Höjd riktkurs - kryddat för kursuppgång i 203 Web Group AB
2013-08-19 08:37, Edited at: 2013-08-19 10:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
203 Web Group AB driver flera mat- och receptsajter och trafiken har ökat med 595% i Q1 2013. Efter en VD-intervju samt ett pressmeddelande i förra veckan kan målsättningen om att bli världens största receptsajt i år vara på väg att uppfyllas. Konkurrenten Allrecipes.com såldes för ~1 160 MSEK och omsatte mer än 160 MSEK på samma mängd trafik, vilket för 203 Web Group motsvarar en sjufaldig värdeökning och fyrdubblad omsättning. En mer effektiv operationell modell med en hög andel användargenererat innehåll bör ge 203 Web Group högre nettomarginal. Köp upprepas med höjd riktkurs 20 kronor.
EXEKUTIV SAMMANFATTNING
203 Web Group AB (publ) är ett bolag som driver ett flertal internationella mat- och receptsajter på internet och har sett sin trafik öka med 595% det senaste året och uppvisade 83% intäktstillväxt i Q1 2013. Bolaget kommunicerade för två veckor sedan målsättningen att innan årets slut ha lika många månatliga besökare som världens största matsajt, Allrecipes.com. I torsdags meddelande även bolaget via ett pressmeddelande att testutfallet för en ny plattform varit positivt, med bland annat 400% ökning av antalet registrerade medlemmar. Bolaget kommunicerade samtidigt målet att uppnå 15 miljoner registrerade medlemmar globalt under 2014, något som skulle göra dem dubbelt så stora som Allrecipes.com med sina 7 miljoner medlemmar. Allrecipes.com omsatte ca 160 MSEK på årsbasis och värderades till 175 MUSD (~1 160 MSEK) då de såldes i januari 2012. Transaktionen gjordes till multiplarna P/S 7,0-7,5 och P/E 60-65. Idag värderas 203 Web Group till 174 MSEK. Den långsiktiga potentialen för 203 Web Group motsvarar således en fyrdubblad omsättning och en sjufaldig värdeökning från dagens nivå. På grund av en mer effektiv operationell modell med en hög andel användargenererat innehåll bör 203 Web Group kunna erhålla en högre nettomarginal. Avyttringen av Kontosmart ses som ett första steg i en renodling av bolaget och kommer visa på värdet av mat- och receptsajterna samtidigt som bolagets finansiella ställning stärks. Aktien har uppvisat starkt positivt momentum under tilltagande omsättningsökning och visar inga tecken på att mattas av. Köp upprepas med en höjd riktkurs 20 kr.
Disclosure:Jag är lång 203 Web Group AB (publ).
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1. BOLAGSKOMMUNIKATION OCH AKTIENS UTVECKLING DEN SENASTE MÅNADEN
2. 203 WEB GROUP AB I KORTHET
3. TRAFIKEXPANSION FÖREGÅR INTÄKTSUTVECKLING
4. TRANSAKTION INOM PEER-GROUP GER INDIKATION PÅ LÅNGSIKTIGT MARKNADSVÄRDE
5. NY INFORMATION GER ANLEDNING TILL KRAFTIGT HÖJD RIKTKURS
1. BOLAGSKOMMUNIKATION OCH AKTIENS UTVECKLING DEN SENASTE MÅNADEN
Den 18 juli publicerades en längre analysav internetbolaget 203 Web Group AB, noterat på Aktietorget. I analysen visades hur kraftigt undervärderat bolaget var mot sin amerikanska konkurrent, världens största matsajt Allrecipes.com, trots att 203 Web Group växer långt mycket snabbare. Aktien reagerade kraftigt och steg under hög omsättning från ca 6 kr till 9 kronor. Den 5 augusti följdes analysen upp med en VD-intervju där VD Christoffer Johansson kommunicerade målet att bli världens största mat- och receptsajt redan i år och överträffa de 37 miljoner månatliga besökare som Allrecipes.com har. Idag har 203 Web Group 21 miljoner månatliga besökare. I intervjun nämndes även mycket kort att bolaget nu genomför tester på sin brasilianska sajt med avancerade integration av sociala medier för att öka registreringar och engagemanget bland medlemmarna.
I torsdags kom så ett pressmeddelandeom att dessa tester varit mycket framgångsrika med bland annat 400% ökning av antalet nyregistrerade medlemmar per dag och att en utrullning till övriga 37 marknader inom kort skall ske. Bolagets egen prognos för antalet registrerade medlemmar för 2014 överstiger nu 15 miljoner medlemmar globalt, vilket skulle göra dem mer än dubbelt så stora som Allrecipes.com med sina 7 miljoner registrerade medlemmar. Aktien steg ytterligare och stängde i fredags på kurs 11,35, den högsta nivån sedan 2010.
