Dignitana: 2011 bär det av
2011-06-23 21:47, Edited at: 2011-06-27 09:22Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Allt talar för att det är i år det tar fart på riktigt för Dignitana. Med en överlägsen produkt och flera marknader på plats är det bara för aktieägarna att luta sig tillbaka och njuta av resan. Riktursen på ett års sikt är 50 kronor.
Dignitanas affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra medicintekniska system som primärt skall användas som skalpkylningssystem vid cytostatikabehandling i syfte att eliminera eller kraftigt reducera håravfall.
Bolaget fokuserar på den patenterade produkten DigniCap™ som motverkar håravfall vid cytostatika behandling. Produkten har använts av tusentals patienter och bolaget lanserar under 2009 en ny generation av systemet internationellt.
Bolagets DigniCap™ system har erhållit patent i Europa, Japan och USA. Vidare har ett antal nya patentansökningar inlämnats under 2008 för vidareutvecklingar av systemet, En ny generation av DigniCap™ systemet levererades till de första kunderna sommaren 2009.
Jag har skrivit om Dignitana tidigare och min tanke är inte att tjata sönder forumet med mina åsikter. Jag skriver denna gång bara av en anledning - att vinna tävlingen. Jag är säker på att 2011 blir året då Dignitana visar var skåpet ska stå. Vi kommer att få se marknaden ta fart i Asien och delar av Europa. Vi kommer att få se ett par studier som faller på plats som talar för Dignicaps förträfflighet i Europa och USA. Dessa kommer att leda till en smakstart i USA och de delar av Europa som inte redan är övertygade.
Istället för att upprepa vad jag tidigare skrivit tänker jag highlighta ett par saker.
Vi vet att Dignitana har en kompetent företagsledning med Martin Waleij i position som VD och Johan Stormby som förvaltar sin fars arv som huvudägare och styrelseledamot. Dessa har, som få andra lyckats med, sprungit före schemat och lyckats bättre än vad man lovat i samband med notering. Jag har tidigare påpekat att detta är ovanligt för Aktietorgsbolag, men faktum är att det är ovanligt för alla noterade bolag. Detta är intressant generellt, men i det kortare perspektivet specifikt eftersom aktieägarna väntar på en affär i Japan. Ledningen har lovat oss en affär som är bättre än den de drog sig ur -och den var bra nog. Hur bra blir den japanska affären? Vem vet, men den tidigare var värd 25 MSEK. Låt oss gissa att den nya är värd det dubbla?
Om vi ser till de senate pm:n så vet vi att Japan, USA och Storbritannien är på gång. Det räcker mer än väl, men ytterligare en bubblare tror jag på. Bolaget förhnadlar om en stor del av den europeiska marknaden sen ett tag tillbaka. Det har varit tyst om det från bolagets och analytikernas sida, men det borda landa inom kort. Varför inom kort? Helt enkelt därför att Japan kommer inom kort. Så fort avtals skrivs leder det till fart i andra förhandlingar - så fungerar affärer. Tro mig - jag vet.
Det finns mycket mer att skriva om Dignicap, men det är ganska enkelt att googla så jag ska inte tråka ut läsarna.
Om Dignicap blir den succé jag tror så kommer nästa roliga moment. Dignitana har nyligen presenterat sina idéer om braincooling. Min gissning är att Dignitana har den BR som krävs för att knoppa av braincooling till aktieägarna. Det kan ske inom 6 månader, men mest troligt efter en framlagd ÅR, d v s i april nästa år. Braincooling är ett var de hetaste områdena som finns och värderingen av bolaget bör premoney ligga på uppskattningsvis 50 MSEK. Det innebär ca 7 kronor på kursen idag, och är garanterat inte inräknat. Att det sen innebär ett synnerligen intressant speck som kan bli värt många, många gånger mer är en helt annan sak. Justerar vi dagens Dignitana kurs för braincooling så är vi nere på 14 kronor, d v s kursen innan vi visste om det bättre avtalet i Japan, mottagandet i USA, St Gallan (se pm från bolaget) m m.
Nästa kul trigger att lägga till listan är noteringen på First North. First North? kan någon tycka, vad är bar med det? Svaret är att det är steget före noteringen på Stockholmsbörsen - det är dit Dignitana är på väg.
Den sista frågan jag tänkte beröra, och kanske den viktigaste, varför är då då Dignitana värderat till bara 170 MSEK trots att jag tycker tio gånger det är sannolikt? Varför sätter jag min riktkurs till 50 SEK, d v s 400 MSEK i börsvärde? Svaret på den första frågan är att bolaget i min värld kommer att slå igenom, men att en ganska högt diskonteringsränta är rimlig. Av den anledningeär det inte rimligt att diskontera full framgång redan nu Riktkursen på 50 kronor är satt för jag vet hur aktieanalytiker tänker. De utgår ofta från att värderingen är korrekt. Om markanden då dubblas (vilket är min tro i avtalen som kommer), så dubblas riktkursen. Sker det sänks dessutom risken en del - därav ytterligare en högre riktkurs.
Dignitana är mitt största innehav och jag är synnerligen konfident i att jag kommer att vinna den här tävlingen.