I mina investeringar utgår jag från filosofin att analysera och optimera. D.v.s. jag utvärderar löpande de positioner jag tar och korrigerar beteenden. Det viktigaste i denna riktning är att man alltid måste ta en position och inte bara stå på sidlinjen och titta på i långa perioder. Om man av någon anledning inte har möjlighet att göra riktiga analyser p.g.a t.ex. sjukdom må det vara ok dock. Detta innebär inte att man ska satsa gå galna investeringar utan handlar helt enkelt om att förvalta sitt pund på bästa sätt enligt nuvarande världsbild och kompetens. Att få feedback här på Redeye ser jag som ett utmärkt sätt att optimera mina investeringar.

Som en del i detta skissar jag nu på placeringarna för för 2010.

Jag kommer lägga en slant på Swedbank i ett läge som detta när aktien rekylerar tillbaka lite. Är ingen expert men min uppfattning är att banken är bra kapitaliserad och värd att satsa. Jag tror kursen kommer upp i mellan 90-100 kronor under året.

PA Resources. Aktien är inte populär f.n. då man haft svårt att höja produktionen. Jag tror dock på ett bra år för oljan och att bolaget kommer nå en produktion på 20 000 fat. Dessutom tror jag på ledningens näsa för affärer. Helst skulle jag vilja se en rejäl urblåsning ned mot 21-22 för långsiktigt köp. Jag tror kursen kommer upp i minst 30 SEK under året.

Entraction. Ett intressant bolag. Jag tror inte att man har “margin of safety” på investeringen just nu, även om köp på 62 sek är OK. Tror ev. att tillväxten kan bli lite lägre än t.ex. Redeye förutspår. Kommer aktien ned kring 55 SEK köper jag.

Softronic. Bolaget hänger inte alls med i uppvärderingen i börsen. Senaste dagarna har man kunnat köpa aktien för 5.75. Finnes 1 krona i kassan och VPA över konjunkturcykel tror jag är ca 0.8. Här vågar jag inte sätta nån kurs men “good things can happen” eller varför inte bara äga för utdelningen på 0.3.

Holmen. Att äga ett företag med stora reala tillgångar (skog och kraft) och god direktavkastning är aldrig fel när inflationsspöket kanske väntar runt hörnet. Det må vara si och så med marknaden för pappersprodukter men det kommer ljusare tider. På nuvarande nivåer ökar jag lite smått då och då. Kursen tror jag når 200 under året.

AstraZeneca. Bolaget har uppvärderats på senare tid men jag tror man har mer att ge och med direktavkastningen som stöd når upp till minst 380 under året. Kommer investera mer vid ev. dipp.

TravelPartner. Bolaget har gjort en imponerande resa på börsen på senare tid. En liten slant kommer åka in i bolaget. Detsamma gäller förmodligen Insplanet.

Fortum äger jag redan men ser fram emot att öka lite i aktien om den hittar ned i 16 Euro.

Återkommer med strategi för fonderna.

God fortsättning och gott nytt år.