja då finns alla möjligheter.

Och man får inte glömma bort humansidan, som kan bli en riktig rysare om den säljs ut eller licensieras ut till något av de stora bolag som det nu förs diskussioner med.

Summering/Gå in eller avvakta?
Det som talar för bolaget är att de förutom en bra produkt nu även har en bra ledning, styrelse, ägarbild och FoU chef som står bakom bolaget. På detaljnivå så kan man också se att det formligen kokar i bolaget med test för katt och häst på ingång, stora marknader i Europa öppnas upp steg för steg och en humansida där det bl.a. pågår en utvärdering på ett av Europas största hjärtcentra i Tyskland och där kliniska studier nu pågår tillsammans med stora potentiella samarbetspartner för Life. Kan bli en riktig rysare och på humansidan används produkten nu också ute i praktiken av barnläkare och Life är en av tre bolag kvar i en urvalsprocess för en stor Europeisk betald studie på barnsjukhus. Så rätt många och potentiellt stora triggers i detta.

Den veterinära diagnostikmarknaden är generellt också en marknad som växer starkt (med ca 8%/år), den är mindre reglerad än humansidan, det finns färre konkurrenter och det är betydligt kortare tid från utveckling till marknaden. Life är först ut på veterinärmarknaden med eftertraktade POC-tester för akutfasproteiner så fönstret står nu öppet för etablering.

Att det kommer gå bra för bolaget är jag helt övertygad om, men fråga är bara hur lång tid det kommer att ta och där med om det är läge att gå in nu eller avvakta?

För även om LifesAsays har en produkt som visat sig fungera ute i praktiken och används flitigt av de slutkunder som köpt den, så har det också visat sig att det tar tid att etablera sig på nya marknader och att det tar tid att hitta rätt distributörer. Som en konsekvens av detta så kommer bolaget åter att behöver ta in kapital för att klara innestående år. Samtidigt så värderas bolaget idag till 12-24 miljoner, vilket är lågt med tanke på den lek Life sitter på. Nersidan måste ses som relativt begränsad, medan uppsidan raskt kan stiga om avtal ingås på humansidan eller om kampanjer på de stora marknaderna i Europa tar fart på ett bra sätt.

Så utifrån detta är det svårt att avgöra om det är läge för en köp-rek eller en avvakta-rek, det kan komma ett pärlband med positiva nyheter och det kan hända att det som kokar i grytorna behöver stå på ett tag till innan det är klart för att serveras. Jag har i alla fall gjort en liten genomlysning och jag hoppas ni som tagit er tid att läsa den tycker det gett något.

Mvh

/1avD200

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?