Post entry

Aanalys av bolaget Nilörngruppen.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Nilörngruppen är ett bolag som gör etiketter, förpackningar och accessoarer för mode och konfektionsbranschen. Bolaget tillverkar ca 10 miljoner etiketter dagligen och har tillverkning över hela världen. Den största marknaden är norden där drygt 80% utav all försäljning kommer ifrån. Bolaget har även en mycket stark position i delar av Europa främst Storbritannien och Tyskland.

Affärsmodell/Marknad

Nilörngruppen tillverkar som huvudsakligen etiketter som står för drygt 85% utav all omsättning, det resterande står för drygt 15%. Det Nilörngruppen i huvudsak vill tillföra är ett mervärde för sina kunder genom design och branding till dessa tillbehör. Detta är något jag tror kommer bli allt mer viktigare i framtiden. Vi går mot en mer digitaliserad värld där mer saker köpa på nätet genom ehandels framfart. Nilörnens koncept erbjuder verkligen sina kunder att sticka ut mer från mängden och profilera sig, något som troligtvis verkligen kommer att behövas för att företagen ska kunna visa mer vilka de där i den hårda konkurrensen dagens modebolag möter. Genom dessa etiketter, förpackningar samt accessoarer så kan bolagen höja sitt varumärkes värde och förbättra den totala upplevelsen för sina kunder som köper produkterna.

Nilörn vill jobba nära sina kunder för att kunna erbjuda sina kunder det bästa när de behövs. Bolaget verkar i en mycket konkurrens utsatt bransch, där många slåss om kunderna. Många i branschen har haft det tufft under de senaste åren, dock undantag för Nilörngruppen. Marknaden i sig växer inte så märkvärdigt så det gäller att kunna ta marknadsandelar för att kunna expandera och detta har Nilörngruppen lyckats göra genom sin framfart ibland annat England och Tyskland. Branschen i sig är hyffsat okonjukturkänslig med låg tillväxt och har därmed stabil lönsamhet över tid. Hård marginalpress har satt sina spår i branschen.

Det som jag tror skiljer Nilörngruppen mot sina konkurrenter är att de jobbar nära sina kunder och satsar på merförsäljning, långa hållbara kundrelationer, en väl utvecklad logistik och IT plattform och en service i världsklass. Nilörngruppen tänker på kundernas grundläggande behov genom att ha sin produktion nära sina kunder, detta säkerhetsställer att kunderna hela tiden har kontroll på varuflödet och får hög servicenivå. Nilörngruppen har ett webbordersystem som är för både kunder och tillverkare. Detta verktyg gör det möjligt för Nilörnens kunder och tillverkare att hålla koll på distrubition, beställning och lagerhållning. Genom ordersystemet så kan både kunder och tillverkare beställa etiketter och se lagerstatus. Webblösningen gör det möjligt för Nilörn att vara flexibla och hålla en hög servicegrad åt sina kunder. Webblösningen är tillgänglig på fler språk och är skräddarsydd för respektive kund och utgör ett hjälpmedel för direkt och fortlöpande kontroll. Genom denna lösning gör det möjligt för Nilörngruppen att kunna skicka ut sina färdiga etiketter inom 48timmar från beställning, vilket verkligen tyder på hög kvalité i mottagande och service.

Bolaget har på senare tid flyttat nästintill all sin produktion från internt till externt och dessutom flyttat sin tillverkning till länder där man kan få bättre försäljning per anställd genom att bli mer kostnadseffektiva i sitt sätt att arbeta och anställa personal. Man har dessutom investerat i tillverkningsutrustning för att automatisera sin produktion och där med ha en bra kostnadskontroll. Produktionen behöver vara både kostnadseffektiv och flexibel för att kunna möta hårda krav på pris och kvantitet och här har Nilörngruppen hittat nyckeln.

Nilörngruppen har välkända kunder så som Gant, Lyle & Scott, Clinton och Inditex mm. Dessa företag har sina marknader oftast i Europa samt USA och har sin produktion i Asien. Nilörngruppen kommer in i bilden som en av flera underleverantörer till de stora modeföretagen som i mer eller mindre omfattning lägger ut produktion till sina underleverantörer och satsar på design och produktutveckling. Man har som sagt en bra marknadsposition i Europa där många beslut tas och därmed så kan man vara med och påverka.

Bolagets mål är att växa mer än marknaden genom en omsättningstillväxt över 7% årligen samt en rörelsemarginal som överstiger 10%. Bolaget har i dagsläget mycket stabila marginaler och en tillväxt i vinst som legat på ca 10% årligen.

