Fingerprint Cards: Med trumf för kursuppgång!
2011-09-09 10:53, Edited at: 2011-09-09 11:18Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Fingerprint Cards utveckling imponerar men på börsen går aktien kräftgång. Med flera trumfkort på hand där ett avtal med en mobiltelefontillverkare kan bli en rejäl kurstrigger känns ”caset” helt enkelt för spännande för att kunna avstå köp.
På många håll i världen görs nu storsatsningar på närfältskommunikation(NFC). Det handlar om att konsumenterna skall kunna betala inköp i butiker med sin NFC-försedda mobiltelefon och som lockbete lanseras applikationer såsom ”Google Wallet” där användaren enkelt kan ersätta samtliga kreditkort med mobilen, vilket ger ökad bekvämlighet. För ett par veckor sedan utfördes i USA även den första betalningstransaktionen via en smartphone med NFC i kombination med användarens fingeravtryck. Att mobiltelefonen förvandlas till plånbok med kreditkortsfunktion ställer naturligtvis krav på säkerheten och flera säkerhetsexperter uppmanar nu i sina rapporter telefontillverkarna att höja säkerhetsnivån med att integrera fingersensorer i sina telefonmodeller. Ett stort antal tillverkare har också tagit hänsyn till biometriska läsare i sina patent och redan i februari släppte Motorola en Android-mobil med fingersensor som förra månaden följdes upp med att franska TazTag lanserade världens första NFC-försedda tablet-PC med inbyggd fingeravtrycksläsare.
Biometri i mobilen kan också bli den avgörande nyckeln till att konsumenterna vågar ändra sitt beteendemönster och börjar använda mobila betalningar som en naturlig del i vardagen. Dessutom erbjuder tekniken ökad bekvämlighet då fingeravtryck kan ersätta PIN-koder och lösenord samt bidra till att användaren snabbt och enkelt kan aktivera olika applikationer. Idag krävs nämligen en ganska omfattande process då användaren först måste ”väcka” telefonen, aktivera ”plånboks”-applikationen, välja kreditkort samt utföra authentisering med PIN-kod innan telefonen kan svepas över en NFC-utrustad kassaterminal för att genomföra betaltransaktionen. Med hjälp av att förprogrammera fingeravtryck till olika kreditkort i ”e-plånboken” i telefonen skulle denna flerstegsprocess kunna kortas betydligt. Unisys publicerade även ifjol en undersökning som visade att 63 procent ansåg fingeravtryck mer tillförlitligt än fotoidentifiering, PIN-koder och handskrivna signaturer vilket signalerar att tekniken nu vinner ökad acceptans. För att NFC-tekniken skall vinna terräng krävs dock uppgraderingar av befintlig infrastruktur, något som också förväntas ske snabbt. Google:s koncernchef förutspår t ex att en tredjedel av alla butiker och restauranger i USA kommer att ha anpassat sig till NFC-tekniken inom den kommande 12-månadersperioden och i Kina förväntas det finnas 700 000 NFC-utrustade kassaterminaler innan årsskiftet.
Utvecklingen kommer lägligt för Fingerprint Cards som utvecklar teknik för fingerigenkänning och som vid årsskiftet lanserade världens minsta och mest strömsnåla linjesensor, optimerad för mobiltelefoner. Storleken och strömförbrukningen är självfallet tillsammans med priset avgörande för att nå kommersiella framgångar och här håller inte bolaget tillbaka på optimismen då de siktar på att nå en marknadsandel på minst 15 procent av de mobiltelefoner som har en integrerad fingersensor år 2015. Enligt bolagets uppskattning skulle detta motsvara hela 90 miljoner enheter vilket med dagens marknadspris på sensorer(ca 2,5 usd) skulle innebära en försäljning på över 1,3 miljarder kronor. Med tanke på att nettoomsättningen ännu inte nått 100 Mkr på helårsbasis framstår självklart tillväxtpotentialen som svindlande, särskilt då linjesensorn förutom till mobiltelefoner även riktas till bl a laptops, surfplattor, usb-nycklar och smarta kort.
