Alelion - Litium-jon batterier i teknikskifte
2016-12-18 11:53, Edited at: 2016-12-18 12:25Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Alelion tillverkar och säljer smarta litium-jon baserade energilagringssystem till truckmarknaden. Idag används bly syra batterier som standard men litium tekniken håller på att få sitt stora genombrott. Litium istället för bly-syra ger en ROI på 637% under en trucks 8-åriga livscykel vilket ger en enorm kostnadsbesparing samtidigt som det är avsevärt bättre för miljön. Marknaden för truckbatterier är i dagsläget värd 40 miljarder per år och Alelion är preferred supplier till Toyota Material Handling och Jungheinrich och når via dom 35% av världsmarknaden. Alelion är dessutom enda godkända underleverantören av litium-jon till IKEA.
Marknadsledare mitt i teknikskifte
Alelion har idag en marknadsledande position inför det kommande teknikskiftet. De är preferred supplier till Toyota Material Handling och Jungheinrich, vilka är största och tredje största trucktillverkarna i världen. I september inledde Alelion även ett samarbete med Crown, vilka är nummer fem på listan. En stor draghjälp har sannolikt varit IKEA som kräver Alelions batterier i alla sina nya truckar sedan september 2016. Trucktillverkarna tvingas således att integrera och certifiera Alelions batterier i sitt sortiment ifall de har IKEA som kund. Marknaden för truckar växer också snabbt då det byggs många nya distributionscenter och centrallager, vilket är en global trend till följd av förändrade köpvanor.
Fler OEM (Original Equipment Manufacturer) kunder kan sannolikt presenteras inom kort. Enligt prospektet hade Alelion som målsättning att presentera ytterligare 3 OEM kunder under året utöver Toyota Material Handling och Jungheinrich. Då Crown redan presenterats återstår två och senaste Q3 rapporten bekräftar detta då de har som målsättning “att utveckla samarbeten med minst två ytterligare OEM kunder” under 2016.
Integreringen är en tidskrävande process då det finns en hel del anpassningar som måste göras och en del säkerhetskrav som måste uppfyllas. Från prospekt: “Märkningen och certifieringen är en viktig kvalitetsstämpel. Vidare ger dessa Alelion en tidsmässig fördel framför eventuella aktörer som utvecklar konkurrerande produkter och som kommer att behöva gå igenom liknande tids- och resurskrävande processer.” Man kan anta att testerna nu är i sin slutfas, annars hade inte Alelion gjort denna föravsiering om de två OEM kunderna.
Alelion har en mycket gynnsam position inför teknikskiftet som förväntas dra igång på allvar 2017. Via Toyota Material Handling, Jungheinrich och Crown når Alelion ca 42% av världsmarknaden. Räknat på att Alelion skulle få en marknadsandel på 5% inom dessa tillverkare så har de en potentiell försäljning på ca 900 mkr per år. Med detta i åtanke känns inte bolagets egna prognoser inför framtiden orimliga.
Förbereder storskalig produktion
Från Q3 rapporten kunde följande siffror utläsas.
Januari-september 2016:
Nettoomsättningen ökade till 25,8 (5,7) Mkr
Orderingången ökade till 37,8 (7,5) Mkr
Tredje kvartalet:
Nettoomsättningen ökade till 14,9 (3,9) Mkr
Orderingången ökade till 18,5 (3,1) Mkr
Orderingången för hela året är upp 504% jämfört med samma period föregående år. En av Alelions större utmaningar är i dagsläget att skala upp kapaciteten. Enligt prospektet kostar ett energilagringssystem i snitt 100 000 kr och de har kapacitet att tillverka 600 enheter (sida 48) första året. Således är kapaciteten 45 miljoner under årets första 9 månader vilket kan jämföras med orderingången på 37,8 miljoner.
VD skriver i Q3 rapporten:
“Parallellt med att driva försäljning lägger vi stor kraft på att
starta produktion av våra nya batterimodeller. Att sätta igång en
produktionslina omfattar en rad olika aktiviteter som spänner från
att köpa material och definiera processteg, till att säkerställa
kvalitet i alla led och hantera leveranser. Tillsammans med våra
leverantörer vill vi utveckla en god metodik för detta.”
