Alltele, uppdatering med VD kommentarer
2010-01-28 07:36, Edited at: 2010-06-11 12:41Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Inledning: Efter att ha följt diskussioner på aktieforum och chattar kände jag mig tvungen att få svar på en del påståenden och frågor som cirkulerat om Alltele. På senare tid har marknaden fått upp ögonen för Alltele efter en positiv prognos och en aktieuppgång på nästan 40% i år. Det är uppenbarligen en del där ute som nu ifrågasätter Allteles strategi och förmåga att växa i framtiden. Jag skickade iväg en del påståenden och frågor till VD Ola Norberg måndagen den 25:e kl 23:57 och fick svar igår den 27:e kl 21:39. Jag bad honom ge sina synpunker, vilka ni kan läsa i kursiv stil efter initialen VD Ola. Mina personliga kommentarer följer efter initialen MP dessa har VD Ola läst. Jag avslutar bloggen med kommentarer från VD Ola från en tidigare mailkonversation och ger min syn på företagets värdering.
Påståenden: 1. Organisk tillväxt är billigare och snabbare än uppköpstillväxt och därför ska Alltele värderas lägre än sina branschkollegor! VD Ola: Fel,totalkostnaden/kund vid organisk tillväxt ligger i de flesta fall högre än förvärvskostnaden på de nivåer som AllTele genomför sina förvärv. En fast måttstock är kassaflödet som i ett bra förvärv skall ligga i spannet max 18 -24 månader återbetalningstid. Vid organisk tillväxt skall hänsyn tas till kostnad för marknadsföring(TM), teknikkostnader för kundutrustning, lockpriser under 3-6 månader, in och omkopplingskostnader från tredjepart (ex.Skanova) samt det faktum att en ny ”organisk” kund är betydligt mera lättrörlig än en kund i en mogen kundstock (Churnrate) Dessutom utgör en förvärvad kundmassa en naturlig bas för inhouse korsförsäljning av kompletterande tjänster. MP: Allteles historik börjar bekräftar framgångskoncept.
2. Alltele har inga egna nät utan använder sig av andras, risken är stor att Alltele kan förlora viktiga avtal som det nya med Telia!. VD Ola: Prisutvecklingen på inhyrd kapacitet i befintliga fibernät är fortsatt kraftigt sjunkande. Detta innebär att investeringar i ”egen” fiberinfrastruktur är högrisk och exemplen på detta är många, Utfors, Song, KPNQwest nuvarande IP-only utgör varnande exempel för detta faktum.AllTele äger och driftar däremot hela sitt högkapacitetsbackbone i egenägd teknisk utrustning och köper råfibertransporter till mycket konkurrenskraftiga priser på korta avtal i en bra riskspridning. MP Alltele har större möjlighet att välja partner och område. Regeringen vill ha ökad konkurrens och som ett exempel riskerar just Telia 3 Msek i böter i veckan om inte konkurrensen i kopparnätet förbättras.
3. Megaphone är ett förlustföretag som inte kommer att genera några vinster, dessutom har man mycket investeringskostnader som ska skrivas av de närmaste åren, vilket kommer att påverka Allteles resultat negativt. MP: Fel, Megaphone har en mycket lönsam IP-telefoniaffär och kostnaderna för investeringarna är redan avskrivna. VD Ola: Förutom den rena kundbasen ligger dessutom stora tillgångar i uppbyggda stödsystem för mobilaffären som AllTele tar sikte på under 2010 följande Teliaavtalet. 4. Alltele fokuserar bara på privatmarknaden framför företagsmarkanden och har därför lägre marginaler än exempelvis DGC ONE! MP: Lägre marginaler ja, men fokus ej bara på B2C. VD Ola: AllTele har pressreleasat investeringar i en ny mobil företagsplattform från Telepo och lansering sker under Q1.
Frågor? 1. Alltele har tidigare inga större erfarenhet av att attrahera nya kunder organisk, (förutom korsförsäljning) Hur ska Alltele locka till sig nya kunder,, Hur kommer försäljningsorganisationen att utvecklas? VD Ola: Inkommande nya kunder över WEB och inringande telefon ligger i dagsläget på 60- 70 nya kunder per arbetsdag. Detta kompletteras med utgående korsförsäljning som ligger på samma nivå.
2. Kan Alltele nu sälja mobilabonnemang till sina befintliga kunder och till nya med eget varumärke efter avtalet med Telia? VD Ola: Ja, med start under kvartalet. 3. Hur ska Alltele bli större på företagsmarknaden? VD Ola: Ja, med den nya plattformen räknar AllTele med att leverera både bredband, fast och mobil telefoni inom SME-segmentet med målsättningen att fördubbla antalet företagskunder från 2300-5000 i år. 4. Hur stor andel av Alltelesomsättning utgör företagsmarknaden idag?VD Ola:Ca 5 – 7 %.
Avslutning: VD Ola: Vi lev__er ju i en ganska snabbt föränderlig marknad och för vår del så ser vi till att inte slå oss till ro och bevakar därför både möjligheter till goda förvärv och förändringar i produktportföljen. Trenden mot mobila lösningar har vi nu säkrat i ett mycket bra avtal med Telia Mobile Networks och konverteringen från fast till IP-fast är vi mycket väl rustade för att möta. På bredbandssidan har vi ett mycket etablerat förhållande i nära nog samtliga infrastrukturer och den tekniken är dessutom inte speciellt investeringsdrivande på samma sätt som telefoni så där har vi en riktigt fin kassakossa över överskådlig framtid.
Värdering: Alltele värderas idag till 16,7kr*9888200 aktier = 165,1 Msek. Vinsten efter skatt är prognisticerad till 22,11 MSEK(30Msek – 26,3% i bolagsskatt= 7,89). Pe-talet är alltså då 7,5( 165,1/22,11). Jag tror att prognosen är lågt lagd, vilket bekräftats i mina tidigare bloggar, då det väntar fler uppköp och kraftig expansion för bolaget med eget kapital. Allteles prognos för 2012 om 450 Msek i omsättning kan ses som en säkerhetsnivå (vilket bekräftas i Avanzas analys som släpptes förra veckan). Alltele uttalade tidigt under 2008 att de siktade på 100 Msek 2010 och det gick ju ganska bra, eller hur!? Det är heller inte så svårt att göra prognoser i Allteles bransch då intäkterna år återkommande och säkra. Ett bolag som har den här omsättnings- och vinsttillväxten borde ha ett pe-tal på minst 13-15.
Målkurs: 30kr under 2010
Länkar: Avanza Analys: https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=124243&analys=aktieanalys