Post entry

Greater Than - Det smarta caset

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bolaget har idag världsledande teknik vad gäller riskbedömning i realtid baserat föraren och omgivningen. Givet det tekniska försprånget och en bas med över 30 gånger så mycket vägdata som Google och Tesla har gemensamt är en värdering om 90-95 MSEK klart uppseendeväckande. Bolaget för idag ett flertal olika förhandlingar med tänkbara samarbetspartners för lansering av sin försäkring i Sverige och UK. Bolaget skall under 2016 lansera sin första försäkring kopplat till den utvecklade produkten och enligt grundare löper detta enligt plan. En peer jämförelse med två amerikanska konkurrenter visar klart högre värderingar på andra sidan atlanten trots sämre teknik. Givet en lyckad lansering under 2016 elimineras stora delar av emissionsrisken och bolaget kan arbeta mot ett positivt kassaflöde. Marknaden för ”connected car” beräknas vara värd cirka 445 miljarder SEK år 2018. Greater Thans har en potentiell målgrupp om 2 miljoner i Sverige och 100 miljoner i Europa.Med bolagets teknik och dess försprång i samspel med ett mer uppkopplat samhälle där mobilen alltid finns tillhanda anser vi at vi inom en 12 månaders period bör se en kurs upp emot 26-30 kronor.

Bolaget och dess marknadspotential:Greater Than är idag verksamma inom området ”Connected Car” vilket innebär att våra redskap kan kopplas upp till bilen. Marknaden beräknas enligt bolagets VD omsätta 53 Miljarder USD eller strax över 445 Miljarder SEK redan år 2018.

Företagets produkt bygger idag på en plattform vilken kopplas upp mot bilen genom en dosa i bilens OBD-läsare, vilket alla bilar producerade efter 2001 besitter. Denna plattform innehåller i sig bolagets världsledande algoritm vilken analyserar förarens körstil tillsammans med den valda vägens risk samt hur svårt det är att framföra fordonet på ett säkert sätt. Dessa sammanvägningar skapar sedan som bolaget beskriver det ett enskilt förar-DNA för varje individ. Dosans registreringar över sträcka, förbrukning etc. går att tillgå via bolagets applikation ”Enerfy” tillgänglig för IOS, Android & Windows phone.

Produktens användningsområden

Effektiva bilförsäkringar – individuell anpassning

Som tidigare konstaterat bygger bolagets samtliga affärsområde på deras plattform, vilken är baserad på den utvecklade algoritmen. Detta affärsområde gör bolaget unikt i dess ambition att förnya en förlegad marknad baserad på ålder, kön och sannolikheter. Allt fler funktioner anpassas efter vår effektiva användningsperiod av produkt med rörliga tariffer och här återfinns den tydliga bristen i försäkringsbranschen gällande bilar. Idag betalas höga avgifter på grund av breda spann i antal körda mil per månad/kvartal/år och förarens ålder, istället för att anpassning till körstil och den faktiska sträckan bilen transporteras. Greater Thans försäkringsmodul bygger på att de använder produktens utvecklade förar-DNA likt en riskprofil samtidigt som den väger in den pågående körningen och vägens svårighetsgrad vilket baseras på vägens förutsättningar och tidigare förare. Försäkringsmodulen debiterar sedan månadsvis försäkringspremien baserad på månadens körsträcka plus hur vi framfört fordonet.

Bolagets tänkta målgrupp för denna tjänst består idag av 2 miljoner potentiella kunder i Sverige och 100 miljoner ifall man ser till hela Europa. Prognoser för marknadsandel är i dagsläget svårbedömt men att marknaden är stor och möjligheterna många råder det ingen tvivel kring.

Bilpooler – Bilkörning med miljön i fokus

Hur vi påverkar miljön samt hur vi kan minimera påverkan på vår omgivning är ett ständigt diskussionsämne idag både i folkmun och samhällets högre instanser. Vi ser en fortsatt konsumtionsökning i världen samtidigt som resurserna minskar och miljön tar allt mer skada. Vi har sedan länge haft mötesplatser för samåkning och försökt göra detta fördelaktigt genom samåkningsfiler, men vi ser allt fler som söker en både miljö- och kostnadseffektivare lösning. Ett ökat köptryck på bilar är ett faktum, vilket styrks i Bil Swedens månatliga rapportering, samtidigt som våra milantal minskar. Detta innebär höga kostnader trots magert användande och sporadiskt behov av fordon. Den självklara lösningen är att använda sig av bilpooler eller samägda fordon.

