Det har skrivits en del på andra forum om Nordic Camping men eftersom ingen skrivit ngt på Redeye så tog jag mig tiden att författa texten nedan.
Om bolaget:
Bolaget driver 13 stycken egna och arrenderade campinganläggningar i Sverige men siktar på expandera mer i Sverige och Norden.
Bolagets vision:
”Vision
Nordic Camping & Resort AB (publ) skall vara det marknadsledande alternativet i Norden för
upplevelsebaserat semesterboende i kombination med ett rikstäckande hotellkoncept. ”
Den senast kvartalsraporten gav följande information:
Omsättning ökade 22% 64 586 (52 760) KSEK Q1-Q3 2014 jämfört med Q1-Q3 2013.
EBIT ökade 36% 17 798 (13 050) KSEK Q1-Q3 2014 jämfört med Q1-Q3 2013
Resultatet efter skatt ökade med 49% 13 041 (8 753) KSEK Q1-Q3 2014 jämfört med Q1-Q3 2013
Marginalen kan antagligen även bli ännu bättre framöver då man tog in två nya anläggningar under 2014 som givetvis inte är helt inkörda i Nordic Campings system ännu.
Värdering:
Följande antaganden ligger till grund för prognoserna:
· Q4 2014 blir exakt som Q4 2013 (men den borde kunna bli bättre än så.)
· Tillväxten y/y 2014/2013 används för att göra en prognos för 2015.¨
(Går ju givetvis att förfina detta men det får bli nästa analys)
Prognos 2015Prognos 2014Faktisk 2013Tillväxt 2014/2013Omsättning 85 897 75 886 67 042 113%EBIT 24 540 18 104 13 356 136%E 19 634 13 308 9 020 148% Antal aktier 8 453 739 8 453 739 Vinst per aktie 2,32 1,57 Pris per aktie 20,0 20,0 P/E tal 8,61 12,70 SIX Forward 12-mån P/E-tal vecka 6 2015 16,6 Nordic Camping med med samma värdering 38,6 Uppsida: 93% Market Cap idag:169 074 780,00 Q1-Q3 2014Q4 2013Omsättning 64 586 11 300 EBIT 17 798 306 E 13 041 267 Faktorer dom själva påverkar:
· Avtal med migrationsverket värt 8 MSEK under våren 2015, under våren 2014 var detta avtal värt 7 MSEK.
· Dom konsoliderar branschen och är nu uppe i 13 anläggningar.
· Stordriftsfördelar inom ekonomi, bokning, it etc. gör att dom fasta kostnaderna kan slås ut över ett större antal anläggningar, vilket höjer rörelsemarginalen ytterligare.
· Dom använder en ganska stor del belåning och med sjunkande räntor så förbättras finansnettot.
Externa faktorer som påverkar positivt:
· EUR/SEK står nu i cirka 9,60 och DKK/SEK i 1,28. För ett år sedan var dessa EUR/SEK ca 8,80 och DKK/SEK 1,19. Det kommer allt annat lika göra att en campingsemester i Sverige blir mer attraktiv för närliggande länders invånare (t.ex. Danmark, Tyskland). Samtidigt lär svenskar som uppskattar camping fundera både en och två ggr på att förlänga campingsemestern i Sverige istället för att åka en vecka till medelhavet då det blivit relativt dyrare sen ett år tillbaka.
· Drivmedelspriserna. Bensin- och dieselpriset ligger f.n. markant under dom priserna som gällde under 2014, om det håller i sig (vilket ser sannolikt ut) så kommer det göra att campingsemestern ser än mer attraktiv ut relativt andra resesätt/resmål.