A City Media AB (ACM) - Analys
2017-01-13 09:55, Edited at: 2017-01-13 10:21Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
AdCityMedia (ACM) är en framgångssaga med såväl organisk som förvärvad tillväxt som sedan sin premiär på börsen visat sig både förvärvsglad och att de kan utnyttja förvärven sin skalbarhet till att generera tillväxt. ACM har under senaste året haft en tillväxt om ca 100% jämfört med motsvarande års kvartal, visar på ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten, direktavkastning samt bra marginaler och verkar inom en bransch i framkant. Värderingen på bolaget är något som enligt mig inte avspeglar resonemanget varpå jag ser en uppsida om ca 30% inom ett år.
Verksamhet
AdCityMedia är verksamt inom marknaden för utomhusreklam och är idag ledande i Sverige inom segmentet digital storformatsreklam i utomhusmiljö.
Bolaget har två huvudinriktningar “digital signage” (digitala skärmar I butiksmiljö) och “production” (analog storformatsreklam på fasad och I butik).
Affärsområden
AdCityMedias fyra kärnområden utifrån prospekt;
Media:
AdCityMedia förmedlar analog och digital reklam i utomhusmiljö.
Digitalt
AdCityMedia är idag ledande i Sverige inom segmentet digital storformatsreklam i utomhusmiljö. Bolaget har sedan 2015 tredubblat det säljbara mediautrymmet avseende digitala mediaytor och har idag 167 digitala storformatsytor med närvaro i merparten av topp 30 städer i Sverige. Utöver detta har Bolaget över 1 500 digitala reklamytor i 260 städer/orter centralt placerade i respektive stad/ort.
Analogt
AdCityMedia har en ledande ställning när det kommer till analogt storformat ”vepor” i Stockholm, Göteborg och Malmö. Totalt har bolaget över 40 premiumytor.
Creative:
AdCityMedia har med erfarenhet från sina 16 år utökat med ytterligare ett affärsområde
Creative.
Creative hjälper företag att synas och värdera sina egna mediamöjligheter såväl på fasad som i butik. Under affärsområdet Creative har bolaget två huvudinriktningar Digital Signage” (digitala skärmar i butiksmiljö) och Production (analog storformatsreklam på fasad och i butik).
Digital Signage
Framtiden är digital och i nuläget har bolaget ca 1 500 egna digitala ytor och över 3 000 digitala ytor som Bolaget driver avseende innehåll och support åt externa kunder. Digital Signage består av mindre digitala skärmar som huvudsakligen är utplacerade I butiker, restauranger och caféer. AdCityMedia kan som helhetsleverantör erbjuda ett komplett utbud av hårdvara, mjukvara, innehåll, drift, service och support i samband med och efter upprättandet av de digitala skärmarna. I samband med support och driftservice kan AdCityMedia även åta sig rena försäljningsuppdrag.
Production
AdCityMedia erbjuder råd till ägare av faciliteter och hjälper dem att undersöka intäktspotentialen från reklam. Ofta är ägarna omedvetna om potentialen och AdCityMedia kan då komplettera erbjudandet med rådgivning kring allt från bygglov till montering av trycksaker och skyltar. På liknande sätt som för Digital Signage är rådgivning en naturlig utgångspunkt för AdCityMedia för att dessutom knyta till sig försäljningskontrakt med facilitetsägare.
Marknad
Undersökningsbyrån Validators genomförde en studie i uppdrag av Kinetic, Exterion Media och Ngage Media med vilket resulterade I; Rörliga utomhusannonser ses oftare (+29%). De syns också från ett större avstånd, och beskådas längre (+18%) än statiska annonser. Dessa faktorer bidrar till en total effektökning av 52% mot traditionell statisk utomhusreklam.
Enligt IRM så förväntas total reklaminvestering under 2016 uppgå till knappt 34,8 mdkr. Under 2015 ökade investeringarna i medieslaget utomhusreklam med över åtta procent (till och med tredje kvartalet, enligt IRM). Detta medan den totala marknaden endast växte med 1,3 procent. Enligt mediabyråbarometern ökar den totala utomhusmediamarknaden i Sverige med 23% under kv3 2016 vilket innebär att den stora reklamkakan uppgick till ca 69 mdkr där utomhusreklam utgör ca 1,5 mdkr i Sverige. Med antagande att marknaden växer 10-15% årligen skulle utomhusreklam utgöra 2,2-2,6 mdkr 2020. Skulle ACM kunna ta 20% av marknadsandelen har de en omsättning 2020 på 520 mnkr endast på utomhusreklam.
