Sälj 203 Web Group, Kinnevik
2014-02-19 06:10, Edited at: 2014-02-19 08:19Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Aktien i internetbaserade matreceptfirman 203 Web Group verkar vara en bubbla. Paralleller till investmentbolaget Kinnevik.
203 Web Group
Inlägg på Dagens Industris aktieforum Börssnack från signaturen "Richanyway" (tis 18 feb 2014, kl 22.25):
203
Känns så bra att ha full koll på vad företaget erbjuda!
Ännu roligare att se utvecklingen samt upplever hur intresset för aktien ökar dag för dag!
Aldrig känt mig mer så säker på en investering.
203webgroup.se
http://borssnack.di.se/?f=1&t=2193824#msg14863628
Min kommentar:
Själv tvivlar jag på aktien i 203 Web Group.
Bolaget nu värt över 400 miljoner kr vid börskurs 26 kr på Aktietorget.
Aktiens kursdiagram ser ut som en tydlig bubbla som blåses upp:
...från ca 1 kr i början av 2011
...till ca 5 kr under 2012
...upp emot 15-17 kr under 2013
...och vidare till över 25 kr nu under 2014.
Bolagets affärsidé (enl Aktietorgets hemsida):
203 Web Group AB (Publ) är en digital publicist som bland annat äger och driver världens näst största matsajt; MyTaste.com.
MyTaste finns idag etablerad på snart 40 marknader världen över och besöks av över 20 miljoner människor varje månad.
På den svenska marknaden äger och driver 203 Web Group flera framgångsrika varumärken, såsom:
MyTaste.nu
Matklubben.se
Shopello.se
Allaannonser.se
Bilweb.se
...som samtliga är bland de största inom respektive segment.
http://www.aktietorget.se/InstrumentInfo.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0003036821
Enl samma länk har bolaget knappt 40 pers anställda och adress på bästa adress (på Birger Jarlsgatan 6) vid Stureplan i Stockholm.
//Edit: Enl 203 Web Groups q3/2013-resultatrapport var bolaget uppe i nästan 60 pers anställda per slutet av sep 2013.
//
Hur har då den ekonomiska utvecklingen varit för 203 Web Group?
Siffror för bolaget de senaste kvartalen:
Intäkter:
q4/2011: 6 miljoner kr
q1/2012: 6 miljoner kr
q2/2012: 7 miljoner kr
q3/2012: 9 miljoner kr
q4/2012: 10 miljoner kr (+89%)
q1/2013: 11 miljoner kr (+90%)
q2/2013: 13 miljoner kr (+96%)
q3/2013: 12 miljoner kr (+34%)
Ebitda-marginal (ebitda-resultat* delat med intäkter):
q4/2011: 15%
q1/2012: 16%
q2/2012: -8%
q3/2012: 0%
q4/2012: -13%
q1/2013: 10%
q2/2013: 19%
q3/2013: 10%
*Ebitda-resultat = rörelseresultat före avskrivningar.
Nettoresultat:
q4/2011: 0 kr
q1/2012: 0 kr
q2/2012: -1 miljon kr
q3/2012: -1 miljon kr
q4/2012: -3 miljoner kr
q1/2013: 0 kr
q2/2013: 1 miljon kr kr
q3/2013: 0 kr
Resultat per aktie:
q4/2011: 0,01 kr
q1/2012: 0,01 kr
q2/2012: -0,11 kr
q3/2012: -0,05 kr
q4/2012: -0,19 kr
q1/2013: -0,02 kr
q2/2013: 0,07 kr
q3/2013: -0,03 kr
//Edit: Resultatrapporten för q4/2013 ska presenteras fre 28 feb 2014 (dvs på fredag i nästa vecka räknat från idag, tis 18 feb 2014).
//
Dvs:
...Positivt med goda intäktsökningar de senaste kvartalen.
//Edit: I siffrorna ingår dock delvis företagsköp.
Tex 29 jun 2012 kom besked om att 203 Web Group köper Eniros internetbaserade köp- och säljannonsverksamhet: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=62619
Intäkterna för den verksamheten har väl då ökat på intäktstillväxten under q3/2012, q4/2012, q1/2013 och q2/2013.
Och som synes ovan avtog 203 Web Groups totala intäktstillväxt under q3/2013.