Samägda fordon – Vilka svårigheter uppfyller bolagets produkt?

I detta kundsegment fyller bolagets plattform i form av dess mobilapplikation tillsammans med dosan som kopplas till bilen två syften. I de fall en bil ägs av flera olika parter är en bränsle- & slitagekostnad väldigt svår att räkna ut på grund av de olika körstilarna och med vilken frekvens man nyttjar bilen. Detta erbjuder bolaget en lösning på via sina individuella förar-DNA, genom att applikationen kan beräkna bränsleförbrukningen och vilket slitage den specifika föraren utsätter bilen för istället för att använda sig schablonbelopp. Detta öppnar upp för fler att på ett kostnadseffektivt sätt ha tillgång till en bil. Adderar man även den diskuterade försäkringen bolaget utvecklar erbjuder detta en fulltäckande försäkring oavsett förare till ett anpassat pris efter de diskuterade förutsättningarna ovan, vilket även det skulle förenkla ett gemensamt ägande.

Bilpooler – Det nya bilägandet utan ägande

Svenska bolaget, Sunfleet, är det senaste bolaget att presentera en alternativ biluthyrning. Detta bolag erbjuder sina kunder att bli kund och genom en fast kostnad prenumerera på rätten att bruka den bil de önskar i företagets ”bilflotta” mot en mindre rörlig kostnad. Dessa bolag kan genom Greater Thens produkt öppna för fullständigt rörliga tariffer där försäkring, förbrukning och slutkostnaden kan följas av kunden i realtid samtidigt som bolagen premierar goda körkunskaper och förhållningsätt i trafiken med hjälp av plattformens algoritm. Det skulle även erbjuda möjligheten till att minska ledtider i form av effektivare bokning & prisuppgifter.

Informationstillgång för biltillverkare – Envägskommunikation

Biltillverkare är idag allt mer beroende av konsumenters återkoppling kring bilens egenskaper men även hur bilen ter sig under olika förhållande och hur vi idag använder dem för att kunna utveckla säkerhet och andra viktiga aspekter av en bil. Dagens moderna bilar har en förmåga att samla stora mängder information i form av till exempel felkoder. Det är dock inte så att denna information alltid eller ens speciellt ofta når tillverkarnas utvecklingscentra förutsatt att det inte är ett allvarligt och återkommande fel, vilket bromsar optimeringen av bilar. Bolagets idag redan utvecklade plattform ackompanjerad av dess OBD-läsare, Enerfy, har idag förmågan att ta emot en större massa information likt, varvtal, hur vi bromsar etc. som sedan analyseras av bolagets algoritmer baserad på en molntjänst. Denna information sorterad och analyserad hade kontinuerligt kunnat förse bilbranschen med data kring hur den genomsnittliga användaren brukar bilen och eventuella slitage som kan förbättras, motoroptimering, förbättring av funktioner inuti bilen, till exempel telefonfunktionen, för att förbättra säkerheten genom ökad användarvänlighet för att minimera förarens fokus. En etablering på denna marknad skulle skapa en gedigen grund att stå på för bolaget framgent.

Möjligheterna är stora och grunden är lagd

Sammanfattningsvis bygger samtliga ovannämnda affärsområde på den existerande plattformen och dess möjligheter att öka transparensen redan existerande marknader alternativt förnya dem. Plattformen ger även möjligheten att basera fler tjänster på BDO-läsaren kopplad till bilen, dock har inga specifika tjänster kommunicerats bortsett från bilförsäkring.

Distribution och nuvarande försäljning

Försäljning

Greater Than har idag en produkt lanserad på marknaden, vilket är OBD-läsaren. Enerfy driving. Produkten säljs idag på stora delar av världens marknader via internetleverantörer där fokus ligger på den europeiska och amerikanska marknaden. Bolaget har även valt att distribuera sin produkt vi ett fåtal återförsäljare med fysiska butiker och detta innefattar enkom Sverige. Idag har bolaget sålt omkring 20 000 enheter enligt bolagets VD och bibehåller ett fortsatt fokus på att öka kundstocken för kommande lansering av tjänster baserade på produkten.