Danska CardLab har också utvecklat nästa generations betalkort där en fingeravtrycksläsare innehållande Fingerprints sensor integrerats i kortet och där betalkortet endast kan aktiveras med hjälp av den behörige användarens fingeravtryck. Fördelen med det biometrisäkrade kortet är att det inte krävs någon uppgradering av befintlig infrastruktur(kassaterminaler, bankomater). Nackdelen är att kortet har en förhållandevis kort livslängd vilket tillsammans med den inbyggda fingersensorn innebär att kortet blir en ganska dyr lösning. Utvecklingen har följts av större amerikanska banker men än så länge har de kommersiella framgångarna lyst med sin frånvaro och frågan är om tekniken överhuvudtaget kommer att nå någon större framgång ifall NFC-mobiler i allt högre grad börjar användas som elektronisk plånbok.
Det återstår också att se om mobila betalningar verkligen kommer att bli någon succé och det är även svårt att bedöma hur länge det kommer att ta innan NFC kommer att nå ett större genomslag. Det går inte heller att utesluta ett fiasko då många mobilbetalningstjänster som införts tidigare misslyckats, förutom i vissa utvecklingsländer där mobila betalningssystem nått stor framgång. Branschbedömare är även oeniga om framtiden då det är stora skillnader i analyshusens prognoser. Frost & Sullivan räknar t ex med att det kommer att säljas 863 miljoner NFC-mobiler år 2015 jämfört med Juniper Research prognos om 600 miljoner enheter. Räknat på Fingerprint Cards uppskattning skulle Juniper Research prognos innebära att samtliga NFC-mobiler kommer att vara utrustade med en fingersensor. Detta lär knappast bli fallet och det finns även risk för att andra tekniker inom biometri, såsom iris-skanning och ansiktsbiometri börjar knapra på den potentiella kakan då dessa skulle kunna brukas via telefonens kamera. Därmed är det sunt att i dagsläget ta Fingerprint Cards prognos med en stor nypa salt.
Det bör dock påpekas att Fingerprint inte är något förhoppningsbolag som står och faller med NFC. Fyra av de sex senaste kvartalen har bolaget presterat svarta siffror och ifjol nåddes ett positivt helårsresultat på 2 Mkr. Omsättningen uppgick till 60,9 Mkr vilket var en ökning med 58 procent jämfört med året före. Bruttomarginalen har legat stabilt kring 50 procent och nådde under Q2 rekordnivån 58 procent vilket ger signaler om att ett rejält lönsamhetsuppsving kan bli aktuellt i takt med att tillväxten tar fart. Därtill uppgår de ackumulerade skattemässiga underskotten till ca 190 Mkr vilket kommer att innebära en låg skattebelastning under de närmaste åren.
Huvuddelen av bolagets försäljning utgörs idag av areasensorer som integreras i olika säkerhetsprodukter, t ex dörrlås och inloggningsenheter. Med dessa har Fingerprint lyckats nå en marknadsledande position inom den kinesiska bank- och finanssektorn där ca 85 procent av alla biometriska säkerhetsprodukter för banktjänstemän innehåller en sensor från bolaget. Det är naturligtvis en mycket imponerande siffra på en vanligtvis svårpenetrerbar marknad. Ifjol nåddes även en ögonbrynshöjande milstolpe då en kinesisk bank började rulla ut inloggningsdosor med sensorerna till bankernas kunder vilket självfallet ger spännande tillväxtförutsättningar, särskilt då över 50 olika bankkoncerner i landet, bl a de fem största, redan är förtrodda med bolagets teknik.
