Analys av Heliospectra 2017-12-22
2017-12-22 22:17Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Analys av bolaget Heliospectra som erbjuder smarta belysningssystem för odlingar av matgrödor, cannabis samt forskning. Mina slutsatser bör ej ses som råd.
Heliospectra
2017-12-22
@geck0puppy
Sedan jag skrev klart analysen har bolaget fått en ytterligare order om 0,7 mkr som jag inte har tagit hänsyn till i denna analys.
I denna analys behandlar jag följande delar; produkt, marknad, konkurrenter, ledning och styrelse, ägare och till sist gör jag ett försök till en typ av värdering. Jag vill också passa på att ge en disclaimer om att jag inte är en luttrad eller erfaren investerare, utan en börsintresserad ekonomistudent, således bör man som läsare vara medveten om eventuella missuppfattningar och direkta fel, inte heller bör man se något jag skriver som råd. Det huvudsakliga syftet med denna analys är för att ge mig själv struktur, jag publicerar den för att jag vet om att det finns intresse för bolaget och att det möjliggör vidare diskussion och egen förståelse
Produkt
Idag tycks den generella uppfattningen vara att bolaget helt enkelt säljer dyra LED-lampor, och att enbart sälja dyra LED-lampor är ju givetvis inte ett recept för framgång. Därför är det viktigt att jag först förklarar vad deras produkt egentligen är och vad bolaget vill att deras produkt ska bli.
Standardprodukten
Jag vill börja med att förtydliga att alla orders som tas emot för nuvarande inte nödvändigtvis enbart är av det nuvarande produkterbjudandet, utan även kan innefatta det framtida produkterbjudandet, HelioCore, som kommer börja rulla ut i första kvartalet av 2018.
Heliospectras belysningssytem kan simulera solljus vilket innebär att plantorna kan få den optimala energin för att växa. Vidare kräver vissa grödor mer av en särskild typ av ljus vid exempelvis slutskedet av fasen, vilket med hjälp av Heliospectras belysningssytem kan möjliggöras. Odlare kan använda sig av Heliospectras databas som erbjuder optimala ljusspektrum för olika typer av plantor och applicera dessa på sina egna plantor.
Idag har också odlarna möjligheten att styra samtliga LED-lampor genom en extern enhet som exempelvis mobilen. Möjligheten att kunna påverka tajming genom att ”trigga” igång eller sakta ned faser för plantor genom att justera ljusscheman underlättar även planering av verksamheten när det kommer till exempelvis leverans. Detta är förstås inte något särskilt avancerat eller grund för några djupa vallgravar, men det är inte heller av denna anledning bolaget är intressant.
Huvudfeatures;
• Styrning genom extern enhet
• Databas med ljusscheman
HelioCore – kontrollsystem
HelioCore är det kontrollsystem som har möjligheten att manipulera och maximera plantornas tillväxt. Realtidssvar på förändringar i det lokala vädret ger möjligheten att kunna kompensera för perioder av dåligt väder genom att öka exempelvis intensiteten av belysningen. Vidare möjliggör sensorer automatisering av kompletterande belysning så att plantorna kan nå sin maximala tillväxt. Kontrollsystemet öppnar även upp för att kunna förlänga eller snabba på fotoperioden, vilket kan förkorta produktionscyklerna genom att påskynda skörden, men också matcha en plantas färdiga stadie med leverans.
HelioCores syfte är alltså att ytterligare maximera tillväxt, tillåta tajming med leverans och möjliggör förkortning av ledtider.
En intressant aspekt med HelioCore är att bolaget sagt att kontrollsystemet kan installeras på andra typer av LED-system än bolagets egna LX60 och LX50. Eftersom den kan installeras på redan existerande belysningssytem har bolaget möjlighet att sälja detta till redan existerande kunder som har köpt LX60 och LX50 för sina odlingar, samt kunder med andra LED-belysningar.
Huvudfeatures;
• Kompenserar för lokalt väder
• Styr fotosyntesen
• Kompletterar ljusintensitet genom sensorer
Biofeedback
Biofeedback-systemet är det sista snäppet i Heliospectras vision om att plantan ska tala om för belysningssystemet hur den ska agera, detta ska den basera på data genom sensorer som talar om exempelvis det krävs mer vatten, om plantan är infekterad med ohyra, om temperaturen bör regleras med mera. Tekniken ska möjliggöra att plantan och belysningssystemet har en kontinuerlig kommunikation med automatiserade åtgärder.
