Post entry

203 Web Group VD-intervju

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

För drygt ett år sedan skrev jag bloggar om företaget 203 Web group och tyckte det var dags för en intervju med företagets nye VD Jonas Söderqvist. Jag äger för tillfället inga aktier i bolaget men tycker mig se stor potential för företaget i framtiden.

Beskrivning: 203 Web Group AB är en börsnoterad mediakoncern med sajter i snart 50 länder. Koncernens största varumärke är idag myTaste som är ett av världens största sociala nätverk för mat och matlagning. myTaste används av över 30 miljoner besökare i månaden, har över 6 miljoner registrerade medlemmar och är den sajt som växer överlägset snabbast inom sitt segment.

Intervju med koncernens VD Jonas Söderqvist:

Vilka är era största konkurrenter för myTaste? Vilka är era fördelar respektive nackdelar gentemot konkurenterna?

VD-svar: På lokal nivå har vi en rad mindre konkurrenter, men internationellt har vi egentligen bara två; Allrecipes och Cookpad. Båda dessa har funnits i 20 år och har växt sig starka under lång tid. Japanska Cookpad har på senare tid expanderat trafikmässigt genom att förvärva redan etablerade sajter på lokala marknader. Vår absolut största fördel är att vi har en extremt skalbar plattform som gjort att vi på kort tid lyckats ta ett globalt grepp om marknaden och finns idag i nästan 50 länder. Tack vare samarbetet med våra idag 35 000 anslutna matbloggare runt om i världen har vi nu över 7 miljoner recept och över 6,5 miljoner medlemmar. Vi har på kort tid lyckats ta stora marknadsandelar och fortsätter ha den högsta tillväxttakten av alla inom vårt segment. Vår största nackdel är att vi är ett ungt varumärke som ännu bara har etablerat vår försäljning på den svenska marknaden. Därför ser vi mycket postivit på att Aage Reerslev nu klivit in som ny VD för myTaste. Aage kommer tidigare från Wrapp som medgrundare samt marknads- och försäljningschef och har lång erfarenhet av att etablera säljorganisationer med internationell bredd.

Ni ska snart lansera en app för myTaste. Vad hoppas ni kunna uppnå med den?

VD-svar: Vår ambition är att lyckas konvertera vår mobila trafik till medlemmar på samma sätt som vi idag gör via desktop. I dagsläget kommer över 50 % av all vår trafik från mobila plattformar och trenden fortsätter uppåt. Under de senaste 12 månaderna har vi haft nästan 200 miljoner unika besökare vilket ger oss otroligt potential att markandsföra vår app. Om vi lyckas få våra medlemmar och besökare att också ladda ner vår app, vilket många redan efterfrågar, kan detta bli en av världens absolut mest nerladdade matappar.

Ni skriver i senaste rapporten att ni kommer att göra en kapitalinjektion till myTaste hur går dessa planer?

VD-svar: I och med att vi är ett börsnoterat bolag kan vi inte kommentera det, men vi är ett snabbväxande bolag och utvärderar hela tiden olika alternativ för att ytterligare kunna öka tillväxttakten, där bland annat kapitalinjektion ingår. Vi ser även över alternativ som till exempel strategiska partnerskap och M&A-transaktioner.

Vad är ert mål med Mytaste, när når ni break even på sista raden?

VD-svar: Vi har hittills haft en kraftig investeringsfas där omsättningstillväxten inte varit i fokus. Först nu när vi nåt så pass stor markandsandel kommer vi satsa på att omvandla den trafik vi byggt upp till intäkter. Vi har dock inte satt något officielt mål när vi ska nå break even med myTaste.

Hur stor del av omsättningen står My taste för under q 2?

VD-svar: MyTaste stod för 29 % av omsättningen under Q2. Eftersom vi börjat redovisa enligt principerna för IFRS från och med Q1 i år är det helt öppet för alla att se hur vår omsättning fördelas mellan portföljbolagen. En stor fördel med att vara så pass transparenta är att vi kan visa på den goda lönsamheten som finns i våra mer etablerade portföljbolag.

Finns det några planer på att särnotera Mytaste?

VD-svar: Det är inget vi tittar på i dagsläget med vi utesluter det heller inte för framtiden.

Hur ser ni på de övriga bolagen i er portfölj? Varför väljer ni att fokusera även på dessa när myTaste uppenbarligen är ert huvudprojekt?

VD-svar: Samtliga våra portföljbolag är separata organisationer, med egen VD och eget värde. Till exempel 203 Brands, som idag består av Matklubben och AllaAnnonser, har funnits i över 10 år och levererar löpande stabila vinster. Bolagen tar inte energi från varandra utan är fristående och starka var och en för sig. Sedan ser vi även synergier mellan bolagen som en självklar del i en stark koncern.

Vad har ni för mål med Shopello och när når ni break even här?

VD-svar: Vi valde under våren att investera ytterligare 1,5 miljoner kronor i Shopello för att öka tillväxttakten och bland annat etablera en säljorganisation i Barcelona. Fram tills dess har Shopello vuxit med lönsamhet, men vi har inte satt något officiellt mål att nå break even nu när vi satsar på att expandera. Då deras intäktsmodell är direkt kopplad till deras trafik och varje investerad krona ger avkastning ser vi ingen anledning att slå av på inversteringstakten.

Läs mina tidigare bloggar om företaget här:

http://www.redeye.se/aktiebloggen/203-web-group/bra-lage-i-203-web-group

http://www.redeye.se/aktiebloggen/24h-technologies/nordarnas-aterkomst-tva-undervarderade-svenska-internetbolag

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?