Aerocrine: Business as usual
2012-11-20 10:43, Edited at: 2012-11-20 10:46Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Aerocrine meddelar att försäkringsbolaget Horizon BC-BS börjar betala för FENO från 12 december. Aktien reagerar inte på meddelandet, vilket kanske inte är så konstigt eftersom liknande beslut har duggat tätt det senaste året.
Efter ett FENOmenalt 2012 har bolaget dubblat andelen privat försäkrade som har en försäkring som betalar för FENO. Varannan sådan patient har nu coverage. Andelen av den totala populationen (inklusive Medicare och Medicaid) som betalar för FENO överstiger nu 60%.
Värdet på Aerocrines position ökar för varje procentenhet. Under 2013 kommer sannolikt förhandlingar med tänkta partners i USA äga rum. För ett stort läkemedels- eller medtechbolag med ett par hundra säljare är det naturligtvis mycket intressant att få sälja NIOX Mino och den kommande generationen Vero. Denna partners säljare är ju redan ute i fält med ett antal produkter.
Astmaläkemedel är en ganska homogen grupp av läkemedel. Det är svårt att differentiera sig från konkurrenterna och därför är en produkt som NIOX väldigt värdefull. Enligt förre VD får en sales rep i genomsnitt 30 sekunder med läkaren. Med en ny spännande produkt som läkarna kan tjäna pengar på själv och samtidigt förbättra vården är det lättare att fånga läkarens uppmärksamhet och därigenom öka försäljningen av läkemedel.
Det är alldeles för stort fokus i aktiemarknaden på om Aerocrine säljer för 30 eller 35 eller 40 miljoner kronor i ett givet kvartal. Den dagen de har en rejäl partner i ryggen kan försäljningen i USA lyfta till 100 miljoner kronor per kvartal. Det är på denna potential man värderar Aerocrine, inte dagens försäljning och resultat.
Varje positivt reimbursementbeslut som tas är därför viktigt, för vi kommer närmare den nivån där Aerocrine sagt att det är dags att ta in en partner.