Huvudfeature;
• Kommunikation mellan planta och belysningssystemet för vidare relevant information
Konsulttjänster
Under det tredje kvartalet introducerade bolaget konsulttjänster, Heliospectra Technical Services, för odlingsutbildning och ljusoptimering. Vad det kommer ha för påverkan på resultatet återstår att se, men det möjliggör förstås mer kundnöjdhet utöver intäkter samt direkt feedback från kunder som kan underlätta för vidare RnD.
Marknaden
Bolaget säljer sina system till kommersiella odlare av cannabis eller matgrödor samt till universitet för forskningsändamål. VD Ali Ahmadian har gått ut med att de främst fokuserar på marknaden för matgrödor och att cannabismarknaden kommer att få ytterligare fokus när den blir mer mogen. Den marknad jag faktiskt tycker är mest intressant är dock den för cannabisodling. 2015 stod cannabisodlingar för 1–2 % av USA:s elkonsumtion och det är här tillväxten för den underliggande marknaden finns jämfört med vanliga odlingar för matgrödor, enligt mig och rimligtvis även den tillväx som är högst på kort till mellanlång tid.
Marknaden för LED-lampor förväntas växa med omkring 30 % CAGR mellan 2014 - 2020. De flesta belysningslampor är för tillfället HPS- och HID-lampor, som inte är lika kostnadseffektiva som LED-lampor. Förutom detta ser vi också en global legalisering av cannabis vilket öppnar upp en ny miljardmarknad.
Två intressanta parametrar är det alltså som kan ge Heliospectra möjligheten att göra bra affärer;
- LED-lampor byts ut hos traditionella odlare
- Cannabisodlare, vilket det kommer bli mer utav, vänder sig direkt till LED-belysning
Det kan alltså ses som en positiv dubbeleffekt för bolaget. Inte bara byter de traditionella odlarna ut sin utrustning, men denna nya miljardmarknad för legal odling av cannabis öppnar nu upp och även den behöver belysning. Det finns förvisso stora konkurrenter, exempelvis Philips som ofta nämns av VD Ali, som konkurrerar med priser. De säljer betydligt billigare produkter än vad Heliospectra kan erbjuda. Men det är inte priser som är Heliospectras konkurrensstrategi, utan tekniken med deras belysningssystem.
Underliggande marknadsfaktorer
• Lång sikt; urbanisering, 80 % kommer att bo i städer om ett par tiotal år med vertikala och underjordiska odlingar
• Kort, mellan och lång sikt; legalisering av marijuana för medicinskt samt rekreationsbruk
• Mellanlång sikt; utbyten av HPS/HID till LED
Konkurrenter
Bolaget nämner själva att aktörer likt Philips skulle kunna nämnas som konkurrent, de menar dock att Philips erbjudanden inte är samma som Heliospectras – medan Philips och andra stora företag kan sälja sina LED-lampor billigare, kan Heliospectra istället erbjuda smartare och bättre lösningar än den som exempelvis Philips kan erbjuda. Heliospectra menar att deras belysningssystem är unikt och att dess patentskydd gör att det kommer bli svårt för bolag att erbjuda något som mäter sig lika väl. De stora aktörerna konkurrerar med pris och Heliospectra konkurrerar med produkterbjudande. Värt att nämna är ju förstås även det att de stora aktörerna har större finansiella muskler och allt vad det innebär, än det lilla svenska bolaget, vilket man bör ta i beaktning.
Konkurrenten Lumigrow har ett produkterbjudande likt Heliospectra men det är även därifrån Caroline Nordahl Wells, som för inte särskilt länge sedan började arbeta som General Manager för Nordamerika hos Heliospectra, tidigare arbetade. Hon var även med och grundade Lumigrow. Anledningen till varför hon istället gick över till Heliospectras bör dock undersökas vidare om man vill dra någon slutsats från det faktumet.
Med tanke på att två separata men ändå ”connectade” marknader; LED och cannabis, växer kraftigt och kommer att göra det flera år framöver, torde det vara orimligt att det inte råder eller kommer att råda konkurrens på dessa marknader för smart belysning. Att bolaget idag menar att det inte finns någon direkt konkurrens är enligt mig att skönförklara sanningen – det finns kanske inte finns någon som kan erbjuda exakt det bolaget erbjuder just nu, men det finns alltid andra lösningar att erbjuda som kan substituera, om inte nu så senare.
