KappAhl
2015-04-12 21:37, Edited at: 2015-04-13 09:21Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Inledning KappAhl har enligt mig en förbättringspotential som till exempel att man ska expandera genom att förvärva nya klädmärken och nya butiker. Det har inte KappAhl gjort under det gångna året. De har gjort precis vad man inte ska göra för att få en positiv utveckling. De har nämligen stängt ned en massa butiker och om man gör det till en trend så blir det negativt för företaget. Men denna gång behöver det inte betyda mer än att de är i behov av att koncentrera sin inriktning av marknader. Denna gång tror jag att man vill koncentrera sig på den nordiska marknaden. När man nu koncentrerar sig på en specifik eller flera marknader så kommer lönsamheten i bolaget öka. Men om man nu gör en sådan här koncentrationsstrategi kommer de nog stänga ned samtliga butiker i Polen under 2-4 kvartalet 2015. Anledningen till att lönsamheten kommer att öka är till stor del för att kostnaderna kommer att minska för bolaget. Att öka lönsamheten har VD:n Johan Åberg redan visat intresse för och införde det gångna året ett lönsamhet program som ledde till att man stängde ned en butik i Finland och en butik i Norge. Man la även ned hela verksamheten i Tjeckien av samma anledning. Så från och med nu tror jag att man kommer att öppna flera butiker i Norden för att bli ett av de ledande modebolagen på den nordiska marknaden. Ett drömscenario enligt mig vore om de vågade sig in på den okända marknaden Köpenhamn. Där ser jag en stor potential eftersom det är mer turister i Köpenhamn än i övriga Norden. I resten av Norden är det mest lokal shopping, det vill säga inte lyxshopping. Men i Köpenhamn är det betydligt mer turister som har enklare att öppna plånboken på semestern. Vad betyder turister för KappAhl egentligen? Svar: shopping. Turister kommer att köpa mer kläder i dessa butiker om man får in lite mer lyxiga märken.
Internet Vad betyder nu den nya marknaden internet för KappAhl egentligen? Jo, den har inte betytt så mycket för KappAhl förren nu. Det är nu KappAhl och resten av alla modebolag måste ta sig i kragen och bevisa att även en bransch som denna kan kommunicera med kunderna på internet. Jag tror att hela moderanschen har tagit sig vatten över huvudet. Förut trodde de att det bara gällde att exponera sig på butiks marknaden. Men i dagens samhälle handlar allt om vem som har bäst pris på bästa hemsida. Det är därför bolag som Zalando har kommit. Allt eftersom fler Zalandoliknande bolag kommer så kommer KappAhl förlora pengar på det. Det är för att om de säljer på sin egna hemsida kommer de känna mer pengar en om de säljer kläderna till Zalando. Så att ha en konkurrensstark hemsida kommer vara en nyckel i KappAhls nästa steg för att bli ett lönsamt bolag. Risker och vinster Nu till kläderna KappAhl säljer. Det är här det farliga kommer in. Ett modebolag måste vara säsongsvarierat. Så min största oro är om KappAhl nu kommer lägga ned ännu fler butiker. Då kommer massor av kläder ligga kvar i lagrerna eftersom att det kommer att säljas mindre och när säsongen är slut kommer de behöva slänga dessa kläder. Men det är bara ett litet problem. Ibland kan problemet vara att man har för lite säsongsvarierade kläder och ibland att man har för mycket. Jag tycker inte att det är ett så stort problem för KappAhl. Jag tycker att KappAhl inte ska ha specifika sommarkläder på sommaren och vinterkläder på vintern. Jag tycker istället att de ska ha ett mer balanserat sortiment med lite vintriga kläder även på sommaren. Det är för att den svenska sommaren kan vara väldigt kall och det betyder att man kan behöva varma kläder. Sedan kan man ha kampanjar