Min personliga tolkning är att Alelion just nu har leveransproblem pga förseningar hos sina underleverantörer (Steeltech och Scanfil) som tillverkar och sätter samman batterierna. Det inte orimligt att anta att Alelion prioriterar IKEA och inte kan ta emot fler orders från andra kunder i dagsläget på grund av att de slagit i taket gällande produktionskapacitet. Den australiensiska ordern på 12 miljoner samt ytterligare orderingång under Q3 kommer från samma slutkund, vilket med stor sannolikhet är IKEA, dock inte bekräftat. (IKEA bygger ett centrallager i Australien). 18,5 miljoner i orderingång för Q3 är 3,5 miljoner över Alelions nuvarande kapacitet på 15 miljoner under ett kvartal. Därför är det mycket viktigt att Alelion tillsammans med sina underleverantörer snarast säkerställer hela produktionslinan för att öka kapaciteten så att de kan fortsätta ta emot orders även från andra kunder. Man får dock räkna med att Alelions egna mål för 2017 och 2018 förskjuts en aning framåt och det finns inga garantier för att ytterligare förseningar inte uppkommer. Enligt prospektet räknar de med att ha produktionskapacitet för 2640 enheter under 2017. Alelion har en ledning med gedigen erfarenhet inom industri som förhoppningsvis kan klara av att skala upp både kapacitet och försäljning. Tilläggas bör att den svaga svenska kronan bör spela Alelion i händerna i den internationella konkurrensen.
IKEA kräver Alelion
Alelion är den enda leverantören av litiumjonbatterier, som hittills godkänts av IKEA. (källa: Resume.se + prospekt + videopresentation) Enbart denna kund uppskattas ge Alelion ca 150 mkr i försäljning varje år.
I IKEA Sustainability Report 2016 kan man läsa.
http://www.ikea.com/ms/en_US/img/ad_content/IKEA_Group_Sustainability_Report_FY16.pdf
Sida 47:
"litium ion forklifs: From September 2016, new forklift trucks at IKEA stores in Europe and Asia Pacific will be powered by litium-ion batteries. This technology is 30% more efficient than traditional lead-acid batteries, and will be standard option for all new equipment in these regions."
Sida 44:
"In FY16 we began a pilot project in Australia
and Sweden, exploring how to use litium-ion batteries to store surplus electricity from solar panels. In the long term, we hope to be able to reuse litium-ion batteries from our forklift trucks and other vehicles (see page 47). Even if they are no longer fit for vehicles, the batteries have the capability to store some energy. We hope to roll out this pilot in FY17."
I IKEA sustainability report från 2015 kan man läsa följande:
http://www.ikea.com/ms/en_US/img/ad_content/2015_IKEA_sustainability_report.pdf
Sida 41:
"We use forklift trucks to move products at our distribution centres and stores. IKEA GreenTech, our wholly owned venture capital company, invested in Alelion, a company that manufactures litium batteries for forklift trucks. Our goal is that by September 2016, all new forklifts ordered by our stores will use litium ion batteries instead of traditional lead-acid batteries. litium ion batteries are more energy efficient, have a faster charging time, require less maintenance, and because they do not use lead or acid, are better for the environment and pose fewer risks to safety. They are also good for business, with a payback time of less than eight years. Our stores in Belgium and Croatia already use these batteries; IKEA Umeå, Sweden, has ordered a full fleet of litium-powered forklifts; and IKEA DS is investigating the possibility of Switching."
Idag är IKEA indirekt ägare i Alelion via Pegrocco Invest.