Vallgravar

Varför sticker då Nilörngruppen ut som en vinnare i den här hård konkurrens utsatta branschen? Det som jag tror skiljer Nilörngruppen mot alla andra är att de är nytänkande och verkligen har en stark plattform med ett attraktivt koncept med en helhetslösning med allt från ide, design, produktutveckling och en bra logistik. Nilörngruppen värnar verkligen om sina kunder genom att verkligen arbeta nära sina kunder för att kunna vara med som ett stöd under hela processen. Med andra ord så tror jag att Nilörngruppen har väldigt bra mjukavärden som är svåra att ta på. Man håller en hög servicegrad genom sina starka IT och logistikplattform. Att utgå från att jobba nära sina kunder samt långsiktiga relationer till sina kunder i kombination med en bra switching cost så kan man verkligen åtnjuta en stabil intäktsmodell. Nilörngruppen är inte störst och heller inte billigaste leverantören, men genom deras stora kompentens tillförlitlighet samt bredd i sitt erbjudande så tror inte jag bolaget kommer att ha problem med nya aktörer som kommer in på marknaden. Bolaget befinner sig i en bransch som inte växer så mycket och jag tror att om bolaget kan bibehålla sina marginaler eller öka dem övertid så kommer det vara tillräckligt för att hålla konkurrenterna på avstånd.

Ägarförhållanden

Bolaget har en storägare vid sin sida vid namnet Traction Brading AB som är ett dotterbolag till AB Traction där även Niörnens styrelseledamot Petter Stillström är VD. Bolaget äger drygt 25% utav kapitalet men har under de senaste åren minskat sitt innehav rejält, vilket i sig inte behöver vara en nackdel, men ändå något som man måste ha i åtanke. Bolagets VD Claes Af Wetterstedt är också storägare med ett aktieinnehav på drygt 80 000 aktier. Claes har jobbat i Nilörngruppen sedan 1989 och är otroligt kompentent inom detta område då han har arbetat med profilering i över 20 år. Även han har minskat sitt aktieinnehav under de senaste åren, detta gjordes på grund av ett husköp enligt press. Annars så är ägarbilden rätt tråkig, många i ledning och styrelse har små positioner. Annars är det många instruktioner och fondbolag som innehar den största delen av kakan, vilket jag tycker är tråkigt. Enligt insysnsregistret så har det bara varit avyttringar, detta ser jag som negativt så allt kapital flödar ut till fondbolag och intuitioner. Ägarbilden och osäker enligt mig. Detta leder dessutom till osäkerhet för marknaden då aktien har legat rätt så platt under de senaste 2 åren, därmed ingen tydlig riktning.

Lönsamhet

Överlag så har Nilörngruppen stabila marginaler, men som på senare tid har pressats pga hård konkurrens från befintliga aktörer samt mindre efterfrågan på deras etiketter. Nedan så ser vi två bilder som förklarar lite kring bolagets historiska lönsamhet. Som vi ser så har bolaget haft en pressad bruttomarginal som är på grund av prispress, att man delat ut rabatter till nya kunder samt så har förpackningsdelen tagit en allt större plats och har dessutom lägre marginaler överlag än etiketter. Även fast det har varit press på bruttomarginalen så har rörelsemarginalen kunnat hålla sig än mer stabil. Detta pga att bolaget har en bra kostnadskontroll på den rörliga sidan och är kostnadseffektiva då försäljningen ökar i en snabbare takt än rörelsekapitalet. Bruttomarginalen har varit växt -1,5% årligen under de senaste 5 åren. Rörelsekapitalet har växt med -20% årligen under de senaste 5 åren. Detta är ett tydligt tecken på en bra bibehållen rörelsemarginal. Man har snittat ca 11% i rörelsemarginal som är strax över Nilörnens finansiella mål.

Om vi kollar på bolagets avkastning på eget kapital samt det totala kapitalet så ser även detta stabilt ut historiskt. Detta har i sig även medfört en bra stabil soliditet. Nilörngruppen visar genom detta att de är bra på att ta hand om sina egna resurser och skapa avkastning på dem.  Avkastningen på aktieägarnas kapital har i snitt legat på drygt 39% årligen de senaste 5 åren. Detta är dessutom mycket fin lönsamhet då man bara betalat i snitt 4x bokfört värde samt även knappt haft någon hävstång i form av skuld som driver upp avkastningen. Bolaget har lyckats göra detta genom sin fina kostnadskontroll samt även merförsäljning och att man har produktion externt främst i Asien.

