BIMobject - vår nästa stora exportsuccé efter Spotify
2014-02-04 19:25, Edited at: 2014-02-05 09:07Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Vad är BIMobject och hur ser deras affärsmodell ut? Många liknar det vid Spotify som också använder internet som bärare. Jag ska göra ett försök att sprida klarhet i detta och skriva några ord om varför jag tror på företaget.
Vad är BIM?
De första planritningarna gjordes i pappersformat. Dessa användes för att kommunicera inom arkitektur, design och konstruktion. Sedan dess har datorstödd konstruktion (CAD) blivit standarden för de flesta designers och ingenjörer. På detta sätt har ritningshanteringen effektiviserats och förbättrat kommunikationen med 3D och skapat bättre visualisering. De senaste 10 åren har en revolution skett. 2D och 3D CAD nu övergått i en mer processbaserad och objektorienterad BIM-modell. BIM (som står för Building Information Modelling) är ett samlingsbegrepp för teknologi, processer och mjukvaror som nu börjar användas av en majoritet av den globala byggsektorn.
Detta paradigmskifte, där tekniken med BIM står i centrum för att kunna arbeta smartare kommer känneteckna framtidens byggande. Kortare byggtider, sänkta kostnader, ökad kvalité och minskade koldioxid utsläpp är några av de fördelar som BIM kommer att ge. De fyra angivna ”förbättringarna” som anges beskrivs väldigt bra i den engelska regeringens rapport ”Construction 2025” som anger var engelsk byggindustri skall vara år 2025 och vilka medel som skall användas. BIM anges som en mycket viktig komponent i rapporten. Genom att arbeta med BIM ”bygger man bort felen” i datorn istället för att upptäcka dem ute på byggarbetsplatsen. Man gör mängdberäkningar baserad på BIM modellen för att minimera spill osv, bieffekter av ovanstående blir b.la kortare bygg tider.
Det är inte bara byggföretag som standardiserar sina processer genom ökat användande av BIM. I England har regeringen – bl. a mot bakgrund av den i förra stycket angivna rapporten – ställt krav på att alla offentliga byggnader (med byggkostnader över 5MGBP) från och med 2016 skall byggas med användande av BIM. För produkttillverkare kommer detta att vara viktigare än traditionell marknadsföring och mässor.
BIM är en digital beslutsprocess som kommer förändra den globala byggindustrin under de närmaste 10-åren. Vid alla stora paradigmskiften, finns det möjlighet för entreprenörer att skapa framgångsrika företag. Det handlar om att ha rätt idé, rätt människor, rätt tajming och en marknad i förändring. Alla dessa ingredienser finns i BIMobjects recept.
Affärsmodell
BIMobjects intäkter genereras dels från tillverkare av byggnads- och inredningsprodukter och dels från affärspartners. Inkomstkällorna kommer att inkludera, men inte begränsas till nedan:
- Projektarbete – Skapande, underhåll och publicering av BIM-objekt från olika källor, för tillverkare och partners. Publiceringsavgifter baseras på det antal objekt som tillverkarna vill presentera på portalen.
- Prenumeration - En årlig prenumerationsavgift för tillverkare för att dels publicera, dels använda Private Cloud inklusive uppladdningsmöjligheter samt kundkontaktsskapande verktyg som Private Clouds, BIMail och BIManalytics.
Initialt bedöms intäkter hänförliga till projektarbete stå för en stor del av Bolagets intäkter. På längre sikt beräknas dock prenumerationsavgifter vara BIMobjects huvudsakliga intäkt.
BIMobject har en offensiv expansionsplan med primär målsättning att bli den globalt ledande aktören för BIM-objekt. Målsättningen är att vara väletablerade i Europa under 2015 och under 2017 etablerat representation i minst 100 länder. Bolaget prioriterar i nuläget global expansion framför kortsiktig lönsamhet. På längre sikt skiftas fokus till långsiktig lönsamhet.
Marknad
Styrelsen uppskattar 30 000 tillverkare som potentiella klienter. Deras omsättning uppskattas till 500 miljarder Euro och de investerar i genomsnitt 2% i produktmarknadsföring (exklusive marknadskommunikation), vilket motsvarar 10 miljarder euro i globala marknadsföringsutgifter. Bara i Skandinavien uppskattar styrelsen att det finns mer än 2 000 tillverkare.
