Post entry

AVTECH: Programvara WVSS för Wake Vortex kan på sikt ge omsättning över 100 miljoner kronor

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

AVTECH:s ambitioner att utveckla en programvara för att förutsäga ”Wake Vortex”, eller vakvirvlar, som bildas när stora flygplan lyfter och landar, kan ha stor potential. Utvecklingen är fortfarande i ett tidigt skede, men samarbetsprojektet som genomförs med Dubai Airport för att studera Wake Vortex är mycket intressant. Lyckas AVTECH utveckla en programvara kan möjliga försäljningsintäkter på sikt uppgå till över 100 miljoner kronor per år.

I december 2013 skrev jag en analys om AVTECH Sweden AB i samband med Bolagets företrädesemission, som blev fulltecknad. Här följer en artikel om hur Bolagets långsiktiga satsning på Wake Vortex ser ut. Först gör jag en kort rekapitulering av Bolagets programvara AVENTUS Nowcast och dess ekonomiska potential.

AVENTUS Nowcast

AVTECH:s huvudfokus ligger idag på att sälja in programvaran AVENTUS NowCast för att hjälpa trafikflygplan att göra ”gröna inflygningar”. Med AVENTUS NowCast sparar flygbolagen lågt räknat cirka 30 kg flygbränsle per landning (drygt 30 liter). AVTECH tar betalt per upplänkning (3 USD per upplänkning = 20 kronor). Omkostnader för väderdata från Panasonic Wheather och upplänkning = 1 USD och kvar blir alltså 2 USD till AVTECH. Per inflygning behövs genomsnittligt 2 – 4 upplänkningar, vilka levereras via SITA, som har 70 procent av all kommunikation med civilflyg.

AVTECHs egen bedömning av framtida potentiell försäljning av Aventus Nowcast är ca 550 000 upplänkningar per månad innan den 31 december 2015. Det blir i så fall ett täckningsbidrag på cirka 13 MUSD per år (550k * 12 månader * 2 USD * 6,7 kr/USD = cirka 80 mkr), med mycket god vinst. Om hälften av möjlig omsättning på 80 mkr för år 2015 blir vinst, och vi räknar med p/e-tal på 10 på vinst efter skatt, blir en potentiell värdering 320 mnkr (50 % * 80 mnkr * 0,78 = 32 mnkr * p/e 10 = 320) år 2015 = 6,40 kronor per aktie (50 miljoner aktier).

550 000 upplänkningar per månad motsvarar drygt 20 000 upplänkningar per dag, vilket låter mycket. Marknaden är dock stor. Totalt sett görs det mellan 50 000 och 100 000 flighter per dag globalt. Med tre upplänkningar i snitt per flight blir marknadspotentialen 150 000 – 300 000 upplänkningar. Så även om/när AVTECH når en försäljning på 20 000 upplänkningar per dag har man bara tagit cirka 10 procent av den totala marknaden.

Wake Vortex (vakvirvlar)

Större ekonomisk potential kan det finnas i AVTECH:s kommande programvara för att förutsäga ”Wake Vortex”, eller vakvirvlar, som bildas när stora flygplan lyfter och landar. Wake Vortex är väldigt kraftiga luftvirvlar som dessutom lever kvar länge. Vakvirvlar kan jämföras med svallvågor efter stora snabbgående fartyg.

Flygplan som råkar flyga in i en vakvirvel kan kastas runt i luften och potentiellt störta om de har otur. Av säkerhetsskäl tvingas flygplatser att hålla ett rejält säkerhetsavstånd mellan varje startande/landande flygplan för att vakvirvlar från tidigare flygplan inte ska utgöra en fara. Vakvirvlar reducerar alltså flygplatsers kapacitet.

Idag hanteras risken med vakvirvlar enligt ett förutbestämt regelverk (”rule-based”). Mesta tiden är det inga problem, men finns risk för vakvirvlar måste antalet starter och landningar dras ner, vilket leder till inställda flygningar eller att flygplan får dirigeras om till andra flygplatser. För flyget är vakvirvlar därför ett kostsamt problem.

Dubai Airport

Flygbranschen är generellt en långsiktig tillväxtbransch. Dubai International Airport är en av de flygplatser som växer snabbast. En tredjedel av världens befolkning nås inom 4 timmars flygtid och två tredjedelar inom 8 timmar. Flygplatsen förväntar sig därför en kraftig ökning av antalet starter och landningar de närmaste decennierna.