Distributionskanaler - E-handel

Amazon – Bolaget inledde ett samarbete tillsammans med Amazon USA under slutet juli 2014 där avtalet gällde såväl försäljning som marknadsföring. Avtalet är uppbyggt på så sätt att Amazon köper produkten av bolaget för att sedan sälja och marknadsföra detta för egen vinning. Bara en månad efter första avtalet var skrivet med Amazon expanderades det och Amazon Europa ingick ett avtal utformat likt tidigare. Amazon har valt att inte kommunicera några volymer men meddelar att denna typ av varor ökar kraftigt.

Enerfy.se – Detta är bolagets egen hemsida där de erbjuder slutkonsumenten att köpa varan direkt från dem.

Fyndiq.se – Detta är idag Sveriges snabbaste växande marknadsplats som inom kort har nått en miljon unika kunder. Bolaget fungerar idag som en mellanhand åt företag och slutkonsumenten och tar ut en avgift på 7 % av säljares föreslagna försäljningspris.

Jula – är en väletablerad butikskedja med ett brett sortiment vad gäller artiklar för olika ändamål ämnade den händige. De erbjuder idag även handel via sin hemsida vilken innefattar E-handel. Denna återförsäljare köper varan direkt av bolaget likt en vanlig återförsäljare. Bolaget hade vid 2015 års slut en rikstäckande butiksverksamhet med totalt 82 varuhus. Enerfy återfinns i samtliga butiker idag och säljs till samma pris i butik som via E-handeln.

MediaMarkt –är en av våra ledande elektronikvaruhandlare med ursprung från Tyskland. Bolagets filosofi är likt IKEAs att pressa priser genom försäljning i stora volymer. Även detta bolag har utökat sin repertoar genom att erbjuda E-handel. Bolaget har idag 20 varuhus i Sverige trots svårigheter att nå lönsamhet efter etableringen i Sverige. Merparten av butikerna är belägna i höjd med Stockholm och neråt vilket minimerar de geografiska områdena de täcker via fysiska butiker. Likt Jula köper bolaget varorna för att sedan sälja dessa till slutkonsumenter.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att bolaget idag täcker stora delar av världens marknad genom återförsäljaravtal med Amazon Europa och Amazon USA samtidigt som de extensivt täcker den svenska marknaden och även nuvarande fokus-marknad via såväl i fysiska butiker som via E-handelsbutiker.

Marknadsfokus & förhandlingar

Som känt är det ett svenskt bolag och det har därför fallit sig naturligt att fokusera på den svenska marknaden, vilket dem gör. I kommersialiseringsfasen de nu befinner sig i har de även valt att fokusera kraftigt på UK-marknaden av den anledningen att det är en kraftigt konkurrensutsatt marknad där ett nytillskott som använder sig av rörliga tariffer vore välkommet.

Enligt bolagets grundare förs det i dagsläget flera olika förhandlingar med partners och fokus i UK ligger på att samarbeta med lokala försäkringsbolag. Detta menar vi är fördelaktigt då det innebär att det finns en redan existerande kundbas samtidigt som det är ett inarbetat varumärke. En lansering och start av denna försäkringen kan även pressa fler att tvingas använda sig av produkten till följd av den prispress det i många fall skapar. Huruvida försäkringen kommer säljas under eget varumärke har Forseke inte kommenterat. Det finns idag inget angivet tidsspann för eventuell lansering av detta.

Även i Sverige pågår enligt bolaget flera olika förhandlingar där man febrilt letar efter bästa tänkbara partnern. De söker sig som det antytts till ”mindre” och ”medelstora” försäkringsbolag och vad vi tror med tanke att kunna implementera sin lösning till stora delar av kundbasen. Denna försäkring kommer dock att marknadsföras och säljas under eget varumärke som bolaget tidigare namngivit i diverse företagspresentationer. Denne har bolaget sagt att de planerar att lansera under 2016 och här har ledandefiguren Sten Foreseke kommenterat att allt löper enligt plan.