I sep 2012 kom besked om att 203 Web Group köper Shopello: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=63153
Under våren 2012 köpte 203 Web Group följande verksamheter:
Matklubben i Sverige AB (resterande aktier)
Atrox Creative (en internetkonsultfirma)
Kontosmart.se (en nordisk "konsumentklubb" för inköp av el och bensin)
Vinklubben.se
Dvs oavsett hur stora ovannämnda företagsköp är så innebär ju företagsköp som generell regel att intäktstillväxten ökar "på konstgjord väg", dvs det kan bidra till att intäktstillväxten ser högre ut än vad den egentligen är för jämförbar verksamhet.
//
...Positivt att det inte är några brakförluster utan resultat som ligger hyfsat nära nollan.
...Men siffrorna verkar vara alltför dåliga för att motivera ett börsvärde på över 400 miljoner kr.
I årstakt ligger siffrorna på följande nivåer för senast rapporterade 12 mån (okt 2012-sep 2013):
...intäkter 47 miljoner kr (+73%)
...ebitda-marginal 8% (upp från 4%)
...nettoresultat -3 miljoner kr (dvs ökad förlust från -2 miljoner kr)
...resultat per aktie -0,17 kr (dvs ökad förlust från -0,14 kr)
Dvs vem vill köpa ett bolag för över 400 miljoner kr om bolaget har intäkter på under 50 miljoner kr per år och går med förlust?
Visst, om bolaget lyckas hålla uppe intäktstillväxten i flera år till och lönsamheten stiger till goda nivåer kanske 203 Web Group på sikt kommer att växa in i värderingskostymen.
Men:
1)
Man vet inte om intäktstillväxten kommer att fortsätta på nuvarande höga nivåer.
2)
Man vet inte om det kommer att ske så att även resultatet stiger till höga nivåer som motiverar nuvarande börsvärde.
Visst är ett resonemang att en stor del av kostnaderna är fasta vilket gör att bara intäkterna stiger så kommer även resultatet att bli bra.
Men å andra sidan kanske det krävs stora kostnader för marknadsföring etc för att hålla uppe intäktstillvätxen, vilket i så fall håller resultatet nere.
3)
Konkurrensen på internet är mördande.
Många känner sig kallade med olika internetbaserade affärsidéer, och till en början kan man ev visa upp viss tillväxt.
Men när det kommer till att hålla uppe tillväxten långsiktigt och dessutom med god lönsamhet, är det nästan omöjligt.
Inträdesbarriärerna för nya konkurrenter är låga, dvs lyckas man med en idé lockar det till sig horder av konkurrenter som gör samma sak.
Uppriktigt sagt; vad har egentligen 203 Web Group för konkurrensfördelar med sina matreceptsajter?
Viss fördel kan man ha i form av "first mover's advantage", dvs att vara den som först kom på en ny idé och byggt upp störst position inom det, men det troliga är att den positionen eroderar på sikt i takt med att konkurrenter kopierar idén och kommer ikapp.
Med detta sagt kan tilläggas att ingen blir gladare än jag om 203 Web Group lyckas, men intrycket är att de har oddsen emot sig och att det innebär väldigt hög risk att köpa aktier i bolaget på nuvarande kursnivåer pga:
...aktiens höga värdering (vilket innebär att aktieinvesterare har väldigt höga förväntningar på bolagets framtida ekonomiska utveckling)
...att det är så lätt för konkurrenter att kopiera konceptet och ta kål på 203 Web Group framöver
Visst kan 203 Web Group lyckas hålla uppe en viss intäktsnivå långsiktigt, men att göra det med fortsatt god tillväxt och att dessutom få upp resultatnivån till tillräckliga nivåer för att motivera nuvarande börsvärde, lär vara osannolikt.
Balansräkningen
I okt 2013 fick 203 Web Group in 15 miljoner kr i kapitaltillskott från aktieinvesterare.
Beloppet erhölls genom att 1 miljon nya 203 Web Group-aktier såldes ut för 14,60 kr per st.
Det totala antalet 203 Web Group-aktier ökade därmed till drygt 16 miljoner st.
Innan dess har 203 Web Group bla fått in 13 miljoner kr i kapitaltillskott från aktieinvesterare i mars 2012: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=61501
Den gången såldes 4 miljoner nya 203 Web Group-aktier ut för 3,20 kr per st.