Den andra delen av marknaden är BIM-användarna som är på väg att flytta över till dessa teknologier. De flesta BIM-objekten existerar idag som generiska designkomponenter som ersätter de tvådimensionella CAD-symbolerna som överensstämmer med diverse lokala standarder. Det finns dock ett växande initiativ att utveckla tillverkarspecifika objekt, och med Graphisofts teknologi för GDL-objekt uppskattar styrelsen att runt 30 000 objekt redan är mer eller mindre tillgängliga på väldigt fragmenterat sätt på CD-skivor, lokala hemsidor och tillverkarnas egna hemsidor.
Styrelsen uppskattar att den globala bygg- och inredningsbranschen idag består av ca 10 miljoner CAD-användare som främst jobbar med tvådimensionell CAD, som till exempel AutoCAD. Övergången till BIM började sprida sig förbi early adopters för ca 10 år sedan. Idag finns det ungefär 500 000 aktiva BIM-användare utspridda över hela världen, varav 150 000 använder ArchiCAD och resten använder Autodesk Revit, Bentley Microstation, Nem Allplan och Vectorworks.
Konkurrenter
Konkurrensen kan delas in i tre kategorier. CAD-/BIM-mjukvarubolag, lokala företag som är early adopters och lokala informationstjänsteföretag.
Mjukvarubolag
BIMobject har idag, genom BIMobject APP, samarbete med alla mjukvarubolag som bedöms som huvudaktörer så som AutoDesk, Graphisoft och Trimble. Bolaget kan inleda liknande samarbete även med mindre aktörer men detta är inte prioriterat i nuläget.
Lokala företag
Dessa är mindre konsultföretag som skapar CAD-/BIM-objekt för ett begränsat antal tillverkare. BIMobjects strategi är att ansluta dessa aktörer som affärspartners, som kanal till BIMobject Portal.
Lokala informationstjänsteföretag (portaler)
Det finns två typer av företag i denna kategori: yngre, dynamiska portaler och äldre traditionella informationsmäklare. Portalföretag som Byggfakta Docu, coBuilder, BIMinfo med flera är mycket öppensinnade och Bolaget vill gärna fungera som deras BIM-objektlager. Den andra kategorin är publiceringsföretag som samlare av data om byggnadskomponenter. De är lokala och arbetar mycket med kataloger och produktion av pappersmagasin där de säljer annonsplatser till tillverkare. Företag i denna kategori är exempelvis McGraw Hill med Sweets (USA), PINI (Brasilien), Svensk Byggtjänst (Sverige) med flera.BIMobjects strategi är att framhäva de ömsesidiga vinsterna och ansluta dessa som kanaler till BIMobject Portal.
Risker
Att en större aktör med en stor kassa gör samma sak. Historien har visat att de små snabbväxande företagen blir vinnare i paradigmskiften och inte de redan stora etablerade företagen. Däremot brukar de större företagen vara snabba att förvärva just de små ledande företagen.
Om VD:n
Stefan Larsson är grundare och initiativtagare av BIMobject. Han har över 25 års internationell erfarenhet inom CAD/BIM samt erfarenhet från försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från olika ledande befattningar både nationellt och internationellt. Stefan började sin karriär som entreprenör och innovatör redan 21 år gammal i Lund. Detta var starten för Lasercad AB som var pionjären inom 3D CAD, digitala produktkataloger och multimedia inom design och arkitektur. Efter 13 år i ledande befattning i Skandinavien var det dags för en internationell karriär och Stefan blev global marknadschef för IT startup GDL Technology, följt av försäljningschef för Norden och Baltikum för ledande BIM-mjukvaruföretaget Graphisoft. På Graphisoft gjorde Stefan karriär och de sista fyra åren avslutades som global försäljningsdirektör med ansvar för mer än 70 återförsäljare över hela världen i närmare 90 länder. Under denna period utvecklades flera säljverktyg och säljutbildningar , ett koncept som senare utmynnade i skapandet av boken ”Procedural Selling – The ultimate guide to strategic and tactical sales”. Stefan är en ledargestalt och har högt renommé inom CAD och BIM.
Red Herring
Bolaget vann både Red Herring Europe 2013 under våren samt Red Herring Global i höstas. Red Herring är ett globalt medieföretag som förenar världens bästa hightech-innovatörer, riskkapitalister och affärsbeslutsfattare i olika forum. Redaktionen väljer ut de mest innovativa företagen vilka bedöms efter kriterier såsom radikal inverkan på marknaden, bevis på tidig succé, finansiella resultat, teknisk innovation, socialt värde, ledning, genomförande av strategi och integration i sina respektive branscher. Bland företag som tidigt i sin karriär uppmärksammats av Red Herrings finns Google, eBay och Skype.