I avsnitt 2 - 4 nedan följer en kort sammanfattning av analysen som publicerades den 18 juli. Analysen går att läsa i sin helhet här, där även fullständiga källhänvisningar finns. För slutsatser och rekommendation gå direkt till avsnitt 5 nedan.
2. 203 WEB GROUP AB I KORTHET
203 Web Group AB är ett digitalt mediehus noterat på Aktietorget under tickern 203, ISIN kod SE0003036821, med kompetens inom skalbara och automatgenererade produkter, som sökmotoroptimering, användarvänlighet och strategisk kommunikation. I Sverige är de mest uppmärksammade varumärkena bland andra Matklubben.se, Hittarecept.se, Bilweb.se och Allaannonser.se – samtliga bland de största inom sina respektive segment. Den stora tillväxtmotorn har dock blivit deras internationella matsajter för Hittarecept som tillsammans genererar över 21 miljoner besökare per månad och som finns på 37 marknader över hela världen. Sajterna innehåller totalt över 4,6 miljoner recept och har totalt ca 14 000 anslutna matbloggar. Trafikökningen för matsajterna har varit mycket kraftig under det gångna året, och enligt kvartalsrapporten för Q1 2013 var trafiken 595% högre jämfört med samma kvartal förra året1. Med sina 21 miljoner besökare är sajterna det näst största sajtpaketet inom mat i världen, efter Allrecipes.com vars olika domäner tillsammans har ca 37 miljoner besökare per månad.
3. TRAFIKEXPANSION FÖREGÅR INTÄKTSUTVECKLING
Vad som gör en investering i 203 Web Group AB intressant syns inte i siffrorna ännu. Enligt VD har bolaget när de lanserar sig på nya marknader, och de har de ju ägnat merparten av 2012 åt, sällan någon annonsering påkopplad på sajterna. Under denna tid lägger bolaget kostnader på att bygga sajten och successivt öka trafiken för att först efter ca 6 månader koppla på annonser. Detta har att göra med att deras sajter som annonsplats är tämligen ointressanta förrän sajten driver en tillräcklig mängd trafik. 203 är i hög grad beroende av resultat från Google-sökningar, och här kommer deras expertis inom SEO (sökmotoroptimering) väl till pass. När besökarna sedan når sajten är 203 experter på att konvertera denna trafik till annonsörernas webbplats alternativt att generera många page views, lite beroende på vilken betalningsmodell som använda - CPM, CPC, etc. Sajten blir först relevant för annonsören när denna trafik blivit tillräckligt stor. I tillägg till att hamna högt i Googles SERP (Search Engine Results Page) arbetar 203 därför också med egen annonssäljstyrka och externa säljbolag för de olika marknaderna. Så här formulerar sig bolaget i årsredovisningen för verksamhetsåret 2012:
”En nylanserad sajt tar i regel ett halvår på sig för att etableras innan den börjar generera goda trafiksiffror. Därför är det hittills 7 av våra totalt 34 lanserade receptsökmotorer som drar hela 78 % av den tunga utländska trafiken. Resterande sajter har ännu inte funnits live på webben tillräckligt länge för att generera höga trafiksiffror, men är alla på god väg. Hittills har vi inte sett ett enda exempel där trafiken inte fått en rejäl skjuts efter cirka sex månader och vi räknar därför med ytterligare en kraftig trafikökning av utlandstrafiken under det kommande halvåret. Då intäktsmodellerna på dessa sajter till största del utgörs av automatgenererade annonser som står i direkt relation till besökarstatistiken har vi byggt upp en kostnadseffektiv lönsamhetsplan för projektet. Vi har även under året slutit avtal med en rad utländska säljbolag som ansvarar för direktförsäljningen av annonser i respektive land. Tanken är att fortsätta utöka detta nätverk av säljbolag i takt med att sajternas trafik växer sig starkare.”
Utdrag från sidan 5 ur årsredovisningen 2012
Med andra ord har den mycket kraftiga trafikökning som observerats inte omvandlats till motsvarande intäktsökning, inte på grund av en bristande affärsmodell, utan på grund av tidsspannet mellan det att sajten lanseras och att trafiken hunnit växa till sig för att göra annonseringen intressant. Under slutet av 2013 ligger det därför en förväntan på att intäkterna ska öka kraftigt från denna annonsering, som i sin tur bygger på trafik som byggts upp under 2012.