Dvs 203 Web Group har historiskt fått in nytt kapitaltillskott från aktieinvesterare i olika omgångar, vilket då leder till utspädning av befintliga aktier.
Det indikerar ju då att det kan komma att hända igen framöver.
Dvs inte nog med att bolagets intäkter och resultat måste förbättras kraftigt framöver för att motivera befintliga aktiers börskurs; det måste även förbättras för att beakta ev framtida utspädning om 203 Web Group ber om ytterligare nya kapitaltillskott framöver.
(Dock; så länge börskursen är högt uppblåst behöver bolaget ej sälja ut lika många nya aktier för att få in samma belopp.
Dvs så länge ett börsbolag har en bubbelvärdering på aktien så borde bolaget passa på och sälja ut massor av nya aktier.)
Per slutet av sep 2013 hade 203 Web Group totala tillgångar bokförda till 49 miljoner kr.
Negativt att det då fanns mycket ev "luft" i detta blopp i form av abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar bokförda till 33 miljoner kr motsvarande:
...67% av totala tillgångar
...109% av eget kapital
Dvs om 203 Web Group får en dålig ekonomisk utveckling under längre perioder kan de immateriella anläggningstillgångarna behöva skrivas ned till noll kr, vilket då ger en resultateffekt på -33 miljoner kr.
Och i så fall utraderas mer än bolagets hela egna kapital (som uppgick till bara 30 miljoner kr per slutet av sep 2013.
Vid ett negativt eget kapital måste ett bolag omgående få nytt kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva, vilket i ett sådant läge lär leda till stor kursnedgång i 203 Web Group-aktien.
Bolagets stora bokförda värde för de immateriella anläggningstillgångarna innebär alltså en förhöjd risknivå i aktien.
(Just nu verkar dock aktieinvesterare tycka att 203 Web Groups tillgångar har ett marknadsvärde som väldigt mycket överstiger bolagets bokförda värde eftersom det bokförda egna kapitalet bara uppgår till 30 miljoner kr samtidigt som börsvärdet ("marknadsvärdet" för det egna kapitalet) ligger på 425 miljoner kr.
Det indikerar ju att aktieinvesterare anser bolagets tillgångar vara värda 395 miljoner kr mer än det bokförda värdet på 49 miljoner kr.
(Sedan kan man ju diskutera om det innebär att aktieinvesterarna gör en riktig bedömning eller ej.)
Vad gäller 203 Web Groups skuldsättning hade bolaget per slutet av sep 2013 en kassa på 4-5 miljoner kr och även räntebärande lån på 4-5 miljoner kr.
Bolagets nettokassa (kassa minus räntebärande lån) uppgick alltså till ca noll kr.
203 Web Group skulle säkert kunna ta ytterligare lån vid behov med tanke på bolagets höga börsvärde (som ger möjlighet att enkelt be om stora kapitaltillskott från aktieinvesterare, så länge börskursen är fortsatt hög).
Men så mycket lär bolaget ej kunna låna med tanke på att börskursen snabbt kan kollapsa vid en generellt börsnedgång eller om 203 Web Group börjar gå dåligt osv.
Antal besökare på 203 Web Groups sajter
I slutändan är ju (förenklat uttryckt) intäkter och resultat det enda som betyder något för aktieinvesterare, och alltså det enda som påverkar ett börsbolags börsvärde (dvs bolagets börskurs).
Men ett sätt att förutspå utvecklingen för intäkterna är att se hur antalet besökare utvecklas för 203 Web Groups olika internetsajter.
Stigande besökssiffror nu bör leda till stigande intäkter framöver.
Antalet besökare på 203 Web Groups sajter per kvartal (enl bolagets resultatrapporter):
q1/2011: 12 miljoner st
q2/2011: 13 miljoner st
q3/2011: 18 miljoner st
q4/2011: 17 miljoner st
q1/2012: 17 miljoner st
q2/2012: 18 miljoner st
q3/2012: 25 miljoner st
q4/2012: 41 miljoner st
q1/2013: 59 miljoner st
q2/2013: 71 miljoner st
q3/2013: 81 miljoner st (+259%)
Dvs från en ganska stabil utveckling med en hel del ökningar sedan 2011 har det sedan slutet av 2012 och under hela 2013 blivit en nästan explosiv utveckling.