Ledning och styrelse
I ledningen finns det fem personer varav tre av dessa har grundat och varit med och drivit egna bolag. VD Ali grundade och sålde Abban Co, CFO Håkan Bengtsson grundade och är delägare i Empower AB, den relativt nyligen rekryterade Caroline Nordahl Wells, General Manager för Nordamerika, grundade och var tidigare chef på konkurrenten Lumigrow.
Även i styrelsen har 4 av 5 medlemmar erfarenhet av att starta och driva eget företag. Två av medlemmarna i styrelsen, Martin Skoglund och Staffan Hillberg grundade Heliospectra, varav den sistnämnde även var VD för bolaget från 2010 till början av 2017.
Man kan lugnt säga att bolagets ledning samt styrelse har en gemensam nämnare – entreprenörskap. Huruvida detta är bäst för företaget ur det långsiktiga perspektivet kan jag dock inte svara på, det kan naturligtvis bli så att de byts ut till mer förmånligare kandidater om bolagets framtida positionering kräver det.
Ägare
Att bolaget har som storägare Industrifonden, miljardären Gösta Weland samt riskkapitalbolaget Midroc New Technology lindrar egentligen inte det faktum att VD:n enbart har ett aktieinnehav om 7 000 stycken aktier, vilket i min värd likagärna kan jämföras med ett aktieinnehav om 0 stycken. Före detta VD Staffan, som numera sitter i styrelsen och agerar rådgivare till bolaget har dock kvar ett innehav om cirka 98 tusen aktier, där cirka 27 tusen aktier ägs genom bolag tillsammans med Martin Skoglund som också äger omkring 75 tusen aktier (inklusive de 27 tusen aktier som ägs tillsammans i bolaget med Staffan Hillberg). Utöver detta äger varken styrelse eller ledningen några särskilda poster i bolaget.
Finansiell data, kommunicerade orders och nyckeltal
Jag kollar enbart på nettoomsättningen när jag kollar på den finansiella datan och undviker posten ”övriga rörelseintäkter” eftersom det inte är kopplat direkt till bolagets primära intäktsmodell. Av den anledningen kan bruttomarginalen som presenteras nedan vara orätt, vidare är dock ändå bruttomarginalen så pass utspridd att man inte kan göra några särskilda antaganden baserade på den i nästa del där jag behandlar värdering.
Omsättningen har vuxit med närmare 3 800 % sedan 2012 där nettoresultatet har fortsatt, och ökat, med ytterligare negativa siffror. Nettoresultatet har dock inte skenat iväg i samma grad vilket tyder på att bolaget ändå har förbättrat sin (för nuvarande icke existerande) lönsamhet.
Sedan årsskiftet har bolaget kommunicerat 19 orders om 28,57 miljoner kronor (per 2017-12-18). Av dessa orders har 10 stycken bekräftats att användas inom cannabisodling, medan tre orders inte har kunnat bekräftas vad de avser. De okända orderna avser de Fortune 500 AgTech-bolagen som bolaget har fått beställningar av. Av de kvarvarande sex orders avser tre stycken odling för matgrödor och tre för forskning. Tabellen nedan visar fördelningen av de olika segmentens betydelse för verksamhetens intäkter.
Bolagets tillgångar består idag till cirka 56 % av kassan, EV/S har förstås kommit ned tack vare gravitationen och balanslikviditeten har under samtliga år, och särskilt de två senaste, varit god.
Värdering
Att värdera ett bolag som ännu inte har gått i vinst och att dessutom göra det när man, som jag, har begränsat med både erfarenhet och kunskap kan tyckas onödigt med tanke på den stora graden av osäkerhet. Med det sagt, vill jag dock nedan presentera vad jag tror att bolaget kan vara värt baserat på ett antal antaganden.
Idag har bolaget, som för de tre första kvartalen av året omsatte knappt 20 miljoner kronor, ett börsvärde om cirka 150 miljoner kronor. Detta ger ett EV/SALES om 4,1 och PS om 7,5. Jag förväntar mig inte att bolaget under nästa år, 2018, kommer att gå med vinst utan att det är under 2019 som omsättningen ökar till den grad att nettoresultatet blir positivt.