Prognoser för 2017-2018
Från prospekt: “Bolagets övergripande tillväxtmål är att under 2018 nå en omsättning på 500 Mkr med ett rörelseresultat (EBIT) på tio procent och därefter uppnå en årlig genomsnittlig omsättningstillväxt på 30 procent fram till 2025 med en ihållande bruttomarginal på över 32 procent vid serieproduktion. Fram tills det planerade positiva kassaflödet tredje kvartalet 2017 bedömer Alelion att det totala finansieringsbehovet uppgår till 51,7 Mkr under 2016-2017, inklusive 17,6 Mkr i givna aktieägarlån som kvittas i samband med Erbjudandet.” För 2017 är målsättningen att nå en försäljning på 230 miljoner kr.
Enligt en videopresentation av VD från 29 november har Alelion just nu sina säljare ute i Europa hos Toyotas säljare för att utbilda dom i fördelarna med litium-jon och hur man säljer dessa system i Toyotas truckar. Under 2016 har man också slutfört arbetet med certifieringar så att alla system finns tillgängliga att beställa i Toyotas och Jungheinrichs sortiment. Från prospekt: “Sammantaget lanserade Alelion fyra energilagringssystem under 2015. Ytterligare sju ska lanseras kommersiellt under Q2 2016 och ett tiotal ytterligare modeller under andra halvåret 2016”. Alelion har även rekryterat säljare och annan personal under hösten. Har man bara säkerställt produktionskapaciteten så är alla pusselbitar på plats och genombrottet i orderingång bör komma under Q2 eller Q3 2017.
Prognos 5 år:
Nedan utgår jag från bolagets egna prognoser och utgår från en tillväxt på 30% efter 2018 och en EBIT på 10%. Har dock tagit hänsyn till att det verkar råda förseningar och kapacitetsproblem i nuläget vilket förskjuter prognoserna en aning framåt i tiden.
2017: Omsättning 150 miljoner. EBIT negativt.
2018: Omsättning 400 miljoner. EBIT 40 mkr.
2019: Omsättning 520 miljoner. EBIT 52 mkr.
2020: Omsättning 676 miljoner. EBIT 67,6 mkr
2021: Omsättning 878,8 miljoner. EBIT 87,88 mkr
Om vi gör ett antagande att litium-jon har blivit ny standard om 5 år och helt ersatt bly-syra på all nyförsäljning av truckar och utgår från en omsättning på 878,8 miljoner år 2021, då skulle Alelions marknadsandel inom Toyota Material Handling, Jungheinrich och Crown uppgå till 5,2%. (Världsmarknaden uppgår till 40 miljarder i dagsläget och dessa tillverkare har en marknadsandel på 42%, 878,8 miljoner av 16,8 miljarder är 5,2%). Med tanke på att de i nuläget är preferred supplier till både Toyota Material Handling och Jungheinrich så känns denna prognos inte orimlig, tvärtom. Lägg till att det sannolikt kommer adderas fler OEM kunder som kommer att presenteras inom kort vilket ökar den adresserbara marknaden ytterligare. Dessutom finns det fler industrisegment som kan bli aktuella på medellång sikt, Toyota Material Handling har exempelvis nyligen förvärvat Simai som säljer industriella fordon drivna på el.
Riktkurs:
Baserat på en ett EBIT resultat på 87,8 mkr år 2021 och ett resultat efter skatt på 68,4 miljoner som ger 1,54 kr per aktie i vinst (under förutsättning att de inte har några räntekostnader eller större avskrivningar då de är välfinansierade samt inte äger produktionsutrustning själva) skulle det ge ett bolagsvärde på 2052 mkr - 2736 mkr räknat på PE 30-40. Ett snabbväxande bolag bör kunna värderas i det högre intervallet. Detta ger en riktkurs för 2021 i intervallet 46,1 kr - 62,6 kr ifall Alelion når 5,2% marknadsandel hos nuvarande OEM kunder med en EBIT på 10%. Det förusätter också att litium-jon helt har ersatt bly-syra på all nyförsäljning år 2021. Det finns dock utrymme för högre marknadsandel, fler industrisegment och samarbeten med fler OEM kunder vilket isåfall skulle ge en högre riktkurs.
Ägare och styrelse:
Alelion har förtroendeingivande storägare samt en ledning med god erfarenhet inom industri.