Det är väl det som lockar aktieinvesterare.
Istället för att bara se på 203 Web Groups intäkter och resultat för stunden börjar folk tänka i termer av "strategiska värden" i bolaget och om det har en chans att bli den globala standardsajten för matrecept osv.
Från att ha svarat för en mindre andel av det totala antalet besökare i början av 2011 är det nu 203 Web Groups Mytaste-hemsidor i olika länder som numera svarar den dominerande andelen av de totala besökarsiffrorna.
Under q3/2013 uppgick andelen till nästan 90% (71 miljoner st) av den totala siffran 81 miljoner st.
203 Web Groups svenska huvudsajt för matrecept heter Hittarecept.se: http://www.hittarecept.se/
Det är den som under namnet Mytaste finns i ca 40 länder runt om i världen.
"Hittarecept part of Mytaste" står det överst när man går in på Hittarecept.se.
Största delen av Hittarecepts förstasida är helt enkelt ett sökfält där man kan söka efter "380 000 recept från bloggar och sajter".
Nedanför sökfältet finns exempel på olika matrecept med bilder i tex kategorierna:
nyligen sparade recept
nyligen klickade recept
nyligen tillagda recept från matbloggar
Det är recept som tex för:
mintchokladcheesecake
citronfyllda spättafiléer
stekt rödspätta med remouladsås
rödspätta med basilika- & parmesancreme
Det finns även en topplista över sajter med matrecept (där just nu Veckomagasinet.com ligger etta).
Man kan logga in på Hittarecept.se via Facebook.
Och man kan även registrera sig hos Hittarecept.se och logga in på sajten.
Inte en annons så långt ögat kan nå på Hittarecept.se:s förstasida i alla fall (ev för att ej avskräcka besökare?).
Och 203 Web Group innehåller ju ej bara matreceptsajter.
Enl bolagets hemsida har bolaget följande kategorier av sajter i sitt sortiment:
1)
Hittarecept.se (Mytaste)
Världens näst största matsajt
MyTaste (tidigare Hittarecept) finns på 39 marknader runt om i världen och är med sina 27 miljoner besökare varje månad världens näst största matsajt.
(Finns i ca 40 länder inkl länder i alltifrån Norden, Kontinentaleuropa, Östeuropa, Indien, Australien, Nya Zeeland, Nordamerika, Sydamerika, Afrika.)
27 miljoner besök i månaden.
2)
Allaannonser.se
Sökmotor för annonser
AllaAnnonser.se har funnits på nätet sedan 2004.
Sajten är en en söktjänst där användarens behov står i fokus.
Genom att indexera alla Sveriges annonssajter - och presentera all information överskådligt.
(Finns i sju länder inkl Sverige, Norge och Danmark men även i Tyskland, Franktike, Spanien och Ryssland.)
1,7 miljoner besök i månaden.
3)
Matklubben.se
Största matcommunityn
Med 1 miljon aktiva medlemmar och drygt 94 000 inlagda recept är Matklubben Sveriges i särklass största användargenererade matsajt.
(Finns bara i Sverige.)
1,5 miljoner besök i månaden.
4)
Flygstart.se
Sökmotor för flygresor
Att resa är det nya folknöjet.
Givetvis vill man betala så lite som möjligt för sin flygare - och det är här Flygstart kommer in i bilden.
Med hjälp av Flygstart kan användaren enkelt och billigt planera sin flygresa.
(Finns i fyra länder; Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.)
12 000 besök i månaden.
5)
Som nämnts ovan köpte 203 Web Group i sep 2012 majoriteten av bolaget Shopello.
Enl pressmeddelandet (från 12 sep 2012) om det:
203 Web Group: 203 Web Group lanserar en helt ny shoppingsajt - Shopello.se!
203 Web Group har under sommaren (2012) köpt upp majoriteten av andelarna i bolaget Shopello International AB, tidigare Handelonline Sverige AB.
Bolaget har under tre år drivit framgångsrika prisjämförelsesajter i Norden och förvärvades av 203 Web Group som ett steg i koncernens plan att vidga sig på den svenska annonsmarknaden på internet samt att utöka sin kompetens inom Google AdWords och e-handel.
Tillsammans har de nu byggt upp sajten Shopello.se som är en helt ny shoppingsökmotor.