För att flygplatsens kapacitet ska räcka till tar man i samarbete med AVTECH fram en säkerhetsprogramvara mot vakvirvlar. Flera framstående leverantörer är med i projektet, bland annat Lockheed Martin, som levererar LIDAR-utrustning (mätning av vakvirvlar med laserljus och sensorer), Panasonic Wheather Solutions och Honeywell.

AVTECH:s Wake Vortex Safety System (WVSS)

FN-organet ICAO (International Civil Aviation Organization, www.icao.int) har deklarerat att man vill se en utveckling mot att flygplatser övergår till att använda säkerhetssystem mot vakvirvlar som är prestations- eller beteendebaserade (”performance-based”), istället för dagens regelbaserade (”rule-based”) system.

Istället för att utifrån ett regelverk bestämma om en start eller landning av ett flygplan ska kunna genomföras, beroende på om risken för vakvirvlar bedöms existera, ska beslut istället tas efter hur den faktiska risken för vakvirlar ser ut. Detta kräver ett nytt system (programvara) som AVTECH avser utveckla.

ICAO’s Wake Turbulance Study Group (WTSG) tar fram strukturen för detta, och Lars GV Lindberg (ordförande i AVTECH) har deltagit i arbetet de senaste två åren. Programvaran utvecklas i två steg:

Steg 1: Wake Vortex Safety System (WVSS)

Steg 2: WVSS vidareutvecklas till ett dynamiskt system

Dubai Airports investeringsprogram

Dubai Airports mål är att öka landningskapaciteten på Dubais internationella flygplats från 33 till 45 flygplan per timme, vilket är en förutsättning bland annat för att Emirates skall kunna använda stora flotta av Airbus A380.

Flygplatsens kapacitetsökning innebär investeringar om 7,2 BUSD (cirka 47 miljarder kronor) och målet att öka landningskapaciteten är delvis avhängigt av att "wake-frågan" hanteras. Målsättningen är att övergå från ett system som är ”rule-based” till ett system som är ”performance-based”.

Första steget med WVSS innebär att man ska kunna bekräfta att nuvarande regelverk (”rule-based”) faktiskt är säkert. I steg 2 innebär det att systemet görs dynamiskt och används som beslutsstöd för när starter eller landningar ska ställas in, i praktiken en övergång från ett regelbaserat system till ett system som är ”performance-based”.

AVTECH:s utvecklingssamarbete med Dubai Airport

AVTECH genomför i samarbete med Dubai Airport ett utvecklingsprojekt för att förutsäga vakvirvlar. Grundkontraktet med Dubai Airport från juni 2013 är värt 3,1 mnkr under 14 månader. I januari 2014 tillkom optioner inom ramen för kontrakten värda 2,8 mnkr. Ytterligare optioner och möjlighet till kontraktsutvidgning finns. Projektet som AVTECH genomför i Dubai är världsledande och ger AVTECH möjligheter att utvärdera lösningar och system under processen.

I detta ingår att använda system från AVTECH för att analysera data från flygplanens ”svarta lådor”, vilket gör att man kan fastställa hur kraftig en ”Wake Vortex”-störning var. Detta och andra djupa analyser genomförs inom ramen för Dubai-projektet. Bolaget bedömer att det är möjligt att ha ett WVSS under operationell utprovning inom två år.

AVTECH:s system är uppbyggda av moduler som finns i en cloud-miljö. Flera av modulerna i Aventus används även inom WVSS och därför kommer det indirekt att finnas ett patentskydd för WVSS.

AVTECH:s ambition är att genomföra utvecklingen tillsammans med en kund, vilket innebär att utvecklingstiden delvis kommer att styras av kundens behov. Genom att utvecklingsarbetet genomförs i samarbete med kund är förhoppningen att kostnaderna för utvecklingsarbetet ska kunna reduceras. En del har även betalats via VINNOVA.