Viktigt att också beakta är att det sker en stor förändring för digitala skärmar även för butiker. Vid jämförande av ”Butikspromotion ink butiksmedia” från IRM statik har mediet ökat från 6% 2014 till 6,4% 2015, vilket ger ett värde om 4,4 mdkr.
Risk och svagheter
Tycker också att det är viktigt att ha med sig att det varit god konjunktur i Sverige under senare år och att det ofta är kostnader så som marknadsföring som stryps vid lågkonjunktur, vilket naturligtvis är en risk i branschen och för ACM.
Ser egentligen inte följande som någon risk eller svaghet men tycker det är viktigt att ha med sig att det periodisk kan förekomma höga engångskostnader i samband med förvärv samt integrationsprocesskostnader.
En annan svaghet som ofta är talande för reklambranschen är avsaknaden av fleråriga avtal, oftast är relationer och kampanjer relativt korta.
Förvärv
Under 2016 har bolaget fortsatt visat på en aggressiv expansionsplan där två förvärv gjordes:
GM-Gruppen Moving Message AB
Motivering av bolaget: Förvärvet är strategiskt viktigt då GM är den största partnern i AdCityMedias befintliga nätverk av skärmar i storformat (min 5 kvm). GM har en stark och dominerande position i viktiga städer. Förvärvet ger GM tillgång till fler säljbara mediaytor. AdCityMedia har efter förvärvet 41 st egna digitala skärmar i storformat (min 5 kvm) och 170 st digitala skärmar i storformat (min 5 kvm) totalt i sitt säljbara nätverk. GM förväntar sig en omsättning som är i nivå med 2015 om ca 38 mnkr, 2015 genererade bolaget ett EBITDA-resultat om 7,2 mnkr.
All in Media Sverige AB
Motivering av bolaget: Förvärvet är strategiskt viktigt då All ins egenägda mediaytor har en stark och dominerande position i viktiga städer. Genom Förvärvet skapas möjligheter att på ett snabbare sätt nå ut med AdCityMedias samtliga affärsområden och öka försäljningen mot befintliga kunder. All in har idag 6 stycken LED-skärmar utomhus och ett 40-tal inomhusskärmar i köpcentrum. All in har fyra anställda med huvudkontor i Västerås. Räkenskapsåret 2015 omsatte All in 7,9 mnkr och genererade ett EBITDA-resultat om 0,7 mnkr.
Det finns alltid en utmaning i att lyckas få en snabb och effektiv implementering av bolagsförvärv, särskilt för en liten spelare som ACM. Dock så har GM som nämnts ovan haft ett nära samarbete med ACM tidigare vilket jag tror kommer skynda på och underlätta processen för att kunna dra nytta av förvärven och få fart på dess tillväxt, vilket de också visat sig kunna göra utifrån de två förvärv som skedde 2015.
Prognoser och värdering
Utdelning
Utdelningen under 2015 höjdes från 2 till 2,25 kr vilket på dagens kursnivå (130) ger en direktavkastning om 1,7%, vilket jag tycker ger en hint om bolagets välmående och kassaflöde. Personligen tror jag inte på någon höjd utdelning under 2016 med tanke på bolagets förvärvshistorik samt den spridningsemission som skedde i oktober. Värt att notera är att senaste bolagsförvärven visar positiva kassaflöden, detta tillsammans med bolagets tillväxttakt och marginaler ger en viss fingervisning i att bolaget på sikt kommer ha förmåga att höja utdelningen.
Kassalikviditet och skuldsättning
Under 2016 har bolagets kassalikviditet minskat drastiskt till följd av de förvärvskostnader förvärven av GM och All in medfört. Spridningsemissionen om 18 mnkr har stärkt bolagets likviditet, varpå kassalikviditeten för Q4 2016 bör landa någonstans runt 45%. Bolagets soliditet efter nyemissionen anser jag bör landa någonstans runt ca 55% (ink GM). Utifrån bolagets kassaflöde under 2016 skulle jag gissa att bolaget för helåret landar på ett kassaflöde från den löpande verksamheten om ca 19 mnkr + GM-gruppen ca 5-6 mnkr varvid jag inte kan se att skuldsättningen utgör något som helst problem, utan snarare att bolaget står väl rustat inför framtiden. Att ACM även höjde sin utdelning fg år talar också för ledningens syn på skuldsättningen.