Sökmotorn samlar produkter från Sveriges bästa e-handlare på ett och samma ställe vilket gör att det blir enklare och roligare att handla på internet.
Användaren får produkterna presenterade i en lättöverskådlig lista med tydliga bilder så att man snabbt och enkelt kan hitta det som efterfrågas.
http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=63153
Tex nu 7 feb 2014 kom besked från 203 Web Group om att Shopello även lanseras i Norge och Brasilien: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=68245
6)
Enl 203 Web Groups q3/2013-resultatrapport har bolaget även sajten Bilweb.se:
Bilweb.se
En klassisk sökmotor för köp och sälj av bilar
• 415 anslutna bilhandlare
• 20 000 objekt
• 180 000 besökare per månad
http://www.aktietorget.se/pressdocs/203_Web_Group/67680/203_Web_Group__203_20131129_4.PDF
Har själv aldrig hört talas om Bilweb.se.
Alla som ska köpa eller sälja bil gör ju det via sajten Blocket.se (ägd av norska mediakoncernen Schibsted).
Dvs risk för att 203 Web Group blir lite väl spretigt med sajter inom alla möjliga områden?
Men samtidigt positivt att kreativiteten verkar vara hög inom 203 Web Group.
Vd för 203 Web Group sedan ganska exakt ett år är Christoffer Johansson som tidigare jobbat i flera år inom bolaget.
Så här sa han i pressmeddelandet (från 7 feb 2013) när han tillträdde:
Det känns hedrande att få förtroendet att föra koncernen framåt som ny VD.
Jag har en tydlig vision och kommer först och främst att fokusera på att renodla varje del av verksamheten för att optimera alla intäktskällor.
Jag kommer också att lägga stort fokus på våra redan etablerade utlandssatsningar, där vi i dagsläget har över 13 miljoner besökare varje månad.
Med vår expansiva utlandstrafik har vi mycket att hämta hem och vi planerar att vara den största digitala mataktören i hela Europa inom en snar framtid.
Jag är otroligt laddad för ett händelserikt 2013 - att dessutom ha Andereas (Friis) och Jonas (Söderqvist) som strategiska rådgivare i ryggen känns hur bra som helst.
http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=64415
Dvs:
...Positivt att han satsar på renodling.
...Och vad gäller inriktningen på matrecept via internet är hans mål tydligen att vara störst i Europa till att börja med.
Och så här sa Johansson i 203 Web Groups årsredovisning för 2012 (daterad 26 apr 2013) om bolagets inriktning:
Vårt huvudsakliga fokus ligger på två segment på den digitala marknaden – mat samt köp och sälj.
Inom köp- och säljsegmentet driver vi flera välkända svenska varumärken, såsom Allaannonser.se, Bilweb.se och Shopello.se, som tillsammans utgör ett starkt säljpaket.
Inom matsegmentet har vi byggt upp det mest besökta sajtpaketet i Sverige med våra sajter Matklubben.se och Hittarecept.se.
Vi har hittat ett fungerande koncept för matsajter som vi nu lanserar över hela världen.
Under året (dvs 2012) lanserade vi hela 26 nya utländska matsajter utspridda i fem världsdelar.
Idag finns vi etablerade med Hittarecept på hela 34 marknader utspridda i fem världsdelar, där flera av sajterna redan hunnit gå upp på topplistorna för ländernas populäraste matsajter.
http://www.203webgroup.se/wp-content/uploads/2013/05/Årsredovisning-2013-203-Web-Group1.pdf
Med "säljpaket" avses väl då de paketerade annonsutrymmen på sina sajter som 203 Web Group erbjuder annonsörer att köpa.
Beskrivning av 203 Web Group i årsredovisningen för 2012:
Kort om verksamheten
203 Web Group AB (Publ) är en digital publicist med spetskompetens inom skalbara och automatgenererade produkt- och intäktsmodeller.
Produktkoncepten är till största del språkoberoende vilket gör dem multinationellt applicerbara och finns idag representerade på 34 marknader utspridda i fem världsdelar.
Bland de svenska varumärkena hittar du exempelvis Hittarecept.se, Matklubben.se, Allaannonser.se och Bilweb.se, vilka är några av Sveriges största sajter inom respektive segment.
Merparten av koncernens intäkter kommer från automatiska inkomstkällor som inte kräver någon direkt införsäljning.