Unika möjligheter med BIMobject
Idag finns det ingen som har den globala ambition som BIMobject har. Med BIMobject finns ett koncept som är den länk som saknats i BIM och genom att lösa både utveckling, distribution och underhåll för BIM-objekt. I deras molnlösning har de lösningen på informationsproblemet med produktdata. Med dessa egenskaper har de ett koncept som kan liknas vid byggindustrins Spotify. Genom att lansera en mycket mer användarvänlig och intelligent integration än nuvarande konkurrenter (via ex. app:ar direkt i applikationerna, brett språkstöd, synkningsmöjligheter, global närvaro) vinner man användarna.
Investering i BIMobject
Företag som vill bli framgångsrika måste utveckla sina egna unika värden som ska lösa verkliga affärsproblem och vara svåra att kopiera. Detta är en sanning som är mer aktuell inom IT-branschen än i någon annan bransch. De företag som på senare år blivit framgångsrika med internet som bärare har haft en klar vision, starka kärnvärden, tydlig affärsidé och en förmåga att snabbt bygga ett välkänt varumärken och lyckats globalisera sitt koncept.
BIMobject siktar på att bli den globalt ledande BIM-leverantören .Med en global ambition och ett nytt koncept där man ligger långt före konkurrenterna har man skapat en portal som bygger på enkelhet för användarna. Med en global marknad värd 10 miljarder Euro i produktmarknadsföring finns möjligheten för BIMobject att bli ett nytt stort svenskt Internet-under. Efter emissionen har nu företaget det kapital som ska bygga detta vidare med början i Europa. Det är inte bara kapital som behövs utan ett brett kontaktnät över hela världen. Med den hastighet BIMobject sätter upp egna kontor med etablerad kompetens i de flesta kapitalstarka länderna visar handlingskraft. Red Herring tror på bolaget och ännu en gång hittat en vinnare långt före alla andra upptäckte bolaget. Den 27:e februari ska det bli spännande att höra mer om framtiden och hur snabbt de har de nya anställda runt om i världen.
En investering i BIMobject är en investering i det team som VD:n nu bygger upp och varumärket BIMobject med tillhörande domäner. Personerna bakom BIMobject var tidigt ute med varumärkesskydda BIMobject och äga samtliga tillhörande domäner, de har väntat in rätt tillfälle att starta och det är nu. Jag själv tror att eldsjälarna i BIMobject har planerat denna uppstart mycket noggrant under en lång tid, med den hastighet de nu etablerar sig på de större marknaderna med högkompetens (Tyskland, Frankrike, England, Spanien, Indien mfl.) tyder på att affärsnätverk och koncept fungerar.
Sammanfattning
Företaget har bevisligen ett unikt koncept som ligger före andra utmanare i detta paradigmskifte. Detta bevisas av att de vunnit bla. Red Herring Europe Top 100 Awards 2013, är vinnare av 2013 Red Herring 100 Global och vinnare av IAIR AWARDS 2013.
Företaget har förutom ovan ett unikt affärsnätverk internationellt som är under uppbyggnad. Genom senaste kapitaliseringen har företaget kapitalet för att finansiera den planerade expansionen. Dessutom får de intätker via projektarbete som genererar intäkter. På detta sätt får de en intäkt tills prenumerationstjänsten vuxit och blivit bolagets huvudsakliga intäkt. Genom att erbjuda både projektarbete och prenumerationstjänst blir de en helhetsleverantör till tex. Velfac, HTH kök, NCC vilket är viktigt då många företag i branschen saknar tillräcklig kompetens att driva sina BIM projekt fullt ut och därmed blir BIMobject en mycket trovärdig samarbetspartner.
Affärsplanen är genomarbetad och att företaget lyckats knyta till sig varumärket BIMobject och samtliga underliggande domäner (vet ej när detta gjordes men gissningsvis för ca 10 år sedan) vittnar om att bolaget har bevakat rätt tillfälle att bygga detta unika koncept sedan lång tid. En detalj som vittnar om detta är att BIMobject har redan nu ett affärskoncept för att ta in andra BIM-portaler som affärspartners i deras portal och ansluta dem som en kanal till BIMobject. Detta vittnar om ett stort tänk och en genomarbetad affärsplan. Red Herring får kanske rätt igen och har då ännu en gång hittat ett idag litet svenskt företag som kan bli en game changer i detta paradigmskifte.
Min målkurs på ett halvårs sikt är 45 kr och över 100 kr om 2 år.
Källor:
Investeringsmöte i höstas.
Material från Youtube
Prospekt material