Vidgar vi blicken globalt spår Barat Book Bureau att den globala biometrimarknaden fram till 2014 årligen kommer att öka med 23 procent. Det är en hög tillväxttakt där bränslet spås vara större utrullningar av tekniken tillsammans med standardiseringar, ökat konsumentförtroende samt bättre produkter. Flera omfattande nationella ID-kortsprojekt med biometri sjösätts nu också runt om i världen, bl a i befolkningstäta länder såsom Brasilien, Mexiko, Nigeria och Indien. Syftet med biometrin i korten är bl a att tekniken skall ge medborgarna tillgång till e-myndighetstjänster på ett säkert sätt vilket i takt med att projekten mognar kommer att öka efterfrågan på t ex fingersensorer. Frost & Sullivan spår t ex att marknaden i Indien för biometriska produkter kommer att tiodubblas i värde de fem närmaste åren, mycket tack vare det gigantiska ID-projektet(Aadhaar), som påbörjades ifjol och som är världens största projekt med biometri som bl a spås förbättra livssituationen för en halv miljard indier som idag saknar ett trovärdigt ID-bevis och hjälpa dem få tillgång till bl a bankkonton och sociala tjänster. Projektet stöder också ett kontantlöst samhälle där medborgarna skall kunna betala en säck ris med sitt fingeravtryck. Enligt Acuity Market Intelligence kommer den årliga utgivningen av elektroniska nationella ID-kort öka till 655 miljoner kort år 2015 då 2,6 miljarder människor kommer att använda ett elektroniskt ID-kort där majoriteten kommer att innehålla biometri. Utvecklingen är givetvis högintressant för sensortillverkarna som även ser stor potential i USA där ett nytt ID-kort med utökat krav på biometri kommer att rullas ut till samtliga myndighetsanställda fr.o.m. nästa år. Ytterligare finns förslag på att samtliga företag i landet skall tvingas fingerskanna potentiella anställda för att försäkra att de har behörighet för att arbeta i landet och blickar vi vidare mot Europa har nyligen ett EU-projekt avslutats som spås bredda användningen av biometri inom unionens länder och nå en omfattande del av medborgarna.
Med ovanstående förväntade utveckling i bakhuvudet är det naturligt att Fingerprint Cards också har höga ambitioner då bolaget siktar på att bli ett världsledande biometriföretag. Grunden till detta tycks även har gjutits då distributionsnätverk byggts upp på de viktigaste marknaderna tillsammans med partneravtal med världsledande halvledartillverkare, bl a japanska OKI som lanserat världens minsta processorchip med biometri vilket tillsammans med Fingerprints linjesensor framstår som ett konkurrenskraftigt erbjudande. I Asien har mobiltelefoner med fingersensor redan också nått viss mognad då det under 2008 såldes ca 8 miljoner enheter där sensorerna i huvudsak utnyttjades till navigering. Mognadsgraden väcker självklart hopp om att kommersiella framgångar relativt snabbt kan dyka upp på den asiatiska marknaden och nyligen tecknade Fingerprint ett distributionsavtal med japanska Paltek vilket öppnar upp ett brohuvud till elektronikjättar såsom NEC, Fujitsu, Toshiba och SONY som återfinns på distributörens kundlista.
Det kommer dock att krävas viss fingerfärdighet för att kunna utmana huvudkonkurrenten AuthenTec inom sensortillverkning, som idag omsätter ungefär fem gånger så mycket som den svenska branschkollegan och som nyligen skrev avtal med Fujitsu om leverans av sensorer till tre olika NFC-mobiler. Därtill krävs det handlingskraft för att utmanövrera uppstickare som t ex norska IDEX, som visserligen än så länge presterar en obefintlig försäljning men som marknadsför en lovande sensorteknologi som på sikt kan bli en allvarlig utmanare, särskilt gällande biometri på smarta kort. Studerar vi ägarlistan samt styrelse och ledning saknas dock inte kompetens då vi där bl a finner en vice president för Fujitsus biometriverksamhet i Nordamerika, en affärsområdeschef för R&D Huawei Sverige samt en fd styrelseordförande för IKEA. Därtill finns en ”advisory board” med telekomexperter som en extra strategisk resurs till satsningen inom mobiltelefoni. Studerar vi insynslistan framkommer även att ledande personer aktivt köpt aktier för relativt betydande belopp under de två senaste åren vilket ger en signal om att stora framgångar kan stå bakom hörnet.