Därutöver bedrivs även annonsförsäljning via eget säljbolag, i form av bannerannonsering och integrerade annonslösningar.
I koncernen ingår även en omfattande webbyråverksamhet där sökmotoroptimering, användarvänlighet och konverterande design står i fokus.
http://www.203webgroup.se/wp-content/uploads/2013/05/Årsredovisning-2013-203-Web-Group1.pdf
Dvs på det låter det som att 203 Web Groups internetkonsultfirma (Atrox Creative som enl ovan köptes våren 2012) i själva verket står för en stor del av bolagets totala intäkter.
Det är väl i så fall en besvikelse om aktieinvesterare hoppats på att det är bolagets matreceptsajter som står för intäkterna.
Och även en besvikelse för att Atrox Creative enl ovan bla är inriktat på "sökmotoroptimering"; dvs att piffa upp besökssiffrorna för internetsajter.
Atrox Creative lär därmed säkert ha varit inblandat i att piffa upp besöksstatistiken för 203 Web Groups egna sajter.
Det finns många knep man kan göra för att få besöksstatistik för internetsajter att se bättre ut än vad den egentligen skulle varit annars (både rimliga och mera tvivelaktiga knep).
Tidigare blogginlägg
203 Web Group-aktien beskrevs som en bubbla här i bloggen redan i ett tidigare blogginlägg från 8 aug 2013 då aktien låg i 10,40 kr: http://www.redeye.se/aktiebloggen/spekulativt-kop-xact-bear
Aktiens bubbelvärdering nämndes där som ett symptom på förestående generell börsnedgång.
Men eftersom 203 Web Group-aktien nu står i 26 kr så har ju den betraktelsen hittills varit grovt felaktig.
Även om det finns en del lovande utveckling inom 203 Web Group enl ovan är dock intrycket att orsaken till uppgången i börskursen främst beror på ett allt mer spekulativt börsklimat snarare än 203 Web Groups fundamentala ekonomiska utveckling.
Här blir därför rekommendationen "sälj" för 203 Web Group-aktien.
Kinnevik
Det är alltså som att det har blivit "IT-bubblan år 2000" på nytt utan att några lärdomar dragits från den tiden.
Se tex även på investmentbolaget Kinnevik med dess delägda bolag Zalando som säljer kläder via internet och har en fortsatt dålig ekonomisk utveckling enl Kinneviks q4/2013-resultatrapport som kom 14 feb 2014: http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/Reports/sv/Kinnevik%20Q4%202013%20SE.pdf
Enl den resultatrapporten:
...Kinnevik har totala tillgångar värda 66 miljarder kr (236 kr per Kinnevik-aktie).
...Härav svarar Kinneviks ägarandel på 36% av Zalando för 12 miljarder kr.
...Som jämförelse har Kinnevik pumpat in ett kapital på 8 miljarder kr i Zalando.
...Om 36% av Zalando är värt 12 miljarder kr innebär det att 100% av Zalando är värderat till 34 miljarder kr.
Hur har då Zalandos ekonomiska utveckling varit?
Intäkter:
2011: 510 miljoner euro
2012: 1 159 miljoner euro (+127%)
2013: 1 763 miljoner euro (+52%)
Rörelsemarginal:
2011: -12%
2012: -7%
2013: -7%
I svenska kronor innebär det följande siffror (med den genomsnittliga eurokursen för respektive år):
Intäkter:
2011: 4 607 miljoner kr
2012: 10 089 miljoner kr (+119%)
2013: 15 249 miljoner kr (+51%)
Rörelseresultat:
2011: -553 miljoner kr
2012: -706 miljoner kr
2013: -1 067 miljoner kr
Dvs vem vill köpa ett bolag för 34 miljarder kr om bolaget har intäkter på 15 miljarder kr per år och går med 1 miljard kr i förlust per år?
Även här verkar aktieinvesterare ha börjat fundera i termer av "strategiska värden" med Zalando som Europas största försäljningskanal för kläder, och att det har ett värde i sig även om bolaget ännu så länge visar dålig lönsamhet.
Och tanken är väl att Zalando ska visa bättre lönsamhet framöver om intäkterna fortsätter stiga.
