Post entry

Mavshack VD-intervju 1 2013

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag har plockat in en potentiell tentagger på några års sikt i porföljen som kan få sitt genombrott i år. Mavshack driver en av de snabbast växande filmtjänsterna i världen. Intäkterna kommer från en webbaserade portal på Mavshack.com, där målgruppen erbjuds film och underhållning genom månadsabonnemang (B2C), och en portal på Facebook.com, där i dagsläget över 650 000 "följare" tar del av reklamfinansierade filmer (B2B). Mavshack säljer också streamingteknologi till andra företag (B2B).

Mavshack.com har i dag ca 1600 filmer, musikvideos och konserter från flertalet filippinska innehållsleverantörer däribland Viva Entertainment, Inc., Oishi Media och Star Cinema. Mavshack.com är störst i världen på filippinsk film.

Mavshack Facebook
Mavshack Facebook visar filmer gratis för sina fans direkt på Facebook. I dagsläget finns Mavshack Facebook tillgängligt runt hela världen med indisk, indonesisk och filippinsk film, samt på den nordiska marknaden med västerländsk film.

Jag har tidigare varit ganska skeptisk till företaget då jag inte trodde att man skulle kunna tjäna några pengar på sin ide. Huvudorsaken till mina farhågor var att jag inte trodde att kunderna ville betala för att se filmer då det finns mängder med gratissiter där man kan ladda ner filmerna. Nu verkar det dock som att siten blir allt mer populär och att ledningen känner sig ganska säker på sin sak, särskilt då de deklarerade följande pressmeddelande den 2:a maj i år:

”Mavshack har som mål att ha över fyra miljoner Facebook-följare innan året är slut och ha en intjäningsförmåga på ca 1 kr per like och månad. Detta skulle innebära en försäljningstakt på rullande 12 månader på 48 mkr i slutet av år 2013/början på år 2014. Mavshack har vuxit med över 100% med avseende på antalet följare på Facebook sedan början av februari. ”

Jag skickade iväg lite frågor till VD Jonas Litborn:

1. Vilka är era konkurrenter i er nisch och hur är ni bättre än dem?

VD-svar: ”Det finns en mängd konkurrenter på marknaden. Dock är vi ensamma om att fokusera på lokalt innehåll globalt, d.v.s. vi till skillnad från exempelvis Netflix går inte in och tar dyra Hollywoodfilmer.” Känns bra att filmerna är billigare än Netflix detta ökar bruttomarginalen.

2. Mavshack har börjat sälja pinkort i Usa och Canada, hur går den försäljningen?

VD-svar-”Våra försäljningssiffror kommer att presenteras närmast i nästa kvartalsrapport”

3. Ska ni börja sälja pinkorten på fler försäljningsställen/länder?

VD-svar: ”Mavshack.com är en global produkt så vart efter som vi expanderar våra rättigheter så kommer nya marknader att öppnas. T ex presenterades förra veckan ett PM om att vi tillsammas med independent filmskapare lanserar Mavshack.com (Filippinerna) globalt.”

Den här nyheten är stor. Den innebär nämligen att Mavshack potentiella kundstock ökar från tidigare 4,5 Miljoner fillipinier som flyttat utomlands till mer än 30 miljoner internetanvändare i Filipinernerna. Filippinerna har en uppskattad befolkning på omkring 94 miljoner människor ( varav 30 miljoner har internet) och är världens 12:e folkrikaste land. Ytterligare 11 miljoner filippiner bor utomlands varav 4,5 milioner bor i Nordamerika och Europa där Mavshack börjat sin försäljnning.

4. Hur ser du på er marknad i stort i framtiden?

VD-svar:” Basen för verksamhet är i ett område med extrem tillväxt. Vi har en global produkt. Marknaden finns där och vi är numera en väletablerad spelare på vår första marknad. Under året ska vi etablera oss på ytterligare 4 globala siter med bas från Sydostasien.”

5. Ni har sagt att målet är att nå 4 miljoner användare och 1 kr per användare i månaden i intäkter innan året är slut. Hur ligger ni till för att nå ert mål?

VD-svar: ”Ang antalet fans ser jag inga som helst problem. Däremot kan jag inte kommentera våra intäkter utan får hänvisa till nästa kvartalsrapport.”

Just nu har Mavshack alltså ca 650 000 följare på Facebook och då har man bara öppnat upp den fillipinska siten för kunder som flyttat utomlands.

Mavshack har ännu så länge haft svårt att tjäna pengar men i och med att man nu verkar ha fått rejäl fart på försäljningen ser jag inte som någon omöjlighet att man når breakeaven på månadsbasis i år. Även om det kanske dröjer några månader så är potentialen väldigt stor. Man har så sent som den 24 maj i år fått in ca 9,7 miljoner före emissionskostnader i en nyemission som borde räcka till att nå break even.

Den viktigaste frågan just nu för mig som investerare är hur stor del av kakan som Mavshack får av sina intäkter och hur stor del som går till filmskaparna(hur stor bruttomarginalen är). I och med att försäljningen kommit igång först i år är det än så länge svårt att räkna på detta men Mavshack borde få in ca 35 % i alla fall, vilket skulle innebära 16,8 MSEK kr vid 4 miljoner likes på Facebook enligt kommentaren ovan. Detta är i paritet med Netflix bruttomarginal under de senaste åren se http://ycharts.com/companies/NFLX/gross_profit_margin. Dessutom hintar VD ovan om att man köper in filmerna billigare än Netflix. Mavschack kostnader under första kvartalet i år låg på ca 2,5 MSEK. Om vi antar att kostnaderna ökar kommade kvartal med 20 % till ytterligare 9 MSEK under de återstående 3 kvartalen så har vi kostnader på totalt 11,5 MSEK i år. Då borde vinsten före skatt landa på 5,4 MSEK rullande 12 månader framåt (16,8-11,5=5,4). Detta är alltså när Mavshack når sina 4 miljoner följare på facebook och inte i år. Det här är dock en mycket grov uppskattning. Företaget värderas idag till 63,5 MSEK vid kurs på 15 öre. Om företaget lyckas slå sig in på den enorma kinesiska marknaden så lär intäkterna fördubblas nästa år. Kina har över 500 miljoner internetanvändare! ( se länk nedan)Jag tror att det är läge att börja ta företaget på allvar och inse att potentiallen är grymt stor. Nästa år kan vinsten bli mycket högre om företaget lyckas att växa med 100% till 8 miljoner likes blir intäkterna 34,3 MSEK och om vi antar samma bruttomarginal 35 %. Om vi antar att kostnaderna ökar med 50 % så blir de 17,25 och då blir vinster före skatt = 17,05 MSEK. Då borde värderingen stiga kraftigt. Därför har jag köpt in Mavshack i portföljen. Lycka till!

Länk hemsida: http://24htech.com/

invånarantal och demografi:

Fililippinerna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Filippinerna#Demografi

Kina: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kina#Demografi

http://blogg.binero.se/2012/01/kina-forst-over-500-miljoner-internetanvandare/

Indien:https://www.google.se/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_pop_totl&idim=country:IND&dl=sv&hl=sv&q=indien%20befolkningsm%C3%A4ngd

indonesien:http://sv.wikipedia.org/wiki/Indonesien#Demografi

Thailand:http://sv.wikipedia.org/wiki/Thailand#Demografi

total lista över befolkningsmängd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_folkm%C3%A4ngd

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?