JAYS: En utmanare av klass
2011-06-29 05:32, Edited at: 2011-06-29 11:31Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Bolaget har påbörjat resan in i hörlurebolagens finrum. Antingen lyckas man själv hela vägen eller blir uppköpta. Konceptet är enkelt, man levererar kvalité och design till rätt pris. Design och prestanda är bolagets kännetecken vad gäller produkterna.
JAYS AB, en framgångssaga på riktigt.
JAYS AB grundades 2006 och släppte sin första produkt på marknaden 2007. Bolaget är listat på aktietorget och har under första kvartalet 2011 haft en kraftig kursuppgång.
Produkterna, hörlurar, fick i början ganska blygsamma recensioner i olika tidningar för ljud och bild. Men konceptet ändrades snabbt, sakta men säkert har några högkvalitativa produkter tagits fram som under senaste tiden kritikerrosats.
JAYS AB har senaste tiden fått allt fler utmärkelser över hela världen för sina utmärkta produkter. Det verkar nu som att den goda känslan för design och kvalité fått upp ögonlocken hos återförsäljarna.
Omsättningen har under senaste tiden ökat kraftigt inte minst i Asien och nu håller märket på att bli stort även i Europa och USA. Detta delvis beroende på smart marknads föring men också beroende på att JAYS certifierat sig som tillverkare av tillbehör för Apples IPHONE, IPAD och IPOD. En av succéprodukterna heter a-JAYS-Four och dessa hörlurar har en knappsatts som är kompatibel med menyerna i Apples produkter.
Bolaget har ett smalt produktutbud och en mycket begränsad ekonomi. Bolaget har gjort lyckad marknadsföring på en liten budget, men mer reklam vore önskvärt för att få fart på försäljningen. Men detta kommer säkerligen framöver, och märket har då potential att bli riktigt kännt eftersom att produkterna är av hög kvalité enligt flera tester i tidningar om ljud och bild.
Bolaget visar hittills upp negativt resultat och har skulder, det talar emot bolaget. Dock så ökar omsättningen från kvartal till kvartal men det är ännu en bit kvar till "brake even". Bolaget har heller inte lämnat någon prognos för när man tror att man kommer att börja visa vinst. JAYS AB är verksamma i en väldigt konkurensutsatt bransch. Konkuransen från större märken med mycket marknadsföring är hård.
För att få tag i mer kapital till marknadsföring så har bolaget inte uteslutit alternativet nyemission. Ett annat alternativ skulle kunna vara att hitta en samarbetspartner som mot ensamrätt på en produkt kan bistå med marknadsföring. Men huruvida detta kan kombineras med Bolagets "No Phony"- koncept är oklart.
Genom smart marknadsföring så har bolaget till en låg kostnad marknadsfört sig tillräckligt mycket för att markant öka försäljningen. Nu behövs att trenden med ökande omsättning blir ihållande för att bolaget skall kunna börja visa vinst.
Triggers för kursen just nu är besked om avtal med nya återförsäljare av bolagets produkter. Varje kvartalsrapport bilr också en viktig trigger eftersom att omsättningen just nu befinner sig i en stigande trend.
Ytterligare en trigger kan bli förhandlingar om uppköp. Om en uppstickare till de stora aktörerna i denna bransch lyckas bra så ökar sannolikheten att bolaget kan bli uppköpt. Några intresserade köpare finns dock inte synliga i dagsläget.
Kursen har varit uppe i 20 kr och bör nå tillbaka dit inom kort. Då nästa rapport kommer den 30 juni så kan kursen börja klättra. Bolaget har nämligen knutit till sig nya återförsäljare i Europa, USA och Asien sedan senaste rapporten.
Kursen kan nå 20 kr redan innan slutet av Juli månad om omsättningen fortsatt att öka med hjälp av de tidigare, och nya återförsäljarna.