Koenigsegg med den norske huvudägaren Bård Eker är alltså på väg att köpa och rädda den döende Saab Automobile och idag kablar den åländska lokaltidningen Ålandstidningen ut att Eker faktiskt är sommarålänning. Orsaken till detta är att norrmannens mor härstammar från den åländska kommunen Sund och att Bård själv har sommarstuga på ön och vanligtvis besöker öriket en gång per år. Här på Åland får dock sundsborna ofta dras med ett pinsamt uttryck i samband med misslyckanden; “Är du dum eller är du från Sund?” och frågan är om nu denna lite skämtsamma mobbningsreplik är på väg att landa på de norska fjälltopparna, för uppenbarligen krävs god höghöjdsträning för att bemästra detta högriskprojekt och trillar normannen ner så kanske vi får läsa en ny åländskt kryddad norgehistoria.

Personligen tycker jag dock att allt känns spännande och ser en win-win-situation gestalta sig i horisonten. I första hand får ju de båda varumärkena STOR medial uppmärksamhet och bör ju rimligtvis kunna utnyttja detta till deras fördel. Men frågan är om verkligen 1 018 hästar orkar dra upp Saab Automobile från diket till lönsamhetsbanan? Och är verkligen den fartälskande Bård Eker rätt travkusk eller riskerar alla satsade miljoner att brinna upp genom avgasröret redan under uppvärmingsvarvet?

Garanterat finns det analytiker som fördömer detta projekt, men bör det ändå inte finnas förutsättningar för en riktig superduper el/hybrid/premium satsning av detta? Med bilmodellerna från Koeniggsegg som kronjuveler och varumärkeshöjare?

I min lilla tänkarskalle förefaller detta kunna bli något som verkligen kan lyckas. Jag menar, Saab har ju redan en viss miljöbil- och premiumstämpel på sig och med en diamantutsmyckning från Koenigsegg kommer det att finnas en garanterad marknad bland premiumkunderna. Ytterligare bör en nykläckt affärsidé kunna äta på kakan från andra premiumtillverkare för nog håller ni väl med om att viss lavaliknande badwill börjat spridas över konkurrenterna som ursprungligen erupterat från de amerikanska biltillverkarna. Med en nordisk ägare och ett nordiskt varumärke stärks kvalitétkänslan för de penningstinna kunderna från Mellanöstern och med en hög miljöstämpel i hög fart dyker det alltid upp kunder som är villiga att betala. Om sedan detta verkligen är tillräckligt långsiktigt för att varumärket Saab/Koenigsegg skall lyckas resa sig som fågeln Fenix ur askan i elden är dock svårare att sia om, men vissa förutsättningar tycker jag att finns, för det är ju i de mörkaste tider som framgångarna föds, eller?