Post entry

Aerocrine : Presentation hos Öhman

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag närvarade vid en presentation av Aerocrines VD hos Öhman idag. Nedan följer en kort sammanfattning av frågestunden.

Läkemedelsbolagen

VD poängterade att läkemedelsbolagen överväger att inkludera inflammationsmätning i sina kommersiella satsningar. Detta är en klar attitydförändring hos en viktig intressegrupp på astmamarknaden, där läkemedelsbolagen har gått från att motarbeta Aerocrine till att vilja arbeta tillsammans med bolaget. När jag frågade vilken form ett sådant samarbete kan ta räknade VD upp fyra exempel;

1) En sales rep på ett läkemedelsbolag får idag i genomsnitt 30 sekunder med en läkare eftersom astmaläkemedel är svåra att differentiera och det således inte spelar så stor roll om man tar ett preparat från Merck, Astra eller Glaxo. Med FENO får säljaren ett nytt angreppssätt, vilket gör det lättare att "få läkarens öra".

2) Eftersom inflammationsmätning gör det möjligt att särskilja patienter som svarar på ICS-behandling från de som inte gör det, kan säljaren nu erbjuda läkaren hjälp att hitta rätt läkemedel till rätt patient.

3) FDA har utfärdat en restriktion för ICS/LABA-kombinationspreparat, som inte får föreskrivas kontinuerligt eftersom beta-agonist-komponenten tar bort symptomen och patienten därigenom ”mår bra” trots en pågående inflammation i lungan. Om man mäter inflammationen med FENO och kan konstatera att denna är kontrollerad kan läkaren potentiellt fortsätta att föreskriva ICS/LABA-kombinationen.

4) GSK säljer astmaläkemedel för 7 miljarder dollar per år. Men 50% av alla patienter tar inte sitt läkemedel. Genom att hjälpa läkaren att identifiera dessa patienter kan läkemedelsbolagen alltså ÖKA försäljningen av astmaläkemedel.

Med tanke på formuleringen i årsredovisningen att bolaget för diskussioner med potentiella distributörspartners för USA känns det högst intressant att VD diskuterar läkemedelsbolagens intresse.

USA

VD uttryckte entusiasm kring tillväxten i USA. Aerocrine har gått från 0 till 11 säljare på den amerikanska marknaden på 6 månader, vilket visar att de känner sig väldigt säkra på att ATS nu kommer rekommendera FENO i sina riktlinjer och att dessa riktlinjer kommer inom kort. VD upprepade att riktlinjerna väntas i 3Q. VD förväntar sig att "marknadsförutsättningarna i USA kommer vara mer och mer gynnsamma" framöver.

VD upprepade att försäkringsbolagen gissningsvis kan ta beslut om att reimbursa FENO inom 6-18 månader efter det att ATS har publicerat sina riktlinjer. Detta beror på att försäkringsbolagen gör sina policy reviews antingen var sjätte månad eller en gång per år. Av totalt 1,600 försäkringsbolag fokuserar Aerocrine på de åtta största, såsom Cigna, UnitedHealth, Kaiser, BlueCross/BlueShield. Av dessa försäkringsbolag har Aerocrine redan annonserat ett samarbete med Kaiser, där bolaget gör hälsoekonomiska studier i verklig praktik.

VD tror reimbursement i USA hamnar på 25-35 dollar per test. Av detta får Aerocrine 11-16 dollar, resten tar läkaren. Det finns cirka 90,000 läkare i USA. För att få en uppfattning om hur stor marknaden är för FENO kan man titta på den tyska marknaden, en av de mest mogna marknaderna för FENO, där bolaget har penetrerat 80% av specialistklinikerna. Den genomsnittliga läkaren i Tyskland gör 750 FENO-mätningar per år. Använder man dessa siffror blir den potentiella marknaden i USA värd 90,000 x 750 x 13,5 x 6,30 = 5,7 miljarder kronor per år.

VD upprepade tidigare uppskattning/gissning att marknaden för FENO i klinisk användning i framtiden är värd minst 1 miljard dollar och att marknaden för inflammationsmätning i hemmet på sikt kommer bli värd ytterligare minst 1 miljard dollar.

Konkurrens

Vid diskussionen runt befintlig konkurrens utstrålade VD också stor självsäkerhet. Aerocrine har ju oskadliggjort tre av fyra konkurrenter (Apieron, Medisoft och FILT). Den fjärde, engelska Bedfont Scientific, har numera en licens från Aerocrine att sälja sin befintliga produkt i Europa. På frågan om varför man inte stämmer Bedfont i en patenträttegång liknande de andra tre fallen sa VD att de inte bedömde att det var värt att processa samt att Bedfonts produkt var så pass "rudimentär" att den inte utgör något hot.

På diskussion runt patenten säger bolaget att de har en så solid position man kan önska sig. Patenten kan delas in i metodpatent eller teknologipatent. Det första metodpatentet löper ut 2016. Teknologipatenten löper ut 2017 och framåt. VDs kommentar till om det kan poppa upp nya konkurrenter var ”visst kan ett annat bolag klara av att göra det vi har gjort, men det är svårt och vår patentportfölj är svår att kringgå”.

På frågan om alternativa biomarkörer såsom VOC (Volatila Organiska Ämnen) på sikt kan utgöra ett hot mot FENO säger VD att bolaget har tittat på dessa biomarkörer men säger att det ligger väldigt långt fram i tiden, om alls.

Övrigt

All tillverkning av bolagets produkter utförs idag av Sanmina i Örnsköldsvik. Kommande produktgenerationer kommer produceras av Panasonic i Japan.

På frågan om finansiering känner sig bolaget välfinansierat för överskådlig framtid. (Kassan räcker fram till början av 2013 med nuvarande kostnader och intäkter och det är troligt att intäkterna tar fart efter ATS, vilket snabbt sänker burn-rate givet 70%+ bruttomarginaler). Det enda som skulle kunna ändra på detta var om bolaget kände en så pass stark efterfrågan att man vill gasa ännu snabbare genom att öka organisation och kostnadskostym. Men även i ett sådant scenario ser bolaget inget problem eftersom ägarna har ”djupa fickor”.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?