Dock har Zalandos tillväxttakt börjat avta om man ser på kvartalsvisa siffror:
Intäkter:
q1/2012: 214 miljoner euro
q2/2012: 257 miljoner euro
q3/2012: 284 miljoner euro
q4/2012: 404 miljoner euro
q1/2013: 372 miljoner euro (+74%)
q2/2013: 437 miljoner euro (+70%)
q3/2013: 404 miljoner euro (+42%)
q4/2013: 550 miljoner euro (+36%)
Dvs om intäktstillväxten nu börjat avta samtidigt som förlusterna är fortsatt stora, ser det inte alls bra ut för Zalando.
Man kan förstå att Kinnevik skyndar på med planerna på att börsintroducera Zalando så att Kinnevik kan casha hem och sälja ut sin ägarandel så länge börsklimatet är fortsatt spekulativt, och aktieinvesterare åsätter bolag som Zalando ett så pass högt värde.
Enl ovan värderar Kinnevik självt sina tillgångar till 236 kr per Kinnevik-aktie men börskursen ligger i 246 kr (slutkursen tis 18 feb 2014).
Dvs aktieinvesterare anser att Kinneviks tillgångar (inkl Zalando) är värt ännu mer än Kinneviks egen värdering.
Och tidigare i år var Kinnevik-aktien som högst uppe i 313,10 kr dvs ännu högre.
Tex amerikanska investmentbanken Goldman Sachs har sagt sig tycka att aktien är värd 450 kr.
Kontroversiellt att banken dessutom är en av de aktörer som Kinnevik utsett till att sköta Zalandos börsintroduktion.
//Edit: Följande banker har nämnts som de som ev kommer att få uppdraget att sköta börsintroduktionen av Zalando (enl nyhetsbyrån Direkt 14 feb 2014 med hänvisning till Wall Street Journal och Financial Times):
Goldman Sachs
Morgan Stanley
JP Morgan
Deutsche Bank
www.avanza.se/placera/telegram/2014/02/14/kinnevik-nya-mediauppgifter-om-forestaende-zalando-notering.html
www.avanza.se/placera/telegram/2014/02/13/kinnevik-zalando-kan-borsnoteras-under-2-kv-media.html
3 feb 2014 skrev Direkt med hänvisning till Sunday Times att följande banker valts ut att sköta Zalando-introduktionen:
Goldman Sachs
JP Morgan
Morgan Stanley
www.avanza.se/placera/telegram/2014/02/03/kinnevik-zalando-sags-ha-valt-radgivare-infor-notering.html
Det är (enl länkarna ovan) tal om att Zalando ev kommer att börsintroduceras under q2/2014 för en värdering till upp till 8,5 miljarder euro (76 miljarder kr).
Och det för ett bolag som alltså har intäkter på 15 miljarder kr per år och ett resultat på -1 miljard kr per år?
I och för sig är väl ett resonemang att Zalando startades så sents om år 2008 och att bolaget börjat visa nollresultat i de länder där verksamheten startades först (tex Tyskland).
Det ger i alla fall hopp om att det ska bli nollresultat i Zalando totalt sett framöver på sikt i takt med att verksamheten mognar.
Märkligt att Kinnevik-vd:n Mia Brunell-Livfors plötsligt meddelade 22 jan 2014 att hon avgår som Kinneviks vd (veckorna innan Kinnevik kom med sin q4/2013-resultatrapport 14 feb 2014 där Zalandos utveckling blev sämre än väntat).
Ska man tolka det som att hon vill avgå "med flaggan i topp" innan det framstår klart att Zalando är ett fiasko?
8 jan 2014 besked om att Goldman Sachs per 7 jan 2014 höjer sin riktkurs för Kinnevik-aktien till 450 kr och sätter aktien på sin "conviction list": www.avanza.se/placera/telegram/2014/01/08/kinnevik-sanks-till-salj-av-ubs-goldman-hojer-rk-till-450-kr.html
Och veckorna efter framkommer att GS utsetts till en av bankerna som ska sköta Zalando-introduktionen.
Är inte det kontroversiellt om något?