Framöver så tror jag ändå att marginalerna kommer fortsätta hålla sig stabila, bruttomarginalen kommer säkerligen att svänga från kvartal till kvartal men om bolaget kan fortsätta effektivisera sina rörelsekostnader så tror jag att vi kan se en marginell förbättring i rörelsemarginalen på sikt. Nedsidan i bolaget är rätt begränsad och efterfrågan kommer att variera, men bolaget har en stabilgrund och jag känner mig trygg med bolagets skalbarhet i affärsmodellen, genom god efterfrågan både från retail men också ehandel.

(sista bilden är tagen från ett blogg inlägg)

Stabila finanser

Bolaget har en stark balansräkning med en stark soliditet och en låg nettoskuld på 0,74%, Bolaget har dessutom en kassa på 11% vilket innebär att bolaget har möjlighet till nya förvärv, något jag tror skulle vara positivt i dagens dåliga bemärkelse. Bolaget har heller ingen godwillpost vilket är mycket bra. Om vi kollar mer nyckeltals specifikt så har bolaget ett rörelsekapital som nämnts tidigare på drygt 16% vilket inte alls är farligt. Rörelsekapitalet har dessutom minskat kraftigt under de senaste åren. Den störta bidragande orsaken till det är produktionen som flyttats externt. Bolaget har en omsättningshastighet som ligger strax över 2x, vilket innebär att man kan sälja lagret två gånger om under 1 räkenskaps år. Detta visar på ett effektivt varulager. Bolaget har under de senaste åren haft nettokassa men som nu övergått till en nettoskuld, detta då de totala skulderna har ökat något. I dagsläget ser inte jag detta som någon fara för den underliggande verksamheten då nettoskulden är extremt låg. Överlag så har bolaget mycket starka finanser något jag tror fortsatt kommer hålla i sig.

Värdering

Till dagens värdering så tycker jag bolaget ser billig ut, bolaget har ett P/E på dryga 12x och har ett estimerat P/E 2019e på 10x detta ger bolaget ett PEG på 2019 års prognos på 0,7 vilket får ses som en attraktiv värdering i förhållande till den framtida vinsttillväxten. Man betalar 10x rörelseresultatet i förhållande till nettoskuldsättningen vilket även här får ses som en fin värdering. På 2019e års EV/EBIT så ligger den på dryga 8x. Bolaget har dessutom en förväntad direktavkastning på dryga 6,6% under 2019e och 7% 2020e. Bolaget har även en fin värdering för att möjligtvis bli en uppköpskandidat vilket heller inte är fel. Enligt mig så har bolaget en mycket fin multipelvärdering med en förväntad tillväxt årligen på drygt 10% så tycker jag att bolaget har en bra inköpsposition för tillfället. En riktkurs på drygt 95kr ser jag inte som helt omöjligt på sikt, vilket skulle innebära en fin avkastning i och med den fina direktavkastningen och tillväxten.

Sammanfattning

Så vad tycker jag om Nilörngruppen? Nilörngruppen har en mycket fin historik med stabila marginaler en sund och skalbar affärsmodell. Dagens värdering ser mycket attraktiv ut, som dessutom skulle kunna vara en bra ingångspunkt. Bolaget kämpar som sagt med sin pressade bruttomarginal och om den inom sinom tid kan bottna ur så finns det en marginell uppsida på lite sikt. Bolaget verkar i en bransch där det alltid kommer att finnas efterfrågan på etiketter vare sig vi befinner oss i en låg eller högkonjunktur. Enligt mig så är nedsidan rätt så begränsad, en stark och bra balansräkning som dessutom möjliggör för något förvärv skulle inte vara så dumt. Att kunna bibehålla sina marginaler ser jag inte som någon omöjlighet och när man ändå kan få en direktavkastning på lite över 6% så ser det inte så pjåkigt ut. Jag landar ändå i ett jag skulle kunna tänka mig att lägga en liten position där vi på lite längre sikt kanske kan se en uppsida på sig 20%. Bolaget verkar inte i den sexigaste ut av branscher så att tro att detta kommer bli nya Apple är lite att ta i. Däremot så ser jag Nilörngruppen som en bra nybörjar aktie därav så tror jag att den kommer att passa bra in i min portfölj. 

(Jag äger inte aktier i bolaget än)

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?