Vinterns kursbubblare
2012-10-04 12:14, Edited at: 2012-10-04 12:23Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
I mitt tidigare blogginlägg om Precise Biometrics uppmärksammade jag att bl a Axis-grundaren Martin Gren och superentreprenören Christer Fåhreaus stod som garanter i den pågående nyemissionen. Dessa entreprenörer äger även varsin kakbit, motsvarande 21,8 respektive 12,6 procent av mätinstrumentbolaget Agellis Group. Här skymtas en intressant doldis där insynslistan visar idel köptransaktioner(22st) sedan februari ifjol.
Agellis är ett lönsamt bolag som ökade försäljningen med 52 procent under det första halvåret. På börsen framstår Agellis handlas till ett p/e-tal på 5 för innevarande år. Satsar du ett par hundratusen klättrar du snabbt uppför ägarlistan eftersom du då äger 1 procent. Marknadsvärdet ligger alltså på 20 Mkr. Det är alltså en snabbväxande bebis som Fåhreaus och Gren troligtvis ämnar uppfostra så att en del av pensionen säkras.
Agellis utvecklar och säljer mätinstrument som används till nivåmätning och slaggindikering hos metallproducenter. Instrumenten ger smältverken högre produktivitet, ökad personsäkerhet samt mindre miljöpåverkan och återbetalningstiden är kort, oftast under ett år. Produktportföljen består idag av åtta instrument vars totala marknad uppskattats vara värd drygt 2 miljarder kr. Till s.k. non-ferrous-producenter, t ex koppar- och platinatillverkare, marknadsförs även en trio instrument som idag saknar konkurrens. Det brukar vara gynnsamt då det möjliggör en högre prissättning och inte blir det sämre av att denna marknad uppskattats vara värd ca 1 miljard kr.
Tekniken som Agellis använder har därutöver stor flexibilitet. Tidigare har det skissats på flera nya potentiella användningsområden, bl a inom shipping, medicin och kemi- och livsmedelsindustrin där instrumenten inom shipping t ex skulle kunna mäta volymer för bulkgods. Det finns alltså nya terränger att övervinna när marknaden till metallindustrin betats av eller när Agellis nått en passlig finansiell storlek för att våga sig på nya marknadsäventyr.
Som nytt produktbolag brukar dock själva marknadsetableringen bjuda på rejäla utmaningar. Det räcker oftast inte med att skylta med en vass produkt utan i allmänhet krävs en hel del vunna referensprojekt innan försäljningen kan ta fart på allvar. Med en tioårig historia har däremot Agellis tagit sig igenom den mest tunggrodda terrängen av pilotinstallationer och ”trials”, där kunden testkört mätinstrumentet en period innan eventuellt köp, samtidigt som naturligtvis referenslistan successivt byggts upp tillsammans med distributionskanalerna. Bland referenserna finns bl a flera verk inom ArcelorMittal-gruppen, som är världens största stålproducent. Det är knappast en dålig reklampelare.
Halvårsrapporten visade en försäljning på 10,8 Mkr, vilket motsvarar en ökning med 52 procent jämfört med ifjol. Ett tidigare negativt EBITDA-resultat förbyttes även till ett positivt på 3,3 Mkr(-1,0). Anledningen till den kraftiga resultatförbättringen är dels att organisationen är liten(12 anställda) men framförallt att bruttomarginalen ligger kring 70 procent, tack vare hög andel mjukvara i instrumenten. Med hjälp av denna kombination brukar försäljningstillväxt kunna resultera i en skojig effekt på sista raden, särskilt då Agellis dessutom sitter med drygt 70 Mkr i underskottsavdrag. Det är även under innevarande halvår Agellis har möjlighet att visa vilket höglönsamt bolag det är som levt lite i skymundan på First North-listan.
Vid halvårsskiftet uppgick orderstocken till 6,7 Mkr(170 % högre än ifjol) och har sedermera utökats med ytterligare vunna orders värda totalt 4,4 Mkr, som bedöms levereras och installeras innan årsskiftet. Utöver instrumentförsäljning finns en eftermarknad i form av service och reservdelsförsäljning som brukar ligga på 20 – 30 procent av den totala omsättningen. Därmed skulle försäljningen under innevarande halvår kunna landa kring 13 – 14 Mkr, eventuellt högre beroende på om Agellis vinner fler orders som hinner levereras innan årsskiftet. Under H2 spås även ett iscensatt rationaliseringsprogram nå full effekt varför vi kan förvänta oss nedhyvlade kostnader. Med bibehållen bruttomarginal och kostnader i nivå med H1 skulle dock EBITDA kunna landa kring 8 Mkr för helåret. Det skulle vara ett styrkebesked och innebära att Agellis idag skulle handlas till knappt tre gånger EBITDA och med ett p/e-tal kring 5. Det ser alltså ut som att den skojiga effekten är på väg att uppenbara sig men det finns fler godis i påsen.
Under de senaste åren har Agellis fångat in ett par högintressanta partners som viktiga försäljningskanaler, bl a SMS Concast. Företaget är en av de största i världen som projekterar och säljer gjutmaskiner, ljusbågsugnar och skänkugnar till stålverk. Detta innebär att när ett stålverk byggs eller uppgraderas och installerar t ex en gjutmaskin från partnern finns Agellis instrument automatiskt med. Partneravtalet som ingicks i slutet av 2009 har än så länge gett rätt blygsamt resultat vilket dock inte är oväntat då långa upphandlingstider präglar branschen. Då nu snart tre år gått bör det däremot bli aktuellt med beställningar som även kan få betydande påverkan på tillväxtsiffrorna. Enligt Agellis sålde partnern 8 gjutmaskiner i aktuell storlek för Agellis kokillsmätinstrument under 2008 med uppskattningsvis 4 strängar i vardera maskin. Prisnivån torde ligga kring 0,5 Mkr per instrument vilket innebär att enbart försäljning via partnern skulle kunna generera ca 15 Mkr per år beräknat på 2008-års försäljningsnivå. Nyligen ingicks dessutom ett liknande partnerskap där Agellis teknik integreras i Berthold Technologies kokillsmätsystem, en koncern som levererat ca 20 000 mätsystem till olika industrier, vilket indikerar att Agellis gjort ett klokt partnerval av en effektiv försäljningskanal. Detta samarbete spås ge effekter i försäljningen redan under nästa år och tillsammans med en möjlig accelererande försäljning via SMS Concast kan enbart partneravtalen boosta tillväxten rejält under 2013.
Sammanfattar vi detta kan vi konstatera att Agellis växer bra med egen kraft och har partners som kan få tillväxten att ytterligare stegras. Bolaget är dessutom på väg att bli höglönsamt och sitter med instrument som idag saknar konkurrens och som riktas mot en miljardmarknad. Två meriterade entreprenörer finns som storägare och idel köptransaktioner har registrerats hos insiders de senaste 18 månaderna. Marknadsvärdet på 20 Mkr indikerar dessutom en betydande uppsida även fastän det är värt att beakta att metallindustrin är konjunkturkänslig.