Och det ska komma från GS som under finanskrisen 2008/2009 åkte på stor kritik och jätteböter från amerikanska finansinspektionen SEC för att ha sålt på sina kunder bostadslåneobligationer med dålig kreditvärdighet som banken visste var värdelösa.
http://cblr.columbia.edu/archives/12968
Även bla debatt om att GS tjänade stora pengar på uppdraget från Grekland att hjälpa Grekland dölja sin stora statsskuld för EU: http://en.wikipedia.org/wiki/Goldman_Sachs#Involvement_in_the_European_sovereign_debt_crisis
Därefter var det 9 jan 2014 som Kinnevik-aktien nådde sin toppnivå 313,10 kr.
Kinneviks styrelseordförande och huvudägare Cristina Stenbeck blev säkert inte ledsen för det.
//
Det är som skandalen där tyska aktiemäklarfirman Berenberg höjde aktien i betalsystembolaget Seamless (med vd Peter Fredell som huvudägare) till skyarna varefter Berenberg kort därefter fick uppdraget att fixa det kapitaltillskott på drygt 300 miljoner kr som Seamless bad aktieinvesterare om.
Dvs även det på temat "I'll scratch your back if you'll scratch mine."
Mer om Seamless-härvan i separat blogginlägg (från 11 feb 2014): http://www.redeye.se/aktiebloggen/fabege/salj-fabege-seamless
Mellan 203 Web Group och Kinnevik finns alltså parallellen att 203 Web Group försöker bli stor globalt inom matrecept via internet, samtidigt som Kinnevik försöker bli stor globalt inom klädhandel via internet.
Det finns parallellen att båda dessa verksamheter som 203 Web Group och Kinnevik satsar på ännu så länge visar dålig lönsamhet.
Det finns parallellen att det långsiktiga värdet i dessa verksamheter kan ifrågasättas pga brist på konkurrensfördelar och att vem som helst kan starta liknande verksamheter (låga inträdesbarriärer).
Och det finns parallellen att både aktien i 203 Web Group och aktien i Kinnevik är uppblåsta.
Lyckas de ta ett grepp globalt inom sina nischer och uppnå uthållig intäktstillväxt under god lönsamhet är det bara att gratulera.
Men som det ser ut just nu är aktieinvesterarnas förväntningar höga samtidigt som huvudscenariot är att det inte lär bli något särskilt av varken 203 Web Group eller Kinneviks Zalando på sikt.
Eller åtminstone är "risken på nedsidan", dvs sannolikheten större för besvikelser än positiva överraskningar.
Och eftersom förutsättningarna som utgångspunkt ej är lätta på internet kan man tycka att huvudscenariot är att det kommer att bli stora besvikelser i båda aktierna de kommande åren.
- - -
Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:
• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).
• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.
• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).
• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång. Man bör alltså ej ha en stor del av hela aktieportföljen i en sådan aktie.
• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.
Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").
Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.
Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella
Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.
"Käpphästar" i denna blogg bla:
1) Fundamental aktieanalys vs teknisk aktieanalys
På lång sikt är fundamental aktieanalys det enda relevanta för att bedöma om en aktie är köpvärd eller ej, dvs förenklat; den ekonomiska utvecklingen för ett börsbolags verksamhet och hur bolagets aktie värderas i förhållande till den ekonomiska utvecklingen mm.
Enl den finansiella vetenskapen går det inte att i längden bli rik på så kallad teknisk aktieanalys, dvs att spå framtida börskurser utifrån diagram för historiska börskurser etc.
Det har även visat sig i vetenskapliga studier.
Man kan tjäna pengar på teknisk aktieanalys några enstaka gånger, men därefter kommer man förr eller senare att göra förlustaffärer vilket gör den analysmetoden meningslös.
Inte heller fundamentalanalys ger vinst varje gång, men här är i varje fall uppfattningen att den i längden ger klart bättre resultat för aktieinvesteringar än teknisk analys.
Och rent logiskt borde även fundamentalanalys vara det enda som fungerar långsiktigt eftersom det bara är den som är underbyggd av rimliga resonemang jämfört med teknisk analys.
2) Aktieutdelningar
Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.
Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).
Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.
Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.
Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.
Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.
Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.
Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.
Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.
3) Immateriella tillgångar
Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.
Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.
Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.
Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).
Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.
Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast br /genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.
Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.
I detta blogginlägg blev alltså rekommendationerna följande:
• "Sälj" för 203 Web Group-aktien vid börskurs 26 kr.
• "Sälj" för Kinneviks B-aktie vid börskurs 246 kr.
Börskurserna var aktiernas slutkurser tis 18 feb 2014.