Styrelse och bolagsledning

Liselott Johansson, VD

Liselott Johansson har gedigen erfarenhet gällande utveckling, etablering och marknadsföring. Johanssons första uppdrag i ledande position var som Senior projektledare hos Stoneridge där hon var verksam inom området avancerad informations- och systemutveckling vilka har kunder som till exempel Volvo.
I denna position följde hon med från start till mål och har goda insikter i hela processen från idé till leverans inom området Greater Than idag är verksamma inom.

Jimmy Palmqvist, Marknads- och försäljningschef

Jimmy Palmqvist är mångfacetterade sett till att han har en bakgrund i entreprenörskap genom att ha startat och drivit lönsamma bolag på egenhand kombinerat med en mångårig erfarenhet från bland annat den hårt konkurrensutsatta spelbranschen tillsammans med en lång lista av VD-positioner där han varit ämnad att utveckla försäljningsstrategier och hjälpa bolaget att nå lönsamhet.

Anders Lindelöf, CTO & medgrundande

Anders Lindelöf har ingen erfarenhet från att utveckla specifikt datautveckling gällande området med lång erfarenhet inom systemutveckling från uppdrag som konsult och hans senaste position som CTO på Basset Telecom Solutions. Hans kunskap inom algoritmer, artificiell intelligens och molntjänster visa sig även i bolagets produkt samt plattform.

Styrelse

Lars M. Berg, styrelseordförande

Lars som för närvarande är bolagets ordförande har sedan 1970-talet befunnit sig inom telekombranschen där han haft flera olika poster inom Ericsson, VD för Telia och har på senare år valt att agera som oberoende styrelseledamot i flera svenska bolag, bland annat Net insight och Ratos.

Sten Forseke, grundare

Forseke är bolagets grundare. Han har med sin karriär inom automotive och en börsnotering på NYSE av eget bolag ett brett kontaktnät med god insikt i bilbranschen samt dess behov. Detta skapar i sin tur goda möjligheter för bolaget att utvecklas med kunskapen Forseke besitter.

Karin Forseke, styrelseledamot

Karin Forseke är bolagets mest bemedlade inom finans med en lång meritlista innehållande bland annat en VD ämbete på D. Carnegie & Co och Chefsposition som ansvarig för att Londons internationella börs för terminer fortlöpte och utvecklades som finansbranschen förväntar sig. Till listan adderas även att hon agerat fristående rådgivare till svenska statens avdelning för den finansiella marknaden.

Roger Karlsson, styrelseledamot

Roger Karlsson har genom sina tidigare handlingar visat prov på en god förmåga att etablera, driva och förvalta bolag. Hans entreprenöriella speglas tydligt i bolaget han startade från grunden vilket sedan såldes 2009. Han har under sin karriär haft flera uppdrag spridda bland ett antal branscher men lagt stora delar av sin tid på energiindustrin.

Kristina Thörner, styrelseledamot

Thörner är en av Sveriges stora ståthållare inom motorsport där hon under flera år fungerade som co-driver. Under karriärens gång har hon drivit nära samarbete med diverse biltillverkare som deltar inom motorsportsvärlden och idag arbetar hon som konsult inom team building och företagsförvaltning/utveckling.

Sett till styrelsen i helhet är detta en sammansättning med en lång meritlista och en tyngd du sällan finner i denna typ av microbolag. Ser man över var person i styrelse kan vi idag se ett användningsområde för var deltagare i styrelsen, bortsett från Kristina Thörner. Kristina Thörner har ett förflutet inom motorsport och mer specifikt rally. Hur hennes tidigare samarbete med biltillverkare inom denna högst begränsade marknad kommer gynna bolaget framgent kan vi ej konstatera. Styrelsen innehaver en bredkunskap från flera typer av branscher och vad gäller informationsteknik har de flesta befunnit sig i miljö där högteknologiska lösningar av denna typ är av stor dygd. Kontaktnätet styrelsens medlemmar har genom respektives tidigare karriärer kan även dem komma till stor användning framöver eftersom merparten av dem agerat i branscher vilka faller inom ramarna för bolagets affärsområde.

Bolagets finansiella ställning

Kassa, nyemission & burnrate

Per den sista mars hade bolaget en kassa på 5,8 MSEK. Förra året hade bolaget en burnrate på 10,2mkr per helåret. Året innan var den 16 MSEK. Från den löpande verksamheten under Q1 2016 var det negativa kassaflödet 7,2 MSEK. Hänförligt till detta är dock en kvittning på 4,75 MSEK. Efter kvittning tillförde således emissionen 3 MSEK. Detta betyder att kassaflödet till den operativa verksamheten var ca 2,4 MSEK och det är i linje med våra förväntningar.