4. TRANSAKTION INOM PEER-GROUP GER INDIKATION PÅ LÅNGSIKTIGT MARKNADSVÄRDE
Världens största sajtpaket om mat, Seattle-baserade Allrecipes.com med en 150 anställda och med 37 miljoner månatliga besökare, såldes i januari 2012 av Reader’s Digest, RDA Holding Co., till bolaget Meridith Corporation för 175 MUSD. Under 2011 års nio första månader
hade detta sajtpaket intäkter om 18 MUSD och visade ett nettoresultat på 2 MUSD. Vid tidpunkt för transaktionen hade detta sajtpaket då börjat uppvisa en försämrad tillväxt och nettomarginalen på 11% (=2/18) ansågs inte tillfredställande. Om försäljnings- och resultatdata annualis
eras med faktorn 4/3 och att Q4 antas vara årets mest lönsamma kvartal, skedde transaktionen till ett P/S-tal om 7-7,5* och ett P/E-tal runt 60-65* på rullande tolv månader. Allrecipes.com fokuserar på Nordamerika som har en högre köpkraft medan Hittarecept har en del av sin trafik i länder med sämre köpkraft, men siffrorna ger ändå en indikation på vilken nivå 203 Web Group skulle kunna konvertera sin trafik till intäkter då trafiken i båda fallen är på jämförbar nivå.
* Då detta uppfattats som ett förvärv av tillgångar och inte ett förvärv av ett legalt bolag antas i dessa beräkningar ett nettoskuldfritt ”företagsvärde” och Enterprise Value kan då likställas med Price of Equity, dvs. EV/S=P/S och EV/E=P/E
5. NY INFORMATION GER ANLEDNING TILL KRAFTIGT HÖJD RIKTKURS
Bolaget har under det senaste två veckorna delgivit information till marknaden som indikerar att den fortsatta tillväxten pågår oförtrutet:
- Officiell kommunikation om målsättningen att nå över 37 miljoner månatliga besökare innan december 2013. Detta skulle göra Hittarecept till världens största mat- och receptsajtpaket
- Officiell kommunikation om målet att uppnå 15 miljoner registrerade medlemmar under 2014, mer än dubbelt så många som Allrecipes.com.
- Deras domän recipes.in nischad mot en av världens största matmarknader, Indien, har redan över 300 000 månatliga besökare efter endast tre månader sedan lanseringen.
- I pressmeddelande per den 15 augusti meddelades positivt utfall för testplattformen i Brasilien som visat på väsentligt högre användarengagemang, sidvisningar (+105%), och besökstid (+30%) i tillägg till 400% ökning av nyregistrerade medlemmar.
- En första renodling av koncernen i och med avyttringen av Kontosmart. Det finns anledning att tro att fler avyttringar kan komma, vilket skulle ytterligare lägga fokus på värdet av mat- och receptsajterna samt ge bolaget ytterligare finansiella resurser för sin tillväxt.
I kommentaren till VD-intervjun nämndes att en höjd riktkurs var under övervägande, men att rapporteringen av det andra kvartalet den 30 augusti avvaktades för att få mer information om utvecklingen. I och med pressmeddelandet i torsdags föregås den kommande delårsrapporten och riktkursen höjs till 20 kr. Till grund för riktkursen vägs ett flertal faktorer in:
- Transaktionen av Allrecipes.com gjordes till motsvarande 76 kr per aktie, vilket således ger en indikativ inriktning på det långsiktiga värdet i bolaget om 203 Web Group lyckas monetarisera sin publik på ett effektivt sätt. Pressmeddelandet om testutfallet i Brasilien är ett steg i detta och indikerar att bolagets trafik nu blir alltmer intressant som annonsplats.
- Bolagets officiella kommunikation indikerar att de har möjlighet att bli nummer ett i världen i slutet av detta år (mätt i månatliga besökare) och dubbelt så stora som Allrecipes.com (mätt i antalet registrerade medlemmar) i slutet av 2014. En marknadsledare bör rimligen på sikt inte ha en rabatt gentemot övriga spelare.
- Run-rate för intäkter motsvarande Allrecipes.com bedöms nu kunna uppnås i mitten av 2015, mot tidigare bedömda slutet av 2015.
- 203 Web Group arbetar med en hög andel användargenererat och automatgenererat innehåll vilket bör ge mycket god hävstång i affärsmodellen och höga nettomarginaler. En enkel jämförelse med Allrecipes.com bekräftar detta. Ration antal anställda/miljoner månatliga besökare ligger för Allrecipes.com på 4,1 medan den är låga 2,0 för 203 Web Group, och då har ändå all personal som arbetar med övriga egna sajter såsom Bilweb och Allaannonser.se inkluderats.
- Avyttringen av Kontosmart ses som ett första steg i en renodling av bolaget. Detta kommer stärka dess finansiella ställning och därmed reducera behovet av externt kapital.
- Aktien har uppvisat starkt positivt momentum under tilltagande omsättningsökning och visar inga tecken på att mattas av.
Köp rekommenderas till kurs 20 kr på 3-6 månaders sikt och värderingen tar då höjd för att den kraftiga tillväxten fortsätter och att bolaget uppnår sitt mål om 37 miljoner månatliga besökare i slutet av 2013. Förväntan är att det under årets tredje kvartal ska börja synas rejält på intäkterna att bolaget lyckas monetarisera sin trafik. Om detta uppnås finns det för den långsiktiga placeraren en långt större kurspotential.