Post entry

FrontOffice Nordic AB - Summering av PM 25/11-07/12

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

FrontOffice Nordic AB (FRNT MTF B) är ledande inom företagsrekonstruktioner och erbjuder tjänster inom bland annat ekonomi, juridik och finansiering. Bolaget använder sig av en egenutvecklad teknisk plattform, KROSS, som identifierar bolag i ekonomisk kris i ett tidigt stadium. Vidare så investerar FrontOffice i de case de finner intressanta.

  • 25/11

Abelcos nyemission övertecknades till cirka 168% vilket resulterade i att övertilldelningsoptionen utnyttjades. Det innebär att Abelco tillfördes 11,7 MSEK, FrontOffice äger 29,9%.

  • 01/12

FrontOffice investerar i Börshajen AB. Genom Börshajen AB kan FO öka informationsspridningen och kapitalintaget till de bolag som FO hjälper.
Ytterligare en investerare är på väg in (hemlig än så länge) och tillsammans ska en utbildningsplattform för aktiehandel byggas. Plattformen ska vara klar och testlanseras i Sverige efter sommaren 2017. Därefter finns expansionsplaner till primärt Asien och på lite längre sikt USA.

  • 02/12

FrontOffice nyemitterar 750.000 aktier till åtta privata investerare, teckningskurs 4,70 SEK, kassan stärks med 3,525 MSEK.
”Det har uppkommit en del intressanta affärs- och investeringsmöjligheter och vi vill därför vara förberedda så vi kan agera direkt om tillfälle uppstår. Av den anledningen har vi valt att genomföra denna riktade emission” säger Johan Lund, VD för FrontOffice Nordic AB (publ).

  • 07/12

Abelco Investment Group förvärvar 51% av JVM GROUP. I koncernen finns Mockfjärdshus och Hembad.
Mockfjärdshus ändrar sin verksamhet, till viss del, genom att sluta producera villor till privatpersoner (genomför och avslutar tidigare ingångna avtal med privatpersoner) och inriktningen blir istället bostadexploatörer, byggföretag, bostadsrättsföreningar och att bygga flerbostadshus i egen regi.
Den nya ledningen har gedigen erfarenhet och kontakter med kommuner och husfabrikanter men har även de kontakter och den kunskap som behövs för att bygga flerfamiljshus i egen regi.
1. Starka varumärken i Mockfjärdshus och Hembad.

2. Potentialen att kunna bygga i egen regi. Den nya ledningen har gedigen erfarenhet av kontakter med kommuner och husfabrikanter men har även de kontakter och den kunskap som behövs för att bygga flerfamiljshus i egen regi.
När koncernen är redo, så kommer Abelco dela ut sitt innehav i JVM Group till sina aktieägare och JVM kommer att noteras.

_Senaste veckorna har det hänt en hel del i FrontOffice. Att Abelcos nyemission övertecknades var ingen större överraskning men investeringen i JVM GROUP var det. En koncern med omkring 50 MSEK i omsättning och svagt negativt resultat där ledningen i samband med mindre justeringar i verksamheten har potential att bli vinstdrivande. En trevlig nyhet för Abelcos aktieägare och även FrontOffice som storägare att Abelco Investment Group redan nu hittat case att investera i. Planen att dela ut aktierna till Abelcos aktieägare inför framtida notering är också välkommet och ger incitament att investera i bolagen (Abelco och/eller FrontOffice).
Börshajen AB är ett nystartat bolag och svårt att analysera. Börshajen AB räknar dock med att omsätta kring 10 MSEK kommande året. Jag personligen tror att det kommer att visa sig vara en bra satsning & investering men jag avvaktar siffror och nyheter kring bolaget.
FrontOffice nyemission innebär en utspädning på cirka 5% och är en aggressiv emission eller som jag vill kalla det en “positiv emission”. FrontOffice får snabbt in kapital till investeringar och jag räknar med att det ger avkastning i framtiden. Det är inte ett kapitaltillskott för att överleva m.a.o.

För att summera ser jag ingen anledning till att kursen handlats ned sett till informationen som delgivits marknaden. FrontOffice presterar helt efter mina förväntningar och mer därtill.
Som aktieägare tycker inte jag att vi ska förvänta oss att FrontOffice presenterar investeringar som ger enorma intäkter från start. De investeringar vi fått levererade fram till idag, Abelco Investment Group, TheGreatWild, Börshajen AB, JVM GROUP (indirekt genom Abelco) har alla, i min mening, en enorm potential att utvecklas till att bli framgångsrika företag. Frontoffice investerar för framtiden, räddar företag från att gå i konkurs och skapar arbetstillfällen. Jag är övertygad om att FrontOffice tar rätt beslut när de väljer att investerar i dessa, och framtida, bolag.

Läs gärna mer om bolagen i tidigare analys:
http://www.redeye.se/analys/userreport/frontoffice-nordic-ab-frnt-mtf-b_

Delta i diskussionerna på forumet:
https://chat.stockaboo.com/channel/Frontoffice

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?