Resultat och tillväxt
Bolagets omsättning har för 2016 års kvartal ökat mellan 92-106% jämfört med tidigare års kvartal, förvärven under 2016 har gjordes under slutet av året och har således inte haft en nämnvärt stor inverkan tillväxten, däremot har den enligt bolaget lyckade implementeringen av 2015 års förvärv säkerligen haft en del inverkan på tillväxten. En annan förklaring till den höga omsättningsökningen grundar för den stororder som kom i början av 2016 om 31 mnkr där ca 65% av ordern kommit under 2016 och resterande 35% beräknas komma under 2017. En order som denna slår naturligtvis på resultat då den utgör ca 13,5% av hela bolagsvärdet. Detta tycker jag indikerar en hög skalbarhet hos bolaget/branschen. Den fantastiska tillväxten förväntar jag mig fortlöpa särskilt med tanke på de förvärven som gjorts under året samt att ACM visat sig dugliga till hantering av stora orders. Jag anser emellertid inte att en ökning om 100% är att förvänta sig, utan skulle snarare bedöma att en mer rimlig organisk tillväxttakt 20-30%.
Marginaler
Den genomsnittliga bruttomarginalen sedan 2015 fram till Q3 2016 är 54%, vilket stärker tidigare resonemang gällande bolagets skalbarhet. Bolagets personal- och externa kostnader fluktuerar inte nämnvärt mellan perioderna vilket medför att bolagets resultat och nettomarginaler blir väldigt styrt av order per kvartal, genomsnittlig nettomarginal sedan 2015 är 8,5%.
Aktien
Tillväxttakten under 2016 har som tidigare nämnts legat på ca 100% vilket i min mening inte är att förvänta sig med tanke på den stororder som legat till grund för stor del av utveckling samt den lyckade implementeringen av 2015 år förvärv. I min beräkning nedan kommer jag att utgå ifrån en tillväxttakt om 25% vilket jag inte tycker känns som någon orimlighet med tanke på dess historik och min uppfattning gällande VDs mål och visioner. I min beräkning utgår jag ifrån en nettomarginal om 8% (vilket är ungefär vad genomsnittet varit sedan 2015) samt en organisk tillväxt om 25%. I min beräkning adderar jag 46 mnkr i omsättning för GM och All in media vilket är i handa med 2015 och räknar inte med någon nämnvärd tillväxt först än 2018. Utifrån dagens kurs (130) innebär det ett PE-tal om; 16 för 2017 och 12 för 2018.
Det finns dåligt med listade konkurrenter som är verksamma inom samma bransch och med samma tillväxt och marginaler som ACM, vilket gör det svårt att jämföra multiplar. Att ACM skulle värderas under PE 20x tycker jag känns lågt, i min beräkning utgår jag ifrån just 20x. Därav ser jag en uppsida om ca 30% på 1 års sikt och ca 65% på två år.
Sammanfattning
Aktien har sedan börsintroduktionen haft en framgångsrik utveckling och är idag inte lika undervärderad som för ett år sedan, men har enligt mig fortfarande mycket kvar att ge. Verksamheten är extremt skalbar vilket avspeglas på den höga tillväxte och dess marginaler. Bolaget verkar inom en bransch som är i ropet bland många företag och har en god tillväxt främst i Sverige men även i norden till följd av den övergång som nu sker från analogt till digital inom marknadsföring. Ser det inte som omöjligt att bolaget i framtiden ser över en internationell expansion. Företagsledningen slår mig som mycket drivna och kompetenta där VDn och grundaren Anders Axelsson är majoritetsägare, det tillsammans med mål om listbyte samt den ökade utdelning säger en hel del vad bolaget själva förväntar sig på sikt. Bolaget har idag ett marknadsvärde om 228 mnkr och har vad jag tycker trots sin positiva utveckling gåt lite under radarn. Jag anser att aktien bör kunna genera ca 30% avkastning på 12 månaders sikt. Vidare finns det naturligtvis en hög sannolikhet att det fortsätter trilla in stororders från nya eller tidigare klienter så som Nike, Volkswagen, Samsung eller att bolaget fortsätter förärva bolag vilket är faktorer som kan få kursen långt över mina estimat.
Detta är min högst individuella syn på bolaget, jag råder alla att göra en egen självständig analys innan köp.
Vid frågor kan ni även nå mig på Twitter @InkognitoSE