Slutsats
På börsen har dock Fingerprint Cards haft svårt att övertyga då aktiekursen sjunkit med 40 procent sedan årsskiftet vilket motsvarar ett marknadsvärdet på ca 240 Mkr(kurs 5,45 kr). Huruvida detta är högt eller lågt går det givetvis att grubbla på. En försäljningsökning för innevarande samt nästa år i takt med förväntad branschtillväxt skulle t ex kunna ge ett resultat kring 12 Mkr för 2012 vilket innebär att bolaget värderas med ett p/e-tal på 20. Vinstmultipeln signalerar alltså inte att det är någon utförsäljningsrea på aktien, speciellt inte när oron nu stegras kring världsekonomin. Under 2008 och 2009 när finanskrisen härjade som mest lyckades dock Fingerprint Cards öka försäljningen med 32 respektive 40 procent. Det ger naturligtvis inte några garantier för att bolaget skall lyckas lika bra om världsekonomin återigen havererar men behovet av ökad säkerhet lär inte försvinna och knappast lär heller de påbörjade nationella ID-projekten avstanna helt vilket sannolikt kommer att hålla igång tillväxtmotorn i branschen. Bolagets starka marknadsposition i Kina med den inledande utrullningen av sensorer till bankernas kunder framstår även tillsammans med satsningen på linjesensorn som starka trumfkort som kan ge rejäl vind i seglen, trots makroekonomisk motsjö, och medverka till att Fingerprint kommer att överträffa branschgenomsnittets tillväxtsiffror.
Att t ex pionjärer som Motorola och TazTag nu börjar integrera fingersensorer torde t ex på kort sikt kunna resultera i viss snöbollseffekt då många konkurrenter sannolikt kommer att gardera sig och följa efter för att försäkra sig om att inte tappa marknadsandelar, särskilt om biometrin visar tidiga signaler på att kunna bli väckarklockan till ändrat beteendemönster så att mobila betalningar kan bli en framgång. I halvårsrapporten flaggar även Fingerprint för att ett eller flera kommersiella avtal kan dyka upp för linjesensorn under det andra halvåret vilket naturligtvis väcker spekulationer, särskilt då en populär modell med en årlig försäljning på 5 miljoner enheter sannolikt skulle ge ett försäljningspåslag på minst 60 Mkr vilket skulle motsvara hela fjolårets försäljning. Studerar vi de tillverkare som tagit patent på integration av fingeravtrycksläsare i NFC-mobiler och som spås lansera nya modeller innan årsskiftet finner vi bl a Apple och kinesiska ZTE, där den senare även ingått partnerskap med Inside Secure som bl a levererar NFC-chips med mjukvara för fingerigenkännings-tekniken ”match-on-card”. En annan aspirant kan vara taiwanesiska HTC som under september spås lansera sin första NFC-utrustade mobil, och då på den kinesiska marknaden, där China UnionPay, som är den totaldominerande betalningsförmedlaren i Kina, kommer att lansera en mobil betaltjänst med hjälp av telefonmodellen. Därtill avslöjade Nokia alldeles nyligen att de kommer att integrera NFC-chips i samtliga nya smartphone-modeller framgent. Ett avtal med någon av dessa skulle troligtvis bli en katalysator för en markant kursuppgång och det är naturligtvis denna potential som lockar samtidigt som risken begränsats då bolaget lyckats passera kritisk massa. Fingerprint Cards känns helt enkelt för spännande för att kunna undvika att sätta fingeravtrycket på köpknappen, särskilt då aktien nu saluförs med en rabatt på 20 procent jämfört med det pris ett antal institutionella placerare fick betala vid vårens riktade emission. Köp.