Bland dom två största ägarna hittar vi Fourier Transform Aktiebolag med 47,7 % av aktierna och Pegrocco Invest med 17,7%. I det sistnämnda är Göran Persson styrelseordförande.
I kassan finns ca 74 miljoner, enligt Alelions egna prognos ska pengarna räcka med god marginal till positivt kassaflöde Q3 2017. Därmed behövs inget ytterligare kapital ifall de lyckas hålla prognos. Därmed får man nog räkna med att Q4 2016, Q1 och Q2 2017 blir relativt förslustyngda.
Risker
Alternativa tekniker:
Om Bly syra försvinner, finns det någon annan batteriteknik i dagsläget som kan tänkas vara bättre än litium-jon till truckar? Inte som det ser ut i dagsläget, ifall det kommer en ny bättre teknik dröjer det många år innan den kan kommersialiseras. Bränsleceller har fortfarande långt kvar om det någonsin slår igenom. För litium tog det 15-20 år innan genombrottet kom.
Litium priset:
Är stigande litium priser en risk? Själva råvarukostnaden utgör endast en liten del av själva batterikostnaden. Enligt artikel i källhänvisningen nedan utgör råvaran litium endast 1% av kostnaden för batteriet. Trots att litium priset har ökat de senaste åren faller kostnaden för cellerna hela tiden. Enligt prospektet räknar Alelion med att priset på Li-jon celler kommer att halveras inom den närmsta femårsperioden. Om man ändå är orolig för litium-prisets utveckling kan köpa Global X lithium ETF för att hedga denna risk.
Konkurrenter:
Det finns två konkurrenter inom Toyota enligt VD, Midac + Hoppecke. VD säger dock att Alelion har ett tekniskt försprång på ca 2 år och Alelion är preferred supplier till Toyota och Jungheinrich. Integrering och certifiering är dessutom en lång och resurskrävande process. Det finns många företag världen över som tillverkar batterier, fördelen för Alelion är att de har jobbat med litium-jon tekniken i 10 år och nästan lagt 150 miljoner på att utveckla sin teknik. Personligen har jag stor tilltro till svensk spetskompetens inom ingenjörsteknik. Jag tror på svenska företags internationella konkurrenskraft inom teknik och IT och det är här Sverige besitter sina komparativa fördelar.
Säkerhet:
Litium kan börja brinna, ta exemplet med Samsungs mobiltelefoner. Ett fulladdat litiumbatteri kan liknas vid en fulltankad bensinbil. Det besitter en hög mängd energi och kan explodera eller börja brinna. IKEA ställer ställer såklart stora krav på detta och de har varit med i utvecklingen av batterierna. IKEA skulle aldrig riskera att det började brinna i något av deras varuhus eller att det skedde en olycka med någon i deras personal. Detta är troligtvis en av huvudanledningarna till att endast Alelion är godkänd leverantör till IKEA. Enligt VD har Alelion lagt stora resurser på just säkerheten. Detta kan alltså ses som en stor fördel för Alelion då det blir en inträdesbarriär för konkurrenter. IKEA och andra slutkunder lär enbart våga jobba med etablerade och beprövade leverantörer av litium-jon system, såsom Alelion.
Källor
Videopresentationer av VD:
https://www.youtube.com/watch?v=m0xmLP6SGxc
https://wonderland.videosync.fi/alelion?seek=278
Artiklar:
http://pegrocoinvest.com/sv/2015/08/27/pegroco-okar-sitt-agande-i-alelion-batteries/
http://www.realtid.se/perssons-bolag-okar-i-alelion
http://www.di.se/artiklar/2016/5/8/genombrott-for-batteritillverkare/
Övriga källor:
http://www.fouriertransform.se/Vara-investeringar/Alelion-Energy-Systems-AB/
https://www.alelion.com/sv/investerare/aktien-och-agare
http://www.mmh.com/article/top_20_lift_truck_suppliers_2015
http://www.toyota-forklifts.eu/en/News/news/Pages/toyota-simai.aspx
Prospekt:
http://www.gwkapital.se/dokument/Prospekt_o_thumbs/1605_alelion/alelion-final.pdf