Det finns i huvudsak tre antaganden som jag bygger min värdering på, vilket är;
• Fortsatt eller ökad tillväxt av cannabisodlingar (legalisering)
• Fortsatt eller ökad tillväxt av utbyten från HPD/HID till LED
• Bolaget lyckas lansera och leverera med gott resultat både HelioCore samt biofeedback-systemet
Dessa tre antaganden, varav de två första är de säkraste, är alltså avgörande för att bolaget, enligt mig, ska få möjlighet till mer intäkter och positiva resultat. Jag menar också att det är den tredje punkten, HelioCore och biofeedback-systemet, som är av största (bolagsspecifika) vikt för positiv utveckling – utan detta anser jag att caset är dött.
2018 menar jag kan bli ett övergångsår för Heliospectra där de har möjlighet att visa existerande och främst blivande kunder fördelarna med HelioCore och biofeedback-systemet, vilket kan ge omsättningen en ordentlig spark i baken. 2018 måste bolaget visa vad de går för och satsa på sälj så att de under 2019 kan nå break-even och vinst.
Mellan åren 2014 till 2016 växte bolaget med ungefär 95 % CAGR och från 2012 till 2016 med cirka 72 % CAGR. Åren 2012 och 2013 var omsättningen dock så pass liten att jag anser det vara relativt olönt att jämföra med den omsättningen för att försöka sia om framtiden, jag väljer istället att kolla på 2014, 2015 och 2016.
Under 2017 är i skrivandets stund ordervärdet cirka 29 miljoner kronor, vilket inte är en särskilt hög procentuell ökning från 2016 (cirka 26 %), för de kommande åren, 2018 samt 2019, räknar jag med att bolaget växer med 100 % per år. För 2018 blir då omsättningen 60 miljoner kronor och för 2019 cirka 120 miljoner kronor. Anledningen till varför jag räknar med 100 %, likt åren 2014 – 2016 är inte främst det att jag baserar siffrorna på sagda period, utan det att jag antar att HelioCore samt biofeedback-systemet lanseras, levereras och mottages med goda resultat. Vill man återigen läsa på om produkten kan man skrolla tillbaka och förstå varför denna produkt kan vara mycket eftertraktad…
Så, om jag kollar på 2019 eftersom det är det år jag tror bolaget för första gången kommer att ge positiva resultat, kan jag här nu försöka räkna mig till något typ av börsvärde bolaget kan tänka sig ha. För detta vill jag ha vinstmarginaler, vilket man baserat på den tillgängliga informationen om det icke lönsamma bolaget Heliospectra, inte har något att gå på. Jag ämnar inte ge en fulländad riktkurs med denna värdering, utan mer peka åt ett håll kursen kan tänkas gå baserat på de tidigare diskuterade antagandena.
Det vi vet idag är att bolaget har ett börsvärde om cirka 150 miljoner kronor med ett antagande om att omsätt omkring 30 miljoner kronor för helåret, skulle bolaget omsätta 120 miljoner kronor för 2019 kan man fråga sig om hur kursen kan gå.
Om jag räknar med antaganden om att bolaget under 2019 omsätter 120 miljoner med antingen;
• 5 % vinstmarginal
• 10 % vinstmarginal
• 15 % vinstmarginal
• 20 % vinstmarginal
…kan jag, liksom vemsomhelst, försöka sig på att värdera bolaget med en vinstmultipel. En bransch som bolaget ju levererar mycket till (cannabis) som växer, en marknad för LED-lampor som även den växer, samt nödvändiga och effektiva produkterbjudanden gör att jag bedömer Heliospectra att kunna värderas till en relativt hög vinstmultipel om kanske 25 till 35.
Med de fyra ovan angivna vinstmarginalerna, vars sannolikhet är svårbedömd, och ett PE om 25 till 35 kan bolaget kanske under 2019 värderas till allt från cirka 150 miljoner kronor (dagens börsvärde och med vinstmarginal 5 % med PE 25) till kanske 840 miljoner kronor (vinstmarginal 20 %, PE 35)
Skulle man applicera dagens värderingsmultipel PS skulle bolaget kunna vara värt en halv miljard redan nästa år med en omsättning om 60 miljoner kronor.
Bolaget har mycket att visa och mycket kan hända, åt båda hållen. Att bolaget lyckas med HelioCore och biofeedback-systemet bedömer jag som sannolikt, och så även att det mottages väl av kunder. Heliospectra kan nog överraska, och med möjligheten att inom två år omsätta mer än vad dagens börsvärde är lockar mig. Jag skulle inte vara förvånad om bolagets kurs under 2018 dubbleras, frågan är bara varför VD Ali inte köper mer aktier om han själv tror på bolaget?