Post entry

Mavshack rapportkommentar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Mavshackhalvårsrapport var sämre än väntat. Koncernens intäkter landade på 2 045 139 kr. Koncernens kostnader på 7 136 121 kr Resultatet efter skatt för koncernen uppgår till -5 328 140 kr.

Det verkar som pinkortsförsäljingen inte tagit fart och man hade i slutet av juli 10000 månadsabonnenter. Mina förhoppningar låg på 25000st.

VD ordet: Året för Mavshack har fortsatt lika hektiskt som det började med expansion på alla fronter. Jag är mycket nöjd med all den uppmärksamhet som Mavshack får i Sydostasien. Skillnaden sedan årsskiftet är enorm. Det finns självklart en hel del kvar att göra men strategin börjar så sakteliga ta form hur Mavshack skall etablera sig på våra tilltänkta marknader. Först lanserar vi oss på Facebook för att snabbt och kostnadseffektivt etablera vårt varumärke på marknaden i fråga och när antalet användare på Facebook vuxit tillräckligt så öppnar vi upp denna marknad för mavshack.com. Nyckeln är att hela tiden hitta attraktivt innehåll som gör att fler användare tillkommer och ju fler användare vi får desto enklare är det naturligtvis att hitta ännu mer attraktivt innehåll, vilket till till slut leder till exponentiell tillväxt.

Vår lansering av den indiska versionen av Mavshack på Facebook är ett lyckat exempel på tillämpningen av denna strategi. Vi har redan efter fyra månader över 150 000 användare. Som jämförelse kan nämnas att det tog över ett år för den filippinska versionen att nå upp till denna siffra och vi är säkra på att nästa marknad går ännu snabbare ju mer etablerat Mavshack blir som varumärke. Just nu har vi 630 000 användare på vår filippinska Facebook-sajt och vi ökar med c:a 25 000 i veckan. Med de nya marknader som kommer att öppnas upp inom kort och i beaktande av att expansionstakten ökar alltmer känner vi oss trygga med att klara vårt uppsatta mål att Mavshack skall sammanlagt ha över fyra miljoner användare på Facebook före årets slut. Vi måste fortfarande ge stora rabatter på vår annonsförsäljning på Facebook men i takt med att antalet användare ökar och vi blir alltmer etablerade kommer marginalerna förbättras.

För mavshack.com har den senaste tidens fokus legat på att utöka sajtens utbud med inte bara filippinskt innehåll utan även med kinesiskt och indiskt för att förbereda den tilltänkta lanseringen av Mavshack på dessa marknader. Thailändskt och indonesiskt innehåll finns också men lanseringen där kommer först under den senare delen av detta år. Påtagligt är att vi alltmer uppfattas som en stor aktör bland innehållsleverantörer på den asiatiska marknaden. Framför allt har vår strategiska allians med den världsberömde filippinska regissören Brillante Ma. Mendoza haft en stor inverkan på vårt renommé då han är en mycket respekterad person inom filmvärlden. Bland annat samarbetar vi med filmskolor i regionen där vår asiatiske försäljningschef Jerry Lozano gästföreläser på två universitet om utvecklingen inom online streaming och global distribution. Vi blir nästan dagligen kontaktade av asiatiska innehållsleverantörer som vill distribuera film via mavshack.com. Sedan utgången av andra
kvartalet har vi fått in ytterligare ca 500 nya filmer bara från olika filippinska filmproducenter.

Den positiva utvecklingen gör också att vi nu har uppnått en sådan status att vi har möjlighet att ingå avtal med de allra största inom media- och telekomsektorn. Jag har tillsammans med vår asiatiska försäljningschef Jerry Lozano arbetat intensivt under sommaren för att få ihop avtalet med Myphone, Filippinernas största mobiltelefondistributör. De säljer 500 000 mobiltelefoner per månad och vår App blir förinstallerad på alla deras Andriod-telefoner, vilket potentiellt ger oss 2,4 miljoner kunder på årsbasis bara genom Myphones försäljning. Den här sortens samarbeten ser jag som nyckel till framgång i regionen och vi tittar givetvis på ytterligare liknande samarbetsavtal på samtliga marknader som vi är på.

Mavshacks fokus på att få till långsiktiga avtal i Sydostasien har tyvärr kortsiktigt givit en negativ utveckling på försäljningen under perioden. Mavshack.com (med endast film för utlandsboende filippiner) hade knappt 10 000 abonnenter i slutet av juli. Jag bedömer att vi är cirka 3-4 månader efter försäljningsplan men räknar med att Mavshack kommer att komma i kapp vårt tidigare kommunicerade mål om 150 000 betalande kunder globalt per årsskiftet då öppnandet av nya marknader och samarbetet med Myphone snart kommer börja ge resultat.

Slutsats: Det tar helt enkelt längre tid än vad jag trodde för att få ihop antalet abononnenter. Förhoppningsvis kommer avtalet med Myphone leda till att kraftigt öka antal betalande abonnenter. Jag hoppas vi får se regelbundna uppdateringar om detta. Jag tror fortfarande företaget har stor potential och har framtiden för sig men det tar som sagt något längre tid en beräknat vilket även vd skriver.

Länk till rapporten: http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66473

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?