som till skolstart som även KappAhl har gjort tidigare. Om man gör det kommer man få en större nettoomsättning. För tillfället ligger den på 4743 miljoner kr. Jag tror man kan öka nettoomsättningen till kanske 5500 miljoner kr. Jag tror även att rörelseresultatet kommer att stiga. Rörelseresultatet för år 2013 var 252 miljoner kr och under 2014 var rörelseresultatet 272 miljoner kr. Om man ska tro på min analys så ser jag en jämn kurva för det första halvåret av 2015 men att det sedan kommer att stiga. Rörelseresultatet för 2015 borde kunna bli 325 miljoner kr och under 2016 borde det kunna bli 450 miljoner kr. Om man nu ser på hur jag tror att vinsterna kommer att stiga(finns på nästa sida) så ligger KappAhls P/E-tal ligga på 18 för 2015 och för 2016 ligger det på 12 (räknat med aktiekursen 37 kr). Uppköp av MQ En rolig tanke att leka med är att se MQ och KappAhl slås ihop. De skulle kunna komplettera varandra på ett alldeles fantastiskt sätt. Jag tror speciellt att KappAhl skulle gynnas av en fusion eller förvär av MQ. KappAhl är beroende av mer kläder till högre priser, som MQ har. MQ och KappAhl har även samma idé som är att man har en butik med största delen av kläderna från andra märken. Men om man nu ser från MQs sida så blir de ett större bolag, de kan kombinera sina egna märken med KappAhls märken. Men varför tror jag att denna affär kan gå igenom. Jo, av anledningarna jag precis sagt och att för KappAhls del behövs ett bolag som expanderar och bygger nya butiker, inte stänger dem. Se bara på HM. De expanderar hela tiden. De stänger nästan aldrig en butik. Om affären går igenom så kommer KappAhl få branschens bästa VD enligt mitt tycke. Hon heter Christina Ståhl och jobbar nu på MQ. Men jag ser bara ett problem i den här affären och det är att KappAhl inte har så mycket likvida tillgångar. Då kanske KappAhl inte vill låna in pengar om man tänker på det oroliga läget på börsen nu. Då är det naturligaste att det blir en fusion. Lönsamhet och kostnader En sak som jag ser som positiv med KappAhl är att de har lagom många anställda, ungefär 10 människor per butik om man räknar med att det jobbar 3777 personer i butikerna. Detta leder till att man inte behöver betala så mycket löner, vilket kommer att höja rörelseresultatet som var svagt för helåret 2014. Som jag har sagt är expansionen största orsaken till de låga siffrorna. Tillväxten har stannat av för KappAhl. Men med koncentrationen som jag berättat om förut ser jag att produktions och distributionskostnaderna kommer att sjunka, vilket kommer att leda till ett starkare år för KappAhl. En sak till som jag tror man kommer att göra i KappAhl är att man kommer anlägga fabriker i Norden som kommer att tillverka kläderna som de säljer. Då kommer man verkligen att koncentrera sig på den nordiska marknaden. Men det är inte så stor sannolikhet för det är arbetarna vill ha ö mycket i lön. Sammanfattning Sammanfattningsvis tror jag att Kappahl kan vara en köpvärd aktie om man tror på en försätt tillväxt i Norden eller att internetlanseringen kommer att hjälpa rörelseresultatet. Annars skippa denna aktie. Det ska även understrykas att när jag menar att en aktie kommer gå bra jämför jag med det index den är med i. Priset per aktie var 37 kr när jag började med analysen. Faktarutan på denna sida är endast förhoppningar utifrån vad jag tror. Den här aktien kommer nog att behandlas milt om det blir en börskrasch. Faktaruta och förväntan (miljoner kr) 2013A 2014A 2015E 2016E Nettoomsättning: 4751 4743 5100 5500 Rörelseresultatet: 252 272 325 450 Resultat efter skatt: 91 129 170 245 Summa tillgångar: 2797 2694 2760 2850 Eget kapital: 1382 1510 1630 1850 Summa skulder: 1415 1184 1300 1500