Om vi ser till kassan per den sista mars, emissionen, burnraten och kvittningen bör kassan per juli månad uppgå till 6,5 milj. Detta innebär att bolaget har kassa året ut. Vi ser dock det inte som otroligt att man genomför en nyemission innan 2016 är till ända. Om man dessutom ser till management och deras finansiella styrka, är det inga problem för dem att göra en kapitalinjektion som håller bolaget löpande 6-12månader ytterligare.

Viktigt att poängtera avslutningsvis är att det är uppenbart att Greater Thans management förväntar sig effekt av de avtalsförhandlingar man just nu genomför. Vi ser därför det som sannolikt att bolaget börjar tjäna pengar 2017 och att de därför inte har något behov av ytterligare en emission. Man kan dessutom nyttja en vanlig kredit om det är så att likviditeten diffar på någon månad mot intäkterna.

Risker förknippade med bolaget

Försäkringsbranschen

Bilförsäkringar fungerar som många vet genom att du betalar en premie var månad för vald försäkring med ett givet spann på antalet min man förväntas köra som max under året. Oavsett hur lite du kör kommer kostnaden att förbli den samma. Dessa försäkringars premiekostnad baseras på tabeller över riskgrupp genom kön, ålder och sedan vilken bil man ämnar försäkra. Detta skapar höga kostnader för konsumenten och försäkringsbolagen tvingas ha en bred kundstock för att kunna har en diversifierad kundportfölj och så ta ner risken. Detta vill Greater Than motverka genom skapande av förar-ID vilket gör att dessa bolags kundstock kan minska drastiskt eftersom man betalar efter risken av körningen i realtid och enbart då du faktiskt kör.

Vi ser en risk i att trots bolagens möjlighet till att sänka risken i sin kundportfölj genom att riskfyllda förare väljer bort att ha rörligkostnad och detta på grund av en risk för mindre intäkter. Mindre intäkter riskeras eftersom förarna enbart betalar för den sträcka de kör och inte fast. Det finns således en risk att de stora försäkringsbolagen skulle motsträva denna produkt för egen vinning. Mindre bolag kan dock finna intresse i den för att vara konkurrenskraftiga men det påverkar klart den ekonomiska vinningen för bolaget.

Nyemissionsrisk

Som konstaterat under tidigare stycke har bolaget en burnrate om cirkus 10 MSEK sett till fjolårets räkenskapsår. Detta medför således en emissionsrisk kommande 12 månader eftersom bolaget idag har en kassa om cirka 6,5 MSEK. Bolaget genomförde under fjolåret en riktad emission på omkring 8 MSEK efter överteckning vilken var öronmärkt för lansering av försäkring och återbetalning av lån från huvudägare.
Återbetalning av lån medför således att emissionsrisken kvarstår. Det finns självfallet flera olika sätt att tillföra ett bolag kapital, emission, aktieägartillskott, kreditlina och diverse andra former. Bolaget har tidigare använt sig av två typer och självfallet är lån av storägaren det optimala eftersom detta inte får direkt kurspåverkan men en emission är nog att förvänta sig i det fall bolaget är i behov av kapital. A&O framgent blir således försäkringens genomslagskraft under lanseringen 2016 blir och i fall denne kan skapa ett positivt eller i vart fall näst intill neutralt kassaflöde.

Aktien – Greater Than [GREAT]

Aktien handlas idag på Aktietorget under ticknamnet, GREAT. Bolaget noterades på börsen under mitten av 2014 till en värdering på strax under 125 Mkr eller 19 kronor aktien, och då erbjöds cirka 1/6 av aktierna som existerade då för teckning. Bolaget har sedan under tidigt 2016 beslutat med hjälp av ägare att genomför en företrädesemission vilken vid fullteckning innebär en tillförde 8,8 Mkr till bolaget. Aktien handlas idag mellan 10-12 kronor.

Ägarstruktur och Free-Float

Bolagets största ägare är grundaren, Sten Forseke med fru. Tillsammans äger dessa 57,9 % av bolaget. Utöver denna ägarandel äger en av styrelsemedlemmarna, Roger Karlsson, 10 % av bolaget. Övriga stora ägare summeras till 16,3 % av bolaget, där en av ägarna är Goldman Sachs samt bolagets VD.