Lönsamhetspotential för WVSS

Lyckas AVTECH med utvecklingen av WVSS kommer det att innebära stora intäktsmöjligheter framöver. Dubai Airports investering i kapacitetsutökning på 47 miljarder kronor visar vilket värde det ligger i att flygplatser ska kunna utöka sin kapacitet. Lönsamhetspotentialen i WVSS ligger bland annat i att:

a) färre flygningar ska behöva ställas in i onödan (när ”rule-based” regelverk säger att det inte är säkert att flyga, medan ”performance-based” regelverk visar att det är säkert att flyga);

b) systemet ska kunna medge en PERMANENT utökning av kapaciteten på en flygplats, genom att flygplan kan starta och landa med större frekvens (oftare än vad de kan starta och landa UTAN systemet WVSS).

Hur stort värde har detta? Uppenbarligen är det svårt att beräkna, men här följer en grov uppskattning.

Beräkningsmodell, värde av WVSS

Idag ligger Dubai Airports kapacitet på 33 starter och landningar per timme, målet är som sagt att öka till 45 per timme. En uppskattning är att flygplatsen används till full kapacitet under 8 timmar om dygnet och 300 dagar per år, vilket ger 8 * 33 * 300 = 79 000 starter och landningar per år.

Jag har inga uppgifter på hur många starter och landningar som måste ställas in på grund av problem med vakvirvlar. Ett framtida system WVSS kan heller inte reducera problemet med vakvirvlar i sig, utan bara minska antalet onödigt inställda starter och landningar, som en följd av en övergång från ett regelbaserat (”rule-based”) system till ett beteende-/prestandabaserat system (”performance based”).

En vild gissning är att WVSS kan bidra till 0,5 procentenheter av antalet starter och landningar inte kommer att ställas in, vilket i så fall skulle innebära 400 starter och landningar per år. Värdet för flygplatsen av dessa är svårt att avgöra. Det beror bland annat på extra kostnader hos flygbolagen för att ge passagerare ersättning för inställda flyg et cetera.

En rimlig bedömning är att värdet för flygplatsen ligger kring 250 000 kronor per varje ytterligare start/landning som kan genomföras planenligt, vilket blir ett värde på 100 mnkr per år för flygplatsen av systemet VWSS. En gissning är att AVTECH skulle kunna fakturera 10 - 20 procent av dessa intäkter för systemet, vilket skulle bli löpande intäkter på minst 10 – 20 miljoner kronor per år för en stor flygplats.

Därtill kan systemet VWSS bidra till att allmänt öka kapaciteten på flygplatsen genom att korta avståenden mellan varje start och landning, genom övergång från ett ”rule-based” beslutstödssystem till ett ”performance based” system.

Potentiell omsättning från WVSS på sikt över hundra miljoner kronor per år

Hur många flygplatser finns det? Flygplatser som Dubai finns det bara i de största världsmetropolerna (London, New York, Chicago, Beijing), men fördelen med ovanstående beräkningsmodell över intäktspotentialen (värde för varje landning som genom WVSS inte behöver ställas in i onödan) är att modellen även passar mindre flygplatser.

En bedömning/gissning är att om AVTECH lyckas få systemet WVSS på plats och kunna sälja det, så bör systemet på sikt kunna generera intäkter klart över hundra miljoner kronor per år till Bolaget. Uppenbarligen är detta endast en grov uppskattning. Dessutom återstår det både utvecklingstid och –kostnader för utveckling av systemet. Riskerna i projektet är också stora, såväl tekniskt som kommersiellt.

AVTECH:s aktie fortsatt köpvärd

AVTECH levererar system som ligger i tiden. Trots trafikflygets allmänt starka utveckling under många decennier är tekniken eftersatt på många områden och möjligheterna till teknisk utveckling goda. Här ligger AVTECH i framkant. Nuvarande värdering om 120 miljoner kronor vid en aktiekurs om 2,40 kronor (50 miljoner aktier) känns därför inte utmanande. Aktiemarknaden har antagligen ännu inte insett kommersiella potentialen i utveckling av system WVSS för reducering av effekterna av vakvirvlar, Wake Vortex.

Bolagets likviditet är god efter senaste nyemissionerna (företrädesemission 17,5 miljoner kronor och riktad emission 11,2 miljoner kronor) på totalt drygt 25 miljoner kronor efter emissionskostnader. Målsättningen är positivt kassaflöde från försäljningen av AVENTUS Nowcast från andra kvartalet 2014, där testförsäljning och förhandlingar med stora flygbolag pågår i ögonblicket.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?