Grundare som tror på bolaget är ett gott tecken men även avgörande för att skapa förtroende. De vågar riskera eget kapital genom att ligga investerade med en betydande summa istället för att realisera den eventuella vinsten de gjort vid notering. Det signalerar en klar och tydlig tro till bolaget och skapar ett incitament för i detta fall grundaren att vara fortsatt aktiv i verksamheten och driva den i önskad riktigt.
Det samma gäller dagens VD, Liselott Johansson, som äger 1 % av bolaget, motsvarande om 900 Tkr. Likt grundaren skapar detta ett incitament för bolagets utlovande samt planering fortskrider enligt plan.

Stora delar av de ägare som nämns ovan kvalificeras som ägare vilka faller utan för freefloat. Av bolagets idag noterade aktier faller 68,9 % av aktier bort från freefloat, d.v.s. aktier för öppna marknaden, till följd av direkt operativa parter i bolaget besitter dessa. De kan avyttras men enkom under specifika perioder till följd av deras involvering i bolaget. Detta innebär att totalt 31,3 % av bolagets aktier befinner sig på den fria marknaden och är öppna för handel.

Vad innebär detta?

En tydlig effekt av en begränsad mängd aktier för handel innebär att en köpare alternativt säljare enkelt kan få effekt på aktiens kurs genom köp eller sälj av aktien. Detta är en klar för- och nackdel eftersom en ägare snabbt kan få bra utveckling på sitt innehav. Detta skapar även möjligheter för stora rörelser vid eventuella publiceringar av kursdrivande information, till exempel en emissionen.
Det skapar mer ofta än sällan lägre likviditet i aktier vilket kan skapa svårigheter att etablera en rimlig position efter egna preferenser alternativt ta sig ur, vilket är fallet i denna aktie vilket vi återkommer till senare.

Likviditeten i dessa bolag blir som konstaterat ofta lidande av begränsad handel och Greater Than är inget särfall. Enligt diagrammet nedan kan vi se omsättning per dag, antalet aktier per dag, samt rullande genomsnitt aktier per dag. Aktien har en extremt låg omsättning på daglig basis med ett fåtal spikar där vi ser ett tydligt trendbrott volymmässigt. Likt diagrammets illustrering har aktien idag en volym kring 2000 aktier om dagen, vilket innebär att det krävs en period för att bygga upp positioner vid önskvärt GAV. Detta har dock med tiden förbättrats och snittet för omsättningen i aktie stiger sakta mot bra nivåer.

Värdering & framtid

Bolaget handlas idag på aktietorget och värderas till blygsamma 90 Mkr, motsvarande cirka 10-12 kronor aktien. Som nämnt har bolaget nyligen genomfört en nyemission, på 8 kronor aktien, vilken har pressat kursen rejält. Bolagets teknik är världsledande och lätt applicerad med sin molnbasering samtidigt som de besitter en enorm mängd kördata. Bolaget har 1 600 miljoner miles data, vilket är över 30 gånger så mycket som Google och Tesla gemensamt innehaver.

Den stora fördelen med produkten och den tänkta tjänsten till denna är dess skalbarhet för flera adresserbara marknader. Bolagets planerade bilförsäkring ämnad för svenska marknaden är enkelt anpassad genom behandlingar av kördata i andra andra länder. Detta skapar en gigantisk möjlighet att öka intäktsströmmarna i länder med väl fungerande infrastruktur.

Ännu en marknad vilken är intressant framgent är bilpooler. Detta fenomen med gemensamt använda bilar är ännu relativt obeprövat men har börjat synas allt mer i Sverige i takt med att vi uppmärksammas allt mer på vår grava överkonsumtion men även de höga kostnaderna som förknippas med bilägande, speciellt då många har begränsad användning av sina fordon.

Denna teknik är definitivt svår att värdera men baserat på nuvarande explosion av internet och things och den data de besitter bör detta bolag värderas upp kraftigt från dagens 90 Mkr.

Ännu en faktor som talar för en kraftig uppvärdering är en peer-jämförelse. Greater Than är som känt världsledande med ett teknisktförsprång på tre (3) år enligt bolaget samtidigt som deras två mest närliggande konkurrenter Zubie och Automatic värderas till cirka 300 samt 800 MSEK vid senaste genomföra finansieringsrundorna.

Zubies senaste kända runda av kapitaltillskott gjordes 2014 om 8 MUSD motsvarande cirka 67 MSEK vid dagens dollarkurs och gav bolaget en värdering omkring 300-350 MSEK. Bolagets produkt liknar Greaters men har inte möjligheten att bedöma risken i realtid. Bolaget erbjuder i dagsläget dock en bilförsäkringen vilket ger ett mindre försprång på likviditetssidan samt intjäningsförmågan. Bolagets produkt som är likt Greater Thans en BDO-läsare är avsevärt mycket dyrare med en inköpskostnad följt av ett abonnemang för delar av tjänsten, där till kommer försäkringspremien.

Automatic värderas ännu högre sedan dem i mitten av 2015 genomför en finansieringsrunda om cirka 200 MSEK och således skapat en värdering omkring 800 MSEK. Bolaget erbjuder även dem en BDO-läsare vilken via en analyserar din körstil, bränslekonsumtion, eventuella motorfel med mera. Denna ger möjlighet likt de andra att till exempel sammanställa bränsleförbrukning och hur denna kan sänkas. Det som får dessa att särskilja sig är deras uppkoppling mot ett flertal andra applikationer för till exempel bränslekostnaden för samkörning, som dock kan tyckas överflödig då den egna applikationen erbjuder sammanställning.

Vi har där med en riktkurs om 26-30 kronor med sikte vid årsskiftet. Det som kommer bli avgörande för denna är vår absolut törsta trigger, försäkringslanseringen. Bolaget har lovat denna under mitten av 2016 medan vi ser den under slutet av Q3 eller under Q4. Sten Forseke har i en dialog kommenterat lanseringens fortskridande och nämner att ”Vi följer alltjämt vår plan”, vilket då innebär att vi får se en lansering under året. En lansering av denna försäkring medför ökad försäljning av BDO-läsaren samt intäkter för körning vilket påverkar kassaflödet positivt. Lansering medför således förhoppningsvis risken för fler nyemission som i annat fall försätter aktien i press.

Även utan denna trigger bör denna teknik värderas till åtminstone 2-300 Mkr men vi väljer att använda en restriktiv riktkurs då bolaget ännu inte är kapitalstarka. Det finns således stora potential för en fortsatt uppvärdering över min riktkurs.

Ett alternativ till en uppvärdering via börsen är uppköp. Bolaget är ledande och handlas idag till en låg värdering vilket gör att det kan vara aktuellt för de högre värderade amerikanska peersen alternativt större försäkringsbolag. I det fall skulle det behövas en kraftig premie då grundaren och största ägaren Sten Forseke sagt rakt ut att ” vi kommer inte sälja till denna värdering ” och med erfarenhet av tidigare försäljning av bolag är han rak med vad han söker.

Investeringscaset Greater Than:

Bolaget har idag världsledande teknik vad gäller riskbedömning i realtid baserat föraren och omgivningen.

Givet det tekniska försprånget och en bas med över 30 gånger så mycket vägdata som Google och Tesla har gemensamt är en värdering om 90-95 MSEK klart uppseendeväckande.

Bolaget för idag ett flertal olika förhandlingar med tänkbara samarbetspartners för lansering av sin försäkring i Sverige och UK.

Bolaget skall under 2016 lansera sin första försäkring kopplat till den utvecklade produkten och enligt grundare löper detta enligt plan.

En peer jämförelse med två amerikanska konkurrenter visar klart högre värderingar på andra sidan atlanten trots sämre teknik.

Givet en lyckad lansering under 2016 elimineras stora delar av emissionsrisken och bolaget kan arbeta mot ett positivt kassaflöde.

Marknaden för ”connected car” beräknas vara värd cirka 445 miljarder SEK år 2018.

Greater Thans har en potentiell målgrupp om 2 miljoner i Sverige och 100 miljoner i Europa.

Med bolagets teknik och dess försprång i samspel med ett mer uppkopplat samhälle där mobilen alltid finns tillhanda anser vi at vi inom en 12 månaders period bör se en kurs upp emot 26-30 kronor.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?